Onko se paatoksellisuutta, jos teroitan eroa miten iskutilavuus vaikuttaa moottorin luonteeseen?

Älkää hyvät ihmiset hermostuko, eroahan täällä nimenomaan kysytään ja vielä kokemuksia päälle. Mun puolesta kukin saa ajaa vaikka brigss strattonilla mustangissaan niin ei varmasti sudi, aivan sama.

Fairlanelle, että kyllä tarkoitus olisi saada pito siirrettyä tienpintaan, maltillisemmalla kaasun avauksella pito pysyy tai kumi hieman valittaa. Ensikesän karkeloihin olisi tarkoitus päivitellä pitävämpää rengasta, jota nyt ei ole käytössä ollut. Jos voimaa on niin kumi sulaa vai eikö sb koneissa kumi sula???
Antti, enhän minä konetta sanonut edulliseksi, sanoin vain että peruspalikkaa. Std. Lohko, stdl Ford nodular akseli, std. Ford HD-veivit, porttaamattomat A429 Cobra Jet kannet jne. Laakerit on upgreidattu parempiin, ARP pultit, kone tasapainoitettu tarkasti ja blueprintattu tehtaan antamiin arvoihin. Koneeni teho&vääntökäyrä on mahdollista saavuttaa Factory OEM kamalla helposti, kun vaan löytää oikeat kannet. Vähän kuin 351c 4V hyvällä imusarjalla ja rajummalla kepillä, mutta yhden GTI sportin verran isompi (109 cid) kone. Siinä sitä eroa tulee 109 cidin edestä. Taas on muistettava käyttötarkoitus ja sijoituskohde. Yleensäkin kun mennään läpi linjan aftermarket osiin, niin hintaerot tasoittuvat eri moottorien kesken.
Olen minä Futuragen Fairmonttiakin kenkinyt, se ei vaan kauaa kestänyt mun käyttöä

(taisi antautua jo edellisen käskyttäjän aikana...)??? Se oli synkkä reissu. Autohan vääntää hienosti ja karjuu hienosti, kaikki kunnia sille. Viestini on se, että motti alkaa olemaan tilavuutensa maksimialueella. Mikäli Futurage olisi saanut aikoinaan luvat 429:lle Fairmonttiin niin todennäköisesti todistaisimme Villen Fairmontin karjumista 572 cid tai + moottorilla – Futuragellahan oli A460 pohjainen 572 cid alakerta hoteissaan tuohon aikaan. Antti66ht auto sysää tosi hienosti, kiva sitä oli katsella mutkaradan suoralla kurmoottamassa jne.
Kuten tuolla aikaisemmin sanoinkin, ettei esim. minun moottorin hv lukemat ole mikään isolohkon yksinoikeus, ei ollenkaan, stroukatut sb:t hönkivät ihan hienoja lukemia.
Toistan itseäni, jokaisen on tehtävä päätös mitä autollaan haluaa tehdä ja mihin suuntaan sitä jalostaa. Natikoiden krääkreis tiimissä kun pyörii stripillä, line-upissa ja milloin missäkin, niin aina se äreä motti oli se sitten peruskonstruktioltaan mikä tahansa niin veti suuta hevosenkengälle. Futuragen auto loi tunnelmaa avoimilla putkilla ja sai krääktiimin harkitsemaan taas korvakuulokkeita ensivuodelle – eihän ne ole unohtuneet kuin kolmena vuonna kotio... Drag ajon nopein ajoneuvohan oli Korpelan 351w pohjainen ärisijä.
Iso osatekijä moottorivaihtoehdoille on auton vuosimalli ja suurin moottori mitä autoon on saanut. 64-66 mustangiin 351 cid on lakiteknisesti melkolailla käytännön maksimi. ’67-’73 vuosimallit avaavat ovet isommille veljille ja silloin kannattaa vaihtoehtoja punnita toden teolla.
Teoriassa N67steel moottorit eroavat juuri noin toisistaan iskun suhteen. Todella paljon riippuu käytettävistä osista. Isokin motti 408cid tai 557cid ottaa todella kiukkuisesti kierroksia kun lohkon & kampuran ympärillä on oikeanlaiset palikat.
Osien keston suhteen nyt voidaan saivarrella veivisuhteilla, jousipaineille, puristussuhteilla jne. Se että jos tehotavoite on 600hv niin mitä suurempi iskutilavuus niin sitä matalampi viritysaste. Tuskimpa osien tai moottorien kestossa suurta eroa on, aina täytyy tietysti varmistua että käytettäät osat ovat tehotavaoitteen tasalla. Hyvä idea tilanteessasi olisi hankkiutua erilaisten viritysasteiden & moottoreilla varustettujen autojen kyytiin. Sieltä selkärangan kautta asiat on helpompi tuntea ja minkälainen motti olisi se itselle sopiva.
En ajatellut tähän keskusteluun ottaa tätä enempää kantaa. Mikäli iskutilavuuden vaikutus tehontuottoon ei mene jakeluun niin saahan sitä saivarrella vaikka on liian leveä moottori tai että vaikea lausua tollainen isolohko.
427 on legendaarinen kuutiotuumamäärä, sillä on pitkä ja hieno historia Fordin moottoriurheilun saralla. Mikäli tämä 427 olisi vaan kivaa saada, niin mieti nyt mitä autolta haluat. Oletko koskaan istunut 400 hv auton kyydissä, entä 500hv, entä 600hv? 400hv säikäyttää tavallisen tauno tasalatvan mikäli vaan kumi pitää. 500hv on järkyttävä määrä kaakkia hetekkaan. 600hv:lla voi antaa jo sydänkohtauksen jollekin. Sitten kun tiedät paljonko paukkua pitää olla, niin mielestäni sitten vasta on järkeää miettiä millä moottorilla se toteutetaan.
Kiva, kiitos ja hei.