200cid kutosen venttiilinnostajien säätö

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
JukkaKo
Tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Kesä 2010, 08:59
Auto: -65 ht

200cid kutosen venttiilinnostajien säätö

Viesti Kirjoittaja JukkaKo »

Tuli tuossa melkein vahingossa pihaan -65 Mustang ht. Autosta kuuluu kuitenkin sellainen säksätys pellin alta, että vieressä seisova M40-koneinen E30 Bemari melkein kalpenee sen rinnalla. Kysymys kuuluukin, että mitkä ovat oikeat välykset kyseiselle koneelle? Välykset ilmeisesti säädetään kone lämpöisenä? Ja jos vielä saisi yksinkertaisen ohjeen, miten moinen toimenpide tehdään. Työkalut pysyvät jotenkuten kädessä, mutta aiemmin harrastus on painottunut lähinnä eurokalustoon. Kiitos ja kumarrus jo etukäteen.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: 200cid kutosen venttiilinnostajien säätö

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Kuutosessa kuten muissakaan hydraulisilla nostajilla varustetuissa koneissa ei säädetä välyksiä vaan asetetaan nostajan preload. Mutta onkohan moottorissasi keinuvivuissa säätöä ollenkaan? Ford kun käytti sekä säätöruuveilla varustettua keinuvipua että ilman.

Jos on säätöruuvi: sylinteri kerrallaan venttiilien ollessa kiinni (mäntä yläkuolokohdassa, n. sytytyshetkellä) säädät keinuvivusta ensin löysät välysen pois ja sitten jopa 2,5 kierrosta lisää (Shop-manualin arvo)

Jos ei ole säätöruuvia: metakan aiheuttanee osien kuluminen / vioittuminen, eli vikaa etsimään...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: 200cid kutosen venttiilinnostajien säätö

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Onhan pakosarja varmasti ehjä? Yleensä se joko vuotaa tai on halki ja aiheuttaa kaikenlaista säksätystä myöskin. Varmasti hieno peli, kuvia esiin!
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
cougar1967
Aktiivi
Viestit: 80
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 21:58
Auto: Mercury Cougar '67 5.3 LS + 4L60E

Re: 200cid kutosen venttiilinnostajien säätö

Viesti Kirjoittaja cougar1967 »

Käytetääns vähän topiccia hyväksi...
289:ssä on kanssa jos jonkunlaista säksätystä. Riittääkö puoli kierrosta tuolle koneelle preloadia? Suurin säksätys kuuluu varmasti flowtechin peltisarjoista, onko noissa halvoissa sarjoissa ollut tapana hitsauksien repeytyminen tms?
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: 200cid kutosen venttiilinnostajien säätö

Viesti Kirjoittaja Make67 »

cougar1967 kirjoitti:Käytetääns vähän topiccia hyväksi...
Suurin säksätys kuuluu varmasti flowtechin peltisarjoista, onko noissa halvoissa sarjoissa ollut tapana hitsauksien repeytyminen tms?
Tiedän tapauksia repeämisistä, jopa kokonaan katkenneesta primääristä...mahdollista hyvinkin :!:
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
JukkaKo
Tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Kesä 2010, 08:59
Auto: -65 ht

Re: 200cid kutosen venttiilinnostajien säätö

Viesti Kirjoittaja JukkaKo »

Tänään ennätin avaamaan venttiilikopan, mutta homma tyssäsi, kun ei löytynyt sopivan kokoista avainta, millä pyöritellä konetta. Keinuvivuista löytyy säätöruuvit. Preload lisääntyy ilmeisesti pyörittämällä ruuvia vastapäivään?
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: 200cid kutosen venttiilinnostajien säätö

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

JukkaKo kirjoitti:Tänään ennätin avaamaan venttiilikopan, mutta homma tyssäsi, kun ei löytynyt sopivan kokoista avainta, millä pyöritellä konetta. Keinuvivuista löytyy säätöruuvit. Preload lisääntyy ilmeisesti pyörittämällä ruuvia vastapäivään?
Preload lisääntyy pyörittämällä myötäpäivään.

Koneen päässä on yleensä 15/16" pultti. Hätätapauksessa pyörii 24mm hylsyllä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Vastaa Viestiin