PI vaihto
-
96PurpleStang1
- Addikti
Re: PI vaihto
No juu tein tuon muutoksen viime kesänä, juteltiinhan me tuosta.Kyllä siinä värkkäämistäTPN kirjoitti:Onkos moni tehny, oliko mitään yllätyksiä tai ongelmia?
Mitens purplestangilla hommat suju?
Itellä olis siis edessä tässä kevään aikana kyseinen projekti.
on pariksi päiväksi.Ahdasta siellä tahtoo olla, varmaan olet tuosta lueskellutkin.
Eipä purkamisessa nyt muuta ihmeellistä ole, muistat vaan vänkärin puolelta teipata tai
laitat halkaistun muoviputken pätkät niihin 2:n kannenpulttiin että ne jää ns:puoleen väliin.
Eli ne jotka on tolppatornin lähellä.Kuskin puolella joudut tekemään tuon 4:n takimmaiseen
pulttiin.Muuten ei kannet mahdu nousemaan pois.Takaisin laitossa sama juttu, jos lasket
kannet ilman noita 6:tta pulttia kiinni, ei niitä saa jälkeenpäin sinne perkeleelläkään.
Ford Racingin kansienvaihto sarjassa tulee noi halkaistut putkenpätkät jotka on juuri
oikean mittaset tohon hommaan, toki ne tekee itsekin , sama se.Jos laittaa Arpin tms.
studit, ei irrotus/asennus ole ollenkaan mahdollista moottorin ollessa paikoillaan.
Vas, puolen kannen lasku sen ö-tikun putken kanssa on aika pirullinen ja tuossa lähes pakko olla
apumies, on se sen verran hankala sihdattavaksi, eli se kansi ja putki pitää suunnata
samaan aikaan kiinni ja sitä putken rööriä on tosi hankala nähdä kun se on aika kettumaises
paikas lohkossa, been there, done that!Jos unohdat putken, sitä ei sitten sinne saa enää
muutakuin jonkun Lokarin tekemän taipusan reprotekeleen.Eli siis kansi ei mahdu nousemaankaan
pois jos ei tikku nouse samalla tai toinen vaihtoehto on katkaista se.
Tikun putken irrotuskin oli ainakin
mulla tuskien taival..Jos se ei suosiolla nouse, vedä se poikki ja laita lukkopihdit
sopivaan kohtaan kiinni ja lyö vasaralla altapäin niin se nousee kyllä.Näin tein
itse kun se ei tottavie irronnut millään, toki on sitten oltava uusi putki laittaa
mikä tulee siinä Frpp:n sarjassa mukana ja en kyllä yhtään jälkeenpäin ihmetellyt
miksi se siellä oli:)
Niin ja jos orgis-pakosarjojen virtaus mietityttää, laita ihmeessä
sitten ne peltisarjat samalla, niidenkin vaihto jälkeenpäin on kohtuu hankala operaatio..
Lyhkäsillä saat sen 10-14hp ja puolipitkillä tai täysmittasilla vähän enemmän vielä.
Mulla on Bbk:n lyhkäset kromatut sarjat.Pitkät ei taida sopia jos sulla on automaatti.
Jos oikean puolen pakosarjassa on pinnapultit kiinni, ja pakoputkien lähdöt siinä
asennossa mihin ne putoavat irroituksen jälkeen, ottavat pultit kiinni lähdön laippaan
eikä kansi asetu kunnolla paikalleen.Joko purat putken pois tai irroitat pinnapultit
ja laitat ne alakautta takaisin .Todella ahdasta taas!Vasen puoli on tässä asiassa
helpompi.Mutta sen tikun laiton kanssa taas hankalampi:)Orgis-sarjojen kanssa
homma voi olla helpompi, peltisarjojen kanssa lähdöt tulevat hieman eri kohtaan.
Minä laitoin siis ne peltisarjat kansien kanssa samalla kertaa.
Kansien kiristely on kans melkonen jumppaoperaatio,
osa takimmaisista pulteista on suht vmäises paikois, ja kunnon hylsyt ja jatkovarret, linkut
on sitten pakko olla, muuten ei kannata ees ruveta hommaan..Kansien kiristely on 6-vaiheinen
ja tuota on sitten syytä noudattaa tarkasti että ne hakee paikkansa ja jäävät tiiviiksi.Multa
saat momentit ja ohjeet jos ei sulla ole.
Tiivisteistä, osta suosiolla uudet jakopäänkopan ja venttiilikoppien tiivarit valmiiksi, vaikka
ne on periaatteessa uudelleen käytettävää silikoni kumia, ei ne yleensä tule pitämään
enää uudelleen, itse säästin venakopissa ja tottahan nyt toinen puoli pikkasen tihkuu
pakosarjan päälle.Kansien ja jakopäänkopan liitoksiin vähän laadukasta m-silikonia,
itse käytin permatexin mustaa.Ne venakoppien ruuvien läpivientikummitkin kannattais
uusia mutta muistelin että ne oli stanan kalliit ja enkä niitä hankkinu..Tietenkin tarvit
Pi-imusarjan tiivisteetkin, plenumin tiivari tuli mulla imusarjan mukana.Ja tietty se
Pi-vesiputki ja vesipumpun nippa sinne lohkon laaksoon että paljon syvempi Pi-imari
sinne mahtuu, Noita em. mainittuja ei taida saada kuin Ford-orginal osina jos ei nyt
tällävälillä joku ole alannut tekemään.Tämä Pi-muutos on jenkkilässäkin tosi yleinen.
Kuitenkin kannattaa hommata Ford-orgis-osat, eikä tehdä mitään viritelmiä.
Ei nuo ole sitäpaitsi kovin kalliitakaan, lukuunottamatta noita mainittuja.
Kannenpulteista muuten vielä,
Kannattaa yhdestä vanhasta pultista tehdä putsari
ja leikata siihen rälläkällä ura ja pyöritellä kaikki reiät sillä ja puhallella pitkällä pillillä kaikki
paskat pois niistä pultin reijistä.Irrotuksessa tahtoo niihin mennä glygolia ym. paskaa.
Uusiin pultteihin kevyt öljy jenkaan ja rikan ja pultin kannan väliin (ei rikan ja kannen väliin)
molyä että tulee oikea momentti eikä pultti "hirtä" ja veny liikaa.Modularin kannenpultit ovat
kertakäyttöisiä ja ne tulee ehdottomasti aina uusia.Sama koskee myös nokka-akselien
kiinnitys pultteja jotka ovat myös venyvää mallia.Näitä on kahta kokoa, 2001 pi-kansien
nokissa oli 10mm kun vanhat oli 12mm.Joissakin uudemmissa malleissa yleensä Windsor, taitaa
nokkapyörät olla prässätty kiinni.Varmaan sulla on kuitenkin Romeo-moottori, 11 venttiilin kannen
pulttia per puoli?
Jakopään laitto on sitten tarina kans erikseen, jos sulla ei ole ohjeita voin tuossakin neuvoa,
se on kuitenkin aika simppeli juttu.Merkit vaan tarkasti kohdilleen ja useampi tarkistus
pyörittely että ne kans pysyvät paikallaan.
Mutta kyllä se siitä ja aina
voit kysyä lisää, anyway tuo muutos on ehdottomasti nähdyn vaivan arvoinen, huomaat
sen kyllä sitte kun ekaa kertaa lähdet autolla liikkeelle...Taitaa muuten vanhempien
mallien kansienvaihto olla suht kevyttä kauraa näihin verrattuna, sohc on suht leveä
moottori ja ahdasta on konehuoneessa...
Toivottavasti tästä romaanista oli sulle jotain apua :DTässä on omat hankaluutensa mutta niin on kait kaikissa.
Jotkut nostaa koko koneen pois noiden em. mainittujen juttujen takia mutta oma
hommansa on tuossakin, jos alakerta vaatii remonttia se on eri asia mutta harvoin näin käy
koska 2V Modular on nelipulttisella alakerrallaan (Cobra Dohc 6 bolt), erittäin hyvä ja kierrosherkkä,
nätisti käyvä ja kestävä Ford V8-moottori.
Viimeksi muokannut 96PurpleStang1, 31 Maalis 2010, 00:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Joo mä olen hommannu periaatteessa kaikki sellaset osat jotka saa, niin fordin tekemät, juurikin sen kansien vaihto setin, vesiputken, kannet ja imusarja tietty. Tiivisteet multa vielä puuttuu, mietin just niitä venttiilikoppien ja jakopään tilkkeitä, mutta ehkä luotan sun sanaan ja hommaan ne suosiolla, niin ei tarvi uudestaan purkaa. Mä olen yhteydessä jos tarvii niitä momentteja ym.
Laitoitko sä nokat vaan merkkeihin, et kattonu ajotusta sen tarkemmin?
Mä laitan ainakin toistaseks vielä omat pakosarjat takasin, jossain vaiheessa kun lakkaa köyhtymästä niin sitten tod.näk. Bassanin mid-lengthit. Manuaalihan tuo mun on.
Mitkä tulpat sulle tuli? Entä termostaatti?
Mä laitan ainakin toistaseks vielä omat pakosarjat takasin, jossain vaiheessa kun lakkaa köyhtymästä niin sitten tod.näk. Bassanin mid-lengthit. Manuaalihan tuo mun on.
1998 GT
-
96PurpleStang1
- Addikti
No joo, sullahan on sitten jo melkein kaikki tarvittava valmiina.Ei niissä tiivisteissä kyllä kannataTPN kirjoitti:Joo mä olen hommannu periaatteessa kaikki sellaset osat jotka saa, niin fordin tekemät, juurikin sen kansien vaihto setin, vesiputken, kannet ja imusarja tietty. Tiivisteet multa vielä puuttuu, mietin just niitä venttiilikoppien ja jakopään tilkkeitä, mutta ehkä luotan sun sanaan ja hommaan ne suosiolla, niin ei tarvi uudestaan purkaa. Mä olen yhteydessä jos tarvii niitä momentteja ym.
säästää, tulee sitten laakista tiivis ja toimiva.Tuohon jakopään laittoon on periaatteessa 2 eri
vaihtoehtoa, joko teet omat merkit (kun kammen kiila on klo9 asennossa) nokkapyöriin ja
sinne kammen alarattaisiin ja ketjuihin ja pidät tarkasti huolen että ne pysyy paikallaan,
vedät vaikka ne ketjut nippusiteellä kiinni sinne alas, jos epäilyttää että merkit katoavat.
Toinen vaihtoehto on ottaa ne kokonaan irti ja laittaa pöydälle ja katella niistä ne
2 kirkkaampaa lenkkiä, kyllä ne sieltä löytyy kun vähän putsaa niitä ketjuja ja
tarkasti katsoo.Nuo kirkkaammat lenkit sitten vaan tarkasti alhaalta samaan kohtaa
alarattaan merkin kanssa ja toiset puolet nokkapyörien merkkien kanssa kohdalleen.
Tarkkana tuossa kannattaa olla ja eikä turhaa hätäillä.Sitten vaan kasaat ne ketjujen
ohjurit ja kiristäjät takaisin.Vas.puoli taisi olla vähän ahtaampi tuossa hommassa.
Tarkistaa kannattaa ne ohjurien muovipinnatkin, jos ne on kovin kuluneet, kannattaa
harkita niidenkin uusimista mutta yleesä nuo kestävät hyvin.Pieni kuluma ei haittaa
vielä mitään.
Vielä jakopäästä,
Joudut puristamaan ne hyd.kiristäjät viilapenkissä ala-asentoon ja lukitsemaan ne
jollain neulalla tai rautsikan pätkällä, sitten kun kasaat osat takaisin, nyppäät ne
lukitukset pois ja jakoketjuissa on siis se peruspaine että jako pysyy paikoillaan
ja voit sitten pyöritellä moottoria.Pyöritä vain kammesta ettei jako
hyppää pois paikoiltaan.Jos kone pökkää jotain on pielessä ja joudut ottamaan homman
uusiksi.Kun saat kasaan ja käyntiin, ei kannata sitten ihmetellä jos kone hetken rallattaa
aluksi, kun ne kiristäjät tyhjenevät öljystä ei ne jostain syystä täyty uudestaan
ihan heti kun ne kanavat on niin pienet, niin menee aikansa että ne ilmaantuvat.
Jakopään koppa ei muuten mennyt mulla uusien tiivisteiden kanssa paikalleen, vaan vesipumppu piti
vielä ottaa uudestaan pois.Eli ei kannata sitä pumppua siihen ekana kiinni ruuvata, vaan
sitten vasta kun se koppa on kiinni ja kiristetty.
Tulpat mulle tuli Ngk:n Tr5:t ja termari oli Motorcraftin orgis, en muista mikä oli
nro mutta voin tuon vielä tsekata.Modularin ilmaus jäähdytysjärjestelmän tyhjenemisen
jälkeen voi olla myös konstikasta, parhaiten tuo systeemi täyttyy kun liruttelet uudet neesut
sieltä imarin takapään reiästä (menee lämppärin kennolle) sitten kun siitä tulee täyteen
niin jatkat vielä siitä saman puolen lämpöanturin reiästä, sitten pitäisi nousta jo paisariin
nesteet ja homma on lähes kerrasta selvä.Hetken ajoa ja nesteiden tarkistus.
Onnea vaan operaatioon ja maltti on todellakin valttia tässä lajissa.Eikä ole pahitteeksi
vaikka on parikin apulaista ja valonnäyttäjää tuossa vas. kannen parissa työskennellessä,
lähinnä siinä asennusvaiheessa..
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Mulla kun tulee virivirinokat niin toi jakopää on vielä vähän monimutkasempi, ne kun täytyy saada mielellään asteen tarkkuudella kohdilleen että ei tuu männän päähän venttiilin jälkiä.. Noi alkuperäset nokan rattaat voi olla 4 astetta pielessä kumpaan suuntaan tahansa, eli jos oikein huonosti käy niin toisen kannen imuventtiilit aukee 8 astetta aiemmin kun toisen.
Joo on tossa jo apuvoimia varailtu eikä sovi kovin paljoa asennusöljyä antaa asentajille ettei vaan satu mitään..
Mä olen ajatellu tr6 tulppia, onkohan ne nyt sitten kylmemmät vai kuumemmat..? Kun vaan jostain keksis paikan mistä niitä saa, jenkeissä ne laittaa 180 fahrenheitin termareita lisäheppojen toivossa, kai sellanenkin jostain sit pitää hommata
Joo on tossa jo apuvoimia varailtu eikä sovi kovin paljoa asennusöljyä antaa asentajille ettei vaan satu mitään..
Mä olen ajatellu tr6 tulppia, onkohan ne nyt sitten kylmemmät vai kuumemmat..? Kun vaan jostain keksis paikan mistä niitä saa, jenkeissä ne laittaa 180 fahrenheitin termareita lisäheppojen toivossa, kai sellanenkin jostain sit pitää hommata
1998 GT
-
96PurpleStang1
- Addikti
Jep, en tuota enään muistanutkaan että sulla oli semmosetkin tilauksessa, sitten pitää melkein joTPN kirjoitti:Mulla kun tulee virivirinokat niin toi jakopää on vielä vähän monimutkasempi, ne kun täytyy saada mielellään asteen tarkkuudella kohdilleen että ei tuu männän päähän venttiilin jälkiä.. Noi alkuperäset nokan rattaat voi olla 4 astetta pielessä kumpaan suuntaan tahansa, eli jos oikein huonosti käy niin toisen kannen imuventtiilit aukee 8 astetta aiemmin kun toisen.
hommata säädettävät nokkapyörät, noitahan tekee ainakin Comp Cams ja Fidanza.Olen lueskellut
että ainakaan Compin 270:t ei enää käy ainakaan ilman tarkempaa ajoittamista, ohjurit kuulemma
irtoavat ja romua tulee.Eiköhän tuo tulppa homma selviä Ngk:n sivuilta.Termari hommasta kans olen
lukenut mutta tuskin tuollakaan tempulla nyt kuuhun mennä.Käyn tsekkaas mikä se termari mulla on,
paketti pitäs olla vielä tallella..
Eiköhän tuo 8 astetta jo tuntuisi moottorin käynnissä hieman...Itse laitoin tuon Chiltonin ohjeen
mukaan ja varmistelin vielä jenkkipojilta ja on se ainakin mulla toiminut tuo systeemi.Mutta tosiaan
virikeppien kans on varmaan eri juttu.
Ne säädettävät nokkapyörät ei kuulemma oikein pysy paikoillaan, luotettavampaa on viilailla ja täytellä niitä omia pyöriä. Kuulostaa joo tosi luotettavalta... 
Niillä nokilla mitä mulle tulee niin männän ja venttiilin välystä jää pienimmillään n. 1mm. mikä pitäs olla just riittävästi kun on niin kevyitä noi liikkuvat osat kansissa. Siis sitten kun on oikeassa ajotuksessa, mutta jos sattuis oleen sen 4 astetta aikasella se pyörä, niin kiinni on männässä ja pysyy. Tosin nää PI vakio venttiilithän on niin tukevat että ne kyllä tekee tilaa itelleen siihen mäntään jos on niin hilkulla. Mä sorvautin millin pois siitä lautasen reunuksesta niin saa vähän lisää pelivaraa.
Niillä nokilla mitä mulle tulee niin männän ja venttiilin välystä jää pienimmillään n. 1mm. mikä pitäs olla just riittävästi kun on niin kevyitä noi liikkuvat osat kansissa. Siis sitten kun on oikeassa ajotuksessa, mutta jos sattuis oleen sen 4 astetta aikasella se pyörä, niin kiinni on männässä ja pysyy. Tosin nää PI vakio venttiilithän on niin tukevat että ne kyllä tekee tilaa itelleen siihen mäntään jos on niin hilkulla. Mä sorvautin millin pois siitä lautasen reunuksesta niin saa vähän lisää pelivaraa.
1998 GT
-
96PurpleStang1
- Addikti
Jokos oot homman alottanu?Tuossa on mielenkiintosta juttua 5.4 Tritonin asennuksesta uudempaan sn95:n..
Saiskohan tuota kilpiin millään täällä kekkoslovakiassa?Meinaan niinkus virallista kautta..
http://www.squarerootofone.com/
Saiskohan tuota kilpiin millään täällä kekkoslovakiassa?Meinaan niinkus virallista kautta..
http://www.squarerootofone.com/
En ole vielä alottanu, perjantaina sain sen ohjelmointipulikan vihdoin toimimaan luotettavasti, nyt uskaltaa tilata ne nenukepit. Loppuhan on sit enää ruuvaamista 
1998 GT
Kannet ja imusarja on nyt sit vaihdettu. Meni siinä koko juhannus ja kaljaakin vähän..
Pari vastoinkäymistä meinas olla, ensin tosiaan katkes nokka-akselin rattaan pultti ja sen surauksena momenttiavain naamaan ja perinteinen juhannus look oli valmis, silmä mustana ja nenä ruvella...
Aika helppo selitellä mistä tuli..
Toinen ahdistus tuli toisen päivän aamuna kun sain silmät auki, tajusin että se penteleen öllyn mittatikunputki on edelleen sielä pahvilaatikossa eikä paikallaan niinkun pitäis, no siinä meni sellanen 4-5 tuntia että sai sen pujoteltua paikalleen ja pääsi jatkaan.
Sen jälkeen kaikki sujuikin ihan mukavasti, tosin 7 j 8 pytyn tulpanjohdot lipsahti ristiin eka käynnistyksellä, vähän kylmäs että onkohan ne nokat nyt ihan oikeissa merkeissä.. Nyt vaan on sit aika säätäminen että saa seokset ym. kaikki taas kohdilleen, aika laihalle menee täys kaasulla vedättäessä, cruisaillessa seokset on just eikä melkein. 13.5 on nyt seos täyskaasulla, 12.8 kun sais niin kestäs vähän lisää ennakkoakin ettei ala nakuttaan.
Mutta kyllä muuttu autossa luonne, oli ihan outoa ensin lähteä ajeleen kun oli tottunu siihen että 4500rpm jälkeen on pakko laittaa isompi pykälä kun ei enään mitään tapahdu, nyt vetää hyvin yli 6000rpm.
Vielä kun sais ne vähän kirreemmät nokat suomeen niin hyvä siitä tulee.
Pari vastoinkäymistä meinas olla, ensin tosiaan katkes nokka-akselin rattaan pultti ja sen surauksena momenttiavain naamaan ja perinteinen juhannus look oli valmis, silmä mustana ja nenä ruvella...
Toinen ahdistus tuli toisen päivän aamuna kun sain silmät auki, tajusin että se penteleen öllyn mittatikunputki on edelleen sielä pahvilaatikossa eikä paikallaan niinkun pitäis, no siinä meni sellanen 4-5 tuntia että sai sen pujoteltua paikalleen ja pääsi jatkaan.
Sen jälkeen kaikki sujuikin ihan mukavasti, tosin 7 j 8 pytyn tulpanjohdot lipsahti ristiin eka käynnistyksellä, vähän kylmäs että onkohan ne nokat nyt ihan oikeissa merkeissä.. Nyt vaan on sit aika säätäminen että saa seokset ym. kaikki taas kohdilleen, aika laihalle menee täys kaasulla vedättäessä, cruisaillessa seokset on just eikä melkein. 13.5 on nyt seos täyskaasulla, 12.8 kun sais niin kestäs vähän lisää ennakkoakin ettei ala nakuttaan.
Mutta kyllä muuttu autossa luonne, oli ihan outoa ensin lähteä ajeleen kun oli tottunu siihen että 4500rpm jälkeen on pakko laittaa isompi pykälä kun ei enään mitään tapahdu, nyt vetää hyvin yli 6000rpm.
1998 GT
-
96PurpleStang1
- Addikti
TPN kirjoitti:Kannet ja imusarja on nyt sit vaihdettu. Meni siinä koko juhannus ja kaljaakin vähän..
Pari vastoinkäymistä meinas olla, ensin tosiaan katkes nokka-akselin rattaan pultti ja sen surauksena momenttiavain naamaan ja perinteinen juhannus look oli valmis, silmä mustana ja nenä ruvella...Aika helppo selitellä mistä tuli..
Heh, funny..mullakin meni just samat kipinäntoimittajat ristiin ja kylmäs samoin kans hiukkasen ennenkö hokasin mikä meni pieleen..
laitoitko siis vielä vakiopakosarjat tällä kertaa?Muistaakseni mainitsin jotain tuosta ö-tikusta...:)Juu vetää se yäläkierroksilla
hieman eri tyyliin nyt.Hieno homma et sait pelaamaan.
Juu vakiosarjat jäi.
Olihan siitä tikusta puhetta ja tiesin homman, mutta kun siinä oli kaikenlaista.. Kaljaa ja muuta
Olihan siitä tikusta puhetta ja tiesin homman, mutta kun siinä oli kaikenlaista.. Kaljaa ja muuta
1998 GT