WATTS LINK
WATTS LINK
Mitäs jos laittais tällaisen.
http://www.rallysystems.com/watt_link.htm
http://www.mustangdepot.com/OnLineCatal ... ilover.htm
Kaksi tapaa tehdä, banjon alle tai banjon taakse. Estää akselin liikkumisen poikittain. Yhdistettynä Shelby tractionbarseihin tulos voisi olla se että akseli elää omaa elämäänsä ja jousitusta / vaimennusta pelataan erikseen. Näyttää vahvasti helposti itsetehtävältä uniball ratkaisulta eli hinta on kohdallaan.
Pakoputket ovat pahasti tiellä, mutta jos laittaisi taivutetut cromoly putket.
http://www.rallysystems.com/watt_link.htm
http://www.mustangdepot.com/OnLineCatal ... ilover.htm
Kaksi tapaa tehdä, banjon alle tai banjon taakse. Estää akselin liikkumisen poikittain. Yhdistettynä Shelby tractionbarseihin tulos voisi olla se että akseli elää omaa elämäänsä ja jousitusta / vaimennusta pelataan erikseen. Näyttää vahvasti helposti itsetehtävältä uniball ratkaisulta eli hinta on kohdallaan.
Pakoputket ovat pahasti tiellä, mutta jos laittaisi taivutetut cromoly putket.
1966 HT 347 Stroker
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 441
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ei noita wattseja käsittääkseni pahemmin kadulle suositella, varmaan parempi vaihtoehto kadulle ja radalle on panhard -tanko ja siihen vaikka torgue arm vääntöpalkki. Sillä saa lähes yhtä suoralinjaisen akselin liikkeen pystysuunnassa kuin wattsilla.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
http://www.griggsracing.com/
Tuolta löytyy muutamia alustan muutossarjoja sekä muutakin sälää Mustangin rakentamiseen. Kuvia löytyy ainakin asennusohjeista. Ilmeisen toimivia ratkaisuja koska näköjään oikein itse testaavat. Vaan voiko noitakaan suositella kadulle? Voisiko toimia vartimailivehkeessä? Ei ehkä karkaisi käsistä.
Tuolta löytyy muutamia alustan muutossarjoja sekä muutakin sälää Mustangin rakentamiseen. Kuvia löytyy ainakin asennusohjeista. Ilmeisen toimivia ratkaisuja koska näköjään oikein itse testaavat. Vaan voiko noitakaan suositella kadulle? Voisiko toimia vartimailivehkeessä? Ei ehkä karkaisi käsistä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Ei kait Wattsissa katuautonäkökulmasta muuta ongelmaa ole kuin pakkaus. Putkien vienti akselin yli Wattsin kanssa vaatinee melkoista mikkiliimamestaria. Panhard vie vähän vähemmän tilaa ja on vain himpan huonompi toispuoleisena. Tässähän ei vielä puhuttu jousituksesta mitään. Tukevalla etupuslalla ja hyvällä jousipakalla kunnon klemmareilla ei lehtijousiperä välttämättä tarvitse kumpaakaan. Jos joskus laitan jotain, niin tod.näk. Panhardin pitkänä mutta roll centerin korkeutta en ole miettinyt.NoNeed4Boost kirjoitti:Ei noita wattseja käsittääkseni pahemmin kadulle suositella,
Viimeksi muokannut Arto65FB, 24 Marras 2004, 09:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Watts on hyvä. Vakiona esim. Alfa 75, 90, Alfetta, GTV jne..
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Tämä on joidenkin mielestä se oikea tapa, silloin roll center pysyy paikallaan. Jos Watts on kiinni banjossa keskellä, niin silloin rc liikkuu jousitusliikkeen mukana. Mutta jälleen kerran kaikki vaikuttaa kaikkeen, jos takajouset ovat tosijäykät ja jousitusliike on pieni, niin eihän se roll centerkään silloin paljon liiku.Mosse kirjoitti:Wattsin voi toteuttaa myös siten, että vipuosio on korissa keskellä, ja tukivarret menevät banjon päihin. En sitten tiedä kumpi on parempi, tämä nyt ei ainakaan vaadi panjon hitsausta, kun tangot kiinnittyisivät iskarilevyihin.
Roll center!
Mitkä olisi watts linkin linkkitankojen kulmat jotta roll center olisi lähellä optimia, vasen ja oikea tako?
Olisiko asennuskulmat samat kummasakin toteutusvaihtoehdossa?
Mikä on TPC:n watts link asennuksen vaikutus roll centeriin?
Mikä olisi taka-akselin pitkittäis tukivarsien optimaaliset kulmat rata-ajoon?
Mikä olisi optimaalinen tukivarren kiinnitys piste taka-akseliin nähden?
Kuinka suuri kulmapoikkeama tukivarsien ja torque armin välillä tulisi olla?
Pitäisikö kulman olla sama?
Mikä olisi moottorin-, kardaanin- ja pinionin kulmat optimissa käytettäessä torqe armia?
Kuinka paljon säätövaraa tulisi kuhunkin kohtaan jättää?
Miten säädöt tulee vaikuttamaan auton käytökseen kihdytyksessä, jarrutuksessa, ajettaessa vasemmalle tai oikealle?
Entä yhdistettynä kiihdyts ja mutka tai jarrutus ja mutka?
Taka-akselin jousto noin +/- 120 mm.
Olen pohtinut näitä asioita jo jonkin aikaa ja hieman tutustunut kirjallisuuteenkin mutta en ole löytänyt kysymyksiin selkeitä vastauksia.
Mitkä olisi watts linkin linkkitankojen kulmat jotta roll center olisi lähellä optimia, vasen ja oikea tako?
Olisiko asennuskulmat samat kummasakin toteutusvaihtoehdossa?
Mikä on TPC:n watts link asennuksen vaikutus roll centeriin?
Mikä olisi taka-akselin pitkittäis tukivarsien optimaaliset kulmat rata-ajoon?
Mikä olisi optimaalinen tukivarren kiinnitys piste taka-akseliin nähden?
Kuinka suuri kulmapoikkeama tukivarsien ja torque armin välillä tulisi olla?
Pitäisikö kulman olla sama?
Mikä olisi moottorin-, kardaanin- ja pinionin kulmat optimissa käytettäessä torqe armia?
Kuinka paljon säätövaraa tulisi kuhunkin kohtaan jättää?
Miten säädöt tulee vaikuttamaan auton käytökseen kihdytyksessä, jarrutuksessa, ajettaessa vasemmalle tai oikealle?
Entä yhdistettynä kiihdyts ja mutka tai jarrutus ja mutka?
Taka-akselin jousto noin +/- 120 mm.
Olen pohtinut näitä asioita jo jonkin aikaa ja hieman tutustunut kirjallisuuteenkin mutta en ole löytänyt kysymyksiin selkeitä vastauksia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.

Just noiden kysymysten vuoksi jatkan lehtijouset ja takavakaaja -linjalla. Ei voi säätää. Pojat hankki tiimin ralliekkeriin säädettävän etupään, kysyin että kuinkas laitatte säädöt ja vastaus oli :"Ei me vaan tiietä, mutta nyt on säädettävä."
T/A:n ja alatukivarsien kulma määrää tämän instant centerin, eli niistä vedettyjen linjojen leikkauspiste. Se taas määrää anti-squat ja anti-lift ominaisuudet. Mitä lyhyempi, sitä enemmän molempia, mutta mitä enemmän anti-liftiä, sitä helpommin perä pompottaa jarrutuksessa. Jostain lueskelin, että T/A:n pituudet ovat esim Camarossa jotain yli 50", muttei hajuakaan niiden alatukivarsien kulmasta. No, ensi keväänä ryömitään sitten botniaringin varikolla mittanauhan ja kulmamittarin kanssa.
Wattsin RC on siinä keinulevyn pultin kohdalla. Jos se on akselissa kiinni, RC menee ylös alas, jos linkkien päät akselissa ja keinulevy korissa, niin RC pysyy paikallaan suhteessa koriin. Öö, missä on TCP:n Wattsin RC? Veikkaan, että korkeussuunnassa niiden tankojen kiinnityspisteen tasolla


Takapäässä jylläävistä voimista hauska


http://home.comcast.net/~dciab/VMF/brok ... on_bar.jpg
Herra siunaa ! nyt meni vaikeeksi.
Ainoa syy miksi Mustilla voi ajaa niinkin kovaa ilman taka-akselin poikittaistuentaa on se että takapää on niin älyttömän kevyt ( taitaa olla kevyempi kuin Sierrassa ). Ajoin aikanaan kaverin Chevy Novan perässä mutkassa ja kaahatessa sisäkaarteenpuoleinen pyörä tuli näkyviin mutkassa uretaanipuslista huolimatta.
Panhard tanko on ihan jees, joustomatkahan on melko lyhyt.
Watti vaan on neutraali, teknisen oloinen ja hemmetin hieno ( ei moottorin virittäminenkään aina ole fiksua mutta on kivaa ). Jos olettaa keskilinjaksi banjon keskipisteen kun auto seisoo pyörillään niin luulen että ei se ainakaan huonompi ole kuin ilman. Pakoputkien ja välitystankojen sovittaminen on sitten eri juttu. Mitäs luulette, voisiko käyttää käyriä CroMoly tankoja ??
Ainoa syy miksi Mustilla voi ajaa niinkin kovaa ilman taka-akselin poikittaistuentaa on se että takapää on niin älyttömän kevyt ( taitaa olla kevyempi kuin Sierrassa ). Ajoin aikanaan kaverin Chevy Novan perässä mutkassa ja kaahatessa sisäkaarteenpuoleinen pyörä tuli näkyviin mutkassa uretaanipuslista huolimatta.
Panhard tanko on ihan jees, joustomatkahan on melko lyhyt.
Watti vaan on neutraali, teknisen oloinen ja hemmetin hieno ( ei moottorin virittäminenkään aina ole fiksua mutta on kivaa ). Jos olettaa keskilinjaksi banjon keskipisteen kun auto seisoo pyörillään niin luulen että ei se ainakaan huonompi ole kuin ilman. Pakoputkien ja välitystankojen sovittaminen on sitten eri juttu. Mitäs luulette, voisiko käyttää käyriä CroMoly tankoja ??
1966 HT 347 Stroker
Hepposta tekoa
En ymmärrä noista jutuista yhtään mitään mut sen verra ymmärrän että ei tuollanen 8mm latta mitään kestä eipä ole kummonen ruudin keksiä ollut nuita korvakkoja suunittelemassa pitäs olla kahtapuolen tangon korvakot tai sit 20mm paksusta raudasta yksipuolinen korvake sekin tuettuna tuolla taka päässä jyllää sellaset voimat että ei siellä kestä patarauta.
Linkit
Tulipa tuossa mieleen yks juttu.Katselin muuan kerran ekkeriä ja cortiinaa takaa-akselin puolelta, niissähän oli yläpuoliset vinottaislinkit. Eikös niitä vois soveltaa mustiin, ei tarvitteis panharttankoa, nehä estävät akselin sivuttais liikkeen samoin akselikiertymisen ja alalinkki vaan antaa lisää tukea, eihän se perä pääsisi luikertelemaan mihinkään suuntaan, paitsi ylä ala jousto, viisaita kommentteja kiitos!
Tässä kuvat kahdesta asennus vaihtoehdosta 64½ - 66 mustangin takapäähän
9" akselia käyttäen.

tai 8.8" akselia käytettäessä

Huomatkaa ettei vinottaisia ylätukivarsia käytetä näissä tapauksissa.
Huomatkaa säätö mahdollisuudet ja asennus kulmat!
Voimat jyllää mutta aina järki ei ole mukana voiman käytössä tai sitten asennuksia tehdessä.
9" akselia käyttäen.

tai 8.8" akselia käytettäessä

Huomatkaa ettei vinottaisia ylätukivarsia käytetä näissä tapauksissa.
Huomatkaa säätö mahdollisuudet ja asennus kulmat!
Voimat jyllää mutta aina järki ei ole mukana voiman käytössä tai sitten asennuksia tehdessä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Huh huh
Joo tuo on yksi tapa rakentaa, monikohan tuollaset virittäis normaaliin katuraaseriin en minä ainakaan, eiköhän nuo ole suunniteltu ja tehty rata käyttöön, miks ei sivili peliinkin ken tuollaset haluaa, ja niistä säädöistä saa ne säädö muihinkin tukiversioihin, eihän sitä tarvitse orjallisesti laittaa samoja virityksiä mitä jenkit ja hurrit tekevät. Pitää käyttää omaakin järkeä varmasti nuo toimivat, tuossa 8.8 kopassahan on vino tuen paikat, jos siihen laittaa tukevat ylä ja alalinkit säädöillä se toimii, se on tietenkin lehtijousille, tuossahan oli muutettu koko perse kierrejousille. Sen verran olen perehtynyt korin rakenteluun, että tein yhden ralli eskon alustan, ja juuri linkki ripustuksilla, mutta en ala vääntämään tästä tämän enempää, sillä on muuten pokaaleitakin tullut toimii se jotenkin, muta on kyllä rumat hökötykset, ihan kui paja antin hitsailemat, olis etes hioneet saumat.
Viimeksi muokannut ROKI, 06 Joulu 2004, 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.