Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
CO = häkä kirjoitti:95 oktaaninen bensiini on rutkasti korkeampi ruttu kestävyydeltään kuin aikakauden jenkkibensa premiumina, pitäisi riittää ellei konetta muuteltu eli EI kalliimpi aina ole parempaa....
Lisäaineistusta kannattaa laittaa jos ei tiedä k.o. koneen sietävän lyijytöntä on kuitenkin seetejä säästävä toimenpide.
Niin, eihän tuolla jenkkilässä taida tälläkään hetkellä olla vaihtoehtoina kuin 87, 91 ja 93-oktaanisia bensalaatuja, jotta luulisi kyllä 95-oktaanisen riittävän meilläkin aivan mainiosti. En sitten tietystikään tiedä, onko jenkkibensoissa jotain lisäainetta valmiina.
Hertzin Shelby ainakin kävi mainiosti jenkeissä 1000 mailin reissulla tuolla 87-oktaanisellakin
CO = häkä kirjoitti:95 oktaaninen bensiini on rutkasti korkeampi ruttu kestävyydeltään kuin aikakauden jenkkibensa premiumina, pitäisi riittää ellei konetta muuteltu eli EI kalliimpi aina ole parempaa....
Lisäaineistusta kannattaa laittaa jos ei tiedä k.o. koneen sietävän lyijytöntä on kuitenkin seetejä säästävä toimenpide.
Niin, eihän tuolla jenkkilässä taida tälläkään hetkellä olla vaihtoehtoina kuin 87, 91 ja 93-oktaanisia bensalaatuja, jotta luulisi kyllä 95-oktaanisen riittävän meilläkin aivan mainiosti. En sitten tietystikään tiedä, onko jenkkibensoissa jotain lisäainetta valmiina.
Hertzin Shelby ainakin kävi mainiosti jenkeissä 1000 mailin reissulla tuolla 87-oktaanisellakin
Oktaani standardit ei mene yks'yhteen lahden yli. Jokuhan täälä tai jossain kirjoitti että jenkkien lukuihin pitää lisätä vitonen, niin vastaa näitä meidän lukemia.
Uudemmat vehkeet varmasti käyvätkin nätisti kun nakusensorit tunnistaa orastavan kilinän ja osaa muuttaa karttaa, jonka taas huomaa sourituskyvyssä.
Itse en ole omiin autoihin ikinä tankannut 95:sta.
1971 Shelby Europat (M-koodin 351-4V Cleveland) tarvitsevat 98-bensaa ja laitan lisäaineet päälle, samoin 79-Cobra 2.3L turbolla. Sen sijaan 64-Mustang 200 cid:lla (USA:ssa aikoinaan vaihdettu moottori) ja std-79 Mustang HB 4-syl 2.3L menee 95:llä ilman lisäaineita.
Hmm. Tämä pistää vähän miettimään..Mustini edellinen omistaja oli ajellut 95:lla ilman mitään lisäaineita. Kone on ihan vakio 289 v8, jotain imusarjapuolelle on tehty .Kone käy ja auto liikkuu. Mutta jos pitkään ajelee TODELLA hiljaista vauhtia ( pressanlinnan edestä kruisingeissa) kone tukehtuu kun pääsisi avaamaan tavan nopeuksiin. Voinee myös johtua ( mielestäni) kovin matalalle säädetusä tyhjäkäynnistä ( ja käy kai vähän rikkaallakin). Mietin vain näin blondina että pitäisikö vaihtaa siihen 98:n? Mitä sieltä sitten hajoo jos ajaa liian "laimeella"?
Pahinta noille vanhoille kansille, tai oikeastaan niissä oleville vanhan tyyppisille pehmeille venttiilin seeteille on nykybensan lyijyttömyys.
Elikkä jos kansiin ei ole koneistettu uusia nykybensaa kestäviä seetejä niin ne "kuluvat" ja venalautasen painuessa syvempään venttiilit alkavat kantamaan. Kyllä ainakin tuon lisäaineen (hoitoaineen) käyttö on vakavasti suositeltavaa.
Käy 95 bensalla ihan normaalisti, itse olen ajellut siitä lähtien 95 litkulla kun lyijullinen loppui. Laita sitä nesteen venasuoja litkua ohjeen mukaan niin saat mielenrauhan, itse laitan samaa litkua kun muistan joskus en kylläkään muista eikä ole mitään käyntihäiriöitä, hölöpuheita moiset ajampa välista naapurimaankin litkulla ja pelaa moitteettomasti siltikkin. Eikä vakiopata hajoa siihen jos nakuttelee sekin on tullut kokeiltua, eikä hiukan viruteltukaan hajoa siihen nakutukseen .
Käy 95 bensalla ihan normaalisti, itse olen ajellut siitä lähtien 95 litkulla kun lyijullinen loppui. Laita sitä nesteen venasuoja litkua ohjeen mukaan niin saat mielenrauhan, itse laitan samaa litkua kun muistan joskus en kylläkään muista eikä ole mitään käyntihäiriöitä, hölöpuheita moiset ajampa välista naapurimaankin litkulla ja pelaa moitteettomasti siltikkin. Eikä vakiopata hajoa siihen jos nakuttelee sekin on tullut kokeiltua, eikä hiukan viruteltukaan hajoa siihen nakutukseen .
No eipä nämä nyt ihan "hölöpuheita" ole.
Saat yösi nukuttua paremmin kun käytät 98:ia ja sitä venttiili-lisäainetta.
Viime kesän kanssa ajelin 95:llä, kun ajattelin että nehän jenkeissä ajelee millä tahansa kuralla, kyllä 95:n pitää kelvata... ja ihmettelin koko kesän, kun oli vaikeuksia startata lämpimänä. Tänä kesänä oon käyttänyt V-poweria tai 98:ia, eikä sitä starttausongelmaa ole enää ollut, samaten tuntuu kuin auto kävis jotenkin tasasemmin, ja muutenkin olis jotenkin pirteempi. Samaten toi wanhus toimii V-powerilla todella nätisti!
Itse kyllä käyttäisin (ja käytänkin) vanhassa autossa venttiilin suoja-ainetta, ei se ihan tuulesta temmattu juttu ole..
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Vihreässä 71-Shelbyssä hajosi remontoidut venttiilit ja ohjurit (K-Line) 15.000 km jälkeen, kun ajoin koko ajan 98-bensalla ilman venttiilinsuoja-ainetta. Ventiilityö meni uusiksi (sainpa originaalin imusarjan laitettua samalla), ja nyt sitten venttiilisuoja-aineet kyllä laitan jatkossa, venttiilien korjaus kyllä maksaa paljon enemmän kuin pullolliset venttiilin suoja-ainetta. Mutta kunkin moottorin ominaisuuksien mukaan suoja-aine tai sitten ei, kuten en käytä 64-avossa ja std-79-HB:ssa.
raunoh kirjoitti:Vihreässä 71-Shelbyssä hajosi remontoidut venttiilit ja ohjurit (K-Line) 15.000 km jälkeen, kun ajoin koko ajan 98-bensalla ilman venttiilinsuoja-ainetta. Ventiilityö meni uusiksi (sainpa originaalin imusarjan laitettua samalla), ja nyt sitten venttiilisuoja-aineet kyllä laitan jatkossa, venttiilien korjaus kyllä maksaa paljon enemmän kuin pullolliset venttiilin suoja-ainetta. Mutta kunkin moottorin ominaisuuksien mukaan suoja-aine tai sitten ei, kuten en käytä 64-avossa ja std-79-HB:ssa.
Kiitos ja kumarrus!! Näillä helteillä nyt ei öitään muutenkaan kunnolla nuku, mutta ehkä vähän paremmin jos kipaisen putiikkiin ja hommaan sitä lisäainetta.