347 STROKER

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

MONTTU kirjoitti:Vauhtipyörä mukaan ( jos manuaali ), vesipumpun pitää pyöriä. Siinä tärkeimmät.
Käytännössäkö ilman peltisarjoja pärjäisi?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

PERIAATTEESSA KYLLÄ, MUTTA PELTISARJAN LIITOS ON UNIVERSAALI JA HELPPO. KYSY ENSIN.
1966 HT 347 Stroker
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Mielenkiintoista paljonko voimaa tuottaa moottori combosi!
Xtreme sarjan nokkaa on myös kokeiltu kadullakin ei pitäis
olla hassumpi vaihtoehto ! Sämpylle meno on ihan viisas liike
saat jotain tuntumaa moottorin tehoista turvallisesti !
Se että varaa kaikkea mukaan moottorisi ympärille tarvittavaa
varmuuden vuoksi GM- mies kun onkin...
niin ei tarvitse osia hakea kesken sessioiden...!
Ota mukaasi Pakosarjat mitä meinaaat käyttää autossasi
niin saat niilla sarjoilla tehokäyrät samoiksi !
ei muuta kun Otalammelle dynoilemaan !
GOOD LUCK!
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Otin Mustista eilen motin pois ja pilkoin. Havaitsin seuraavaa:

MIINUSTA:
- Kaikki laakerit sökönä, keltaista ( pronssi ? ) näkyi enemmän kuin harmaata laakerimetallia.
- Yksi mäntä helmasta n. 2 senttiä halki ( kalkatuksen lähde ? )
- Nokan laakerit päädymmäisiä lukuunottamatta aivan ***skana. Harmaa laakerimetalli on irronnut jostain syystä laakerin runko-osasta, kiilautunut väliin ja sulanut uudenvuoden tinan näköiseksi.
- Ohjurin kumit kappaleina öljypohjassa.
- Ohjurit ihan loppu.
- Runkolaakereiden vaihtelevasta kunnosta päätellen linjaporaus on paikallaan.

PLUSSAA
- Sylinterit onneksi stanukoossa joten .030" poraus riittää kunnostukseen.
- Mexicaani on Mexicaani. Isot main capsit ja "HECHO-EN MEXICO" tunnus löytyivät.
- Onneksi en suunnitellut vanhojen osien remontointia vaan akseli, veivit, männät, nokka, vipat yms.. kaikki tulee uutta, vain lohko jää.
- Heitin strokeri kampuran paikalleen yhden vanhan veivi-mäntä yhdistelmän kanssa. Ei ole lähelläkään että ottais kiinni lohkoon, outoa!!.


Kuinkahan moni auto kulkee tälläisellä räjähtämäisillään olevalla koneella?
Toiminta vaikutti melko hyvältä, ainoa oire oli vieno pöllytys, öljyiset tulpat ja pieni kalkatus kylmänä. Ruutiakin oli tallella ainakin kuminpolttamiseen. Ensi kesänä olisi räjähtänyt varmasti ja todennäköisesti lohko mennyt mukana!!!


En minä sillä sano että kannattaisi yöunia menettää... heh heh.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Laskin vähän 347 stroker matematiikkaa:
- Veivi on 7,874 mm pitempi kuin 302 vakio.
- Stroke on 10,16 mm pitempi kuin 302 vakio.
Tästä seuraa että:
- Mäntä on n.13 mm matalampi tapista lakeen. Saman verran näyttäisi hävinneen myös helmasta.
- Mäntä on alakuolokohdassa itseasiassa 2,794 mm ylempänä lohkossa kun vakiossa. Tämä onkin tarpeen kun mäntä on älyttömän matala.

Pitkä veivi yllättäen muuttaa kiertokankisuhteen edullisemmaksi kuin vakio 302 moottorissa !!
Lohkon/männän sivuttaisvoimat ovat pienemmät kuin 302 koneessa.

Tosin pitkän iskun aiheuttamat momentit ( tosin niitähän tässä haetaan ) rassaavat lohkoa.
1966 HT 347 Stroker
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Olipa tieteistarinaa :shock: minkä alan insiniöör Monttu on??
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

MONTTU kirjoitti:Laskin vähän 347 stroker matematiikkaa:
- Veivi on 7,874 mm pitempi kuin 302 vakio.
- Stroke on 10,16 mm pitempi kuin 302 vakio.

Pitkä veivi yllättäen muuttaa kiertokankisuhteen edullisemmaksi kuin vakio 302 moottorissa !!
Nyt meni joku väärinpäin. Veivisuhde on veivi/isku

302 5.09/3 = 1.69666...
347 5.4/3.4 = 1.588..

eli kyllä se huonompaan suuntaan menee.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Oho, Arto65FB huomasi sähläykseni. Taisi olla kello aika paljon kun funtsailin noita.

Pointti oli kuitenkin se että luulin ensin veivisuhteen huononevan radikaalisti strokerin kanssa. (Tällähän perustellaan sitä mielipidettä että "strokeri rasittaa lohkoa niin paljon että hajoaa heti").
5.40" veivi on kuitenkin niin pitkä että negatiivinen muutos on kohtuullisen pieni.

Muutenkin kaikki satsin palikat näyttävät olevan SVO kamaa ja jo silmämääräisestikin järeämpää (kampura ja veivit) tai kevyempää (männät) .

On muuten aika häilyvä tämä FORD GENUINE SVO käsite. Alihankkijathan käytännössä tekevät valtaosan palikoista ( jopa tavallisista ei-SVO ). Strokeri kitissäkin valmistajia ovat Clevite, Fel-Pro, Federal Mogul, KB-Silvolite, Grant ja Saled Power. Kampiakseli ja kiertokanget ovat Fordin lootassa mutta ilman valukoodeja??.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

MONTTU kirjoitti:Kampiakseli ja kiertokanget ovat Fordin lootassa mutta ilman valukoodeja??.
Kampiakseli ja kiertokanget ovat Scatin valmistamat!
Niinhän se vaan on että SVO:n kamat ovat pääsääntöisesti tunnettujen alihankioiden valmistamia mutta Ford Racingin paketeissa. Samat kamat voi siis hankia muistakin ostopaikoista ovat vain erilaisissa paketeissa ja eri hintaisia ja yleensä kaliinpia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin