Ölöjynlauhdutin
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Ölöjynlauhdutin
Kattelin tossa sijotuspaikkaa ja tuli mieleen:" onko sillä väliä, onko lauhdutin syylärin edessä, vai takana?". Tarkennus:" siis moottorin puolella, vai etusäleikön ja syylärin välissä". Toiseen olis helppo laittaa, toiseen vastaavasti hankalampi.
...HÄ?
...HÄ?
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Ölöjynlauhdutin
Jäähdyttimen edessä on lauhduttimia paljon näkynyt ja siihen sen itsekin laitoin. Onpahan viileämmässä ilmavirrassa mitä jäähdyttimen takana, jonne kuuma ilma pakkautuu.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: Ölöjynlauhdutin
Sinne syylarin eteen sen ittekkin tumpuloin... 

-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Re: Ölöjynlauhdutin
Pakko näpäyttää
Lauhduttimessa jäähdytetään kaasu nestemäiseen muotoon. Toivottavasti kukaan ei tarvitse öljynlauhdutinta

Lauhduttimessa jäähdytetään kaasu nestemäiseen muotoon. Toivottavasti kukaan ei tarvitse öljynlauhdutinta

-71 HT 351C 4v
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Ölöjynlauhdutin
fakta. 

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Ölöjynlauhdutin
moderaattori moderaattori, pojat kiusaa!
Me ajellaankin homerin kanssa vähän "notkeammilla" öljyillä
Me ajellaankin homerin kanssa vähän "notkeammilla" öljyillä
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Ölöjynlauhdutin
Oletteko mitanneet öljyn lämpötiloja?
Onko todellista tarvetta öljynjäähdyttimelle?
Öljynjäähdytin toimii myös hyvänä lisäjäähdyttimenä koneelle.
Molemmat ihan hyviä paikkoja joko syylarin edessä tai takana, koska tavoite lämpötila lienee noin 80 - 90 astetta celsiusta.
Kannattaa myös harkita vesikiertojäähdytintä, yhdistetään syylariin. Näin öljy ja jäähdytysvesi ovat lähes saman lämpöisiä.
(Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön. Tavallisimpia käyttökohteita ovat voimalaitokset ja kompressorikylmäkoneet.(ilmastointilaite höyrysti ja lauhdutin))
1. Condenser coil (hot side heat exchanger)
2. Expansion valve (gas expands, cools and liquifies)
3. Evaporator coil (cold side heat exchanger)
4. Compressor
Red = Gas at high pressure and temperature
Pink = Gas at high pressure and reduced temperature
Blue = Liquid at low pressure and greatly reduced temperature
Light Blue = Gas at low pressure and warmer temperature
Onko todellista tarvetta öljynjäähdyttimelle?
Öljynjäähdytin toimii myös hyvänä lisäjäähdyttimenä koneelle.
Molemmat ihan hyviä paikkoja joko syylarin edessä tai takana, koska tavoite lämpötila lienee noin 80 - 90 astetta celsiusta.
Kannattaa myös harkita vesikiertojäähdytintä, yhdistetään syylariin. Näin öljy ja jäähdytysvesi ovat lähes saman lämpöisiä.
(Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön. Tavallisimpia käyttökohteita ovat voimalaitokset ja kompressorikylmäkoneet.(ilmastointilaite höyrysti ja lauhdutin))
1. Condenser coil (hot side heat exchanger)
2. Expansion valve (gas expands, cools and liquifies)
3. Evaporator coil (cold side heat exchanger)
4. Compressor
Red = Gas at high pressure and temperature
Pink = Gas at high pressure and reduced temperature
Blue = Liquid at low pressure and greatly reduced temperature
Light Blue = Gas at low pressure and warmer temperature
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Ölöjynlauhdutin
hmm. Syylarin taakse asennettuna, tuo tietysti esim. talvella myös lämmittää kiertäviä vaihteisto öljyjä? Kesällä taas jos nuo öljyt nousevat kovasti, on toiminta tehokkaampaa syylarin eteen asennettuna. mene ja toiedä mikä kenellekin on parempi. Ehkä Homeroksen tapauksessa syylarin edessä.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Ölöjynlauhdutin
NO niin.. Niinko Mexico sanoi: "lauhdutinta tarvitaan VOIMALAITOKSISSA" joka mulla on
, vai??
Johtopäätöksenä keskustelusta: Jos laitan, laitan minne laitan ja jäähdyttää jos jäähdyttää!
. Se on kuitenkin "fifti/sixti". Syylärin ja mootorin väliin olis helppo laittaa, laittanen siihen jos ja kun... Ainahan sen voi siirtää, jos ratkaisu on huono.

Johtopäätöksenä keskustelusta: Jos laitan, laitan minne laitan ja jäähdyttää jos jäähdyttää!

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Ölöjynlauhdutin
Ai niin!!!
Jos laittaa termariohjatun, jäähdyttimen lähdön, ei kierrä turhaan jos öljy ei ole ehtinyt lämmetä.

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Ölöjynlauhdutin
termariohjaus lisää taas yhden vikakohteen. Lauhdutin syylärin ja voimanlähteen välissä lisää vain öljytilavuutta. Unohtaisin sen. Hankkisin pitemmät letkut ja lauhdutin syylärin eteen. Onpa sitten jänön osuman jälkeen ölpät tiellä jäähdytysnesteiden sijaan. Mikäli sulla on vielä imevät flektit niin se läpiveto ja ajoviima jäähdyttää öljyjä. mexicon kysymys on hyvä, että onko öljyn jäähdytin tarpellinen.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Ölöjynlauhdutin
Tätä mä olen pyöritellyt mielessäni. Kun Summitin alusyylärissä foxiin olisi automaattiöljyn jäähdytin kylmässä päädyssä jos vetäisi moottoriöljyt sitä kautta, mulla kun aski on manuaali. Noita toteutuksia vaan ei ole tullut vastaan että onko se sitten huono ratkaisu?Mexico65 kirjoitti: Kannattaa myös harkita vesikiertojäähdytintä, yhdistetään syylariin. Näin öljy ja jäähdytysvesi ovat lähes saman lämpöisiä.
Re: Ölöjynjäähdytin
Omaan tahtoisin laittaa öljynjäähdyttimen. Osaako joku suositella settiä mis on kaikki tarvittavat tinkeet ja otto/paluu putsarin jalassa. Muutama vaihtoehto googlel löytyy mut jos kokemuksia jollain jostain tietystä paketista?
Re: Ölöjynlauhdutin
Auto racing
https://www.autoracing.fi
Sarlin race team
https://www.sarlinraceteam.fi
Esim näistä paikoista kannattaa kysellä, saamyö tarvittavaa tietoa ainakin Sarlinin Kallelta.
https://www.autoracing.fi
Sarlin race team
https://www.sarlinraceteam.fi
Esim näistä paikoista kannattaa kysellä, saamyö tarvittavaa tietoa ainakin Sarlinin Kallelta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Ölöjynlauhdutin
Kiitokset taas. Suurin juttu saada toi ryöstöpalikka et varpisti käy. Muutehan tää on vasemman jalan tanssia. Kun arvelen että bulkki-bolt on tekee sen, että joku osa ei käykään ja siinä voi olla lauantai-ilta pilalla kun öljyt pihalla.Mexico65 kirjoitti: ↑23 Touko 2023, 22:38 Auto racing
https://www.autoracing.fi
Sarlin race team
https://www.sarlinraceteam.fi
Esim näistä paikoista kannattaa kysellä, saamyö tarvittavaa tietoa ainakin Sarlinin Kallelta.
