Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Avomusse
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 31 Touko 2004, 10:18
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja Avomusse »

Moi

Mittailin sytytyspuolan jännitettä puolan +navasta moottorin ollessa käynnissa ja näytti n.6,5V!!
Kun auton moottori seis ja virta päällä on jännite enään n.4,5-5V :shock:
Käsittääkseni pitäisi olla luokkaa 9V moottorin käydessä ja startatessa lähempänä 12V!! :?:

Auto tuntuisi muuten toimivan normaalisti jos ei oteta huomioon yskähtelyä matalilla kieroksilla.

Onko jollain mahdollista mitata vastaava omasta 64½-65 mallisesta autostaan!!?

Jos mittaan suoraan johdosta (kun se on irti puolan navasta) on jännite sama kuin akussa.
Heti kun laitan johdon kiinni puolan napaan tippuu jännite kyseisiin lukemiin...

Onko ehdotuksia vai haenko vikaa joka onkin ominaisuus?
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Jos sulla on alkuperäinen johdotus niin se on ominaisuus ,eli
lukolta tuleva puolan johto on päällystetty kankaalla ja se on puolan resistance-vastus johto .
mitään lisä virta laitteitta ei saa olla kytketty samaan johtoon.
Toinen johto tulee startti solenoidin I- terminaalista puolan + napaan
Se antaa lisä virran puolalle starttauksen ajaksi.
9-9,5 volttia + navasta käynnissä pitäs orkkis kärkijakajalla pärjätä , lepo virta voi tosiaan olla jopa 4.5v!
Kärjettömille sytkä systeemeille yms pitää tehdä uusi johdotus .
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Avomusse kirjoitti:Jos mittaan suoraan johdosta (kun se on irti puolan navasta) on jännite sama kuin akussa.
Heti kun laitan johdon kiinni puolan napaan tippuu jännite kyseisiin lukemiin...
Johtuu siitä että kun nyppäät piuhan irti, ei siinä ole kuormaa, joka laskisi jännitteen. Kun liität piuhan kiinni, puolan resistanssi laskee jännitteen puolan yli mitattuna (maa/- vs. +).

Onko sulla jakajassa kärjetön systeemi? Jos on, pitää sun tehdä sähkönsyöttö uusiksi virtalukolta kärjettömälle. Puolalle jäisi syötöksi alkuperäinen vastuksella varustettu johto, johon ei saa kytkeä mitään muita laitteita, kuten Tapsa totesi. Kärjettömälle pitää siis olla täysi akkujännite. Tarkista tarvittaessa, että virtalukolta puolalle lähtevään johtoon ei ole kytketty kojetaulun alla mitään lisälaitteita.

Vanhan auton sähköjärjestelmään voi hukkua kytkentä- ja ominaisresistansseihin helposti pari volttia. Verrattuna siis akun napajännitteeseen.
Avatar
Avomusse
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 31 Touko 2004, 10:18
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja Avomusse »

Autossa Malloryn kärjetön systeemi joka jakajan sisällä. Asennettu aikoinaan ties missä mahdollisesti jo Jenkeissä ennen vuotta -90, kun auto tuli Suomeen.
Nyt epäilys, että onkin 2 resistori johtoa peräjälkeen. Toinen mittaritaulun alla ja toinen konehuoneen puolella tulipellin töpselin ja puolan +navan välissä. Tästä johtuen jännite puolan + navassa vain 6-6,5V auton käydessä.

Eikö startatessa kuuluisi tulla suoraan akun jännite puolan + navalle startti solenoidin kautta :?:


Linkki: http://3.bp.blogspot.com/_xzht_ppgu8k/R ... System.jpg

Ainakin tuossa kuvassa se on piirretty tulipellin töpselin "hytin" puoleiseen johtosarjaan.
Nyt minulla resistori johto siis konehuonessa.... :?
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Avomusse kirjoitti:Eikö startatessa kuuluisi tulla suoraan akun jännite puolan + navalle startti solenoidin kautta :?:
Kyllä, starttisolenoidin I-navasta (iii-navasta) pitää mennä suoraan puolan plussaan.

Toinen vastusjohto on liikaa konehuoneessa. Tuo on järkeenkäypä selitys matalalle jännitteelle puolalla.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Alatte olemaan jäljillä.

Mallory jos on valosilmällä, nin ei kestä olla ilman etuvastusta, eli joko alkuperäinen tai sitten malloryn posliini paketti pihan väliin. Startatessa saa tulla ohi vastusten.
Avatar
Avomusse
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 31 Touko 2004, 10:18
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja Avomusse »

Nyt pelittää !! Puolan + napaan tulee moottorin käydessä n.9,3V ja siitähän kone tykkää.
Hävis yskimiset alakierroksilla ja voi lasketella 4.sella keskustassa 1000rpm mittarissa. 8)

Koneessa on ollut koko meikäläisen ajan kyseinen tuplaresistori johdotus ja kuinka pitkään jo edellisillä omistajilla.... :?:

KIITOKSET KAIKILLE VINKKIEN ANTAJILLE!!
Paha
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 26 Helmi 2005, 01:19
Paikkakunta: VAASA

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja Paha »

Mulla oli parivuotta sitten keväällä käynnistys ongelma koneen takasin paikalleen laiton jälkeen.
Oireet viittasivat kipinään. Yleismittari käteen ja tutkimuksissa selvis ettei puolalle tullut ku jotain 4-4,5volttia. Hyppy johto suoraan akusta puolaan ja käyntiin lähti. Sitte selvittelyä minne jää välille...
Ja ongelma oli siinä tulipellin läpitulevassa pistokkeessa sitä kun vähä ronkkas niin alkoi tulemaan saman verran virtaa ku suoraan akulta.
Auto on 64½ . Puolalle tulee vain yksi virtajohto. Kärjellinen sytkä, accelin keltainen suurteho puola.
Ford Mustang 260 ht aut. -64½
Mini Cooper 1.3L MPI -97
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja zeizei »

Fun runista kotiin ajeltiin boschin puolalla mihin tuli jännite (n.+14,5) suoraan akulta ja auto toimi paremmin kuin koskaan.Auto kiihtyi nopeammin ja tyhjäkäynti oli todella tasainen.

Nyt olen asentanut uuden puolan,starttireleen ja juottanut nopeusmittarin katkenneen piuhan.Auto ei käy enää niin tasaisesti tyhjäkäyntiä.Puolalle tuli +11v eli jännitteen pitäisi riittää.

Toinen kärki oli sininen ja hiukan palanut.Tämä varmaan sen takia kun puolalle tuli se 14,5v.Mikä neuvoksi että saadaan kone käymään tasaisesti eikä kärjet pala

Korjataan vähän...auto käynnistyy heti (kylmänä) eikä tarvitse sahata yhtään.Pienen testiajon jälkeen näyttäis toimivan paremmin mitä ihan alkuperäisillä osilla.Lämpimänä sai vähän antaa kaasua ja startata kolmisen sekunttia mutta näin se varmaan on kaikilla?.

Osaako joku sanoa jos puolan - navassa on 6v jännite niin onko se tarpeeksi kärjille?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2604
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

zeizei kirjoitti:Mikä neuvoksi että saadaan kone käymään tasaisesti eikä kärjet pala
Vaihda kärkien tilalle Pertronix I, ei ole kallis.
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Onkohan mullakin jotain ihmeellistä kytkennöissä (-69 musti). Puolan plussa tulee mittariston takaa johtosarjasta (ei virtalukolta) syylärin viereen erilliselle etuvastukselle (6,9V). Samaan olen kytkenyt pertroniksin plussan. Etuvastukselta puolan plussaan (4,9V). Nämä volttimäärät virrat päällä ei käynnissä. Puolalta lähtee miinus johto pertroniksille.

Tuntuu että ei saa kunnon kipinää. Pakokaasut haisee rikkaalle (vaikka seokset säädetty mahd. pienelleen, sama juttu 500edelillä) ja eilen hävisi 5 tulppaa pelistä kun urmuutin pari testilähtöä "uudella" 625 demonilla. Nippanappa pääsin kotia. Tais saada vähän liikaa kakkua. Puristuksiahan koneessa nyt jotain laskennallisesti 10,2. Eikä tunnu paljon tehotkaan kasvaneen entiseen 200hv koneeseen nähden. Aiemmin toimi niin että pystyi ajamaan mut rikkaalle haisi silti.

Pertroniksin ohjetta katsoin ja noin olen sen kytkennän ymmärtänyt. 200hv koneessa toimi ihan ok 9:n puristuksilla. Nyt vähän tuntuu ettei riitä kipinässä teho. Ilmeisesti jaksoi polttaa 500edelin bensat noilla kipinöillä muttei enää 625:n.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja zeizei »

Kuva

Kuvasta näkyy miten pertronix kytketään eli virtalukolta +12v menee suoraan pertronixille sekä puolan plussalle mutta puolalle menevässä kaapelissa pitää olla se vastus.Pertronixin toinen piuha tulee sitten puolan miinukseen.

Pakkohan sulla virtalukolta on se kaapeli tulla.Oletkos mitannut jännitteen puolan plussalta virta-avain pois.Jollei kaapeli tule virtalukolta niin puolan plussalla on koko aika jännite vaikka avain olisi pois...
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Kytkentä näyttäis olevan ihan oikein. Tarvii vaan putsata tai vaihtaa tulpat että saa käyntiin ja mittailtua voltteja uudestaan. Jakajalle ilmeisesti sais tulla se 12v, ja puolalle n.9-9,5v käynnissä?

Tosiaan voi olla että virta tulee lukolta, mutta se paksuhko piuha joka tulee rintapellin läpi esivastukselle ei tule virtalukolta. Sen verran näin kojelaudan alle kun takaraivolla poljin kaasua :) , vaan menee johtopakettiin mittariston takana. Voisko olla sit jossain rele välissä? Tai jotai edellisen omistajien kytkentöjä, kun en ole varma et onko alkuperäinen virtalukko. No se selviää viimeistään sit kun riipii kojelaudan irti ja seuraa mihin ne piuhat menee.
Täytyy kuiteski ekaks mittailla käynnissä paljonko tulee minnekin. Ja jos tulee se mitä pitääkin niin sit varmaan pitää alkaa miettiä järeämpiä sytty kamoja et saa riitävän kipinän et jaksaa polttaa kaikki bensat. :roll:
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja FFreak »

MIttailinpa sit eilen niitä voltteja ja kyllä ihmetytti. Jotain on tainnu hajota tai jotain muuta. Kuten aikaisemmin kerroin niin toisen testi kiihdytyksen jälkeen alkoi toimimaan huonosti ja sama tilanne jatkuu vaikka vaihdoin tulpat.
Eli kytkennät on oikein jakajalle. Virrat pois ei tule mitään voltteja eli ok. Virrat päällä tulee 6,8V esivastukselle ja jakajalle ja 3,9V esivastuksen jälkeen puolan plussalle. Mutta käynnissä voltit heittelee 0,..V - 5,..V välillä ennen ja jälkeen esivastuksen! :shock: Käynnissä pysyäkseen täytyy painaa kaasua kun muutama pytty ei ole pelissä.

Täytyy riipiä kojetaulu pois ja selvittää oikeasti mistä virtaa tulee ja montako volttia. En viitsi mitään uusia johtoja vetelemään ennenkö olen selvittänyt miksi alkuperäinen ei toimi.

Startin solenoidin katsoin että sammuksissa tulee vaan akulta paksuun virtaa, ja virrat päällä ja käynnissä toiseen pieneen liittimeen. Toiseen pieneen ja isoon varmaan vain startatessa.

Täytyy jatkaa tutkimuksia ylihuomenna.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: Sytytyspuolan jännite + navassa (1964½)

Viesti Kirjoittaja zeizei »

En tiedä miten 69 mustissa on mutta 66 vuotisessa on kojelaudan alla vaaleanpunainen johdin joka on se vastusjohdin ja siinä on viellä päällä sellainen joku kankainen sukka...Ettei sulla olis konehuoneeseen laitettu toista etuvastusta ja siellä mittaristontakana olis se alkuperäinen?Puolan plussalta kun saa mitattua sen n.10v niin kaikki on ok.Minusta sillä ei ole väliä mitä siihen vastukselle jää.Mikä sul on akun jännite?entäs käydessä?

Kirjoitit aikaisemmin että sulta lähtee etuvastukselta puolan plussaan sekä pertronixille piuha.pertronixille pitäisi ottaa jännite ennen etuvastusta että se saa +12v.Niin ja ennen etuvastusta jos mittaa jännitteen niin sen pitäisi olla sama kuin akussa.Mutta jos piuhassa on toinen vastus mittariston takana niin sitten jännite ei ole sama kuin akussa.Mittasitko niin että laitoit mittarin miinusjohtimen akun miinuskenkään ja plussajohtimen siihen puolan plussaan?
Vastaa Viestiin