Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkolla?
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Västpäkki, ei täällä hernenenässä lueskella, kunhan naureskelen osapuolten sitoutuneisuutta leiriinsä, mutta kuulostaahan tuo et meidän isä on voimakkaampi kuin teidän isä.
Pakko myöntää, että ne lisäkuutiot kiinnostais muakin. Ajatus on lähtenyt 393-budjettistrokerista. Scat 9000-sarjan kampuroita on interinetissä kehuttu hyväksi hinta/laatu suhteeltaan ja ilmeisesti on ollu todella hyvin tasapainossa. Veiveiksi mietin, että jättäisin omat trukkiveivit, mutta on varmaan niin pieni säästö, voiskai sinne laittaa "oikeatkin". Se tosin vesittää sen budjettistroker -ajatuksen, ja sen jälkeen ois melkeen sama tekeekö 408 vai 418 kun kaikki sisuskalut menee uusiksi kuitenkin. Tai vaikka 427 jos lohko antaa myöten.
Jotenkin miedon katumotin ollessa kyseessä, tuntuis et vähiten kiusattu lohko olis paras eli tuo 393. Vai onko?
Pakko myöntää, että ne lisäkuutiot kiinnostais muakin. Ajatus on lähtenyt 393-budjettistrokerista. Scat 9000-sarjan kampuroita on interinetissä kehuttu hyväksi hinta/laatu suhteeltaan ja ilmeisesti on ollu todella hyvin tasapainossa. Veiveiksi mietin, että jättäisin omat trukkiveivit, mutta on varmaan niin pieni säästö, voiskai sinne laittaa "oikeatkin". Se tosin vesittää sen budjettistroker -ajatuksen, ja sen jälkeen ois melkeen sama tekeekö 408 vai 418 kun kaikki sisuskalut menee uusiksi kuitenkin. Tai vaikka 427 jos lohko antaa myöten.
Jotenkin miedon katumotin ollessa kyseessä, tuntuis et vähiten kiusattu lohko olis paras eli tuo 393. Vai onko?
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 27
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:28
- Auto: Mercury Cyclone 2d Ht 1968. 427/467c.i. side oiler, 4-speed, 9" 3,70:1.
Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Jaa-ah Pena?Fastback kirjoitti:Alkuperäinen 427 on verrattain haluttu moottori ja hiperformance alttarilla usein uhrattuja joten niitä ei kasva joka oksalla. Alkuperäisen 427 FE:n rakentaminen on sellainen juttu, että se pitää sitten haluta vintage rautaa lokasuojien väliin. Mielestäni nykypäivänä kuka 427 FE:n haluaa niin viisainta olisi hankkia jälkituotantolohko kuten Genesis, Robert Pond tai Shelby. Nämä ovat uusia lohkoja, mitkä sietävät OEM 427 lohkoa suurempia porauksia. OEM rauta 427:ssa ei ole mitään vikaa, älkää käsittäkö niin, ne ovat vaan haluttuja niin keräilijöiden kuin entisöijien piirissä ja hinnat sen mukaiset. Eräs tuttu mies möi 10 kpl eri vuosimallien 427 lohkoja Fordin ja Holman&Moodyn tehtaan laatikoissa ja sai kröntästä 50.000 USD.
Joku muuten joskus vertasi isolohkoa isoihin tisseihin, että kaikki ne haluaa mutta eivät ole käytännölliset. Tuli vaan silloin ajateltua, että moniko on oikeasti valittanut sitä että eukolla, tyttöystävällä tai rakastajalla on liian isot daisarit???
Tästä keskustelusta ei puutu enää kuin 427 FE miesten kommentit. Näitäkin moottoreita kun on kerhon sisällä muutamia ja fmoc:n ulkopuolellakin toinen kourallinen. Antaa tulla rohkeasti, mielipiteitä on pyydetty.
Kun nyt tollai asian tuot esiin, ni täytyy sit jotaki laittaa 427 FE:n puolesta, kun kerran itse omistan kyseisen motin.
Totuus on kuitenkin se, että väännön puolella tulee ne erot jotka pitää isolohkon puolia ja se on ihan todistettavaa faktaa, ei mielipiteitä !
Lisäisinpä tähän vielä noista moottorien painoista jotakin, josta muuten Mr. VooDoo on itse tehnyt tätä selvitystyötä mm. Ford-freak lehdessä 4/2007.
Nykyisillä aftermarket-osilla saadaan FE-pata erittäin kevyeksi, eikä tarvi sen kummempaa kuin esim. kysyä KNO-1:ltä paljonko siellä -67 HT:n pellin
alla on side oilerissa painoa? Väitän, että teho/painosuhde ON KOHDALLAAN !
Kaiken kaikkiaan en lähde kummemmin tätä asiaa spekuloimaan, sillä tässähän on käännetty jo suht hienosti kaikki puolet esiin. Kuluttajan VAPAASSA
harkinnassa on kumpaanko kombinaatioon itse päätyy ja sanon, että kummatkin ovat hyviä ! PÄÄASIA on, että puhutaan Blue Oval Performancesta

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Mitä eroa on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkolla?
Noin kai se kysymys kuului.
Ei, kumpi on tehokkaampi / vääntävämpi.
Ei, kumpi on parempi lähtökohta rakentelulle.
Ei, isolohko vs. pikkulohko.
Ei, MEXICO vs. "FE- Rex" (hyvin kuvaava mini).
Ei, E / Dot renkaat vs. kilparenkaat.
Ei, Kilpa-auto vs. pro touring.
Ei, pleksilasi vs. alkuperäinen lasi.
Tässä aiemmat kirjoittajat ovat sortuneet käyttämään sanaa pleksi vaikka kummankin em. auton lasit ovat Polykarbonaatia.
(Polykarbonaattien merkittävin ominaisuus on niiden iskunkestävyys, http://www.valuatlas.fi/tietomat/docs/p ... _PC_FI.pdf ).
(Polymetyylimetakrylaatti (PMMA), puhekielessä akryyli tai pleksi, http://www.valuatlas.fi/tietomat/docs/p ... MMA_FI.pdf ).
Tarkkuutta kirjoitukseen.
Tosin em. asioista voisi kirjoitella toisen topikin alla kaikessa rauhassa sotkematta tätä keskustelua.
Toisin sanoen yritin tuoda esittämässäni artikkelissa vain esille strokeri pikkulohkon ja 427 isolohkon eroja, valitettavasti artikkelin 427 FE oli myös strokeri.
Mielestäni artikkeli vastasi hyvin alkuperäiseen kysymykseen.
Noin kai se kysymys kuului.
Ei, kumpi on tehokkaampi / vääntävämpi.
Ei, kumpi on parempi lähtökohta rakentelulle.
Ei, isolohko vs. pikkulohko.
Ei, MEXICO vs. "FE- Rex" (hyvin kuvaava mini).
Ei, E / Dot renkaat vs. kilparenkaat.
Ei, Kilpa-auto vs. pro touring.
Ei, pleksilasi vs. alkuperäinen lasi.
Tässä aiemmat kirjoittajat ovat sortuneet käyttämään sanaa pleksi vaikka kummankin em. auton lasit ovat Polykarbonaatia.
(Polykarbonaattien merkittävin ominaisuus on niiden iskunkestävyys, http://www.valuatlas.fi/tietomat/docs/p ... _PC_FI.pdf ).
(Polymetyylimetakrylaatti (PMMA), puhekielessä akryyli tai pleksi, http://www.valuatlas.fi/tietomat/docs/p ... MMA_FI.pdf ).
Tarkkuutta kirjoitukseen.
Tosin em. asioista voisi kirjoitella toisen topikin alla kaikessa rauhassa sotkematta tätä keskustelua.
Toisin sanoen yritin tuoda esittämässäni artikkelissa vain esille strokeri pikkulohkon ja 427 isolohkon eroja, valitettavasti artikkelin 427 FE oli myös strokeri.
Mielestäni artikkeli vastasi hyvin alkuperäiseen kysymykseen.
Viimeksi muokannut Mexico65, 16 Elo 2010, 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- KooKoo
- Aktiivi
- Viestit: 137
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mercury Cougar 501 -68
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Vielä pikkaisen omaltakin osaltani, vaikka FE -tietämykseni rajoittuukin tähän saakka yhteen 390:een;
Mahtava huomata, että tällainen tekniikkakeskustelu velloo näinkin aktiivisesti. Näkökulmia on yhtä monta kuin
artikkeliin vastaajaakin ja kaikki riippuu käyttötarkoituksesta, halutusta lopputuloksesta, tietenkin kustannuksista
eikä vähiten siitä, millaiseen koppaan kone laitetaan.
Tuo ekassa keskustelussa mainitsemani linkki kertoo mukavasti sen, miten vakio Windsor -lohkoon tuon legendaarisen
kuutiotuumamäärän saa käytännössä lohkoon koskematta (muutama pikku notch sylinterien alapäähän, kuvakin löytyy).
Ja jos W on tilan kannalta se vaihtoehto, kannattaa tarkasti miettiä, onko esim. 408 se parempi vaihtoehto, tuo 427
kun on jo aika pitkäiskuinen jos konetta oikein kierrättää haluaa... Jos ei sitten tee mexicon artikkelissa mainittua Dartyms.
lohkoon tehtyä isomman porauksen versiota.
Mahtava huomata, että tällainen tekniikkakeskustelu velloo näinkin aktiivisesti. Näkökulmia on yhtä monta kuin
artikkeliin vastaajaakin ja kaikki riippuu käyttötarkoituksesta, halutusta lopputuloksesta, tietenkin kustannuksista
eikä vähiten siitä, millaiseen koppaan kone laitetaan.
Tuo ekassa keskustelussa mainitsemani linkki kertoo mukavasti sen, miten vakio Windsor -lohkoon tuon legendaarisen
kuutiotuumamäärän saa käytännössä lohkoon koskematta (muutama pikku notch sylinterien alapäähän, kuvakin löytyy).
Ja jos W on tilan kannalta se vaihtoehto, kannattaa tarkasti miettiä, onko esim. 408 se parempi vaihtoehto, tuo 427
kun on jo aika pitkäiskuinen jos konetta oikein kierrättää haluaa... Jos ei sitten tee mexicon artikkelissa mainittua Dartyms.
lohkoon tehtyä isomman porauksen versiota.
Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Niin mitä se oikeastaan tarkoittaa, jos kone ei ole kierrosherkkä?KooKoo kirjoitti:
Ja jos W on tilan kannalta se vaihtoehto, kannattaa tarkasti miettiä, onko esim. 408 se parempi vaihtoehto, tuo 427
kun on jo aika pitkäiskuinen jos konetta oikein kierrättää haluaa... Jos ei sitten tee mexicon artikkelissa mainittua Dartyms.
lohkoon tehtyä isomman porauksen versiota.
Jos ymmärrän niin se ei vastaa kaasuun yhtä äkäisesti kun painaa talaa, vai?
Miten sitten tällainen pitempi iskuinen kiihtyy, kiihtyykö se hitaamin kuin kierros herkkä lyhyempi iskuinen?
Olis kiva, jos joku osaisi vastata näihin kysymyksiin.
Kiitos.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Karrikoidusti pitempi akseli ei ota jenkaa yhtä nopeasti mitä lyhyempi iskuinen akseli. Kaikki muu motissa käytettävä osa vaikuttaa koneen käytökseen. 4,500" akselilla eli kohtuu järeällä akselilla varustettu motti ottaa jenkaa todella kiukkuisesti kun se on rakennettu ärjympään suuntaan. Vanha vakio lyhytiskuinen 289 on kierroskoneen maineessa oleva kone voi ottaa hitaammin jenkaa mitä stroukattu pitkäakselinen moottori riippuen sen osista. Ajossa moottorin luonteen kesyttää tai suututtaa kolme asiaa: 1) vaihteisto 2) perävälitys 3) takarenkaiden korkeus Pelkkä moottori ei ole autuus onneen, vaihteiston, perän ja takarenkaiden on toimittava yhteen. Kierrosherkkä moottori jossa alavääntöä ei ole niin ei toimi vakio turbiinin ja harvan perän kanssa. Vastaavasti isoiskuinen moottori maatalousnokka-akselilla ei tykkää tiuhasta perästä ja korkealta tarraavasta turbiinista. Kokonaisuuden pitää olla balanssissa jotta saat ominaisuudet tasolle jossa haluat niiden olevan.
Kaverin earlyyn rakennettiin 90-luvulla silloinen mainostettu 427w eli 426 cid windsori. Markka-aikaan tehty moottori kustansi lähes 100.000 markkaa ammattilaisen tekemänä. Vanhaa jäi pelkkä lohko ja tehoa otettiin hieman yli hv / cid.
Pizzamaken siteeraman lehtiartikkeli Freak Magazinessa ollut Ford moottorien painotaulukko:

Painot on Fordin tehtaan omista raporteista joita on vertailtu vaa’an arvoihin. Aika lähellä ollaan, tietysti kaikki vaikuttaa kuten sylinterien poraus jne. Windsoriin tuota voi soveltaa, siten että vähentää 4,14kg kokonaistuloksesta - pääsee kartanolle koneiden painojen suhteen, niin ei tarvitse vain uumoilla. 33 kg painoero 351w vs. 427FE (427:ssa vakiona aluimusarja).
Pizza kyllä sanoo sen mikä on jäänyt useimmilta minä mukaanlukien huomaamatta. Ei sen väliä kunhan on FORD moottori autossa oli se sitten 427w tai 427 FE.
---------------------
notice:
moderoitiinko minulta viesti pois vai painoinko pelkkää esikatselu nappulaa ja en siten tallentanut???
Kaverin earlyyn rakennettiin 90-luvulla silloinen mainostettu 427w eli 426 cid windsori. Markka-aikaan tehty moottori kustansi lähes 100.000 markkaa ammattilaisen tekemänä. Vanhaa jäi pelkkä lohko ja tehoa otettiin hieman yli hv / cid.
Pizzamaken siteeraman lehtiartikkeli Freak Magazinessa ollut Ford moottorien painotaulukko:

Painot on Fordin tehtaan omista raporteista joita on vertailtu vaa’an arvoihin. Aika lähellä ollaan, tietysti kaikki vaikuttaa kuten sylinterien poraus jne. Windsoriin tuota voi soveltaa, siten että vähentää 4,14kg kokonaistuloksesta - pääsee kartanolle koneiden painojen suhteen, niin ei tarvitse vain uumoilla. 33 kg painoero 351w vs. 427FE (427:ssa vakiona aluimusarja).
Pizza kyllä sanoo sen mikä on jäänyt useimmilta minä mukaanlukien huomaamatta. Ei sen väliä kunhan on FORD moottori autossa oli se sitten 427w tai 427 FE.
---------------------
notice:
moderoitiinko minulta viesti pois vai painoinko pelkkää esikatselu nappulaa ja en siten tallentanut???
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Olet oikeillä jäljillä. Square eli esim . 4" isku ja 4" poraus on vielä ihan ok, jos puhutaan esim. alle 6000 rpom koneista. Periaatteessa iskun pituus vaikuttaa koneen potentiaaliin ottaa kierroksia. Eri asia sitten käytännössä mitä tapahtuu, eli vain pieni osanen kokonaisuudessa. Oleellisempaa on kokonaisuuden yhteensovittaminen. Esim. tuollainen 4" porauksella oleva strokeri kärsii useimmiten enempi kansien hengityksen puutteesta, kuin isku/poraus suhteesta. Isolohko pikkulohkon keuhkoilla... Eräs guru ilmoitti afr205 kansien menevän kotiin noilla porauksilla alle 6000rpm:n. Nokka akselin, kansien, imusarjan, sytytyspuolen, kaasuttajan/ruiskun ja pakopuolen yhteen sovittaminen merkitsee varmasti enemmän kuin isku /poraus suhde. 4" porauksella 2.08 venttiili on jo periaatteessa liian iso, eli tulee sylinterin seinämään kiinni, mitäs 427fe, venttiilit 2.19 vai hä? Dartin lohkossa olis puolensa tässäkin pelissä sanottavana...NSteel67 kirjoitti: Niin mitä se oikeastaan tarkoittaa, jos kone ei ole kierrosherkkä?
Jos ymmärrän niin se ei vastaa kaasuun yhtä äkäisesti kun painaa talaa, vai?
Miten sitten tällainen pitempi iskuinen kiihtyy, kiihtyykö se hitaamin kuin kierros herkkä lyhyempi iskuinen?
Olis kiva, jos joku osaisi vastata näihin kysymyksiin.
Kiitos.
Peruslohkosta joutuu jo 4.1 tuuman iskulla loveamaan sylinteri putkien alareunoja ja öljypumpun aluetta ainakin.
408 on paljon parempi kuin 392, koska käyttää pienempi kaulaisia kiertokankia... Voisinpa melkein sanoa että jos strokerin 351w lohkoon rakentaa ei oikein ole järkeviä vaihtoehtoja kuin 408/418, 4/4.1 isku, Kustannuksen huomioiden. Hinta eroa kokonaisuudelle ei juurikaan ole, vakio veivit joutaa kuitenkin romukoppaan yms.
(Siinäpä taas matoa koukkuun.

-
- Hiljaisempi
- Viestit: 27
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:28
- Auto: Mercury Cyclone 2d Ht 1968. 427/467c.i. side oiler, 4-speed, 9" 3,70:1.
Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
mitäs 427fe, venttiilit 2.19 vai hä?Antti66HT kirjoitti:Olet oikeillä jäljillä. Square eli esim . 4" isku ja 4" poraus on vielä ihan ok, jos puhutaan esim. alle 6000 rpom koneista. Periaatteessa iskun pituus vaikuttaa koneen potentiaaliin ottaa kierroksia. Eri asia sitten käytännössä mitä tapahtuu, eli vain pieni osanen kokonaisuudessa. Oleellisempaa on kokonaisuuden yhteensovittaminen. Esim. tuollainen 4" porauksella oleva strokeri kärsii useimmiten enempi kansien hengityksen puutteesta, kuin isku/poraus suhteesta. Isolohko pikkulohkon keuhkoilla... Eräs guru ilmoitti afr205 kansien menevän kotiin noilla porauksilla alle 6000rpm:n. Nokka akselin, kansien, imusarjan, sytytyspuolen, kaasuttajan/ruiskun ja pakopuolen yhteen sovittaminen merkitsee varmasti enemmän kuin isku /poraus suhde. 4" porauksella 2.08 venttiili on jo periaatteessa liian iso, eli tulee sylinterin seinämään kiinni, mitäs 427fe, venttiilit 2.19 vai hä? Dartin lohkossa olis puolensa tässäkin pelissä sanottavana...NSteel67 kirjoitti: Niin mitä se oikeastaan tarkoittaa, jos kone ei ole kierrosherkkä?
Jos ymmärrän niin se ei vastaa kaasuun yhtä äkäisesti kun painaa talaa, vai?
Miten sitten tällainen pitempi iskuinen kiihtyy, kiihtyykö se hitaamin kuin kierros herkkä lyhyempi iskuinen?
Olis kiva, jos joku osaisi vastata näihin kysymyksiin.
Kiitos.
Peruslohkosta joutuu jo 4.1 tuuman iskulla loveamaan sylinteri putkien alareunoja ja öljypumpun aluetta ainakin.
408 on paljon parempi kuin 392, koska käyttää pienempi kaulaisia kiertokankia... Voisinpa melkein sanoa että jos strokerin 351w lohkoon rakentaa ei oikein ole järkeviä vaihtoehtoja kuin 408/418, 4/4.1 isku, Kustannuksen huomioiden. Hinta eroa kokonaisuudelle ei juurikaan ole, vakio veivit joutaa kuitenkin romukoppaan yms.
(Siinäpä taas matoa koukkuun.)
No mullon 2,250 ja taitaapa parilla muullakin tuoreella side oilerin omistajalla olla

Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Kestävyys on yksi aspekti näiden muiden hyvien pointtien joukossa. Otetaanpa yksi siihen vaikuttava asia esille: männän nopeus. Laskentakaava:
Männännopeus fpm = isku tuumina x rpm / 6
(fpm = foots per minute, jalkaa minuutissa)
Kiistaa voidaan toki aloitella siitä, mikä männännopeus milläkin combolla on "turvallinen" ja mikä ei. Joku käsitys esim. on legendaarisella Smokey Yunickilla, joka kai joskus jonkusen "testin" asiasta tehnyt. Tulkitsen hänen kirjastaan, että valuakselilla mentäisi noin 3500-3700 fpm, kaikki sisuskalut tako-osia 4000 fpm asti, ja kaikki siitä yli vaikkapa 6000 fpm asti on "race only", eli vahvat lohkot, parhaat pyörivät, huolellinen kasaaminen jne jne.
Tuostapa onkin sitten mielenkiintoinen laskeskella vaikka 4000 fpm arvolla erilaisten iskujen "turvallisia" männännopeuksia, esim:
427 4.17" iskulla: <5800rpm
Vertailun vuoksi vaikka
351 vakioisku 3.5": <6900rpm
302/3": 8000rpm
427 tehtynä yllä viitaten lyhyemmällä iskulla ja isolla porauksella aftermarket -lohkoon (4" isku): nostaa tuon "turvallisen" rpm:n 6000:een.
Pidempi isku lataa sylinteriseinämiin rasitusta ihan eri lailla kuin lyhyt isku. Siihen soppaan kun lisätään ylinopeus männälle niin kaippa tästäkin syystä on jotain poksahduksia sattunut ja lohkoihin ikkunoita tullut.
Männännopeus fpm = isku tuumina x rpm / 6
(fpm = foots per minute, jalkaa minuutissa)
Kiistaa voidaan toki aloitella siitä, mikä männännopeus milläkin combolla on "turvallinen" ja mikä ei. Joku käsitys esim. on legendaarisella Smokey Yunickilla, joka kai joskus jonkusen "testin" asiasta tehnyt. Tulkitsen hänen kirjastaan, että valuakselilla mentäisi noin 3500-3700 fpm, kaikki sisuskalut tako-osia 4000 fpm asti, ja kaikki siitä yli vaikkapa 6000 fpm asti on "race only", eli vahvat lohkot, parhaat pyörivät, huolellinen kasaaminen jne jne.
Tuostapa onkin sitten mielenkiintoinen laskeskella vaikka 4000 fpm arvolla erilaisten iskujen "turvallisia" männännopeuksia, esim:
427 4.17" iskulla: <5800rpm
Vertailun vuoksi vaikka
351 vakioisku 3.5": <6900rpm
302/3": 8000rpm
427 tehtynä yllä viitaten lyhyemmällä iskulla ja isolla porauksella aftermarket -lohkoon (4" isku): nostaa tuon "turvallisen" rpm:n 6000:een.
Pidempi isku lataa sylinteriseinämiin rasitusta ihan eri lailla kuin lyhyt isku. Siihen soppaan kun lisätään ylinopeus männälle niin kaippa tästäkin syystä on jotain poksahduksia sattunut ja lohkoihin ikkunoita tullut.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Hyvää asiaa. männän nopeus tosiaan määrittelee aika pitkälti ton punarajan. Kyse on siis strokerin kanssa kompromissista, eli ei vingu samaan malliin, mutta tehoa tulee enempi alemmilla kierroksilla.
Olen kuullut erästä strokeria huudatetun useampana vuonna reilusti yli 7k rpm:n, ennen kun jotain saatiin rikki, taisi olla jo yksi numero isompaa jenkaa. Omistaja valistaa lisää jos kiinnostaa.. Kyseessä taisi olla nyky mittapuussa aika budjetti alakerta, jos oikein muista.
Olen kuullut erästä strokeria huudatetun useampana vuonna reilusti yli 7k rpm:n, ennen kun jotain saatiin rikki, taisi olla jo yksi numero isompaa jenkaa. Omistaja valistaa lisää jos kiinnostaa.. Kyseessä taisi olla nyky mittapuussa aika budjetti alakerta, jos oikein muista.
Valota Teppo lisää, miten pidempi isku tuo lisää seinämille rasitusta? Ennemmin ajattelisin että kuormittaa kiertokankia ja laakereita.GT-350 kirjoitti:Pidempi isku lataa sylinteriseinämiin rasitusta ihan eri lailla kuin lyhyt isku. Siihen soppaan kun lisätään ylinopeus männälle niin kaippa tästäkin syystä on jotain poksahduksia sattunut ja lohkoihin ikkunoita tullut.
Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Mietippä...mitä lyhyempi kiertokanki ja mitä pidempi isku, sitä enemmän kiertokanki on poikittain ja sitä enemmän männän alaspäin mennessä rasitetaan sylinteriseinämää pakopuolella, ja ylöstullessaan imupuolella, tosin se load on kevyt. Erään tahon mukaan esim. 347 lyhyillä 5.315" kiertokangilla (eli se kokoonpano, jolla saadaan männäntappi pois öljyurasta) on rankka sylintereille.
Tässä valossa aito isolohko 427 on parempi kuin 427W. Rodratiokin siihen jo viittaa, isolohkossa n. 1.71 ja pikkulohkossa 1.49.
Tässä valossa aito isolohko 427 on parempi kuin 427W. Rodratiokin siihen jo viittaa, isolohkossa n. 1.71 ja pikkulohkossa 1.49.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Lisää juttua veivin pituudesta.
http://www.stahlheaders.com/Lit_Rod%20Length.htm
http://www.stahlheaders.com/Lit_Rod%20Length.htm
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Rod to Stroke ratio on nsuuresti yliarvostettua humpuukia sanon mä.
Ja sitä paitsi useassa strokerissa veivi on pidempi, kuin originaali kombo:esim. 351w, 5,9xx" 408w 6,2". Ainoastaan vanha 392 combo käyttää vakio pituista veiviä. PIdempi isku ei siis tarkoita lyhyempää tai edes suhteessa lyhyempää kiertokankea. Moottorin elämään vaikuttaa monet muut asiat paljon enempi kuin tuo rod to stroke ratio.
Ja sitä paitsi useassa strokerissa veivi on pidempi, kuin originaali kombo:esim. 351w, 5,9xx" 408w 6,2". Ainoastaan vanha 392 combo käyttää vakio pituista veiviä. PIdempi isku ei siis tarkoita lyhyempää tai edes suhteessa lyhyempää kiertokankea. Moottorin elämään vaikuttaa monet muut asiat paljon enempi kuin tuo rod to stroke ratio.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Mikä ero on 427 pikkulohko strokerilla ja 427 isolohkoll
Paras määritelmä ikinä veivisuhteelle on se, että veivi ylettyy mäntään asti 
Nostan tämän kerran oman lehmän pöydälle ja toivotaan että pöytä on tukevaa tekoa. 429. Vakiona suuri poraus 4,360", vakio isku lyhyt 3,590" eli 2,286mm stanu 351w iskua venyneempi akseli, sekä mikäli ketään kiinnostaa niin 427FE:tä parempi veivisuhde ja kuutiotuumia aikas samoissa muitten kanssa. Kiitos ja anteeksi.

Nostan tämän kerran oman lehmän pöydälle ja toivotaan että pöytä on tukevaa tekoa. 429. Vakiona suuri poraus 4,360", vakio isku lyhyt 3,590" eli 2,286mm stanu 351w iskua venyneempi akseli, sekä mikäli ketään kiinnostaa niin 427FE:tä parempi veivisuhde ja kuutiotuumia aikas samoissa muitten kanssa. Kiitos ja anteeksi.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3