Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Huomasin tuossa äskettäin kun vähän innostuin nostamaan kierroksia autossa, että siinä 4000 kierroksen kohdalla alkaa kuulua moottorista hirveetä kolinaa?...Ihan kuin ruuveja irtoaisi kokoajan! Mikäs on vikana? Kierroslukumittarissa punainen alue alkaa 6000 kierroksen kohdalla joten ei pitäisi ainakaan vielä koneen huutaa 4000 kierroksen kohdalla. Voiko olla mahdollista, että joku TUMPELO on öljynvaihdon yhteydessä tiputtanut vahingossa esim. ruuvin/mutterin koneeseen öljyntäyttökorkin ollessa auki?...Itse en ole vielä kertaakaan vaihtanut öljyjä autoon, koska auton hankinnasta vasta 3kk ja edellinen omistaja oli vaihtanut öljyt autoon kesällä. Onko kenellekään tullut vastaan samanlaista ongelmaa? Apua kaivataan!
Tuota noin kuuluuko sama kolina konetta, paikallaan kierrätettäessä vai ajossa vedätyksen aikana, jos paikallaan kierrätyksen aikana, jossain on ylimääräistä välystä. Tai jotain löysällä en usko mutteri teoriaan, onko automaatti lotju jos niin vois tulla kolina turbiinista. Kannattaa ehkä käydä asiasta ymmärtävän tyypin pakeilla, joo vaihda ne öljyt aikanaan ennen kuin kone lasahtaa.
Ei kuulu mitään ääntä, kun kone käy paikallaan, vain kiihdyttäessä siinä 4000 kierroksen kohdalla alkaa kolina kuulumaan ja voimistuu koko ajan mitä korkeammiksi kierrokset menee. Autossa on T-5.
djcombo kirjoitti:Itse en ole vielä kertaakaan vaihtanut öljyjä autoon, koska auton hankinnasta vasta 3kk ja edellinen omistaja oli vaihtanut öljyt autoon kesällä.
Jani
95' GTS
Öljyjen ja suodattimien yms. kohteiden vaihto/tarkistaminen AINA "uuden" kamppeen hankinnan yhteydessä. Jos ed. omistajalla ei ole esittää kuitteja huolloista tämä on ehdoton toimenpide.
kolinaa.... hmm voi olla oikeastaan ihan mitä vaan ja jos ei paikallaan kierrätettäessä kuulu voi olla vaikea yksin paikantaa
jos tuntuu siltä että vois olla jotain vakavaa niin suosittelen huollossa tms käyntiä...esim american service konalassa on mun mielestä aika hyvä paikka.
Tai sitten jonkun kerholaisen tai kaverin kanssa kolinaa etsimään...
Tuli tuossa mieleen, että voisiko olla mahdollista, että venttiilien jouset olisivat kuluneet loppuun/löysällä ja kolinaa kuuluisi sieltä? Autolla on ajettu jo 171000km, joten vikoja alkaa näköjään pikkuhiljaa ilmestyä. Täytyy vielä mainita, että autossa muuten käsijarru rikki ja vaijeri löysänä!...Ei varmaankaan vaikuta asiaan mitenkään?
Tää ei ole pelottelua, mulla tuossa 302 pannusta meni mäntä 1pytyn männän helma poikki, se kolisi pirun kovasti kolina koveni kierrosten mukaan. Muista männistä oli helmat puoliksi murtuneet, laitappa kone käyntiin ja kaasuttele konehuoneen puolelta, kierroksia ylös alas jos kolina tulee koneesta, sen suurin piirtein pystyy paikallistamaan korvakuulolta. Siten on konsti jolla itse paikallistin kolinan syyn, metrin pätkä muovi letkua toinen pää korvaan, toista päätä kuljetat pitkin konee pintaa älä polta sormiasi pakosarjaan, samoin venttiili välys äänet on helppo tällä konstilla paikallistaa. Pyydä joku kaasuttelemaan kierroksia jotta voit kuunnella putki stedoskoopilla on yllättävän tehokas peli.
Vaihda tulpat, samoin johdot ja jakajan kansi. Noi tosin aikaansaa enemmän 'sirinää/pärinää' kuin kolinaa. Kovin yleinen oire ruisku-5.0 koneissa vedättäessä. Ja älä osta MITÄÄN muita kuin Motorcraftin tulpat, muuten ei pirinät häivy. johdot saa halvimmin FRPP:sina ja ovat vieläpä hyvät.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
ripinä mikä kuuluu tulee ruiskusuuttimista (EI TULPISTA,JOHDOISTA, EIKÄ JAKAJANKANNESTA ) ja onhanse yleinen ääni, koska on sähköiset ruiskusuuttimet eli solenoidi systeemi. Se pitää ääntä mekaaninen ruisku ei pidä minkäänlaista ääntä.
Enhän ole sanonut missään vaiheessa että johdot/jakajan kansi/tulpat sitä ääntä tekisi, vaan edellisten viasta johtuen aiheutuu sellainen nakutus-ilmiö. Ei ne suuttimet pidä mitään moottorimelun yli kuuluvaa ääntä, kyllä on loppu lähellä jos näin olisi.
ROKI kirjoitti:Siten on konsti jolla itse paikallistin kolinan syyn, metrin pätkä muovi letkua toinen pää korvaan, toista päätä kuljetat pitkin konee pintaa älä polta sormiasi pakosarjaan, samoin venttiili välys äänet on helppo tällä konstilla paikallistaa.
Kyllähän tuolla konstilla kuulee hyvin, mutta näillä voisi vedättää aika hienosti.... esim. metrin pätkä letkua ja iso kattila päähän, jotteivat resonanssi äänet häiritse, sitten sinne konepellin alle kuuntelemaan. Olisi ainakin naapureilla hauskaa kun katselisi toista kattila päässä rassailemassa autoa
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3