200cid kutosen venttiilinnostajien säätö
200cid kutosen venttiilinnostajien säätö
Tuli tuossa melkein vahingossa pihaan -65 Mustang ht. Autosta kuuluu kuitenkin sellainen säksätys pellin alta, että vieressä seisova M40-koneinen E30 Bemari melkein kalpenee sen rinnalla. Kysymys kuuluukin, että mitkä ovat oikeat välykset kyseiselle koneelle? Välykset ilmeisesti säädetään kone lämpöisenä? Ja jos vielä saisi yksinkertaisen ohjeen, miten moinen toimenpide tehdään. Työkalut pysyvät jotenkuten kädessä, mutta aiemmin harrastus on painottunut lähinnä eurokalustoon. Kiitos ja kumarrus jo etukäteen.
Re: 200cid kutosen venttiilinnostajien säätö
Kuutosessa kuten muissakaan hydraulisilla nostajilla varustetuissa koneissa ei säädetä välyksiä vaan asetetaan nostajan preload. Mutta onkohan moottorissasi keinuvivuissa säätöä ollenkaan? Ford kun käytti sekä säätöruuveilla varustettua keinuvipua että ilman.
Jos on säätöruuvi: sylinteri kerrallaan venttiilien ollessa kiinni (mäntä yläkuolokohdassa, n. sytytyshetkellä) säädät keinuvivusta ensin löysät välysen pois ja sitten jopa 2,5 kierrosta lisää (Shop-manualin arvo)
Jos ei ole säätöruuvia: metakan aiheuttanee osien kuluminen / vioittuminen, eli vikaa etsimään...
Jos on säätöruuvi: sylinteri kerrallaan venttiilien ollessa kiinni (mäntä yläkuolokohdassa, n. sytytyshetkellä) säädät keinuvivusta ensin löysät välysen pois ja sitten jopa 2,5 kierrosta lisää (Shop-manualin arvo)
Jos ei ole säätöruuvia: metakan aiheuttanee osien kuluminen / vioittuminen, eli vikaa etsimään...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: 200cid kutosen venttiilinnostajien säätö
Onhan pakosarja varmasti ehjä? Yleensä se joko vuotaa tai on halki ja aiheuttaa kaikenlaista säksätystä myöskin. Varmasti hieno peli, kuvia esiin!
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
-
cougar1967
- Aktiivi
- Viestit: 80
- Liittynyt: 05 Heinä 2009, 21:58
- Auto: Mercury Cougar '67 5.3 LS + 4L60E
Re: 200cid kutosen venttiilinnostajien säätö
Käytetääns vähän topiccia hyväksi...
289:ssä on kanssa jos jonkunlaista säksätystä. Riittääkö puoli kierrosta tuolle koneelle preloadia? Suurin säksätys kuuluu varmasti flowtechin peltisarjoista, onko noissa halvoissa sarjoissa ollut tapana hitsauksien repeytyminen tms?
289:ssä on kanssa jos jonkunlaista säksätystä. Riittääkö puoli kierrosta tuolle koneelle preloadia? Suurin säksätys kuuluu varmasti flowtechin peltisarjoista, onko noissa halvoissa sarjoissa ollut tapana hitsauksien repeytyminen tms?
-
Make67
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: 200cid kutosen venttiilinnostajien säätö
Tiedän tapauksia repeämisistä, jopa kokonaan katkenneesta primääristä...mahdollista hyvinkincougar1967 kirjoitti:Käytetääns vähän topiccia hyväksi...
Suurin säksätys kuuluu varmasti flowtechin peltisarjoista, onko noissa halvoissa sarjoissa ollut tapana hitsauksien repeytyminen tms?
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Re: 200cid kutosen venttiilinnostajien säätö
Tänään ennätin avaamaan venttiilikopan, mutta homma tyssäsi, kun ei löytynyt sopivan kokoista avainta, millä pyöritellä konetta. Keinuvivuista löytyy säätöruuvit. Preload lisääntyy ilmeisesti pyörittämällä ruuvia vastapäivään?
Re: 200cid kutosen venttiilinnostajien säätö
Preload lisääntyy pyörittämällä myötäpäivään.JukkaKo kirjoitti:Tänään ennätin avaamaan venttiilikopan, mutta homma tyssäsi, kun ei löytynyt sopivan kokoista avainta, millä pyöritellä konetta. Keinuvivuista löytyy säätöruuvit. Preload lisääntyy ilmeisesti pyörittämällä ruuvia vastapäivään?
Koneen päässä on yleensä 15/16" pultti. Hätätapauksessa pyörii 24mm hylsyllä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****