Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Minkäsmoisilla välityksillä varustettuja T10-lodjuja löytyy, ittellä toi välityksien osalta ei tunnu sopivalta, tai lähinnä 1-2-3 tiheitä, nelonen ihan hyvä, mutta varsinki kolmosen ja nelosen ero turhan pitkä, eli ei pahemmin viitti maantievauhdissa nelkulta kolomoselle tempasta kiihytysmielessä, tulee piaan kuuma kanki jostain läpi. perä 3.00
..tähän Fastback varmaan kommentoi,et laita isoolohkoo nii ei tartte pykältää
Super T10 close ratio 2.43 1.61 1.23 1.00
Super T10 wide ratio 2.64 1.75 1.33 1.00
T10 close ratio 2.20 1.64 1.3 1.00
T10 wide ratio 2.54 1.89 1.51 1.00
No nääitä löyty nopeesti kuukkelin avulla.. mut mikähän sitten toi mun aski lienee??
speedy kirjoitti:..tähän Fastback varmaan kommentoi,et laita isoolohkoo nii ei tartte pykältää
Noniin!!! Alat selvästi päästä jyvälle
Jos meno tuntuu tyssäävän, niin ehkä laatikkosi on tuo T10 wide ratio? Onko laatikossa mitään datakylttiä tms alumiinilirpuketta? Kahdessa omistamassani Toploaderissa on ollut alumiinikyltti mistä tiedot selvisivät (toinen std. ja toinen RUG close ratio), joten kaippa siinä T10:ssäkin on jonkinmoinen datakyltti tai valukoodi. Jos autossasi on kierroslukumittari ja muistat kuinka paljon kierrokset tippuivat esim. kun vaihdoit 3 vaihteelta 5000 kierrokselta neloselle, niin paljonko kierrokset tippuivat. Jos muistat tarkalleen, niin äkkiäkös toi lasketaan, vaikka näillä kaavoilla TÄÄLTÄ
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Kas tuota minäkin ajattelin, kun näkyis et wide ration kolomonen 1.51 joo mun täytyy nyt tutkia ja hutkia tuolla kotteron alla ja ettiä koodi. manuaalissa jos pysyn,niin tarttis jotain tehdä sitten rundarii ei ollut, mut sekin laitetaan. mut huomas kyl selkeesti ton kolomosen lyhyyden.
Jeespoks! onkos kukaan roplannu tollaseen eri välitystä, esim jos kolmosen vaihtais 1.3 rattaisiin. tai jos löytäis closeratio lodjun, niin parempi! käytettiinkö niitä jonain tiettyinä vuosina tai tietyissä malleissa??
Tietysti jos joku haluaa muuttaa automaattinsa manuaaliksi, niin mulle käy sekin!
Justjust! no super T10 onko se käypä heittämällä ton peruslootikon tilalle?
Ostaja ois tuolle wanhalle.. helpoimmalla ja halvimmalla pääsis kyllä vaihtamalla vaan toisenlainen traktorivaihteisto tilalle.. toisaalta automatic ois paljon mieluisampi ajettava, ja voihan silläkin kiskoa manuaalisesti tarvittaessa.
Yksittäisen vaihteen suhdetta ei voi muuttaa vaan kaikki kerralla.
B&W teki T10 ja SuperT10 Fordille, GM:lle ja taisi olla vielä AMC:llekin. En tiedä, onko Super T10 laatikko-osa sama kuin T10:ssa. Joka automallissa laatikon paikka vaihtelee suhteessa koneeseen ja perään. Kytkinakselin pituudet, paksuudet ja akselin spooritus vaihtelee. Lisäksi laatikon häntä vaihtelee, esim. Fordeihin kolmella eri laatikon hännällä. Mustangissa shifterin paikka ihan hännän loppuosassa. Siis, oliko tuossa pointtia, hmm, sanotaan näin, varmista yhteensopivuus tai yhteensovitettavuus ennen kuin ostat uutta lootaa.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 18 Tammi 2005, 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oletko Speedy harkinnut nykyaikaisen esim. T5 hankkimista autoosi jos kerran T10:lle olisi ostajakin tiedossa? Saisit viisi vaihdetta eteenpäin, joista neljällä ekalla ruovitella ja sitten sivaltaa ylivaihde pesään kun siltä tuntuu. Ihan vaan ajatus. Mullakin on tuossa vanhassa hopassa 4 v toploader ja siihen olen haikaillut viispykäläistä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jeesjees! porkki&varneri. Tuo valotti asiaa kyllä kiitos! täytyy sitten kun otan lootan pois pistää paprulle boorit ja mitat ylös, toisen manuaalin varalle. Pitääpä pistää tiedustelut klousratio versioiden saatavuudesta.
Fastback kirjoitti:Oletko Speedy harkinnut nykyaikaisen esim. T5 hankkimista autoosi jos kerran T10:lle olisi ostajakin tiedossa? Saisit viisi vaihdetta eteenpäin, joista neljällä ekalla ruovitella ja sitten sivaltaa ylivaihde pesään kun siltä tuntuu. Ihan vaan ajatus. Mullakin on tuossa vanhassa hopassa 4 v toploader ja siihen olen haikaillut viispykäläistä.
Ka vois olla hyväkin! vitosella vois vetasta 150-250 nopeuksissa..? nojoo millähän rahalla tollasen T5-lootan vois löytää?? entäs sovitus?? palkki,kardaani yms.
speedy kirjoitti:jeesjees! porkki&varneri. Tuo valotti asiaa kyllä kiitos! täytyy sitten kun otan lootan pois pistää paprulle boorit ja mitat ylös, toisen manuaalin varalle. Pitääpä pistää tiedustelut klousratio versioiden saatavuudesta.
Kysy samaan hengenvetoon noita T5:a ja tremecejä, ei välttämättä hinnassa suuria eroja.
Mielenkiintoista juttua T10 askista. itselläni on kanssa T10 (close ratio) autossa ja olen pohdiskellut välityssuhteita. Itse olen haikaillut Wide ratio vaihteiston perään ja olen lähinnä ajatellut toploader wide ratio lootaa. Olen tähän asti ajatellut, että mustangin T10 lootassa olis aina close ratio (eli harva ykkönen, jolla standardi kytkin tahtoo luistaa lähdössä ennen kuin rengas). En ole koskaan tullut ajatelleeksi miltä 3 vaihde mahtaisi tuntua wide ratio lootalla, mutta kieltämättä 3 sen välitys on passeli close ratiossa. Hyvin todennäköistä, että alumiinitagit on vanhoista vehkeistä hävinneet, kuten ainakin minulla. T10 lootassa on kyllä suksen mittainen numerosarja, mutta ainakaan toistaiseksi en ole sitä pystynyt purkamaan, eli selvittämään mikä välitys vaihteistossa sitten voisi olla tai edes miltä vuodelta loota on.
Mutta onneksi vaihteiston välityksen voi mitata ihan koto konsteilla. Ei muuta kuin raikkäavain kiinni moottorin alasiivan mutteriin sopivalla jatkovarralla, alasiivaan merkki, esim teipinpala ja kardaaniin myös merkki. Sitten vain laskemaan kierroksia moottorista ja kardaanista eri vaihteilla ja sitten laskemaan kierrosten välisiä suhteita niin sitäkautta pystyy hyvinkin tarkasti selvittämään vaikka kaikkien vaihteiden välityssuhteet. jos ei viitsi ryömiä auton alle kardaanin nähdäkseen niin voi nostaa toisen takapyörän ilmaan ja laskea siitä kierrokset, mutta silloin täytyy huomioida perävälitys ja tasauspyörästön kierrokset tuplaava vaikutus, jos vain toinen pyörä pyörii.
Onko todella niin, että 60 luvulla on ollut mustangeissa sekä close ratio että wide ratio T10 lootia.
T5-projektin unohdan, tulisi liian kalliiksi. Tosiaanki tuon widen kolmonen on pahasti tiheä kuten aiemmin mainitsin,sillä ei pahemmin maantienopeuksissa imuutella. Tässä nyt sitten etsitään passelia C4 pakettia, ..jos jollakin ylimääräisenä