Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Eipä yhtään kiireisempään aikaan olis voinut automaattisäätö hajota kuin tänään, ja keskellä kaupunkia. Tossa hetken ehdin ihmettelemään kojelaudan alle, mutta ei oikein auennut, että pitäiskö se tosiaan mahtua vaihtamaan alakautta? Kaikkea rojua sinne on ainakin eteen tungettu. Ja toinen kymysys, kannattaisko toi automaattisäätö nyt sitten samalla korvata konehuoneen puolelta säädettävällä palikalla, onko kuinka helppo säädellä? Sen verran näytti inhottavalta hommalta, että toista kertaa ei ainakaan kiinnosta koskea kyseisen palikkaan. Eurovoortien kanssa kun on pelaillut, niin siinähän homma on helppo, pudottaa koko poljinpaketin alas, kytkin poljin irti ja osat vaihtoon, paketti takasin ja vaijeri kiinni, ei puolta tuntia mene. Onko yhtään samanlainen homma?

PS. Käytin kyllä sitä hakuakin, että sen vastauksen voi samantien jättää väliin.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
koppa
Addikti
Viestit: 370
Liittynyt: 21 Marras 2005, 12:00
Paikkakunta: Hirsilä

Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto

Viesti Kirjoittaja koppa »

Ei ole omakohtaista kokemusta vaihtotoimenpiteestä mutta tuon linkin takana esimerkki.


http://www.musclemustangfastfords.com/p ... drant.html
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Kiitos, täytyy koittaa tutkia.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto

Viesti Kirjoittaja hannu »

koppa kirjoitti:Ei ole omakohtaista kokemusta vaihtotoimenpiteestä mutta tuon linkin takana esimerkki.


http://www.musclemustangfastfords.com/p ... drant.html
Kyllähän se sieltä polkimen juuresta vaihdettavissa on, paikka ei vaan ole niitä kaikkein mukavampia.

Vaihda sinne samantien konehuoneen puolelta säädettävä, niitä voi olla Harrilla jopa hyllyssä.

esim. http://www.maximummotorsports.com/


http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... tKey=74-01
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Soittelin aiheesta jo tänään, ei ollut poikkeuksellisesti hyllyssä, jotain käytettyjä automaattisäädön osia oli, Harri laittoi ne postiin mulle varmuuden vuoksi.. :lol:

Nyt vaan tossa mitä ehdin tutkimaan, vaikuttais kuitenkin ehjiltä ne automaattisäädön osat. Tossa autossa on alusta alkaen ollut aika jäykän oloinen kytkin, vaikka vaijerikin näytti uusitulta. Auton edellinen omistaja oli ostanut auton kytkinvikaisena, ja vaihtanut levyn ja asetelman, ja oletettavasti vaijerinkin, kun näytti niin uudelta. Nyt mitä tossa ehdin tutkimaan, niin vaikuttais kuin se kytkinvaijeri olis n. 5cm liian pitkä, vaikka automaatti säätö on pisimmillään, vaijeri ei kuitenkaan ole poikki kokonaan. Oliskohan vaijeri vaan sitten voinut pettää, ja se räpsähtävä ääni minkä kuulin, johtui siitä kun automaatti säätö räpsähti täysin pisimmilleen. Täytyy huomenna kun ehtii irroittaa vaijeri ja tutkia.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
koppa
Addikti
Viestit: 370
Liittynyt: 21 Marras 2005, 12:00
Paikkakunta: Hirsilä

Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto

Viesti Kirjoittaja koppa »

Mulla kun tuo -88 kytkin alkoi temppuilemaan tullintorin vieressä niin tallilla huomattiin ettei ollut käynyt muuta kuin se automaattisäädön räikkä oli antanut periksi. Sen sai jaloillakin kikkailemalla takaisin säätöihin. Kytkin kun oli jäykkä niin samalla käytin koko vaijerin irti ja laitoin täyteen nestemäistä vaseliinia. Kytkin keveni ihan pirusti...tosin sitten koeajo lenkillä tärryytti keleesti..kytkin irti ja siitähän oli puolet toisen puolen levyn pinnasta hävinny kytkinkoppaan....
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Tuon näki ihan silmällä kun heittäyty jalkotilaan seljälleen, että vaijeri on liian pitkä. Äsken sain purettua vaijerin irti, niin sen kuori oli pettänyt laatikon päästä ja mennyt kasaan muutaman sentin, sen takia ei riittänyt automaattisäädön pelivara. Palveleva merkkiliike toimittaa hetken päästä uuden vaijerin, joten auto on tänään vielä ajossa! :D
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Kytkimen automaattisäädön korjaus/vaihto

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Automaalta tosiaan löytyi hyllystä ford racingin paketti, jossa oli uusi kytkinvaijeri ja kytkimen haarukka. Vaijeri paikalleen ja auto toimii taas :lol: Haarukka jäi ylimääräiseksi, eli jos jollain tarvetta niin voi kysellä.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Vastaa Viestiin