Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto
Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto
Eipä yhtään kiireisempään aikaan olis voinut automaattisäätö hajota kuin tänään, ja keskellä kaupunkia. Tossa hetken ehdin ihmettelemään kojelaudan alle, mutta ei oikein auennut, että pitäiskö se tosiaan mahtua vaihtamaan alakautta? Kaikkea rojua sinne on ainakin eteen tungettu. Ja toinen kymysys, kannattaisko toi automaattisäätö nyt sitten samalla korvata konehuoneen puolelta säädettävällä palikalla, onko kuinka helppo säädellä? Sen verran näytti inhottavalta hommalta, että toista kertaa ei ainakaan kiinnosta koskea kyseisen palikkaan. Eurovoortien kanssa kun on pelaillut, niin siinähän homma on helppo, pudottaa koko poljinpaketin alas, kytkin poljin irti ja osat vaihtoon, paketti takasin ja vaijeri kiinni, ei puolta tuntia mene. Onko yhtään samanlainen homma?
PS. Käytin kyllä sitä hakuakin, että sen vastauksen voi samantien jättää väliin.
PS. Käytin kyllä sitä hakuakin, että sen vastauksen voi samantien jättää väliin.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto
Ei ole omakohtaista kokemusta vaihtotoimenpiteestä mutta tuon linkin takana esimerkki.
http://www.musclemustangfastfords.com/p ... drant.html
http://www.musclemustangfastfords.com/p ... drant.html
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto
Kiitos, täytyy koittaa tutkia.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto
Kyllähän se sieltä polkimen juuresta vaihdettavissa on, paikka ei vaan ole niitä kaikkein mukavampia.koppa kirjoitti:Ei ole omakohtaista kokemusta vaihtotoimenpiteestä mutta tuon linkin takana esimerkki.
http://www.musclemustangfastfords.com/p ... drant.html
Vaihda sinne samantien konehuoneen puolelta säädettävä, niitä voi olla Harrilla jopa hyllyssä.
esim. http://www.maximummotorsports.com/
http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... tKey=74-01
Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto
Soittelin aiheesta jo tänään, ei ollut poikkeuksellisesti hyllyssä, jotain käytettyjä automaattisäädön osia oli, Harri laittoi ne postiin mulle varmuuden vuoksi..
Nyt vaan tossa mitä ehdin tutkimaan, vaikuttais kuitenkin ehjiltä ne automaattisäädön osat. Tossa autossa on alusta alkaen ollut aika jäykän oloinen kytkin, vaikka vaijerikin näytti uusitulta. Auton edellinen omistaja oli ostanut auton kytkinvikaisena, ja vaihtanut levyn ja asetelman, ja oletettavasti vaijerinkin, kun näytti niin uudelta. Nyt mitä tossa ehdin tutkimaan, niin vaikuttais kuin se kytkinvaijeri olis n. 5cm liian pitkä, vaikka automaatti säätö on pisimmillään, vaijeri ei kuitenkaan ole poikki kokonaan. Oliskohan vaijeri vaan sitten voinut pettää, ja se räpsähtävä ääni minkä kuulin, johtui siitä kun automaatti säätö räpsähti täysin pisimmilleen. Täytyy huomenna kun ehtii irroittaa vaijeri ja tutkia.
Nyt vaan tossa mitä ehdin tutkimaan, vaikuttais kuitenkin ehjiltä ne automaattisäädön osat. Tossa autossa on alusta alkaen ollut aika jäykän oloinen kytkin, vaikka vaijerikin näytti uusitulta. Auton edellinen omistaja oli ostanut auton kytkinvikaisena, ja vaihtanut levyn ja asetelman, ja oletettavasti vaijerinkin, kun näytti niin uudelta. Nyt mitä tossa ehdin tutkimaan, niin vaikuttais kuin se kytkinvaijeri olis n. 5cm liian pitkä, vaikka automaatti säätö on pisimmillään, vaijeri ei kuitenkaan ole poikki kokonaan. Oliskohan vaijeri vaan sitten voinut pettää, ja se räpsähtävä ääni minkä kuulin, johtui siitä kun automaatti säätö räpsähti täysin pisimmilleen. Täytyy huomenna kun ehtii irroittaa vaijeri ja tutkia.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto
Mulla kun tuo -88 kytkin alkoi temppuilemaan tullintorin vieressä niin tallilla huomattiin ettei ollut käynyt muuta kuin se automaattisäädön räikkä oli antanut periksi. Sen sai jaloillakin kikkailemalla takaisin säätöihin. Kytkin kun oli jäykkä niin samalla käytin koko vaijerin irti ja laitoin täyteen nestemäistä vaseliinia. Kytkin keveni ihan pirusti...tosin sitten koeajo lenkillä tärryytti keleesti..kytkin irti ja siitähän oli puolet toisen puolen levyn pinnasta hävinny kytkinkoppaan....
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto
Tuon näki ihan silmällä kun heittäyty jalkotilaan seljälleen, että vaijeri on liian pitkä. Äsken sain purettua vaijerin irti, niin sen kuori oli pettänyt laatikon päästä ja mennyt kasaan muutaman sentin, sen takia ei riittänyt automaattisäädön pelivara. Palveleva merkkiliike toimittaa hetken päästä uuden vaijerin, joten auto on tänään vielä ajossa! 
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto
Automaalta tosiaan löytyi hyllystä ford racingin paketti, jossa oli uusi kytkinvaijeri ja kytkimen haarukka. Vaijeri paikalleen ja auto toimii taas
Haarukka jäi ylimääräiseksi, eli jos jollain tarvetta niin voi kysellä.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma