Peltisarjat

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Homer65 kirjoitti: Rosteriputket kuulemani mukaan soi :?: :?: :lol:
Mulla on peltisarjoilta eteenpäin X:n loppuun asti 3" haponkestävää (+ viimeiset pätkät, muuten mustaa) Ja tietyssä kohti vähän tyhjäkäynnin yläpuolella "kilisee" kivasti.

Kuulostaa tyhjäkäynnillä:
put..put..poks..plingplog putköh helinkilin put räksytipäksyti plingplong.....??? :)

Noh, varmaan saitte kuitenkin ajatuksesta kiinni!
Kuva
Vierailija

Viesti Kirjoittaja Vierailija »

Yleisesti ottaen pako/peltisarjoista:
Vakio valusarjat- äänettömät ja huolettomat mutta niihin hukkuu toivottomasti tehoa.Vakiomoottorissa vielä niitä voi sietää muttei viritetyssä koneessa.
Hi-Po valusarjat- vakioita paremmat virtausominaisuudet ja valusarjojen hyvillä ominaisuuksilla varustettuna.Jos otetaan lähtökohdaksi 289-302 niin suosittelisin näitä tuonne 270 hv tienoille.
Shorty-peltisarjat- Yleensä tiiviit ja "lähes äänettömät".Rosterisina koneesta kuuluu miellyttävä vaimea hi-perf tikitys.
1 1/2" primääriputket 289/302 moottoreissa riittää noin 300 hv asti.Tästä ylöspäin noin 350 hv asti 1 5/8".Samanpituisilla primääriputkilla ( nk. equal lengths) ei liene suurtakaan vaikutusta teho-ominaisuuksiin mutta vaikea tulpanvaihto ja sulaneet tulpanjohdot saattavat olla seurauksina.
Täyspitkät 4-1 sarjat: Ovat ns.must taidolla, rakkaudella ja kärsivällisyydellä rakennetussa "pois alta"-moottorissa. Äänekkäät, moottorin karjuna tuntuu kuuluvan enemmän auton alta kuin edellisissä. Taipumus vuotaa vähän sieltä sun täältä.Saattavat roikkua matalalla ja raapia kiinni asfalttiin.Sopivuus usein niin ja näin.Kannattaa välttää halpoja.Hookerit sopii yleensä hyvin.
Antavat edellisiin verrattuna vääntöä(= tehoa) lisää koko kierroslukualueella. Ohjeelliset primääriputkisuositukset:
1 1/2" : Max 300 hv.
1 5/8" : Max 450 hv
1 3 /4" : Max 580 hv.
Näitä kaikkia paitsi valettuja hi-perf sarjoja on tullut tässä 26 vuoden aikana kokeiltua eri Fordeissa..yleisesti ottaen "kivoimmat ja helpoimmat" jokapäiväiseen ajoon sopivat high performance sarjat ovat mielestäni shortyt.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kopekka sanoi:
"Ennen kuin tilaat shorty-satseja selvitä moottorin kiinnitys, vaatii muistaakseni 66 motor mountin. "

Mitä tarkoitat tällä?

Edellisten perusteella todennäköisesti päädyn shorty sarjoihin 1½-tuuman primääreillä, rosterilla vai ruostuvalla, sitä ei vielä tiedä.
Avatar
Kopekka
Addikti
Viestit: 180
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Kopekka »

Anonymous kirjoitti:Kopekka sanoi:
"Ennen kuin tilaat shorty-satseja selvitä moottorin kiinnitys, vaatii muistaakseni 66 motor mountin. "

Mitä tarkoitat tällä?

Edellisten perusteella todennäköisesti päädyn shorty sarjoihin 1½-tuuman primääreillä, rosterilla vai ruostuvalla, sitä ei vielä tiedä.
Katso http://www.cal-mustang.com/ sivuilta, ainakin jos päädyt JBA putkiin. Tarinaa löytyy Engine Dress-Up & Hardware sekä Exthaus osiosta.
Melko hinnakkaita kamoja, mieti vielä Hi-Po valusatseja. Sieltä voi tilata myös ilmaisen Parts Catalogin, on suunnilleen meikäläisten Seura lehden paksuinen opus.
Juha

Viesti Kirjoittaja Juha »

Moro

Sovitin juuri omaani 66:seen hedmannin shortyja 351w koneen ja aod:n kanssa.

Hyvin mahtuivat paikoilleen minulla tosin on hedmannin swappi sarjat. Mutta luulisi noiden sopivan 289:siinkin.

Koneen kiinnitys korvakkeet ovat 66 mallia ne nostavat konetta pikkuisen ylöspäin ja antavat näin lisätilaa.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

JOOPA JOO

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Nyt menee yli hilseen joku väitti että rosteri soi soihan se jos on tarpeeksi hienoa materiaalia mulla on 2mm vahvuista 2,5 tuumaista rosteria sarjoista perälle asti eikä ne soi mitenkään ihmeellisesti mitä te tarkoitatte sillä soimisella juu ei ne hajo mihinkään jos ei aja johonkin niitä paskaksi se on kökkö puhetta että rosteri putket ei kestäisi mulla on ollut tuossa 66HT:ssä rosterit alla 98vuodesta alkain ja ajettu kesässä noin 6-8 tuhatta km ja ehjät edelleen ja kiiltää kui kromattuna ja edulliset peltisarjat jotka käy varmasti paikalleen on tri y sarjat omasa mussessani on tuollaset eikä ota kiinni mihinkään vaikka on erikois matalat kumityynyt ei ole kyllä paljon tilaa mut ei ota kiinni mihinkään eikä roiku alhaalla ei tartte pelätä että raapii tiehen perän kppa on alempana kuin sarjat että se niistä höpinöistä.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Säksätys tulee yleensä vuotavasta pakosarjan tiivisteestä mikä taas johtuu peltisarjan " rennosta " laipasta. Valusarja on jäykkä kun faan, ei vuoda. Itse luulin että mulla on nostaja rikki, säksätys tuli sopivasti korvaan. Peltisarja on kuitenkin tarpeellinen vasta kun nokkaa vaihdetaan "mörkö" suuntaan. Vakiokone ei siitä muutu miksikään, vääntö vähän heikkenee.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Rosteriputkea tri-y:stä perille saakka (H-välissä - rosteria sekin) kummallakin puolella ja kyllä muuten pitää hyvinkin erilaista ääntä verrattuna vanhoihin peltiputkiin.
Niin no, vaimentajatkin on nyt hieman vapaammin virtaavat.
Parahin kerhotoverini Jukka muotoili mun reen äänimaailmaa jotenkin näin, että:" Jos kuplavolkkarissa ois kasi, niin se kuulostas ihan sun autoltas..."
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
9K92F
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 13 Syys 2004, 14:58
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja 9K92F »

Hoi tietäjät!
Meneekös tuommoset -89 GT:n Shortyt heittämällä -79 302:n vakio valurautasten tilalle muuttamatta pakosarjalta lähtevää putkea?
If you don't care where you are, you ain't lost.
9K92F
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 13 Syys 2004, 14:58
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja 9K92F »

Tiedoksi, jos vaikka joku muukin suunnittelisi samaa swappia.
EI MENE, niissä on 2,5" liitoslaippa ja valurautaselta lähtee 2" liitoksella.
If you don't care where you are, you ain't lost.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kukaan laittanut shortyjä 65:seen ilman 66:sen palikoita? Eli lähinnä kiinnostaa onnistuuko ilman.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Peltisarjoista kun on puhetta, niin tietääkö kukaan löytyykö miltään valmistajalta tri-y tyylisiä kollektoreita, eli tässä tapauksessa 4-1 kollektoreja?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Titaanista ei putkea kannata tehdä:
Kaveri töissä kerran askarteli -99 saabiin titaaniputken "hukkapätkistä".

Muuten meni hyvin mutta sähkökemiallisesta jännitesarjasta johtuen valurautainen pakosarja syöpyi aina siitä mihin pakosarja loppuu.

Eli siksi en tehnyt itse titaanisia musseen... :)


Ja soihan se rosteri. Saundi on sellainen selvästi metallisempi vaimeasti "helisevä" tai "plimpsahteleva" :shock: verrattuna mustarautaisiin. Näin omissa 3"/X -haponkestävissäni.
Pöntöt mulla on DynoMaxin Superturbot.

Syykin em ilmiöön selviää helposti kun kokeilee kumauttaa jollain metalliesineellä lattialla olevaa rosteriputkea, ja sitten perään mustarautaista.
Kuva
Avatar
Avomusse
Aktiivi
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Touko 2004, 10:18
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Avomusse »

65HT kirjoitti:Kukaan laittanut shortyjä 65:seen ilman 66:sen palikoita? Eli lähinnä kiinnostaa onnistuuko ilman.

Kaipaan samaa tietoa :roll:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

MONTTU kirjoitti:Säksätys tulee yleensä vuotavasta pakosarjan tiivisteestä mikä taas johtuu peltisarjan " rennosta " laipasta. Valusarja on jäykkä kun faan, ei vuoda.
Pystyyhän noihin peltisarjoihin vaihtamaan laipan. Katkaisulaikka käteen ja putket poikki, hitsaa uudet laipat tilalle. Mulle tuli laipat 12mm levystä, paikallinen polttoleikkaamo, sellaiset leikkasi pakosarjan tiivisteiden mukaan - vääntyvät vain hitsattaessa...
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin