aod loota
Re: aod loota
Käy ainakin 351W:n perään tosin jos sulla on ollu c4 ni sen palkin laatikon alta joutuu vaihtamaan (vetolevystä en oo ihan varma käykö sama mut ostamalla saa uuden, ei tarvii mennä ite tekeen).
AOD askeja on sit kahta eri pituutta. Toinen tais olla yhtä pitkä ku C4 ja toinen on n. 30mm pidempi. Mut toi ei vaikuta siihen palkkiin, ainoastaan kardaaniin.
Ja mikäli meinasit yhtään viritellä sitä 351:stä ni AOD antautuu aika vauhdilla, eli tarttis sit vähän vahvistella sitä askia.
ps. AOD:n saa rikottua helpoiten väärillä öljynpaineilla.
AOD askeja on sit kahta eri pituutta. Toinen tais olla yhtä pitkä ku C4 ja toinen on n. 30mm pidempi. Mut toi ei vaikuta siihen palkkiin, ainoastaan kardaaniin.
Ja mikäli meinasit yhtään viritellä sitä 351:stä ni AOD antautuu aika vauhdilla, eli tarttis sit vähän vahvistella sitä askia.
ps. AOD:n saa rikottua helpoiten väärillä öljynpaineilla.
- jallu64
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 05 Tammi 2008, 09:52
- Auto: sportsroof -70
mondeo 2.0 stw-03
volvo v70-00
triumph 750 chopper - Paikkakunta: Kajaani
Re: aod loota
Tällainen tuli hankittua laiskan 302:en perään ja luistavan c4 lootan tilalle ensi kesäksi.Tarkoitus on sitten ensi talvena rakentaa 351 ja siihen loota.
-
Make67
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: aod loota
Kylläkin OT, mutta mitä mahdat tarkoittaa tällä...pete74 kirjoitti: ps. AOD:n saa rikottua helpoiten väärillä öljynpaineilla.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Re: aod loota
Tais olla vähän epäselvästi kerrottu.
Tarkotin laatikon "linjapaineita" joita säädetään Throttle Valve eli TV-kaapelilla.
Tuolla on vähän tietoa ja säätöohjeita:
http://www.becontrols.com/tech/tech.htm#topten_q3
Jossain oli vielä selkeemmin toi säätäminen selitetty, en vaan muista tähän hätään et missä.
Tarkotin laatikon "linjapaineita" joita säädetään Throttle Valve eli TV-kaapelilla.
Tuolla on vähän tietoa ja säätöohjeita:
http://www.becontrols.com/tech/tech.htm#topten_q3
Jossain oli vielä selkeemmin toi säätäminen selitetty, en vaan muista tähän hätään et missä.
Re: aod loota
AOD käy pulttijaoltaan 351 W ja C perään. Vetolevyn pitää olla isokehäinen eli 164 hampainen ja tietenkin välipellin AOD:n kopalle sopiva. Helpoiten käy jos saa välipellistä ja vetolevystä lähtien kaikki laatikon mukana. Vetolevyn tasapainotuksen pitää olla tietenkin moottoriin sopiva. 351 siis 28 unssin, myöhemmän 302 vetolevy ei käy, koska se on 50 unssin puntilla. Lisäksi tarvitset uuden takakannakkeen, koska kiinnityskohta siirtyy taaksepäin. Tämän voi tehdä itse tai ostaa valmiina. Tärkein osa koko hommassa on TV-vaijeri, joka löytyy esim Lokarilta mustakuorisena tai teräspunoskoristeltuna.
AOD:tä on tosiaan ainakin kahta eri pituutta. Mustangissa ja todnäk Country Squiressa on lyhyt versio aiheesta. Pitkää on käytetty esim. Thunderbirdissä. Pitkän voi muuttaa lyhyeksi vaihtamalla kotelon hännän ja lähtöakselin lyhyisiin malleihin. Lyhyen ja pitkän hännän erottaa osanumeroista. Lyhyt versio käy C-4 tilalle, kardaanin pituus pitää kuitenkin tarkistaa, ettei ole liian pitkä.
AOD tarvitsee avukseen peruskorjauksen ja vahvistuksen oikeilla osilla oikeisiin kohtiin, jotta kestää viritetyn 351 perässä.
TV-kaapelin säätäminen tarkoittaa käytännössä löysän poistamista vaijerista. Eli kun kaasuvipu alkaa liikkumaan, pitää TV-vivun laatikossa alkaa liikkumaan yhtäaikaisesti. Liian löysä vaijeri tarkoittaa liian pientä ohjauspainetta, joka tarkoittaa liian pientä linjapainetta, joka taas tarkoittaa luistavaa laatikkoa. Lisäksi kaasuvivustossa pitää olla oikea vipusuhde käyttämässä TV-vaijeria, tämä saadaan aikaiseksi lisäpalikalla.
Aiheesta löytyy lisätietoa täältä foorumista.
AOD:tä on tosiaan ainakin kahta eri pituutta. Mustangissa ja todnäk Country Squiressa on lyhyt versio aiheesta. Pitkää on käytetty esim. Thunderbirdissä. Pitkän voi muuttaa lyhyeksi vaihtamalla kotelon hännän ja lähtöakselin lyhyisiin malleihin. Lyhyen ja pitkän hännän erottaa osanumeroista. Lyhyt versio käy C-4 tilalle, kardaanin pituus pitää kuitenkin tarkistaa, ettei ole liian pitkä.
AOD tarvitsee avukseen peruskorjauksen ja vahvistuksen oikeilla osilla oikeisiin kohtiin, jotta kestää viritetyn 351 perässä.
TV-kaapelin säätäminen tarkoittaa käytännössä löysän poistamista vaijerista. Eli kun kaasuvipu alkaa liikkumaan, pitää TV-vivun laatikossa alkaa liikkumaan yhtäaikaisesti. Liian löysä vaijeri tarkoittaa liian pientä ohjauspainetta, joka tarkoittaa liian pientä linjapainetta, joka taas tarkoittaa luistavaa laatikkoa. Lisäksi kaasuvivustossa pitää olla oikea vipusuhde käyttämässä TV-vaijeria, tämä saadaan aikaiseksi lisäpalikalla.
Aiheesta löytyy lisätietoa täältä foorumista.
-
Make67
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: aod loota
Jep, samaa asiaa puhutaan. TV-kaapelin säätö opeteltu jokunen vuosi sitten kun AOD:n laatikoksi pulttasin...Kunnon ShiftKit ja turbiini sekä muutaman heikon kohdan huomioiminen niin hyvä tulee. Lokarin kaapeli asianmukaisilla lisätarvikkeilla on TV-hommat hoitanu.
Mulla ainakin kestänyt kivasti kolme kesää pikkusen piristetyn 289:n perässä, on saanu "kenkää" omasta mieletä lujasti eikä mitään oireita ole ilmaantunu
!!!
Mulla ainakin kestänyt kivasti kolme kesää pikkusen piristetyn 289:n perässä, on saanu "kenkää" omasta mieletä lujasti eikä mitään oireita ole ilmaantunu
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
-
jarski_man
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:29
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: aod loota
Minullakin 351W motti vm71 johon pulttaamassa aod:n kiinni. Aod on muistaakseni 87 foxista kotoisin ja vakiokuosissa. Eli siis siihen pitää olla se 164 hampainen vetolevykö? Meinasin sen ison huoltosetin ostaa jossa tulee shiftkit ja paremmat pannat, levyt jne mukana. Turbiini on vakio lukollinen, mietin että jos olis sen lähettäny muutettavaksi korkeammaksi stallspeed, onko järkevä idea?
Lauhdutin kait myös pitää kylkeen viritellä. Tehoja tulisi kestää 450-500hp ja koppa painaa noin 1400kg
Lauhdutin kait myös pitää kylkeen viritellä. Tehoja tulisi kestää 450-500hp ja koppa painaa noin 1400kg
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: aod loota
Mikäli koppa on keventämätön '72 sporttikatto mustakanki niin paino on n. 1600kg. Haarttopin painosta en sano mitään.jarski_man kirjoitti:Minullakin 351W motti vm71 johon pulttaamassa aod:n kiinni. Aod on muistaakseni 87 foxista kotoisin ja vakiokuosissa. Eli siis siihen pitää olla se 164 hampainen vetolevykö? Meinasin sen ison huoltosetin ostaa jossa tulee shiftkit ja paremmat pannat, levyt jne mukana. Turbiini on vakio lukollinen, mietin että jos olis sen lähettäny muutettavaksi korkeammaksi stallspeed, onko järkevä idea?
Lauhdutin kait myös pitää kylkeen viritellä. Tehoja tulisi kestää 450-500hp ja koppa painaa noin 1400kg
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
jarski_man
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:29
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: aod loota
Niin kyseessä siis on hardtop, vai kuinka jos on se snadi pysty takalasi. Painosta en voi sanoa tarkalleen kun en ole mitannut, mut rekisteriotteessa luki jotain 1450kg luokkaa. Alkuperäinen kone cleveland 351 nyt windsor ja alukantta, imaria, vesipumppua jne nii ei sen ainakaan pitäis alkuperäistä painavampi olla.
Re: aod loota
Kyllä, 164-hampainen vetolevy sopii.jarski_man kirjoitti:Minullakin 351W motti vm71 johon pulttaamassa aod:n kiinni. Aod on muistaakseni 87 foxista kotoisin ja vakiokuosissa. Eli siis siihen pitää olla se 164 hampainen vetolevykö? Meinasin sen ison huoltosetin ostaa jossa tulee shiftkit ja paremmat pannat, levyt jne mukana. Turbiini on vakio lukollinen, mietin että jos olis sen lähettäny muutettavaksi korkeammaksi stallspeed, onko järkevä idea?
Lauhdutin kait myös pitää kylkeen viritellä. Tehoja tulisi kestää 450-500hp ja koppa painaa noin 1400kg
Minkä "sen" ison huoltosetin meinasit ostaa?
Vakioturbiinin muokkaaminen ei ole järkevä idea. Kunnon lopputulokseen pääsee vain kustomiturbiinilla, kuten esim. Edge Racing. Näitä voit kysellä esim. Tuumacidistä, on muistaakseni toimittanut Suomeen jonkun Edgen.
Tuolle tehotasolle 450-500 hp tarvii jo muutakin kuin remppasarjan ja shift kitin. Suosituksena olisi:
- peruspäivitykset + shift kit
- levypakat vähintään 3 int, 3 rev, 5 fwd, 6 dir
- "kova" turbiiniakseli
- A/A+ OD-servo
Muuttamalla non-lockup turbiinille meininki muuttuisi vain parempaan päin. Mikäli ajo on sitten rankempaa suuremman osan ajasta, suosittelen vielä kevlar-pantoja ja teräksistä direct-rumpua.
Iso jäähdytin moottorin jäähyn eteen 5/16" (8 mm) linjoilla kytkettynä.
-
jarski_man
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:29
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: aod loota
Joo en muista nyt ulkoa mikä se setti oli, maksoi jotai 300 dollaria jenkkilässä, siinä tuli ne levyt ja kevlarpanta mukana, olikohan TCI:n AOD Pro Super Kit 80-89. Optiona oli se lujempi akselikin. Vaatiiko se non-lockup muutos muuta kuin akselin ja turbiinin vaihtamisen? Niin ja voi tosiaan olla viisain ostaa uus turbiini, lukasin vaan tiältä intternetistä ku monet on muutattaneet omiaan ja kuulemma tullu hyviä, vuan tiiäppä siitä 
Re: aod loota
Muutos vaatii turbiiniakselien vaihtamisen yksiosaiseen (one piece input shaft) ja turbiinin vaihtamisen tähän soveltuvaan (non lockup).jarski_man kirjoitti:Vaatiiko se non-lockup muutos muuta kuin akselin ja turbiinin vaihtamisen?