Venttiilit
Venttiilit
Mihinkä arvoihin 289 moottorin venttiilivälykset säädetään?
Pitääkö moottorin olla lämmin säädön aikana?
Pitääkö moottorin olla lämmin säädön aikana?
Onko hydrauli- vai mekaaniset nostajat?
Hydraulinostajassa on öljyä sisällä antamassa painetta ja nostaja on pehmeä, eli sitä pystyy painamaan kasaan. Mekaaninen nostaja on kova, sitä ei pysty painamaan kasaan työntötangolla.
Hydraulinostajilla varustettu kone voidaan säätää joko käynnissä tai paikallaan. Kone käynnissä anna löysää, kunnes alkaa kalkattamaan. Kiristä, kunnes kalkatus katoaa, siitä vielä 1/2 kierrosta lisää. Tarvitset joko vanhan venakopan josta leikkaat pääliosan pois tai sitten jotain muuta suojaa, sillä kone ruikkii öljyä. Paikallaan säädettäessä käytä kone lämpimäksi. Nostajan ollessa nokan peruskehällä kiristä, kunnes työntötangossa ei tunnu väljää. Usein neuvotaan pyörittämään tönäriä, mutta minä sain ainakin sillä systeemillä liian kireälle, eli tönäri pyörii vaikka preload olisi oikea. Eli aloita sillä, että poistat ensin tönärin pituussuuntaisen välyksen. Sitten varovasti tunnustelet, että pyöritysvastus tiukkenee hieman. Sen päälle taas 1/2 kierrosta. Varmuuden vuoksi saatuasi säädöt tehtyä, tarkista alipainemittarilla, ettei näy mitään ihmeväpätystä, joka tarkoittaisi, että joku ventiili kantaa.
Mekaaniset nostajat säädetään liuskamitalla venan ja keinuvivun välistä.
Esimerkkejä välyksistä netistä löydettynä H lämpimänä ja C kylmänä
289 Hi-Po .018H
302 Boss .025H
429 Boss .013C
351 Boss & HO .022C
429 SCJ .019H
Lopuksi, parempi vähän liian löysällä kuin liian kireällä.
Hydraulinostajassa on öljyä sisällä antamassa painetta ja nostaja on pehmeä, eli sitä pystyy painamaan kasaan. Mekaaninen nostaja on kova, sitä ei pysty painamaan kasaan työntötangolla.
Hydraulinostajilla varustettu kone voidaan säätää joko käynnissä tai paikallaan. Kone käynnissä anna löysää, kunnes alkaa kalkattamaan. Kiristä, kunnes kalkatus katoaa, siitä vielä 1/2 kierrosta lisää. Tarvitset joko vanhan venakopan josta leikkaat pääliosan pois tai sitten jotain muuta suojaa, sillä kone ruikkii öljyä. Paikallaan säädettäessä käytä kone lämpimäksi. Nostajan ollessa nokan peruskehällä kiristä, kunnes työntötangossa ei tunnu väljää. Usein neuvotaan pyörittämään tönäriä, mutta minä sain ainakin sillä systeemillä liian kireälle, eli tönäri pyörii vaikka preload olisi oikea. Eli aloita sillä, että poistat ensin tönärin pituussuuntaisen välyksen. Sitten varovasti tunnustelet, että pyöritysvastus tiukkenee hieman. Sen päälle taas 1/2 kierrosta. Varmuuden vuoksi saatuasi säädöt tehtyä, tarkista alipainemittarilla, ettei näy mitään ihmeväpätystä, joka tarkoittaisi, että joku ventiili kantaa.
Mekaaniset nostajat säädetään liuskamitalla venan ja keinuvivun välistä.
Esimerkkejä välyksistä netistä löydettynä H lämpimänä ja C kylmänä
289 Hi-Po .018H
302 Boss .025H
429 Boss .013C
351 Boss & HO .022C
429 SCJ .019H
Lopuksi, parempi vähän liian löysällä kuin liian kireällä.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 03 Touko 2005, 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitenkäs homma menee näiden ns. ei-säädettävien kanssa? Niissäkin pitäis preloadi säätää shimmeillä ja työntötangon pituudella. Aika monessa paikassa annetaan .020" - .060".
Nyt vaikuttais että tulee aika reilu preloadi noihin lukuihin verrattuna. Haittaako se jos nostajat ei kuitenkaan mene pohjille?
Tällanen selitys löyty parista muustakin lähteestä. Ei vaan oikeen mene jakeluun että miten siinä voi noin käydä?
http://www.cranecams.com/?show=faq&id=3
Nyt vaikuttais että tulee aika reilu preloadi noihin lukuihin verrattuna. Haittaako se jos nostajat ei kuitenkaan mene pohjille?
Tällanen selitys löyty parista muustakin lähteestä. Ei vaan oikeen mene jakeluun että miten siinä voi noin käydä?
http://www.cranecams.com/?show=faq&id=3
t. PauliCraneCams kirjoitti:If the opposite occurs and the pushrod descends too far (more than .060”), then you have excessive lifter preload. In theory, a hydraulic lifter can pump up whatever preload you put into it, therefore with excessive preload, as the engine RPM and oil pressure increases, the hydraulic mechanism will pump-up the pushrod seat. This will cause the valve to be open longer and lift higher. This will decrease the cylinder pressure, lowering the performance of the engine. If the preload is excessive it may cause “backfiring” from the engine.