Uusi harrastaja, suurimmat karikot?

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvoja: Ville K

Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Jos et meinaa täysin matching numbers -autoa tehdä, niin suosittelen esim. EZ Wiringin universaalia johtosarjaa.
Itse tilasin ebaystä sellasen ja yhdessä illassa johtosarja oli liittimiä vaille valmis. Vähän joutuu askartelemaan, mutta varmasti helpommalla pääsee kuin uusimalla vanhan mukaan.
-71 HT 351C 4v
Avatar
MHui2
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Elo 2008, 22:54
Auto: Ford Mustang Fastback 1967

Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?

Viesti Kirjoittaja MHui2 »

Kattelin tuossa illalla johtohässäkkää..

Taidan tehdä kokonaan uudet sähköt, vanhat on niin huonossa kunnossa ja
tuohon vanhaan johtoon ei edes juotostina tahdo tarttua. Mittariston johtosarjan
ehjäsin, oli katkottu piuhaa sieltä täältä. Mitä niillä merkkivaloilla.. on varmaan ameriikan kaveri tuumannu..
Aikaahan tuossa varmasti menee..

Valmiit sarjat on aika kovissa hinnoissa ja kuitenkin joutuu liittimiä sovittamaan
vanhasta sarjasta. Pitää nyt vielä penkoa nettiä, näkyy olevan monenlaista settiä myynnissä, GM:lle näkyy olevan enempi merkkikohtaisia sarjoja tarjolla.
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Mulla tuli kuluineen maksamaan noin 160-180€, en tarkaan muista, mutta mielestäni halvalla sai. Jos lähtee ostamaan värikoodattuja johtoja, sulakeboksin, releboksin ja muuta nippeliä, niin äkkiä niillekin kertyy hintaa. Kannattaa tutustua tarjontaan.

Mulla on siis EZ wiringin mini -sarja, joka on pikkusulakkeilla ja olikohan 22 piirillä.
Saa sähköikkunat, ilmastoinnin, sähköantennin ja jopa cruisen :shock: .
Mukana tuli asiansa ajavat ohjeet ja kytkärit fordin, gm ja moparin rattiputkelle, virtalukolle, valokytkimelle, latauspiirille ja sytkälle.

Painless myy kans sarjoja, mutta hinnat taitaa alkaa jostain $500 korvilta.
-71 HT 351C 4v
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Voin myös suositella tota EZ johtosarjaa. Tossa mun F100 pickupissa on sellanen ja on kyllä selkeä. Välttämättä ei tarvitse edes kytkentäkaaviota jos tarvii jotain tutkia, koska johdoissa lukee mikä piuha menee mihinkin. Ainoa miinus on, että alunperin sarja käyttää rattiputken liitin ja johtojen värit on GM:n vastaavat. Toki onnistuu muuttaa Mustangiin sopivaksi.

Omaan fastback-projektiin hommasin Summitin yleismallin johtosarjan ennen kun pikuppi tuli tontille. Jos vain aiemmin olisin EZ:n sarjaan päässyt tutustumaan, niin olisin hommannut sellasen fastbackiinkin.
KTM
Addikti
Viestit: 257
Liittynyt: 08 Loka 2004, 21:08
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?

Viesti Kirjoittaja KTM »

Minä taas laiton tuon Painlesin setin omaan ´68:iin. Oli tarkoitettu 1967-68 Mustangeille ja erittäin asiallinen sarja. Mukana on selkeä asennusohje kuvien kera ja johdot ovat värikoodattuja + jokaisessa johdossa lukee mihin se on menossa selkeästi ja vielä numerosarja mistä voi tarkistaa asennusohjeesta. Värikoodit ovat yhteneväiset Fordin alkuperäisten koodien kanssa.

Paras ratkaisu kirjallisuudeksi on tehtaan oma Shop Manual. Hommasin ensin Chiltonin, mutta teos oli aivan höpö opus verrattuna Fordin omaan kirjaan.
Avatar
MHui2
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Elo 2008, 22:54
Auto: Ford Mustang Fastback 1967

Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?

Viesti Kirjoittaja MHui2 »

Aikani tuumailtua tilasin tuon EZ 22 johdotuksen.
EZ22

Lähinnä sen takia, että johdot on värikoodattu ja saa releet sulakeboxin yhteyteen.
Tarvikekaupoista kun ei näytä löytyvän kuin muutamaa eri väriä johdoissa ja
moninapaliittimiä ei näytä oikein löytyvän.
Avatar
MHui2
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Elo 2008, 22:54
Auto: Ford Mustang Fastback 1967

Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?

Viesti Kirjoittaja MHui2 »

Laitetaanpa vähän päivitystä, jos joku vaikka näitä illankähmyssä lueksii.

Auto on aikalailla purettuna ja valmiina puhallukseen, kaikenlaista mielenkiintoista löytyi ameriikan joen jäljiltä.
Lattian etuosat on "korjattu" suoralla >2mm pellillä eri korkeudelle.
Runkojäykiste johon laatikon tukirauta kiinnittyy, näyttää jotenkin omituiselta, keskipiste vähän enemmän kuskinpuolella ja irti korista apukuskin puolelta.
Tässä taitaa olla hommia tiedossa, kunhan jostain löytää mittoja tai mallikuvia miten sen pitäisi olla.

Osien numeroita kovasti ihmetelty, korjatkaa jos olen väärässä..

Moottori:
6L4
0\C5AE-6015E

Moottorin kasauslaatta:
289 C 67 14
6-L 23-A
Eli motti on ilmeisesti alkuperäinen 289 2V

Perä:
Kasauslaatta:
WCZ-V1
79 6 LC 930

Valu
C60W
4025-A
1

etuosassa.
6K10 C60W

Vaikuttaisi olevan lukoton 8" perä, (28 spline,8" rear with 2.79 ratio, 1966 L C)

Tästä se homma etenee, nyt alkaa se hauska homma, tuntikaupalla hiomista ja hitsaamista..
Avatar
MHui2
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Elo 2008, 22:54
Auto: Ford Mustang Fastback 1967

Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?

Viesti Kirjoittaja MHui2 »

Pientä päivitystä tähänkin topicciin

Hitaasti mutta varmasti projekti etenee. Tallin etäisyys (lähes 500 km) hidastaa hommaa kyllä aika mateluksi. :(
Mutta periksi ei anneta!

Nyt on auto purettu ja kesän aikana saatiin kori sooda- ja lasikuulapuhalluksella puhtaaksi.
Iso kiitos Haukiputaan suuntaan todella hyvästä palvelusta.

Vähän omat aikataulut meni pieleen, mutta vähän pääsin jo pohjaa hitsaamaan.
Hienoin fiilis olikin, kun sai laittaa uutta peltiä kiinni ja projekti näyttää jo etenevän silminnähden. :D
Tähän asti homma kun on ollut vain purkua ja näpertelyä.

Syksy tuli vastaan ja oli pakko laittaa epoksi pintaan suojaksi talvea vastaan, siitä sitten pääsee taas kesällä jatkamaan.
Toiveissa on saada kori ensi kesänä valmiiksi, sitten tekniikan kimppuun..
Homma ei etene ihan niin vauhdikkaasti kuin V8 lehdissä, mutta omaan tahtiin tehdään.
Onpahan toisenlainen projektikertomus kerrottavana.
Vastaa Viestiin