
Itsellä museorekisteriin kelpaavan harrasteauton hankinta oli ihan taloudellisistakin syistä. Ei tuntunut järkevältä maksaa kahdesta harrastelaitteesta + käyttiksestä täysiä veroja. Halusin kuitenkin leppoisan vanhemman kruisailupelin kesän kauniille päiville. Haeskelin mahdollisimman alkuperäisenä säilynyttä laitetta ja löysin Coloradosta kolmisen vuotta sitten tämän: Kuvien perusteella ostettaessakin oli selvää, että kohtuullisella vaivalla siitä museokelpoisen laitteen saisi. Auton saavuttua maahan talvella -08 kevättalvi meni puunaillessa, tarkastellessa ja pikkujuttuja laitellessa. Alkukesästä ajoon ukko innosta piukkana pitkän veekasittoman kauden jälkeen. Satuinpa sitten kesällä "naapurissa" Mobiliassa museoajoneuvopäivässä tarkastajan juttusille ihan vain kyselläkseni ensi talvelle listaa töistä, mitä vaatii museoajoneuvostatusta varten. Antoi niin lyhyen listan, että loppukesästä sitten jo oltiin tarkastusta tekemässä. Suurin huomautus tuli etupenkin verhoilun kuluneisuudesta, sekin korjattiin sitten seuraavana talvena NOS-kankaalla uudelleen verhoilemalla paikallisen verhoilijamestarin avustamana. Ja samalla vaihtui lattiamattokin. Tuli sisältä kuin uudeksi autoksi, kaikki muu kojelaudan muovikromeja ja nippeleitä myöden kun on uskomattoman hyvin säilyneessä uudenveroisessa kunnossa. Ennen tarkastusta hankin autoon "kapeat" valkosivurenkaat ja siivoilin vielä konehuonetta ja takakonttia. Ei tarvinnut hankitusta tarrasarjasta kovin montaa käyttää kun lähes kaikki niin konehuoneen kuin takakontinkin tehtaalla laitetut oli paikoillaan. Myöhemmin vaihdoin kojelautaan kiinni alkuperäisen kaltaisen AM-radion (en edes yritä toimimaan

Että rohkeasti vain tarkastajien puheille jos auton museointi kiinnostaa, ei koskaan voi arvata kuinka helppo operaatio se saattaakaan olla. Kyllä hyvässä käyttökunnossakin olevia autoja arvostetaan. Ja onhan se mukavaa kun pahimpaan talviaikaankin voi käydä kruisailemassa hankien keskellä. Pari vuotta on meidän perheessä ollut jouluperinteenä joulukruisailua Mercuryllä


