Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Kysymyksiä, vastauksia ja keskustelua Mustangin tuomisesta ulkomailta

Valvoja: Ville K

Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Joo, eli musti kuume kävi niin pahaksi, että olenkin nyt tekemässä kauppoja eräästä halvasta -06 GT yksilöstä. Kysymys kuuluukin, että mitä papereita pitää olla ja saada ettei tule ylläreitä? Lasejahan ei enää tarvitse vaihtaa, mutta valot siinä on saatu jotenkin kikalla menemään leimasta läpi. Eli siis auto on katsastettu suomeen ja suomen kilvet pitäisi olla. Veropäätös on tullut, mutta ei vielä maksettu. Mitä muuta kannattaa tarkastaa/ottaa huomioon ettei tule ongelmia. Esim. onko tekniikassa jotain mitä kannattaa tarkastaa onko kunnossa? Jos kaikki näyttää hyvältä niin maanantaina meidän pihaan tulee MULLE "uusi" perheenjäsen. :mrgreen: :roll-roll: :love: 8) :lol:
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
stangrider
Aina äänessä
Viestit: 1341
Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
Paikkakunta: sAVO

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja stangrider »

Verot pitää olla maksettu , ennen kuin kilvet saa.

Jos on rek. katsastuksessa hyväksytty, niin ei pitäisi olla suurta huolta, ennen seuraavaa katsastusta..
Uudessa rek.otteessa pitäis näkyä myös aikaisempi ulkomaan tunnus.

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/005.pdf
95 GT Topless and Opal Froster

http://www.stangbangers.com/
Avatar
tug3
Aktiivi
Viestit: 115
Liittynyt: 15 Tammi 2009, 14:27
Auto: Avo 289 '67 & Coupe V6 '95
VW Muurahaiskarju '72/'03
Chevy Kanttipikkis '87
+ vaimon autot
Paikkakunta: Kello-koski
Viesti:

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja tug3 »

Pari asiaa tuli mieleen jotka on hyvä ainakin tietää, ettei tule yllätyksenä "sitten joskus":

- 05/06 malleissa oli konepellin etureunan kanttauksen saumauksessa ongelmaa ja useimmissa päässyt kosteus maalin alle. Tämän näkee silmällä/tuntee sormella hiplatessa rupena alapinnassa heti kanttauksen takana. Yleensä ei leviä konepellin etureunaa kohti tai näkyviin päälle. Omassani 06 GTssä tuota on jonkin verran, muttei vakavasti tai niin että haittaisi elämää. Täytyy korjata joskun konepellin ja takaluukun maalauttaa uusiksi joka tapauksessa. (Ihan rakentelun takia.)
- 05-07 malleissa vanhat kannet, joissa suunniteluvirhe sytytystulpan suunnittelussa. Alkuperäiset tulpat suunniteltu kestämään kyllä 90tml, mutta niissä se vika, että hajoavat irrotettaessa kahteen osaan, jättäen pitkän kuoriosan kannen sisään. Sen saa kyllä revittyä irti, mutta on työläs prosessi. Champion tekee korjaustulppia (malli 7989), jotka sorvattu yhdestä kappaleesta ja ei siten hajoa sisään pidemmänkään ajan kuluttua. Käytännössä taitavat edelleen olla ainoat yksiosa-tulpat? Itse vaihdoin omani 20tml kohdalla ilman ongelmia irroituksessa. Tosin Championit on platinum tulpat ja jos jokin puola ei ole aivan priima, niin todennäköisesti tulee yskimistä kylmänä. Itsellä yksi puola meni vaihtoon samalla. 08 ja uudemmissa Ford tajusi virheensä ja vaihtoi kannen uudempaan, joka mahdollistaa normaalin tulpan käytön.

Kumpikaan siis ei ole mikään deal braker, mutta on hyvä tietää ostettaessa. Maaliongelman näkee silmällä ja tulpat voi tarkastaa myös fikkarin kanssa onko Champion ja vaikkei olisikaan, niin kyllä ne vanhatkin irti saa huolellisesti tai vähintään huolellisesti ja työläästi.

ps. Onko muuten se redfire-värinen 06 GT, joka oli nettiautosta? Itsellä myös redfire värinen. Upea väri, mutta maalin löytäminen on kallista jos haluaa maalata pisteosia. Ja metallivärinä tietysti vaatii aina clear coatin päälle. Vai onko jollain vinkkiä mistä Suomesta väriä kohtuudella löytäisi?
- "What's a prom?"
- "Prom's a time when you pretend you like girls, but really you go out driving all night."
- "Cool!"
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Kiitoksia vinkeistä. Ihan hyvää tietoa.

Kyllä sama auto on kyseessä. Väri on ihan jees, sellainen sopivan neutraali. Ei liian tuuninki tai race muttei liian tavallinenkaan. Tohon väriin käy myös useampi erikoisvannekin. Tosin ainakin alkuun tarkoitus pitää ihan vakiokuosissa.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Joo, tuota samaa autoa olen itsekkin katsellut monta kertaa ja ihmetellyt miksei se ole
tehnyt kauppaansa, hinta on mielestäni kohdallaan jos auton kunto on hyvä.
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
stangrider
Aina äänessä
Viestit: 1341
Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
Paikkakunta: sAVO

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja stangrider »

Nettohinta oli jossakin vaiheessa 24ke. Renkaita on taidettu uusia sen jälkeen?
Onko taustalla salvattu titteli?

Mittarilukema on näissä jenkki-ilmoituksissa monesti arvailujen varassa, ei sanota onko km vai maileja, ennenkuin joku kysyy.
Tässä taisi olla 40tmiles = 65000km.

Väri miellyttää varmasti monia ja helpompi myydä eteenpäin.
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

stangrider kirjoitti:Nettohinta oli jossakin vaiheessa 24ke. Renkaita on taidettu uusia sen jälkeen?
Onko taustalla salvattu titteli?

Mittarilukema on näissä jenkki-ilmoituksissa monesti arvailujen varassa, ei sanota onko km vai maileja, ennenkuin joku kysyy.
Tässä taisi olla 40tmiles = 65000km.

Väri miellyttää varmasti monia ja helpompi myydä eteenpäin.
Ei nyt maalata piruja seinille mutta mitenkäs tuon salvage titlen voi todentaa tai vaikkapa salata/muuttaa??
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
tug3
Aktiivi
Viestit: 115
Liittynyt: 15 Tammi 2009, 14:27
Auto: Avo 289 '67 & Coupe V6 '95
VW Muurahaiskarju '72/'03
Chevy Kanttipikkis '87
+ vaimon autot
Paikkakunta: Kello-koski
Viesti:

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja tug3 »

Ihan ensiksi kannattaa tietenkin ottaa autosta esim. CarFax, joka kertoo aika paljon, varsinkin kun sitä "osaa lukea". Tarkoitan tällä sitä, että jos löytyy yllättäviä taukoja maililukemissa tai vastaavaa. Esimerkkinä mainittakoon eräs Porsche 911, jota olin ostamassa jenkeissä asuessa. "Clean carfax" ja muuta hyvää. Kun kävin auton katsomassa, niin auto kertoi jotain muuta kuin mitä mailit mittarissa ja carfaxissa. Carfaxistä lukemalla löytyikin sopivan pitkä tauko jossa ei merkintöjä maileissa, juuri ennen kyseisen myyjän hankintaa ja rekisteröintiä (jolloin tulee siis myös mailimerkintä). Kun mainitsin asiasta ohimennen, niin myyjä meinasi ampua... (Tai ainakin suuttui siis.) ...eipä tullut epäselväksi kuka oli ruuvailua harrastanut. Luultavasti myös kasausta parista aihiosta, sillä kyseisen vuoden 911 ruuvaus ei onnistu ihan helposti (lue halvasti) ilman toista vähämailista autoa... ...en ostanut. =)

Carfax kertoo kyllä jos auto on "salvage" tai vastaava, mutta vain jos asia on tullut viranomaisten tai carfaxille raportoivan korjaamon tietoon. Lisäksi näin jenkeissä parikin Mustangia myynnissä, joissa title (rekisteriote) oli puhdas, mutta carfaxissä oli "virheellisesti" maininta kolarista. Käytännössä tämä titlen puhdistus tapahtuu rekisteröimällä auto jossain sellaisessa osavaltiossa (esim. Wisconsin), jossa vanhoja rekisteriotteita ei tarkistella turhan tarkkaan rekisteröitäessä. Tämän jälkeen auton voi sitten puhtaalla titlellä myydä eteenpäin.

Itse en sinällään pelkäisi ostaa "salvage" autoa, mutta selvittäisin tällaisessa tapauksessa kyllä mitä autolle on tehty ja se tulee tietenkin huomioida hinnassa. Kun korjaus on tehty huolella, niin se ei vaikuta auton käyttöön millään tapaa. Yhden Jeepin Wranglerin olen itsekin ruttutukusta ostanut ja korjannut itselleni. Kun sittemmin auton myin, selvitin tekemäni työt ostajalle hyvin tarkkaan ja hän oli erittäin tyytyväinen hankintaansa. Ainut mitä ehkä eniten pelkäisin ostaa ovat tulvavaurioiset. Upoksissa olleen auton sähköliitokset kun voivat nykyautossa aiheuttaa melko mielenkiintoisia ongelmia. Näitä tulvavaurioisia tuli paljon jenkeissä edullisesti myyntiin etenkin Katarina-myrkyn jälkeen.
- "What's a prom?"
- "Prom's a time when you pretend you like girls, but really you go out driving all night."
- "Cool!"
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Näin, erittäin hyvää tietoa!Taitaa olla vähän kokemusta pidemmältä ajalta näistä hommista??Oman Mussen
kun ostin, tuli siinä myös Carfax, ei ollut auto ns. "vähän ajettu" mutta kaikki tuntui pitävän kutinsa joten
kaupat tehtiin, enkä ole katunut.Pikku pusu oli tullut parkkipaikalla oikeaan takakylkeen ja tästä oli paikallisen
poliisin "case number" myös carfaxiin merkitty.Samoin huoltoja oli merkitty ja omistajan vaihdokset.
Oma autoni siis tuli Floridasta, Miamista vielä tarkemmin.Uutena oli myyty Fort Myersiin.
Jenkeissä ilmeisesti on aika paljon eroja Carfaxissakin, mitä tietoja missäkin osavaltioissa merkitään.
Joissakin on erittäin tarkka kontrolli ja toisissa taas ei paskankaan väliä mitä siellä lukee.

Edit:niin tietty tämä topikki oli S197 mallista, ja omani on Sn95, laitoin vain esimerkiksi noita omia tietoja
tuosta carfaxista ym.
Viimeksi muokannut 96PurpleStang1, 22 Tammi 2011, 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
pokkinen
Aina äänessä
Viestit: 1178
Liittynyt: 02 Kesä 2009, 10:18
Auto: Ford Transit
Paikkakunta: Nokia

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja pokkinen »

FFreak kirjoitti:... Jos kaikki näyttää hyvältä niin maanantaina meidän pihaan tulee MULLE "uusi" perheenjäsen.
Onnea paljon uudelle (jos se nyt tulee) ...toivotaan :D
Erittäin huolettomia nämä S197:t ovat pääosin olleet ja mitään mahdottomia tyyppivikoja ei ole ollut.
Jos auton saat sopivasti ostaa, sehän kärsii jo pienen yllätyksenkin. Eihän nämä laitteet lopulta mitään kalliita korjata ole vaikka jotain joutuisi uusimaankin :wink:
Kori kun on kunnossa, on mielestäni aina tärkein asia , oli sitten ostamassa Mustangia tai mitä vaan autoa. Kyllä noita tekniikkapuolen juttuja ja kulutusosia aina korjailee, mutta esim. huonosti tehtyä kolarikorjausta ei jälkeenpäin korjaa millään tai ei ainakaan helposti.

Eli jos mitään isompia mällejä ei ole näkyvissä, kättele rohkeasti pois vaan ...
- Juha -
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Taas tuli mielenkiintoista tietoa. Kiitos siitä. Pieni rassailu ei pelota sinällään. Se siinä vaan on ettei niin hirveästi viitsisi rassailla. Mieluummin vaan ajelisi ja nauttisi menosta. On noita vehkeitä kerennyt jo rassailemaan. Itseä ainakin eniten ärsyttää jos on sähkövikoja joista ei ota selville mistä vika johtuu. Mekaanisia vikojahan on helppo rassata.

No joo, auton haku viivästyy päivän pari, kun myyjä lähti kaverinsa mukaan hakemaan virosta autoa. Eli joutuu vähän odottamaan ennenkö pääsee kaupoille. Tähänhän käy aika hyvin sanonta hold your horses. Täytyy laittaa päivitystä ilonaiheisiin kun(/jos) kaupat toteutuu. 8)
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
Karppa2
Aktiivi
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Maalis 2010, 03:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja Karppa2 »

Toinen paikka mistä voi auton historiaa katsella on www.autocheck.com. Sekä tuonne että carfaxiin menee DMW:n, paikallisen AKE:n "merkinnät". Jos siellä on merkintä Salvage, on auto yleensä vakuutusyhtiön lunastama. Jos Salvageen olisin ryhtymässä niin selvittäisin kyllä erittäin tarkkaan mitä autolle on tapahtunut.
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Onnea uudesta hankinnasta!
Meinaatkos ajella autollasi ympäri vuoden. Talviautona S197 toimii hyvin, kunhan muistaa olla kaasun kanssa varovainen. Talvirenkaiksi suosittelen ehdottomasti nastola.

Omassa -07:ssa on talvella vilkkunut aika ajoin 'tire pressure monitor fault' vikakoodi. Se ilmestyi kun vaihdoin nastarenkaat alle. Viime Pirkanmaan kk-meetingissä juteltiin asiasta ja paikalla oli yksi -06 omistaja joka kertooi että 05-06 autoissa ei moista rengaspaineen tunnistusta vielä ole. Hyvä juttu sinun kannalta! :P

Mittarilukema voi olla hyvinkin km, koska yksiköt saa vaihdettua metrisiksi kabiinista ajotietokonetta näpyttelemällä.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
tug3
Aktiivi
Viestit: 115
Liittynyt: 15 Tammi 2009, 14:27
Auto: Avo 289 '67 & Coupe V6 '95
VW Muurahaiskarju '72/'03
Chevy Kanttipikkis '87
+ vaimon autot
Paikkakunta: Kello-koski
Viesti:

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja tug3 »

Pilkunnussintaa: DMW -> DMV (Department of Motor Vehicles), mutta tosiaan Jenkkilän AKEa lähinnä oleva pulju. Mutta siinä komppaan Karppa2:sta ehdottomasti, että jos historiasta löytyy salvage, niin syy tähän on selvitettävä huolella. Jos korjaukset tehty kunnolla ja hinta sovitettu salvage-auton hinnaksi, niin ei sinällään ole este kaupoille.

06:ssa ei tosiaan ole rengaspaineantureita, joten ei tarvitse 2-vanteita vanteita valitessa miettiä mistä anturit tai muuten vaihtaessa, että mistä uudet pannat alkuperäisille.

Itse suosittelen myös nastoja ainakin GT:n alle jos talvella ajelee. Vaikka itselle tuli talvirenkaat hommattua ihan Michelin XIce2:t (vai mikä se uudempi "vesipumpulla" varustettu olikaan), niin kyllä ne kitkat sutasee alta aika helposti. Nastoja kun ei Illinoisissa sallittu. Tosin itselläni tuo mikään talviauto ole, mutta nyt on pari kertaa ollut pakko lähteä kun vaimo vienyt omansa ja pikuppi on vielä kontissa jossain Atlantilla. Hyvin luistaa ja äkkiä tulee TCS vastaan.

Asian vierestä: TCS:stä siis. Itse tykkään tuosta TCS:stä. Se antaa juuri sopivasti luistoa (ainakin asfaltilla), että auto on helposti hallittavissa vaikka toisella kädellä söisi ranskalaisia. Tämä tuli kokeiltua kerran Chicagon seudulla kun hieman reippaammin lähti kapeampaan väliin. Hyvin mahtui vaikka TCS tulikin väliin, kun pikkasen liikaa antoi oikean nilkan ojeta. Niin ja tietenkin tuon TCS:n saa napilla kokonaan pois, jollin autoa voi pyöritellä miten huvittaa, kukin taitojensa ja tilan mukaan...
- "What's a prom?"
- "Prom's a time when you pretend you like girls, but really you go out driving all night."
- "Cool!"
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ohjeita ja vinkkejä tuontiautoa ostavalle!

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Täytyy yrittää tuo carfax saada ennen kaupantekoa niin näkee juuri nämä historiatiedot.
Kyllä meinasin ympäri vuoden ajella. Saa jäädä myyrä (etuveto) mondeo kakkosautoksi. Joo ja nastat ehdottomasti. Mondeossa 3:tta talvea alla kitkat ja ei niihin ole oikein luottoa. Eipähän tule kaahailtua. Mussessa tulee nastat mukaan, merkistä en tiedä, tietysti jotkin kiinalaiset harakiri renkaat. Hyvä että on luistonesto jonka saa pois. Positiivinen juttu oli päällä tai pois. :roll:
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Vastaa Viestiin