Jarruvika

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
JYN85
Aktiivi
Viestit: 39
Liittynyt: 03 Tammi 2008, 20:45
Auto: Ford Mustang Fastback GTA 390 -67
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Jarruvika

Viesti Kirjoittaja JYN85 »

Käytin tänään mussea katsastuksessa ja auto oli muuten ok, mutta takajarrujen teho oli nolla. Auto vuosimallia -67 ja siinä on levyt edessä ,rummut takana, 2-piiri jarrut sekä tehostin. Etujarrut ottivat tasaisesti ja olivat teholtaan hyvät samoin käsijarru. Jarruletkut ja putket ehjiä, ei vuotoja eikä litistymiä. Onko vika pääsylinterissä vai paineentasaajassa tai jossain muualla? Onko jotain helppoa kotikonstia sulkea vikamadollisuuksia pois?
Avatar
Jones
Mega-addikti
Viestit: 613
Liittynyt: 24 Touko 2004, 20:07
Auto: GT -94
Paikkakunta: Laaksolahti, Espoo

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja Jones »

tässä yksi vanha keskustelu josta voi olla apua rumpujarruihin.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... rut#p11600
1994 MUSTANG GT 5.0/AODE
1/4 Endurance BMW E36 - #8
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

JYN85 kirjoitti:Käytin tänään mussea katsastuksessa ja auto oli muuten ok, mutta takajarrujen teho oli nolla. Auto vuosimallia -67 ja siinä on levyt edessä ,rummut takana, 2-piiri jarrut sekä tehostin. Etujarrut ottivat tasaisesti ja olivat teholtaan hyvät samoin käsijarru. Jarruletkut ja putket ehjiä, ei vuotoja eikä litistymiä. Onko vika pääsylinterissä vai paineentasaajassa tai jossain muualla? Onko jotain helppoa kotikonstia sulkea vikamadollisuuksia pois?
Auttasko paineentasaajan sääätö? Lisää painetta takapäähän!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

Jones kirjoitti:tässä yksi vanha keskustelu josta voi olla apua rumpujarruihin.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... rut#p11600
Ei taida auttaa kun tässä on ah-niin-tutuista käsijarruvaivoista kyse.
JYN85 kirjoitti:Etujarrut ottivat tasaisesti ja olivat teholtaan hyvät samoin käsijarru. Jarruletkut ja putket ehjiä, ei vuotoja eikä litistymiä. Onko vika pääsylinterissä vai paineentasaajassa tai jossain muualla? Onko jotain helppoa kotikonstia sulkea vikamadollisuuksia pois?
No siinähän pääsylinteri-jarrusylinterin akselilla liikutaan. Itte lähtisin ekaks ilmailemaan jarruja ja kattoisin mitä sieltä liejua takajarrusylinteristä tulee ulos vai tuleeko. Jos kaikki näyttää tässä kohtaa hyvältä niin rumpu irti ja ihmettelemään onko siellä toimintaedellytyksiä.
Mustang -69 SR
Avatar
Jones
Mega-addikti
Viestit: 613
Liittynyt: 24 Touko 2004, 20:07
Auto: GT -94
Paikkakunta: Laaksolahti, Espoo

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja Jones »

juu, tarkoitinkin tätä GT350:sen lausahdusta tuosta vanhasta ketjusta...

hio aina jarrukengät mataksi ja rummut kevyesti, esim. 60-100 karkeudella hiomapaperilla. ENNEN katsastusta. Säädä kengät sopivan lähelle, puhalla paineilmalla pölyt pois.

Säästyy hylsy-uudelleenkatsastusprosessin vaiva, ja se 17e jälkitarkastuksesta kun ei mene rumpujarrut läpi. Puolen tunnin ennakoivalla duunilla onneen...
1994 MUSTANG GT 5.0/AODE
1/4 Endurance BMW E36 - #8
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

:aate: Ja se korjaussarjan hankinta. Automaattisäädön hammaspyörät ku kulluu jää kengät kauas, eikä tahdo toimia.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Jos käyttöjarru on olleet ihan hengettömät, mutta käsijarru kondiksessa niin lähtisin kyllä tuolta nestepuolelta vikaa hakemaan.
Eli juurikin tuo ilmaus -tai ylipäätään tarkistus että tuleeko sinne taka-aksulalle nestettä laisinkaan.
-71 HT 351C 4v
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mitenkäs kun poljin painuu pohjaan, jarruteho lähes nolla. Nestettä on ihan ok määrä. Eikä pidä käsijarrukaan...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja Late »

65HT kirjoitti:Mitenkäs kun poljin painuu pohjaan, jarruteho lähes nolla. Nestettä on ihan ok määrä. Eikä pidä käsijarrukaan...
Automaattisäädöt kuoleentuneet ja kengät liian kaukana rummuista. Koeta säätää manuaalisesti säätöpyöriä pyörittämällä lähemmäksi ja kokeile uudestaan.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Koetellaan. Vika tosiaan ilmaantui ihan yht`äkkiä. Illalla ei ongelmaa, aamulla ei enää toiminut.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
jaro55
Addikti
Viestit: 299
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:22
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja jaro55 »

Taitaa olla pääsylkkä antautunut...
Mustang 2009 45th Grabber Orange 1 of 343
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja 65HT »

jaro55 kirjoitti:Taitaa olla pääsylkkä antautunut...
Mitenkäs kun meni tuo käsijarru samalla. Ei taida pääsylinteri vaikuttaa...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Ootko kattonu pääsylinterin säiliöön? Jos nesteet hävinny ni oisko takasylinteri korkannu ja sitä myöten käppäri tehottomaksi.Jos jompi kumpi jarrukilpi takana märkä, niin siellä vuoto.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Pääsylinterin nestepinnat ei ole vajuneet. Mullon kakspiirinen (67 otettu). Jarruja en ole vielä purkanut. Ilmoittelen mitä rummun sisältä löytyy kun pääsen niitä katsomaan.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Jarruvika

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Jos on rummussa mäntä pullahtanu ulos niin voisko olla mahdollista, että pääsylkyn jälkeinen jakotukissa oleva venttiili olis sulkenu takapiirin? Tällöin ei kai pinta vajuis. Tosin jos kerran käppärikään ei ota niin vois ajatella et vika löytyy rummun sisältä. Jos on nesteet valunu niin pito on aika kehno. Taasen epätodennäköistä et molempi puoli olis vuotanu yhtäaikaa. Mut sithän sen näkee kun purkaa. Kun ottaa rumpua pois niin näkee miten kaukana kengät on, et johtuuko siitä. :roll:
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Vastaa Viestiin