289 Lohkon tunnistaminen?
- Gallu66
- Aktiivi
- Viestit: 77
- Liittynyt: 16 Syys 2004, 11:26
- Auto: Ford Galaxie 500 Convertible 1966
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
289 Lohkon tunnistaminen?
Mistä saa selville lohkon iän jne...siellä on kai jossain koneistettu joku "koodi" missä se on ja millainen ja miten se tulkitaaan???
Startin alta kaivelet C4 .... C8 -alkuisen koodin, ja jostain muualta (aika läheltä) löydät 3- tai 4-merkkisen valamispäivän koodin esim. 4F21 tai 6A6, joissa siis eka numero on vuosi, kirjain on kuukausi, ja viimeinen yksi tai kaksinumeroa päivä. Esim. tuo 4F21 on vaikka 21.6.1964. Vuosikymmentä ei tästä tarkaan voi päätellä, mutta jos on vaikka C4AE -lohko niin ei se 80-luvulta ole...
C8:n kohdalla saattaa sekaantua 302:een, mutta eiköhän tuo valamispäivä jo pitkälti eron kerro. Jos ei tolkkua synny C8-alkusessa lohkossa, mittaa iskun pituus, joka on 2.87" 289:ssä ja 3" 302:ssa.
C4 -alkuinen tai vastaava koodi kertoo minkä vuosimallin autoon ko. valu on ekaa kertaa suunnattu; C4 siis 1964-vuosimalliin eli voi toki olla valettu jo kesällä 1963. Hyvänä esimerkkinä esim. '80 Mustangin suoran kuutoskoneen runkolaakeripukit, mistä löytyy C1-alkuiset koodit (eli sama pukki kuin 1961 144cid kuutosessa, mitäs sitä hyvää muuttamaan).
C8:n kohdalla saattaa sekaantua 302:een, mutta eiköhän tuo valamispäivä jo pitkälti eron kerro. Jos ei tolkkua synny C8-alkusessa lohkossa, mittaa iskun pituus, joka on 2.87" 289:ssä ja 3" 302:ssa.
C4 -alkuinen tai vastaava koodi kertoo minkä vuosimallin autoon ko. valu on ekaa kertaa suunnattu; C4 siis 1964-vuosimalliin eli voi toki olla valettu jo kesällä 1963. Hyvänä esimerkkinä esim. '80 Mustangin suoran kuutoskoneen runkolaakeripukit, mistä löytyy C1-alkuiset koodit (eli sama pukki kuin 1961 144cid kuutosessa, mitäs sitä hyvää muuttamaan).
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- Gallu66
- Aktiivi
- Viestit: 77
- Liittynyt: 16 Syys 2004, 11:26
- Auto: Ford Galaxie 500 Convertible 1966
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tällainen koodi löytyi:
C5AE-6015E
Ja tuon koodin yllä heti oli toinen koodi pienemmällä:
7D20
Eli lohko on -65? ja jotain????
C5AE-6015E
Ja tuon koodin yllä heti oli toinen koodi pienemmällä:
7D20
Eli lohko on -65? ja jotain????
Viimeksi muokannut Gallu66, 09 Tammi 2005, 21:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- kariboy
- Mega-addikti
- Viestit: 867
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
- Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6 - Paikkakunta: Kajjaani
Se voi olla Hi-Po, sama numero myös ei Hi-Po lohkossa, niinkuin mulla.
Monroen kirjan mukaan Hi-Po:ssa "orange color code on rear of block"
" The main-bearing caps are much beefier and cast from high-nodular iron"
Hi-Po:n ero tavalliseen nuo em. laakeripukit, kampura.
Kansissa valetut venttiilijousitaskut, ikäänkuin "syvennyksessä", studit ( ne pultit joissa keinuvipu on kiinni)kierteellä kiinni.
Mekaaniset nostajat, siis säädettävä venttiilivälys.
271 heppaa.
Aikas harvinainen ja arvokas lohko/kannet kombinaatio.
Korjatkaa/lisätkää viisaammat
Monroen kirjan mukaan Hi-Po:ssa "orange color code on rear of block"
" The main-bearing caps are much beefier and cast from high-nodular iron"
Hi-Po:n ero tavalliseen nuo em. laakeripukit, kampura.
Kansissa valetut venttiilijousitaskut, ikäänkuin "syvennyksessä", studit ( ne pultit joissa keinuvipu on kiinni)kierteellä kiinni.
Mekaaniset nostajat, siis säädettävä venttiilivälys.
271 heppaa.
Aikas harvinainen ja arvokas lohko/kannet kombinaatio.
Korjatkaa/lisätkää viisaammat

Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Mustang GT Convertible 2003
- Gallu66
- Aktiivi
- Viestit: 77
- Liittynyt: 16 Syys 2004, 11:26
- Auto: Ford Galaxie 500 Convertible 1966
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kannet on varmasti kateissa jos olisikin HiPo kone...kariboy kirjoitti:Se voi olla Hi-Po, sama numero myös ei Hi-Po lohkossa, niinkuin mulla.
Monroen kirjan mukaan Hi-Po:ssa "orange color code on rear of block"
" The main-bearing caps are much beefier and cast from high-nodular iron"
Hi-Po:n ero tavalliseen nuo em. laakeripukit, kampura.
Kansissa valetut venttiilijousitaskut, ikäänkuin "syvennyksessä", studit ( ne pultit joissa keinuvipu on kiinni)kierteellä kiinni.
Mekaaniset nostajat, siis säädettävä venttiilivälys.
271 heppaa.
Aikas harvinainen ja arvokas lohko/kannet kombinaatio.
Korjatkaa/lisätkää viisaammat

JOs luen lontoota oikein löytyy jostain joku oranssi värimerkki jostain lohkon takaosasta...?? Vetolevyn alta???
Miten vois varmistua että kone on /ei ole HiPo?
289 High Performance
271 bhp @ 6000 rpm
In 1963 Ford released the 289 High Performance which produced 271 BHP @ 6000 RPM. Somewhat stronger connecting rods with 3/8" bolts, thicker main bearing caps, solid lifter cam, screw-in rocker arm studs, machined valve spring seats, forged steel exhaust valves, a dual point mechanical advance distributor, and better flowing exhaust manifolds round out the package. Those fitted to Shebly GT 350 cars rated at 306 HP also featured a high rise aluminum intake manifold and Tri-Y headers.
The 289 HP features a high nodularity cast iron crankshaft, Brinell hardness tested to ensure quality. To prevent 4th-order harmonic vibrations from destroying the crankshaft at higher RPM, the engine uses a different vibration damper and an add-on counterweight. A portion of the 28.2 oz.in. imbalance found in the normal small block damper is moved to the additional counterweight. Moving the mass in towards the front main bearing reduces bending loads on the crankshaft. The special damper also has a larger more massive inertial ring. The add-on counterweight is 0.150" thick. As a result a special crank sprocket is used, C3OZ-6306-A, itself being 0.150" thinner than the normal 289 sprocket. The counterweight is both keyed to the crankshaft and indexed to the sprocket with a 1/8" roll pin. The images below show the counterweight and sprocket with its roll pin hole, as well as a comparison of the the normal and thin sprocket.
271 bhp @ 6000 rpm
In 1963 Ford released the 289 High Performance which produced 271 BHP @ 6000 RPM. Somewhat stronger connecting rods with 3/8" bolts, thicker main bearing caps, solid lifter cam, screw-in rocker arm studs, machined valve spring seats, forged steel exhaust valves, a dual point mechanical advance distributor, and better flowing exhaust manifolds round out the package. Those fitted to Shebly GT 350 cars rated at 306 HP also featured a high rise aluminum intake manifold and Tri-Y headers.
The 289 HP features a high nodularity cast iron crankshaft, Brinell hardness tested to ensure quality. To prevent 4th-order harmonic vibrations from destroying the crankshaft at higher RPM, the engine uses a different vibration damper and an add-on counterweight. A portion of the 28.2 oz.in. imbalance found in the normal small block damper is moved to the additional counterweight. Moving the mass in towards the front main bearing reduces bending loads on the crankshaft. The special damper also has a larger more massive inertial ring. The add-on counterweight is 0.150" thick. As a result a special crank sprocket is used, C3OZ-6306-A, itself being 0.150" thinner than the normal 289 sprocket. The counterweight is both keyed to the crankshaft and indexed to the sprocket with a 1/8" roll pin. The images below show the counterweight and sprocket with its roll pin hole, as well as a comparison of the the normal and thin sprocket.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Ei välttämättä, C5AE-E lohko on luullakseni yleisin 289 lohko. Luulo perustuu siihen, että sitä kysytään niin usein juuri siksi, että sama koodi on myös HiPossa. Harvemmin olen nähnyt kysyttävän esim. C5OE -lohkosta tietoja.Pony kirjoitti:Sanokaas nyt muut mutta Monroen kirjan mukaan tuo on 289 HiPo-lohko?
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Mun kirjallisuuden mukaan lohko voi normaali 289 tai 289 HP. Lähdetietona High Performance Ford Engine Parts Interchange 221 cid to 460 cid. Toinen hauska homma on, että kaikki lohkot ovat kuuleman mukaan identtisiä, paitsi HP koneissa on runkolaakerin pukit huomattavasti std. vahvemmat, eli lohko olisi sama, mutta laakeripukit koneistettu suuremmiksi.Gallu66 kirjoitti:Tällainen koodi löytyi:
C5AE-6015E
Ja tuon koodin yllä heti oli toinen koodi pienemmällä:
7D20
Eli lohko on -65? ja jotain????
Katsoppas kuvaa, löytyykö samanlaiset runkolaakeripukit?
Jos löytyi, niin onneksi olkoon, sillä nämä ovat original NOS HIPO pukit. Kuva on E-bayltä, joten voi hävitä melko pian.
Kuvat saa multa sähköpostilla jos häviävät täältä sivuilta.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- kariboy
- Mega-addikti
- Viestit: 867
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
- Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6 - Paikkakunta: Kajjaani
Kuvista tosiaan selviää ero, Hi-Po:n pukit on vahvemmat, paksummat ja sivut tasaiset. Eipä tartte oranssia etsiä
Ja lohkohan on periaatteessa rakenteeltaan sama.
off topic: omat kannet on Monroen kirjan mukaan 54.5 cc palotilalla, mittausten jälkeen ne on 61cc...

Ja lohkohan on periaatteessa rakenteeltaan sama.
off topic: omat kannet on Monroen kirjan mukaan 54.5 cc palotilalla, mittausten jälkeen ne on 61cc...
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Mustang GT Convertible 2003
- Gallu66
- Aktiivi
- Viestit: 77
- Liittynyt: 16 Syys 2004, 11:26
- Auto: Ford Galaxie 500 Convertible 1966
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Eipä taida tämäkään olla "HiPå" lohkoPony kirjoitti:Sanokaas nyt muut mutta Monroen kirjan mukaan tuo on 289 HiPo-lohko?
C5, joten 1965 vuosimalliin tarkoitettu. 7D20 on valamispäivä, murikka on "syntynyt" 20.4.1967.

Kiitokset kaikille auttajille!

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Hyvä lohkohan tuokin on ja olishan se ollut jonkinasteinen kananhammas kun olisi aito hp löytynyt.Gallu66 kirjoitti:Eipä taida tämäkään olla "HiPå" lohkoMutta onneksi selvisi tuo koneen ikä, siitä on apua kun ostelee noita osia...
Kiitokset kaikille auttajille!
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3