Takapää vinossa
- TK65
- Hiljaisempi
- Viestit: 20
- Liittynyt: 24 Touko 2007, 20:29
- Auto: Ford Mustang Convertible -65
- Paikkakunta: NAANTALI
Takapää vinossa
Mikä voi olla kun 65 avon takapää on vinossa. Kuljettajan puoli roikkuu lähes 3 cm alempana, lokasuojan kaaresta mitattuna, kuin toinen puoli. Vinous oli Amerikasta tullessa korjattu toispuoleisella madalluspalalla, mutta Suomen katsuri ei korjauksesta tykännyt. Vaihdoin lehtijouset, ostin tosin käytettynä, mutta olisiko muka niin huono tuuri, että olis myös kuoleentuneet, ja tuli juuri samalle puolelle. Jousien takäpään shakkelit vaihdoin samalla kerralla uusiin ja ovat samanlaisia keskenään. Tänään vaihdoin iskarit puolelta toiselle. Ei vaikutusta.????
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Takapää vinossa
Voipi tosiaan käytettyjen jousien kohdalla käynyt huono tuuri. Ehkä joku jousi poikki. Omista vanhoistani löysin murtuan keskireiästä sivulle.
Mittaapa aluksi auto tasaisella alustalla kiinnitys pisteiden korkeudet maasta. Jos auto on joskus kolaroitu, tai taka-asisojen ruostekorjaukset tehty huonosti, voi johtua myös siitä. 3cm on kyllä aika paljon tuolla, mutta kannattaa tarkistaa.
Mittaapa aluksi auto tasaisella alustalla kiinnitys pisteiden korkeudet maasta. Jos auto on joskus kolaroitu, tai taka-asisojen ruostekorjaukset tehty huonosti, voi johtua myös siitä. 3cm on kyllä aika paljon tuolla, mutta kannattaa tarkistaa.
- TK65
- Hiljaisempi
- Viestit: 20
- Liittynyt: 24 Touko 2007, 20:29
- Auto: Ford Mustang Convertible -65
- Paikkakunta: NAANTALI
Re: Takapää vinossa
Kävin vähän mittailemassa. Ehkä tuo lokasuojien kaaren 3 cm on tuossa vinolla tallin lattialla, mutta kyllä tasaisellakin pihalla 2 cm eroa löytyi. Mittasin myös jousien alapinnasta maahan. Etupäässä ja keskellä ei eroa juuri ollut mutta takaa sain eroksi 1 cm. Jossain vaiheessa se sitten tuplaantuu. Nämä mitattu asvalttipihalla, tasaisella nosturilla toki voi tulokset tarkentua, tai muuttua, kun pääsee kunnolla allekin. Voiskohan se takaosan kiinnityspalkki olla joskus uudelleen rakennettu ja reiät vähän eri tasolla. Pohja on juuri massattu hyvin, eikä pysty näkemään korjausjälkiä.
Re: Takapää vinossa
Täällä vähän samaa vikaa, laitoin ensialkuun kuoleentuneiden etujousien ja täysin loppu olevan vasemman etuiskarin syyksi, mutta nyt kun on uudet etuiskarit, jouset ja jousen alakeinut, sekä uudet takajouset, auto on edelleen kallellaan vasemmalle 1,5-2cm, eikä ole ollut kolarissa eikä muutenkaan korjailtu alustaa...
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Takapää vinossa
Onko uusilla lehtijousilla ajettu vielä? Oliko perä hetkeäkään suorassa? Yksi vaihtoehto on, että lehtijousen u-pultit ovat joko löystyneet tai vanhuuttaan eltaantuneet ja sitä kautta lehtijousen ohjurintappi päässyt pois jousitallan reiästä. Tämä kirraa tapin tallan alle, u-pultit tuntuvat tiukoilta ja ilmiö on juuri tuo edellämainittu. Eliminoisin tämän vian pois tarkastamalla tilanteen, mikäli u-pultteja ei ole kiristetty asentamisen jälkeen on mahdollista että jousen hakiessa muotoaan ne painuvat kasaan ja u-pultit löystyvät.
Tämä ei ole teoriaa vaan käytännössä todettu. Vanhat 45 vuotta vanhat u-pultit on viisasta korvata uusilla, vakio u-pultit ovat sellaista ohutta pikkurillin paksuista lankaa.
Tämä ei ole teoriaa vaan käytännössä todettu. Vanhat 45 vuotta vanhat u-pultit on viisasta korvata uusilla, vakio u-pultit ovat sellaista ohutta pikkurillin paksuista lankaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Takapää vinossa
Joo, ajettu on, ja U-pultitkin on uudet..
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Takapää vinossa
oletko kiristänyt u-pultteja jälkikäteen? Se ei maksa mitään, että tarkastat, onko jommalta kummalta puolelta tappi pois reiästä. Jos on uudet u-pultit, niin jousitalla menee banaanille ja tappi kirraa u-pultit tiukkaan. Tuntuu, että on pultit on kireällä ja tallan muuttunutta muotoa on hankala havaita jos ei osaa etsiä.Ville K kirjoitti:Joo, ajettu on, ja U-pultitkin on uudet..
Jouset voivat olla eriparia tai lehti poikki tms.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Takapää vinossa
Kaikki tuo on hakuammuntaa, ei sitä tuollalailla saa selville missä on vika. Ensinnäkin etsi paikka jossa saat sen pollesi varmasti vaateriin pitkittäin ja poikki suuntaan, sitten etsit jostakin reilun 2metrisen suoran neliöputken ta kakkosnelosen pätkän. Sitten päästään vasta oikeille suunnille kallellaan olosta tai kierosta korista, avaa ovet pujota putki tai lankku takajalkotilan kohdalta ja katso sitten vatupassilla mihin päin on kallellaan ota mitta passin ja palkin välistä. Sitten sama etujalkotilan kohdalta, koroke palat helmojen kohdalle jotta pääsee kardaanitunnelin yli. Sitten lyhyt passi etuhiekkapellin alla olevan poikkipalkin päälle, siitä näkee jo onko kieroutta korissa, ja sitten peräkontista aisojen päältä, niden erot jos ei ole +- 5mm niin kori on aikas tarkkan tehtaan arvoissa. Sillon on vika jousissa tai ripustuksissa, minulla on nuo alkuperäiset mittarosyyrit itsellä jotka sain maahantuojalta. Oli sillon vuosi 83 kun yritin puskea tavarajunan kiskoilta, joka kylläkin epäonnistui kohtalokkain seuruksin.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Re: Takapää vinossa
Niinno, eiköhän sen näkis kopasta muutenkin jos siinä olisi vika, osien sovituksesta jne.. Eikä missään mitään ryppyjä, oikomisjälkiä tai hitsisaumoja, tai merkkejä vaihdetuista osista. Yksi mikä tuli mieleen, meidän autosta puuttuu varapyörä ja tunkki peräkompulasta, voisiko se vaikuttaa näkyvästi, kai nekin jotain painaa, ja kun tulevat juuri vastakkaiseen kulmaan kun mikä nyt on alhaalla?
Eikä tuo nyt varsinaiseti minua häiritse, kuvissa ainakin kun on "täys poka päällä" näyttää uivan suorassa, tyhjänä näyttää olevan kallellaan.
Eikä tuo nyt varsinaiseti minua häiritse, kuvissa ainakin kun on "täys poka päällä" näyttää uivan suorassa, tyhjänä näyttää olevan kallellaan.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- FaikkuFB
- Aktiivi
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Valepukuinen Fairlane, Mustang FB 1969
- Paikkakunta: Jkl
Re: Takapää vinossa
Näissä autoissa ei tuumankaan mittavirhe ole vielä mahdoton, se on nähty useamman kerran...
Tuo meidän peli oli kans alkuun kallellaan kuskiin päin ja meinasin mennä jo valittamaan jousipajalle uusista norrista, onneksi olin laiska, enkä saanu aikaseksi.
Syyllinen oli nimittäin kuskin puolen ulompi raidetangon pää. Oli mennyt uusi tehtaalla aikas pinkeeksi, ei edes rasvaa saanut sinne väliin prässillä. Ja kyllä se vaan jaksoi
pitää auton vinossa.

Tuo meidän peli oli kans alkuun kallellaan kuskiin päin ja meinasin mennä jo valittamaan jousipajalle uusista norrista, onneksi olin laiska, enkä saanu aikaseksi.
Syyllinen oli nimittäin kuskin puolen ulompi raidetangon pää. Oli mennyt uusi tehtaalla aikas pinkeeksi, ei edes rasvaa saanut sinne väliin prässillä. Ja kyllä se vaan jaksoi
pitää auton vinossa.
- TK65
- Hiljaisempi
- Viestit: 20
- Liittynyt: 24 Touko 2007, 20:29
- Auto: Ford Mustang Convertible -65
- Paikkakunta: NAANTALI
Re: Takapää vinossa
Kiitti vaan kaikista vinkeistä, U pultitkin tuli kiristettyä äsken, ne tosiaan tarvitsivat näkönään jälki-kiristyksen. Eipä tuo tosin vinouteen tainnut vaikuttaa. Tallin kynnysraudan päällä tarkistin äsken mitan niin kyllä siinä se 2 cm lokasuojan kaaresta mitattuna on. Niin ja ne tapit kyllä olivat reijissään. Taitaa olla helpointa ottaa takaisin alkuperäinen korjaus ja laittaa toiselle puolelle korkeampi madalluspala. 

Re: Takapää vinossa
Joo ei ole mullakaan tuon kattilan takapaksissa vararengasta ollut viimmeiseen 11 vuoteen. Akku on aapparin puolella takaselkänojan takana tunnelin päällä, silti tuo minun kattila on vaaterissa ollut koko ajan. Laitoinkin siihen kaikki uudet puslat jouset ynnä muut kilkkeet sillon joskus kauan sitten. Ja onhan se tarkastettu omassa autorobotissa kaikin puolin että suora on. Tietenkään tätä mahdollisuutta ei monella ole käytössä, mutta tuosse edellä kertomassani sen korin saa kyllä mitattua riittävästi, että saa pois sulettua kori ongelmat.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Re: Takapää vinossa
Tunteeko sen ajossa että on runkojäykkärit? Olen tässä moisia alkanut harkitsemaan kun näillä paskoilla pikateillä sukeltaa tuonne routaheittoihin.kaara91 kirjoitti:Mulla on -91 foxi ja hitsasin noi pohjapalkki jäykisteet tossa kuukausi sitten alle. Joutu vähän taljoilla vedättämään ennen hitsauksia kun mitattuani alustan oli tuo koppa n.1,5 cm propelli. Ihmettekinkin sitä jo edellisenä kesänä kun vaihdoin noita jousia, että jotenkin on lintallaan kun parkkipaikalla katsoi tarkkaan lokkarin reunoja molemmilta puolilta. Tuotakaan ei ole varmasti kolaroitu eikä ruoste hitsattu, joten ainoa selitys on, että koppa väsyy ajan mittaan tai sitten tolla on hypätty pituutta. Kyllä ne tehtaalta lähtiessään varmasti lähes suorassa ovat koska korit hitsataan jigissä kasaan. Aika pehmeitä nuo vakioautojen kopat on nykyisinkin kun liimalaseillekin lasketaan jotain jäykistäviä voimakomponentteja suunnittelupöydällä. Kokeilkaas joskus ovien toimivuutta kun vaihdatte renkaita autoon, kun yksi kulma on tunkin varassa ja reilusti ilmassa, lähes siten että auto on vastakkaisen kulman ja tunkin varassa. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että ovi ei aukea tai mene enää kunnolla kiinni. Avoautossa kun ajatte kuoppaista ja paksuja juuria sisältävää mökkitietä hiljakseen, niin kokeilkaas laittaa sormet oven rakoon lukon puolelle, niin huomaatte, että aika paljon se kori elää. Jousitusta ja iskunvaimentimia jäykennettäessä koriin kohdistuvat vääntövoimat kasvavat oleellisesti. Kun jousissa ja vaimennuksessa mannään ns. full race alustaan on rungon jäykistäminen välttämätöntä, jotta päästään toivottuun lopputulokseen. Ei niitä vakioautoista tehtyjä kilpa-autoja huvikseen lisäjäykistellä ja hitsailla pistehitsauksien välejä umpeen.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Takapää vinossa
Silloin kun laitatin apurunkojen yhdistäjät, earlyyn, eron huomasi kyllä heti, ihan normiliikenteessäkin. Vaikutus on oikeesti valtava, vaikka on kohtuujäykkä perusrunkokin, niinko mulla.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
-
- Aktiivi
- Viestit: 135
- Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
- Auto: Mustang HT -68 351 C4
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Takapää vinossa
Tätä tautia on liikkeellä 

Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968