aod loota

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
jallu64
Addikti
Viestit: 213
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 09:52
Auto: sportsroof -70
mondeo 2.0 stw-03
volvo v70-00
triumph 750 chopper
Paikkakunta: Kajaani

aod loota

Viesti Kirjoittaja jallu64 »

Käypikö aod loota joka on nyppästy ltd country squiresta ,kone on 302cfi,miten 351w tai c:n perään?
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Käy ainakin 351W:n perään tosin jos sulla on ollu c4 ni sen palkin laatikon alta joutuu vaihtamaan (vetolevystä en oo ihan varma käykö sama mut ostamalla saa uuden, ei tarvii mennä ite tekeen).
AOD askeja on sit kahta eri pituutta. Toinen tais olla yhtä pitkä ku C4 ja toinen on n. 30mm pidempi. Mut toi ei vaikuta siihen palkkiin, ainoastaan kardaaniin.
Ja mikäli meinasit yhtään viritellä sitä 351:stä ni AOD antautuu aika vauhdilla, eli tarttis sit vähän vahvistella sitä askia.

ps. AOD:n saa rikottua helpoiten väärillä öljynpaineilla.
Avatar
jallu64
Addikti
Viestit: 213
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 09:52
Auto: sportsroof -70
mondeo 2.0 stw-03
volvo v70-00
triumph 750 chopper
Paikkakunta: Kajaani

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja jallu64 »

Tällainen tuli hankittua laiskan 302:en perään ja luistavan c4 lootan tilalle ensi kesäksi.Tarkoitus on sitten ensi talvena rakentaa 351 ja siihen loota.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja Make67 »

pete74 kirjoitti: ps. AOD:n saa rikottua helpoiten väärillä öljynpaineilla.
Kylläkin OT, mutta mitä mahdat tarkoittaa tällä... :shock: !?!
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Tais olla vähän epäselvästi kerrottu.

Tarkotin laatikon "linjapaineita" joita säädetään Throttle Valve eli TV-kaapelilla.
Tuolla on vähän tietoa ja säätöohjeita:
http://www.becontrols.com/tech/tech.htm#topten_q3
Jossain oli vielä selkeemmin toi säätäminen selitetty, en vaan muista tähän hätään et missä.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja SamiM »

AOD käy pulttijaoltaan 351 W ja C perään. Vetolevyn pitää olla isokehäinen eli 164 hampainen ja tietenkin välipellin AOD:n kopalle sopiva. Helpoiten käy jos saa välipellistä ja vetolevystä lähtien kaikki laatikon mukana. Vetolevyn tasapainotuksen pitää olla tietenkin moottoriin sopiva. 351 siis 28 unssin, myöhemmän 302 vetolevy ei käy, koska se on 50 unssin puntilla. Lisäksi tarvitset uuden takakannakkeen, koska kiinnityskohta siirtyy taaksepäin. Tämän voi tehdä itse tai ostaa valmiina. Tärkein osa koko hommassa on TV-vaijeri, joka löytyy esim Lokarilta mustakuorisena tai teräspunoskoristeltuna.

AOD:tä on tosiaan ainakin kahta eri pituutta. Mustangissa ja todnäk Country Squiressa on lyhyt versio aiheesta. Pitkää on käytetty esim. Thunderbirdissä. Pitkän voi muuttaa lyhyeksi vaihtamalla kotelon hännän ja lähtöakselin lyhyisiin malleihin. Lyhyen ja pitkän hännän erottaa osanumeroista. Lyhyt versio käy C-4 tilalle, kardaanin pituus pitää kuitenkin tarkistaa, ettei ole liian pitkä.

AOD tarvitsee avukseen peruskorjauksen ja vahvistuksen oikeilla osilla oikeisiin kohtiin, jotta kestää viritetyn 351 perässä.

TV-kaapelin säätäminen tarkoittaa käytännössä löysän poistamista vaijerista. Eli kun kaasuvipu alkaa liikkumaan, pitää TV-vivun laatikossa alkaa liikkumaan yhtäaikaisesti. Liian löysä vaijeri tarkoittaa liian pientä ohjauspainetta, joka tarkoittaa liian pientä linjapainetta, joka taas tarkoittaa luistavaa laatikkoa. Lisäksi kaasuvivustossa pitää olla oikea vipusuhde käyttämässä TV-vaijeria, tämä saadaan aikaiseksi lisäpalikalla.

Aiheesta löytyy lisätietoa täältä foorumista.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Jep, samaa asiaa puhutaan. TV-kaapelin säätö opeteltu jokunen vuosi sitten kun AOD:n laatikoksi pulttasin...Kunnon ShiftKit ja turbiini sekä muutaman heikon kohdan huomioiminen niin hyvä tulee. Lokarin kaapeli asianmukaisilla lisätarvikkeilla on TV-hommat hoitanu.
Mulla ainakin kestänyt kivasti kolme kesää pikkusen piristetyn 289:n perässä, on saanu "kenkää" omasta mieletä lujasti eikä mitään oireita ole ilmaantunu :wink: !!!
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
jarski_man
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja jarski_man »

Minullakin 351W motti vm71 johon pulttaamassa aod:n kiinni. Aod on muistaakseni 87 foxista kotoisin ja vakiokuosissa. Eli siis siihen pitää olla se 164 hampainen vetolevykö? Meinasin sen ison huoltosetin ostaa jossa tulee shiftkit ja paremmat pannat, levyt jne mukana. Turbiini on vakio lukollinen, mietin että jos olis sen lähettäny muutettavaksi korkeammaksi stallspeed, onko järkevä idea?
Lauhdutin kait myös pitää kylkeen viritellä. Tehoja tulisi kestää 450-500hp ja koppa painaa noin 1400kg
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja Fastback »

jarski_man kirjoitti:Minullakin 351W motti vm71 johon pulttaamassa aod:n kiinni. Aod on muistaakseni 87 foxista kotoisin ja vakiokuosissa. Eli siis siihen pitää olla se 164 hampainen vetolevykö? Meinasin sen ison huoltosetin ostaa jossa tulee shiftkit ja paremmat pannat, levyt jne mukana. Turbiini on vakio lukollinen, mietin että jos olis sen lähettäny muutettavaksi korkeammaksi stallspeed, onko järkevä idea?
Lauhdutin kait myös pitää kylkeen viritellä. Tehoja tulisi kestää 450-500hp ja koppa painaa noin 1400kg
Mikäli koppa on keventämätön '72 sporttikatto mustakanki niin paino on n. 1600kg. Haarttopin painosta en sano mitään.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jarski_man
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja jarski_man »

Niin kyseessä siis on hardtop, vai kuinka jos on se snadi pysty takalasi. Painosta en voi sanoa tarkalleen kun en ole mitannut, mut rekisteriotteessa luki jotain 1450kg luokkaa. Alkuperäinen kone cleveland 351 nyt windsor ja alukantta, imaria, vesipumppua jne nii ei sen ainakaan pitäis alkuperäistä painavampi olla.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja SamiM »

jarski_man kirjoitti:Minullakin 351W motti vm71 johon pulttaamassa aod:n kiinni. Aod on muistaakseni 87 foxista kotoisin ja vakiokuosissa. Eli siis siihen pitää olla se 164 hampainen vetolevykö? Meinasin sen ison huoltosetin ostaa jossa tulee shiftkit ja paremmat pannat, levyt jne mukana. Turbiini on vakio lukollinen, mietin että jos olis sen lähettäny muutettavaksi korkeammaksi stallspeed, onko järkevä idea?
Lauhdutin kait myös pitää kylkeen viritellä. Tehoja tulisi kestää 450-500hp ja koppa painaa noin 1400kg
Kyllä, 164-hampainen vetolevy sopii.

Minkä "sen" ison huoltosetin meinasit ostaa?

Vakioturbiinin muokkaaminen ei ole järkevä idea. Kunnon lopputulokseen pääsee vain kustomiturbiinilla, kuten esim. Edge Racing. Näitä voit kysellä esim. Tuumacidistä, on muistaakseni toimittanut Suomeen jonkun Edgen.

Tuolle tehotasolle 450-500 hp tarvii jo muutakin kuin remppasarjan ja shift kitin. Suosituksena olisi:
- peruspäivitykset + shift kit
- levypakat vähintään 3 int, 3 rev, 5 fwd, 6 dir
- "kova" turbiiniakseli
- A/A+ OD-servo

Muuttamalla non-lockup turbiinille meininki muuttuisi vain parempaan päin. Mikäli ajo on sitten rankempaa suuremman osan ajasta, suosittelen vielä kevlar-pantoja ja teräksistä direct-rumpua.

Iso jäähdytin moottorin jäähyn eteen 5/16" (8 mm) linjoilla kytkettynä.
jarski_man
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja jarski_man »

Joo en muista nyt ulkoa mikä se setti oli, maksoi jotai 300 dollaria jenkkilässä, siinä tuli ne levyt ja kevlarpanta mukana, olikohan TCI:n AOD Pro Super Kit 80-89. Optiona oli se lujempi akselikin. Vaatiiko se non-lockup muutos muuta kuin akselin ja turbiinin vaihtamisen? Niin ja voi tosiaan olla viisain ostaa uus turbiini, lukasin vaan tiältä intternetistä ku monet on muutattaneet omiaan ja kuulemma tullu hyviä, vuan tiiäppä siitä :D
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja Drummer »

Täältä ääni Edge Racingin turbiinille :peukku:
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: aod loota

Viesti Kirjoittaja SamiM »

jarski_man kirjoitti:Vaatiiko se non-lockup muutos muuta kuin akselin ja turbiinin vaihtamisen?
Muutos vaatii turbiiniakselien vaihtamisen yksiosaiseen (one piece input shaft) ja turbiinin vaihtamisen tähän soveltuvaan (non lockup).
Vastaa Viestiin