E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Uusi perusbensiini tulee olemaan E10-laatua, jossa bensiinin joukossa on kymmenen tilavuusprosenttia puhdasta viinaa, eli parin vuoden päästä saattaa monelle tulla yllättäviä bensavuotoja.
:shock:
Muutos astuu voimaan vuoden päästä vuodenvaihteessa.

Vuonna 2011 suomalaisilla asemilla on kaksi bensiinipistoolia, joista toisella tankataan uutta E10-bensiiniä ja toisella puolestaan todennäköisesti E5-bensiiniä.

E5:n etanolipitoisuus on enintään viisi prosenttia. Sitä useimmat suomalaisautoilijat tankkaavat autoihinsa jo nyt - yleensä tietämättään.

- Vuoden päästä tarjottavien laatujen oktaanipitoisuudet ja muut ominaisuudet eivät vielä ole selvillä, kertoo Öljy- ja Kaasualan keskusliiton varatoimitusjohtaja Pekka Huttula.
Toivottavasti ei kovasti harvene tuo korkeaoktaanisen jakelu, vaikka se "logistisesti onkin mahdotonta". Luulisi 98/99 hinnassa olevan sen verran katetta että kannattaa joskus tankkia täyttää...

Harrastajaa ei paljoin helpota, tuo selvitys, mihin automalleihin laadut käy, koska polttoaine järhjestelmän letkut 10-vuotta vanahassa autossa on kuitenkin vaihdettu "johonkin vallan hyvään Bilteman letkuun". Mistäs vuodesta lähtien autojen pitäisi tuota etanolia sietää? Mitäs hyviä puolia tuosta on? Nakutuskestävyys vissiin hieman lisääntyy, joten ajoitusta lisää. Tehon lisäys todennäköisesti plusmiinus nolla.

:evil:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja Fastback »

E85:n laajamittaista rantautumista oottelen. Sillä kun saisi nostettua ruttua hieman ja moottorin lämmöt pysyvät helpommin kurissa. Haittana kulutus ehkä 10-25 % korkeampaa mitä bensalla. Kai hyväksi puoleksi voi sanoa myös edullisen hinnan. Tällä hetkellä taitaa olla saatavilla ruotsista ihan yleisesti ja kotomaassa Turkkusesta ja Heltsingistä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
2065
Mega-addikti
Viestit: 855
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja 2065 »

Muistan lukeneeni että st1 on saanut luvan rakentaa e85 asemia muutaman lisää.
Rajoituksessa on virallisesti kai kyse verotuskiemuroista... :roll:
FinnStang
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Syys 2008, 12:32
Auto: Mustang GT 1990

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja FinnStang »

Vuoden päästä tarjottavien laatujen oktaanipitoisuudet ja muut ominaisuudet eivät vielä ole selvillä, kertoo Öljy- ja Kaasualan keskusliiton varatoimitusjohtaja Pekka Huttula.

Oletettavasti muut ominaisuudet säädetään "sopiviksi", että vanhempaa kalustoa saadaan nopeutettuna kierrätykseen sopimattoman polttoainen vuoksi. E85:a myös odottelen innolla. VIranomaiset varmasti kannustaa ja kiittelee ja kumartelee kun konttorille muutoskatsastukseen ahdetulla e85 mustangilla kurvailee... :)
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jep oishan tuo kiva tietää mitä litkua autoihin laittaa parin vuoden päästä. Omassa 289 mussessa on alumiinikannet ja olen 98:lla ajanut, samoten focus st:ssä olen käyttänyt 98:ia virittelyn johdosta. Mistä hitosta nuista uusista litkuista tietää, kauanko venttiilit kestää tiiviinä tuollaisilla tms. Kelle voi laskun osoittaa jos kone porsii alle aika yksikön koska "oikeaa" bensaa ei ole enää tarjolla tai se maksaa 10e litra?
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mitenköhän mun rakastaman V-Powerin käy..?
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja ROKI »

ak72 kirjoitti:Jep oishan tuo kiva tietää mitä litkua autoihin laittaa parin vuoden päästä. Omassa 289 mussessa on alumiinikannet ja olen 98:lla ajanut, samoten focus st:ssä olen käyttänyt 98:ia virittelyn johdosta. Mistä hitosta nuista uusista litkuista tietää, kauanko venttiilit kestää tiiviinä tuollaisilla tms. Kelle voi laskun osoittaa jos kone porsii alle aika yksikön koska "oikeaa" bensaa ei ole enää tarjolla tai se maksaa 10e litra?
No et varmasti kenellekkään voi laskua lähettää. Laita kottero talliin happaneen jos pelottaa että venat kyrsii, kyllä ne myllyt pyörii viinalla siinä ku bensallakin, hiukan säätöö ja rampatkalkattaa edelleen hyvin. Minua ei hirvitä viinabensa yhtään, se tulee kumminkin turha ruikuttaa. Parempi niin luontokin kiittää, menovesi maksaa minkä maksaa, jos ei pers kestä ajella se on oma häpea, sillon on hankkinut vika ajokin. Pitäis harkita autoa ostaessaan mitä on valmis maksamaan siitä nautinnosta :!: :!: :!:
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
pokkinen
Aina äänessä
Viestit: 1178
Liittynyt: 02 Kesä 2009, 10:18
Auto: Ford Transit
Paikkakunta: Nokia

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja pokkinen »

ROKI kirjoitti: Parempi niin luontokin kiittää, menovesi maksaa minkä maksaa, jos ei pers kestä ajella se on oma häpea, sillon on hankkinut vika ajokin. Pitäis harkita autoa ostaessaan mitä on valmis maksamaan siitä nautinnosta :!: :!: :!:
..yksi (puolustava) näkökanta asiaan tämäkin ...... :lol: .... itse olen ehkä kuitenkin enemmän (periaatteellisesti) toisella puolella tässä asiassa , jos tästä harrasteautoilusta puhutaan ....
8) ..... toki luonto ja sen suojelu mielessä aina mullakin :love:
- Juha -
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Tota bensan erinnäistä lutrailua on tullut seurattua pitemmän aikaa ,kisakuvioissakin on jo monella E85 tapetilla
kun kunnon bensa maksaa 5euroa litra.. Joku koiranleuka sanoi että kun bensaa saa rahalla pumpusta
ei mitään hätäpäivää ,tätä laatua mitä käytän ei saa pumpusta..
Metanoliakin on tullut kokeiltua sitä vaan palaa 1,5 kertainen määrä bensaan nähden , hinta on silloin kintaalla kummalla ajaa
rahalliselta puolelta katsottuna + muutoksien hinta vs bensalla ajettaessa.
Nämä eko-bensat tulevat varmaan olemaan vallalla jatkossa , näinhän kävi lyijyllisellekin aika päiviä sitten,kun siirryttiin
"lyijjyttömään" . Mielenkiintoista nähdä miten nämä eko litkut säilyvät käyttökelposina autoissa jotka seisoskelevat
suurimman osan vuodesta ,eikä polttoaineen vaihtuvuutta ole siinä määrin kuin päivittäin käytössä olevilla.
Onko polttoaine-siirto osat kovinki korroosioituneita yms kivaa kun aina keväisin käynnistellään koneita talven jäljiltä.
saati venttili pinnat missä hapessa yms. voi olla työllistävä vaikutus kun on puhdistettava joka kevät tukkeet...
Nämä uudet eko-kinnerit varmaan toimivat millä tahansa mitä pumpusta lorottaa.
tämä polttonesteiden hinta ei tule laskemaan vaikka sinne lisätään vettä ,on tämä aihe valtiovallan mielikohde
millä lypsetään rahat pois kuluttajilta ,Ne ajelee silti hinnasta riippumatta kellä on kukkarossa voimaa.
Toinen slogan minkä kuulinaiheesta jo 30v sitten, maksais bensa 10 markkaa litra niin köyhät pysyis pois tieltä,
silloin maksoi markan litra.
tämä tuli kommenttina kanssa harrastajalta joka ajeli silloin BB usa-fordilla , eipä vaan enään .
tosiaan jos taas mennän kohti 10 euroa litrahinnassa , niin joutuu itsekkin varmaan siirtyy halvempaan kuljetus muotoon. :krooh:
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja ak72 »

ROKI kirjoitti:
ak72 kirjoitti:Jep oishan tuo kiva tietää mitä litkua autoihin laittaa parin vuoden päästä. Omassa 289 mussessa on alumiinikannet ja olen 98:lla ajanut, samoten focus st:ssä olen käyttänyt 98:ia virittelyn johdosta. Mistä hitosta nuista uusista litkuista tietää, kauanko venttiilit kestää tiiviinä tuollaisilla tms. Kelle voi laskun osoittaa jos kone porsii alle aika yksikön koska "oikeaa" bensaa ei ole enää tarjolla tai se maksaa 10e litra?
No et varmasti kenellekkään voi laskua lähettää. Laita kottero talliin happaneen jos pelottaa että venat kyrsii, kyllä ne myllyt pyörii viinalla siinä ku bensallakin, hiukan säätöö ja rampatkalkattaa edelleen hyvin. Minua ei hirvitä viinabensa yhtään, se tulee kumminkin turha ruikuttaa. Parempi niin luontokin kiittää, menovesi maksaa minkä maksaa, jos ei pers kestä ajella se on oma häpea, sillon on hankkinut vika ajokin. Pitäis harkita autoa ostaessaan mitä on valmis maksamaan siitä nautinnosta :!: :!: :!:

Minulla on ollut musti jo vuodesta '97 jolloin tilanne oli ihan toinen, ei jauhettu tätä eko bulshittiä ja muutenkin suhtauduttiin vielä kaikenlaisiin autoihin paremmin. Perse kyllä kestää bensan hinnan mutta en ole valmis nostamaan vuoden välein konetta pukille sisuskalujen remppausta varten. Onko se minun vika jos valtiovalta pakottaa ajamaan paskalla bensalla, pitäiskö vaihtaa mustiin 1.1 diesel kone? Kyllä tämä eko pelleily menee jo liian pitkälle, perkele Suomi tuottaa maailmassa päästöjä 0.00001 % muuhun maailmaan verrattuna ja ihmisten elämistä tässä vaan vaikeutetaan kun kaikenmaailman viherpipertäjät ovat päässeet valtaan.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja Ville K »

ak72 kirjoitti:
ROKI kirjoitti: No et varmasti kenellekkään voi laskua lähettää. Laita kottero talliin happaneen jos pelottaa että venat kyrsii, kyllä ne myllyt pyörii viinalla siinä ku bensallakin, hiukan säätöö ja rampatkalkattaa edelleen hyvin. Minua ei hirvitä viinabensa yhtään, se tulee kumminkin turha ruikuttaa. Parempi niin luontokin kiittää, menovesi maksaa minkä maksaa, jos ei pers kestä ajella se on oma häpea, sillon on hankkinut vika ajokin. Pitäis harkita autoa ostaessaan mitä on valmis maksamaan siitä nautinnosta :!: :!: :!:

Minulla on ollut musti jo vuodesta '97 jolloin tilanne oli ihan toinen, ei jauhettu tätä eko bulshittiä ja muutenkin suhtauduttiin vielä kaikenlaisiin autoihin paremmin. Perse kyllä kestää bensan hinnan mutta en ole valmis nostamaan vuoden välein konetta pukille sisuskalujen remppausta varten. Onko se minun vika jos valtiovalta pakottaa ajamaan paskalla bensalla, pitäiskö vaihtaa mustiin 1.1 diesel kone? Kyllä tämä eko pelleily menee jo liian pitkälle, perkele Suomi tuottaa maailmassa päästöjä 0.00001 % muuhun maailmaan verrattuna ja ihmisten elämistä tässä vaan vaikeutetaan kun kaikenmaailman viherpipertäjät ovat päässeet valtaan.
Aivan oikein, Kyllä tää suomen ilmastouskovaisuus menee jo liian pitkälle! Kumma homma, että aina saadaan kärsiä, muutenkin ollaan kallis maa työn teettämistä ajatellen, ja työpaikat katoaa kehittyviin teollisuumaihin, niin tehdään elämästä täällä yhä vaan aina kalliimpaa! Annetaan valtion ottaa lisää velkaa, kuka senkin maksaa? Ja se viinan lisääminen bensaanhan on todella ekologista, se tuodaan tankkerilla jostain brasiliasta, missä sen takia kaadetaan sademetsää, kumpikohan oikeesti tuottaa hiilidioksidipäästöjä enemmän? Ja kun on jo tiedossa, että se etanoli lisää kulutusta 20-30 prossaa, niin valtiohan siitä saa enemmän verotuloja, ja kun se aine on jo lähtökohtaisesti kalliimpaa..

No, nipistetään taas jostain muusta sitten..
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Tein eilen ekoteon ja aloitin RVS-käsittelyn USA-tila-auton bensarohmuun V6:een, joten arvoisa valtiovalta kun tämän luette, niin kai nyt edes jonkun veron tälle käsittelyllä paiskaatte? Vähentää nääs verojen maksua kun alkaa bensaa mennä vähemmän. Vai joutuuko tästä linnaan veronkierrosta?

Komppaan täysillä edellisiä puheenvuoroja. Tämä Suomi on yksi hyttysenhippunen tässä koko ilmasto- ja ekosysteemissä. Kyllä voimavarat tietyillä tahoilla pitäisi keskittää Kiinaan, Intiaan tms. Kauko-Itään, ja kyllähän jenkkilässäkin aikamoista se meninki on mutta siellä kuitenkin mennään jokseenkin määrätietoisesti parempaan suuntaan.

Väitänpä että vaihtoehtoisia polttoaineita oltaisi voitu ottaa käyttöön jo jonkin aikaa, jos olisi haluttu. Ei polttoaineteollisuutta voi ajaa alas, sehän on pirun kannattava bisnes ja työllistää paljon väkeä. Sama kuin tupakointi ja viina, ei ne mihinkään katoa kun niiden mukana katoavat työpaikatkin. Neste kehitteli biodiisseliä ja heti alkoi äläkkä, että maapallon kansalaisille ei riitä ruokaa kun joku jalostaa safkat autojen polttoaineeksi. Ole siinä sitten...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

Mitä enemmän etanolia letkuissa virtaa, niin sen parempi. Kokonaiskuvan kannalta hyvä puoli etanolin käytössä on se, että tullaan tilanteeseen, jossa polttoainetta pitää tuottaa sen verran kuin sitä kulutetaan. Nythän ollaan 100 vuotta ajeltu 'vanhalla varastolla'. Päästään aavikkomaiden kassavirroista ja polttoaineen loppumisspekulaatioista/propagandasta eroon. Tullaan siihen, että missä ja mistä on hyväksyttävää tuottaa sitä polttoainetta. Etanolia kun saa aikaiseksi melkein mistä vaan ja missä vaan.

Bensaa pumpataan niin kauan kuin sitä löytyy ja pakokaasua tulee etanolistakin, joten se asia ei muutu sen enempää kuin valtiovallan verotuskäytännötkään. Se mikä asiassa kiinnostaisi on se, että pysyykö uudet aineet tankissa ja putkissa ja mitä menee rikki jos menee.

Olivatten repineet paikallisen ST1:sen kasaksi ja vieressä oli plakaatit uudesta ja uljaasta asemasta. Jos ne nyt tuonne saisivat sitä E85:sta, niin hunajan kusemisen jälkeen ostaisin iipaylta hollikan osia. :)
Mustang -69 SR
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja TPN »

onhan tuossa polttoaineen kustannusten nousussa hyviäkin puolia, ensinnäkin aina vaan tulee enemmän pelkästään tuttuja vastaan ja toiseksi, kun laittaa sen 20 euroa siihen automaattiin niin mitä kalliimpaa se aine on, niin sitä nopeammin pääsee sieltä pakkasesta takaisin auton suloiseen lämpöön :wink:
1998 GT
mindblower
Aktiivi
Viestit: 35
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 20:01
Auto: Mustang Cobra SVT -96 Autronic SM4
Paikkakunta: Turku

Re: E10 ja E5 bensa laadut, vuoden päästä

Viesti Kirjoittaja mindblower »

Turussa ainakin pyörää FOXI E85 voimin..... hyvää tavaraa joskin taitaa vaan Helsingistä saada
Vastaa Viestiin