GT-40 rautakannet

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
FinnStang
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Syys 2008, 12:32
Auto: Mustang GT 1990

GT-40 rautakannet

Viesti Kirjoittaja FinnStang »

Kommentteja? Maksaako vaivaa enää nykypäivänä alkaa hankkimaan, laivaamaan ja kunnostamaan kun jos jonkinmoista valmista alumiinikantta tarjolla suoraan kaupan hyllyltä viislitraseen? Onkohan näitä kotosuomessa kuinka käytössä? Ison veden takana tuntuvat lähes romuraudan hinnalla näitä hakevan joka kyläromuttamon tontilta...
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: GT-40 rautakannet

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Ei maksa vaivaa. jo tietämättä minkälaista konetta olet rakentamassa... 8)
FinnStang
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Syys 2008, 12:32
Auto: Mustang GT 1990

Re: GT-40 rautakannet

Viesti Kirjoittaja FinnStang »

Tarkoitus olis lievästi piristää kesäkayttömustangia. Kannet, imusarja, ym. yläkertaan hengitystä helpottamaan, kohtuullisella budjetilla, ja hyvällä hyötysuhteella euroja/hv. Vielä vakio 5.0 H.O...
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: GT-40 rautakannet

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Säästö kansien hinnassa ei koko kustannuksia ajatellen kuitenkaan ole niin suuri. Hanki kerralla kunnon kannet. Ongelma tietysti on että vakio mäntien kanssa toimivia kunnon kansia ei oikein ole, tai sitten pitää nokan nostossa tinkiä paljon. AFR165 taitaa toimia vakio mäntien kanssa? 185? TFS:n imari/kansi paketti voisi olla hyvä vaihtoehto, nokka akseliksi sitten jotain parempaa... Minkä laisella kokonais budjetilla ajattelin pärjätä?

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... t=piristys

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... t=piristys

www.sbftech.com
FinnStang
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Syys 2008, 12:32
Auto: Mustang GT 1990

Re: GT-40 rautakannet

Viesti Kirjoittaja FinnStang »

Laskeskelin, että alle kahdella tonnilla pärjäis jos vakio nokalla ja em. käytetyillä kansilla ja imusarjalla esim. jostain explorerista tms. vempeleestä joissa näitä gt-40 moottoreita on ollut. Ovat jenkkien palstamammojen mukaan ihan kohtuullisesti niistä tehoja repineet. Kannet tieysti vaatinee uuden venttiilikoneiston ja alukansissa venttiilit jousineen tulee samaan hintaan. Alkaa omassa koneessa olemaan jo sen verran maileja +140 000 ja öljyä vähän pölläyttelee, että avaus olisi tarpeen. Samalla vaivalla tietysti vois tekniikkaa päivittää. Rauta GT:t ei tietysti vielä liene loikka tälle vuosituhannelle...
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2632
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: GT-40 rautakannet

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

FinnStang kirjoitti:jostain explorerista tms. vempeleestä joissa näitä gt-40 moottoreita on ollut. Samalla vaivalla tietysti vois tekniikkaa päivittää. Rauta GT:t ei tietysti vielä liene loikka tälle vuosituhannelle...
Taitavat olla GT-40P kannet, joista Exploderin yhteydessä puhutaan. Ehkä parhaat Fordin 289-302-5.0L kannet, mutta jollet saa hyväkuntoisia kansia parilla sataa, ei niiden metsästämisessä taida olla mieltä.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle :( )
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Re: GT-40 rautakannet

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Kysy US-Partsista onko GT-40 303Y TO alukansia vielä hyllyssä ( TO="take off" ovat olleet kiinni crate moottorissa Fordilla, otettu kuitenkin pois, ei ajettu ). Niitä oli siellä jossain vaiheessa kuin halkoja pinossa. Ostin sellaiset ja hinta oli vähän yli puoli hintaa muista alukansista. Eagle Racingin jarrussa kuitenkin 388hp/535nm...
1966 HT 347 Stroker
FinnStang
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Syys 2008, 12:32
Auto: Mustang GT 1990

Re: GT-40 rautakannet

Viesti Kirjoittaja FinnStang »

Kiitos kommenteista. Ehkä parasta on tarkistaa budjettia ylöspäin ja satsata parempiin osiin. Nälkä kuitenkin kasvaa syödessä ja uusi päivitys olisi pian taas edessä. Vaikka eihän näistä koskaa taida lopullisen valmiita tulla....
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: GT-40 rautakannet

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Viisauden sanoja... Hyvät kannet ja alakerta on kuitenkin kaiken perusta. Itsekin on näitä paketteja tekohengitellyt vuosia, ja lopulta se tulee kalliiksi...
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: GT-40 rautakannet

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Kerronpa omat kokemukseni, jos olis jotain apua tai herättää ajatuksia. Eli tästä on myös topikki vinkkiä/tietoa (viriä). Eli aloin myös miettiä koneen piristystä ja meinasin ensin kairata omia kansia. Mulla oli -68 302 porattu 030 ylikokoon. Sitten tuli GT-40 303Y alukannet myyntiin ja ajattelin et ostanpa nuo. Noh, sitten kansia tarkastellessa huomasin että aluissa onkin isommat palotilat(64cc) kuin omissa -69 302:ssa (54cc?)! Eli puristukset olis laskenu 9-> 8.2! Eli joutusi päivittämään myös alakertaa eli suurempi puristeiset männät! No sattui tulemaan alakerta jossa oli 10,5 männät, 274 nokka, tuplarullajakopää. Jee, tästä valmis alakerta. No nyt kesän huristellen alakerta (laakerit) sit meni remonttiin.
Eli pientä yhteenvetoa jos tekee:
Olis ensin kannattanu katsoa nuo puristukset ja palotilat.
Ja kun kannet virtaa paremmin niin hyötyä tulee paremmalla nokalla.
Ja kun asiaa jatkaa niin alakerta myös samalla kuntoon, ettei käy kuten itsellä että en tarkastanut ostamaani alakertaa ja nyt sitten joutuu vaihtamaan laakerit, kun ne olis voinu vaihtaa silloin kun kone oli vielä irti eikä nyt heti n.600km jälkeen
Hintaa koneelle on kertynyt seuraavasti:
Kannet GT-40 303Y 1000e
FR rullakeinut vähän yli 500e + säätölevyt n.20e
Edelbrock air gap imari 200e
Alakerta 1300e
Alakerran koneistus n.320e
Compin XE268 nokka n.168e
Alakertaan uudet osat n.620e
Vielä ostan uuden kaasarin kyseiseen kombinaatioon, kun 500cfm edelbrock on liian pieni.
Nämä osat olisi joku ehkä valinnut toisin mutta tämä on minun valinta jos parannettavaa on niin voi ehdottaa. Muuten tuo vanha nokka compin XE274 joutaisi myydä jos joku tarvii! Kunnoltaan kuin sisään ajettu.
Nyt olis edessä koneen kasaus. Taitaa rullilla käynti jäädä ensi kesään. Dyno 2000 näytti tehoja n.377 saa nähdä miten lähelle pääsee. Kommettiakin saa heittää ja just uuden rakentajan kannalta et mitä kannattaa ottaa huomioon.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: GT-40 rautakannet

Viesti Kirjoittaja Lauri »

FinnStang kirjoitti:Tarkoitus olis lievästi piristää kesäkayttömustangia. Kannet, imusarja, ym. yläkertaan hengitystä helpottamaan, kohtuullisella budjetilla, ja hyvällä hyötysuhteella euroja/hv. Vielä vakio 5.0 H.O...
Jos se on ihan täysin vakio niin kansien ja imusarjan vaihdon yhteydessä ilmamassamittari ja ehkä kaasuläppäkin kannattaa vaihtaa isompaan ettei ne kurista ilmavirtausta, ja pakokaasut pitää saada pois jotain kautta. Ilmeisesti kyseessä -90, sen vakionokka on hyvä tällaiseen. 1,7 keinuvivut voisi laittaa samalla kun kannet vaihtaa. Siinähän on jo kiva pikkupiristys. Kansiksi itse lähtisin katsomaan Trick Flown tuotteita, lukemani perusteella tuntuu vakuuttavimmilta vaihtoehdoilta. Eiköhän ne orkkis venttiilipaikat ja kulmat ole jo nähty. En ole katsonut löytyykö fast as castiä jo kuinka hyvin käytettynä, mutta twisted wedgejä ainakin.

Ihan ensimmäisenä voisi tehdä ne ilmaiset muutokset eli imuäänen vaimennin pois, tankkiin 98-99 oktaanista ja kääntää ennakot 12-14 asteeseen, sen minkä nakuttamatta saa.
Vastaa Viestiin