Kiitoksia hyvistä linkeistä ja vastauksista. Ei yllättänyt ollenkaan ketkä näihin asioihin täällä osaavat vastata!
En halua ottaa kantaa mikä olisi paras taka-akselin ripustus tyyppi. Mutta sinun tapauksessa kysymys ei ilmeisesti ole ripustuksen paremmuudesta vaan auton nopeudesta.
Oikea päätelmä Jyri. Tarkoitus on saada autosta nopeampi ja samalla saada se kestämään niin ettei esim. puslia tarvitse vaihtaa jokaisen rata-ajon jälkeen.
Tässä olisi paranneltu resepti taka-akselin tuentaan;
- 5½ lehtiset käännetyillä silmillä olevat lehtijouset, uretaani, nylon tai alumiini puslat jousen etupäässä, takana kumi tai uretaani puslat. (muista rasvata jouset ja puslat)
- yläpuoliset tukivarret (mahdollisesti korkeus säädöllä edessä ja takana, HUOM! ei molempiin päihin uniball niveliä, toisen pään on oltava kumia)
- panhadtanko tai wats linki, Maierin parempi painos panhardista toimii hyvin ja on lisäksi säädettävä.
- iskunvaimentajiksi Konit.
Hyviä parannusehdotuksia kaikki. Tarkoitus olisi säilyttää takapenkki, joten yläpuolisten tukivarsien kanssa voi tehdä tiukkaa. Pitänee tutkailla asiaa.
Lisäksi voisit hieman tarkastella auton kulkuasentoa.
Radalla olisi hyvä jos keula olisi niin matalalla kuin mahdollista (alatukivarsi on monesti rajoittava tekijä) huomioi kuitenkin riittävät sisään ja ulosjousto tarpeet. (ei tuollainen normaaliajossa mikään mahdoton ole)
Takaosa autossa olisi hyvä olla hieman etupäätä korkeammalla, tämä ero poistuu nopeuden myötä. Jarrutuksen alussa keula ei putoa niin korkealta ja ohjauskulmat pysyvät lähempänä ajokorkeuden arvoja.
Omasta mielestäni auton kulkuasento on ok, mutta jos ja kun takajouset menevät vaihtoon niin täytyy pitää tuokin asia mielessä. TCP:n alatukivarret ja strut rodit eivät estä auton laskemista, mutta isot renkaat alkavat rajoittamaan.
PS. Natikoiden kaksi nopeinta Earlya oli perinteisellä simpukka ohjauksella, molemmat autot oli ohjausgeometrian osalta säädetty hyvin tarkasti samoin etupään ohjauskulmat ja niiden muutoksien mittaaminen oli tehty huolella.
Kolmas olikin sitten hammastangolla varustettu.

Olikohan se Tapsa joka huomasi ohi kävellessään Alastarolla että mulla oli autossa aika paljon haritusta pyörissä. Kulmat oli säädetty TCP:n antamien arvojen mukaisesti viikkoa ennen ja niissä piti olla 4mm aurausta?? Eli renkaat eivät olleet pysyneet niissä kulmissa jotka niihin säädettiin rengasliikkeessä.
Nyt toivoisin vielä mielipiteitä 4-linkeistä. Kyllähän noita on kuitenkin rakennettu Härmässä useampaankin autoon. Sitä en osaa sanoa kuinka paljon niillä on ajettu radalla!