Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Hei, nyt tarvittaisiin apua elektroniikka-asiantuntijoilta.Kyseessä on 3/95 Lincoln Continentalin lämmityslaitteen
tehonsäädin ja siinä olevien rikkinäisten osien tunnistaminen.Osat ovat ilmeisesti jäähdytettyjä teho-transistoreja,
Triaceja tms.Ovat kuvassa olevan piirilevyn yläreunassa olevat mustat kolmijalkaiset komponentit joita siis 4 kpl.
3 vasenta ovat numerolla 5105 Ge (R449) ja yksi oikealla eri numerolla 4101 Ec (444).Olen näitä googlettanut mutta
eipä tunnu vaan löytyvän, kysynyt bebekiltä jne.Nuo nrot R449 ja 444 ovat ilmeisesti tunnistusnrot ja nuo toiset
nrot vaan valmistusajankohtaan liittyviä tietoja, en ole tästä tosin varma.

Osa on kokonaisena hankala löydettävä ja maksaa Rockautossakin 250$ joten kaikki apu olisi tervetullutta jospa
auton automaatti-ilmastointi heräisi eloon noiden osien vaihdolla.Moottori kyllä pyörii ja ja osalle tulee virta sekä
säätökin normaalisti.Kuvassa näkee miten 2 komponenttia on hajonnut ilmeisesti liian kuormituksen takia paloiksi.
Osan nro tähän vielä ja se on F50F-19e624-cb.Edit:Pari kuvaa lisätty. :wink:
Kaikesta asiaan liittyvästä avusta suuret kiitokset.
Liitteet
Kuva 468.jpg
Kuva 467.jpg
Viimeksi muokannut 96PurpleStang1, 13 Kesä 2010, 13:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
FaikkuFB
Aktiivi
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Valepukuinen Fairlane, Mustang FB 1969
Paikkakunta: Jkl

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja FaikkuFB »

Tehofettejä luultavasti. Joku IRFxxx sarjalainen sopinee tilalle.
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

FaikkuFB kirjoitti:Tehofettejä luultavasti. Joku IRFxxx sarjalainen sopinee tilalle.
Moi, kiitos tästä.Noilla r449 ja 444 googlettamalla tulee jotain semiconduktoreita, liekö sama
asia kuitenkaan?Datasheetin kuvan mukaan kyllä samanlaisia mutta sehän ei vielä paljon kerro.
Mistä löytää vertailutaulukon josta vastaavat/korvaavat komponentit selviävät?
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
FaikkuFB
Aktiivi
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Valepukuinen Fairlane, Mustang FB 1969
Paikkakunta: Jkl

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja FaikkuFB »

Kyllä se puolijohde on ihan oikein... Mutta mikä, se onkin toinen juttu. Kuukkelista ei näytä olevan apua.
Pitäis päästä hipelöimään tuota palikkaa, niin voisi arvailla. Muuten ei uskalla edes arvata.
Tietysti joku syykin hajoamiseen pitäisi keksiä, muuten osien vaihtelu ei yleensä auta.
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

FaikkuFB kirjoitti:Kyllä se puolijohde on ihan oikein... Mutta mikä, se onkin toinen juttu. Kuukkelista ei näytä olevan apua.
Pitäis päästä hipelöimään tuota palikkaa, niin voisi arvailla. Muuten ei uskalla edes arvata.
Tietysti joku syykin hajoamiseen pitäisi keksiä, muuten osien vaihtelu ei yleensä auta.
Joo, meneehän noita autosta kun autosta joskus että voi olla ihan aikakin vaan tehnyt tehtävänsä.
2 kpl noista ensin mainituista on vielä päällisin puolin ehjiä että voisikohan niitä jotenkin mitata..
Siis että voisi löytää korvaavat osat tilalle.
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
FaikkuFB
Aktiivi
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Valepukuinen Fairlane, Mustang FB 1969
Paikkakunta: Jkl

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja FaikkuFB »

Pitäis tietää mitä mittaa, eikä silti saa varmaa tulosta. Fetistä ei saa mittaamalla, kuin "varmasti rikki" tuloksen. Tyristorit ja triacit on poissuljettu dc-hommissa.
R449 tyypillä on näkyjään myös jänniteregulaattoria, mikä on ic-piiri, eikä yksittäinen komponentti. Mittaus vaatii testikytkennän, tai palikka paikalleen. Kokematon
ei osaa tulkita mittausta, valitettavasti. Tavallisesta bipolaaritrankusta saisi mittaamalla melko varman tiedon, mutta ne tuskin on niitä.
Pitäisi nähdä se kortti, niin voisi päätellä mistä on kysymys. Ehkä. :roll:
Arra
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 11:53
Auto: Mustang HT 1966
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja Arra »

Vähän arvailuksi menee täälläkin, mutta veikataan ilman vastuuta mahdollisten kokeilujen seurauksista...

Kyseessä voisi olla 2SC-sarjan tehotransistorit, eli 2SC5105, jota vastaa esim BU2525 AF, jonka kotelo on vähän erilainen, mutta jalkajärjestys sama.
Ja toinen sitten 2SC4101, tälle en suoraan löytänyt vastaavaa, mutta saman sarjan tehokkaampaa 2SC4105:ta vastaa BUT11A.

Syy rikkoutumiseen pitäisi tietty löytää, mutta joskus se jää avoimeksi.
Yksi kriittinen paikka on noiden tehokomponenttien kiinnitys jäähdytyslevyyn. Osien ja levyn välissä pitää olla lämmönsiirtotahnaa (piitahna) tai levy, jos osan runko eristetään jäähdytyslevystä sähköisesti. Aikain kuluessa tahna saattaa kuivua ja sitten osa lämpenee ja lämpenee...

Onnea kokeiluihin!

t: Arra
Avatar
FaikkuFB
Aktiivi
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Valepukuinen Fairlane, Mustang FB 1969
Paikkakunta: Jkl

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja FaikkuFB »

Koitas ottaa sellaiset kuvat, missä tarkennus on kohdallaan. :wink:
Jos tuon alkuperä on länsimantereella, niin nuo 2SC-tyypit on epätodennäköisiä.
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

FaikkuFB kirjoitti:Koitas ottaa sellaiset kuvat, missä tarkennus on kohdallaan. :wink:
Jos tuon alkuperä on länsimantereella, niin nuo 2SC-tyypit on epätodennäköisiä.
Ei perhana millään saa tuolla nokian paskalla paremmin kohilleen ja digikin on kaputt.
Niissä kaikissa on pieni M-merkki ympyrän sisällä, olisko Motorola?Ja sitten noissa
3:ssa vasemmalta aivan jumalattoman pienellä "malaysia" ja tossa 4101:ssä "mexico".

Pitäis vielä oikein luupilla tarkistaa.Piirin kotelossa taasen lukee "Made in Canada".
Fordilta tätä osaa ei enää saa kait ollenkaan mutta Standard Motor Products tekee sentään.
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
FaikkuFB
Aktiivi
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Valepukuinen Fairlane, Mustang FB 1969
Paikkakunta: Jkl

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja FaikkuFB »

On sillä Motorolalla sen verran merkitystä, että tosiaan voi unohtaa nuo 2SC-tyypit.
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

No nyt olis kokeeksi hommattu IRF9640s 200v 11A 4kpl mutta noistahan oli se "keskijalka" poikkastu
eli tuliko väärää typeä vai voiko noilla kokeilla?Mites tuon maaton kanssa nyt sitten?Pitääkö se
eristeteippi siellä kuitenkin olla trankun ja jäähysiilin välissä?Tinataanko tuo keskijalkakin silti kiinni?
Huoh.. :?
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
FaikkuFB
Aktiivi
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Valepukuinen Fairlane, Mustang FB 1969
Paikkakunta: Jkl

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja FaikkuFB »

Oliko joku syy miksi otit p-tyypin fetin? Ne on aikas harvinaisia käytössä ja saatavuudeltaan. Itse olisin kuitenkin lähtenyt tutkimaan n-tyypillä, jollain missä olisi
vähän vähemmän voltteja ja enemmän ampeereita. Vaikka IRF540.
Noin yleisesti: Se keskikarva on yleensä yhdessä sen kiinnityslevyn kanssa, eikä saa ottaa maihin, ellei niin ole erityisesti tarkoitettu.
Ja arvaaminen on aika huono korjauskonsti, väärällä arvauksella teet siitä varmasti korjauskelvottoman.
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

FaikkuFB kirjoitti:Oliko joku syy miksi otit p-tyypin fetin? Ne on aikas harvinaisia käytössä ja saatavuudeltaan. Itse olisin kuitenkin lähtenyt tutkimaan n-tyypillä, jollain missä olisi
vähän vähemmän voltteja ja enemmän ampeereita. Vaikka IRF540.
Noin yleisesti: Se keskikarva on yleensä yhdessä sen kiinnityslevyn kanssa, eikä saa ottaa maihin, ellei niin ole erityisesti tarkoitettu.
Ja arvaaminen on aika huono korjauskonsti, väärällä arvauksella teet siitä varmasti korjauskelvottoman.
Joo no tommosta siihen suositeltiin että ei se ny ihan arvauksella menny...taitaa piisata nämä kokeilut
ja laitetaan uusi osa tilaukseen.
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Arra
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 11:53
Auto: Mustang HT 1966
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja Arra »

Jos kortilla on vielä ehjiä samanlaisia komponentteja, niin niistä mittaamalla saisi ainakin selville onko kyseessä fett vai tavallinen transistori.

Mielestäni nuo numerot R449 ja 444 ovat valmistusajankohtia, eli 1994 ja viikot 49 ja 44. Sopisi hyvin yksiin myös auton vuosimallin kanssa.
Niitä en ainakaan käyttäisi tyypin selvittelyssä.

Arra
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Elektroniikan tuntijaa foorumilla?

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Arra kirjoitti:Jos kortilla on vielä ehjiä samanlaisia komponentteja, niin niistä mittaamalla saisi ainakin selville onko kyseessä fett vai tavallinen transistori.

Mielestäni nuo numerot R449 ja 444 ovat valmistusajankohtia, eli 1994 ja viikot 49 ja 44. Sopisi hyvin yksiin myös auton vuosimallin kanssa.
Niitä en ainakaan käyttäisi tyypin selvittelyssä.

Arra

Komponenteista 2kpl on vielä ulkoisesti ehjiä.Miten mitataan?Erään asiantuntijan mukaan juuri nuo 449 ja 444 ovat
nrot mistä ko.osan tyyppi katsotaan.Toisaalta taas sitten ei.Eli mistä löytyy vastaavuus osille 5105 GE ja 4101 EC..
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Vastaa Viestiin