Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Valvoja: Ville K
Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
No niin laitoin tämän tänne yleisiin vaikka teknisiä yksityiskohtia saattaa tulla vastauksissa..
Vihdoin on oma Mustang hankittu ja projektihommat alkaa..
Löytyi tuommoinen 67 Fastback, 289, C4.
Kysynkin nyt ennen kuin aloitan työt todenteolla, mitkä ovat suurimmat karikot autoa kunnostettaessa? Mitä olette oppineet kantapään kautta tai mitä olisit tehnyt toisin?
Ensimmäinen sääntö on jo mielessä kirkkaana vaikka polte baanalle on kova:
"Älä hätäile" eli tarkoitus ei ole ainakaan miettimättä paloitella ja pilata autoa.
Tähän mennessä:
- Tilattu Haynes:n korjausopas ja pikkulohkon kunnostus opas.
- Työkaluja keräillään tässä kevään aikana, kaikki kun on vielä millisiä..
- Talli ainakin raivataan ensin ja hommataan laatikoita osille, järjestelmällisyys on varmaankin eduksi isommassa projektissa.
- Tarvittavista osista on listaus ja hintojen vertailu käynnissä, tarjouspyynnöt lähtee, kun lista on valmis.
Vihdoin on oma Mustang hankittu ja projektihommat alkaa..
Löytyi tuommoinen 67 Fastback, 289, C4.
Kysynkin nyt ennen kuin aloitan työt todenteolla, mitkä ovat suurimmat karikot autoa kunnostettaessa? Mitä olette oppineet kantapään kautta tai mitä olisit tehnyt toisin?
Ensimmäinen sääntö on jo mielessä kirkkaana vaikka polte baanalle on kova:
"Älä hätäile" eli tarkoitus ei ole ainakaan miettimättä paloitella ja pilata autoa.
Tähän mennessä:
- Tilattu Haynes:n korjausopas ja pikkulohkon kunnostus opas.
- Työkaluja keräillään tässä kevään aikana, kaikki kun on vielä millisiä..
- Talli ainakin raivataan ensin ja hommataan laatikoita osille, järjestelmällisyys on varmaankin eduksi isommassa projektissa.
- Tarvittavista osista on listaus ja hintojen vertailu käynnissä, tarjouspyynnöt lähtee, kun lista on valmis.
Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Jos se on liikenteessä oleva ja omin voimin liikkuva, niin tekee vaan talven aikana tarvittavia kunnostustöitä. Jos ei liiku, niin ekana vaan leimakuntoon ja sitten miettimään mitä tarpeellisia korjauksia tekee seuraavaksi.
Go tell Alice....
Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Tekniikkaan joutuu ainakin perehtymään.
Ehdin hetken tutkia autoa ennen säilöön laittoa.
- Kone käy, mutta aika voimakas laakeriääni kuuluu jostain, joten varmaankin pitää
tutkia ainakin apulaitteet aluksi ja ehkä aukaista kuitenkin kone.
Voi olla myös startin jumittamista, mielestäni startti toimii laiskasti, bendix ei ehkä irroita ratasta kehältä joka kerta.
-Laatikkossa on jotain häikkää, Driveä kokeilin päälle ja tarraa niin voimakkaasti kiinni, että kone sammuu. Suuremmilla kierroksilla ei uskaltanut kokeilla kun jarruja ei ole..
- Korissa on tietysti lattioissa hommaa, varmaankin kannattaa tilata kerralla valmiit kaukalot.
Ehdin hetken tutkia autoa ennen säilöön laittoa.
- Kone käy, mutta aika voimakas laakeriääni kuuluu jostain, joten varmaankin pitää
tutkia ainakin apulaitteet aluksi ja ehkä aukaista kuitenkin kone.
Voi olla myös startin jumittamista, mielestäni startti toimii laiskasti, bendix ei ehkä irroita ratasta kehältä joka kerta.
-Laatikkossa on jotain häikkää, Driveä kokeilin päälle ja tarraa niin voimakkaasti kiinni, että kone sammuu. Suuremmilla kierroksilla ei uskaltanut kokeilla kun jarruja ei ole..
- Korissa on tietysti lattioissa hommaa, varmaankin kannattaa tilata kerralla valmiit kaukalot.
Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Korjausoppaat, työkalut ja järjestelmällisyys ovat varmasti tarpeen. Huomioi myös, että tällä palstalla äänessä ovat lähinnä vain ne, joiden mielestä Fordin insinöörien ratkaisut moottorin, korin, alustan, jarrujen jne osalta joutavat romukoppaan. He tietävät mielestään paljon paremmin, kuinka harrasteauto rakennetaan. Moottori pitää heidän mielestään virittää äärimmilleen, kestävyys ja kulutus ovat sivuseikkoja. Alusta pitää rakentaa kovaksi ja epämukavaksi, koska harrasteautoilu ei ole muuta kuin täysillä (mutkaan) ajamista. Ruosteeton kori on näille hemmoille vasta hyvä aihio, jäykistettä, kuppipenkkiä kahdeksanpistevöillä ja apurungon yhdistäjiä pitää olla katu-uskottavuuden nimissä, vaikka autolla ajettaisiin vain kesäsunnuntaisin kirkkoon. Minun neuvoni rakenteluun on se, että pysy tiukasti alkuperäisyyden tiellä. Autosta tulee sillä tavalla parhaiten toimiva kompromissi ja arvo on korkein sijoitettuun rahaan ja työhön nähden. 

Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Tervetuloa hauskaan harrastukseen. Täällä on jo kaikenlaista kysymystä ja kommenttia vuosien varrella esitetty. Jos aikaa löytyy, niin palstan kahlaaminen antaa vastauksia, joita ei aloittava harrastaja edes osaisi kysyä.
Shop manual on kolmas mainio ja välttämätön opas.
Sillä Fordin mainoslausekin oli
The Car Designed to be Designed by You
http://www.hfmgv.org/Exhibits/showroom/ ... stang.html
Shop manual on kolmas mainio ja välttämätön opas.
Erittäin hyvin sanottu.66poni kirjoitti:Fordin insinöörien ratkaisut moottorin, korin, alustan, jarrujen jne osalta joutavat romukoppaan.

The Car Designed to be Designed by You
http://www.hfmgv.org/Exhibits/showroom/ ... stang.html
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Onneksi olkoon hyvästä hankinnasta ja tervetuloa porukkaan. Tuo valitsemasi kori- ja vuosimalli on minunkin mielestäni yksi upeimmista
automalleista!
Neuvoja ja vinkkejä kysyttäessä tulee varmasti monenlaisia vastauksia joista suurin osa varmasti onkin täyttä asiaa.
Mun mielestä kannattaa, jos auto suinkin on katsastus- ja ajokunnossa, ajella ja nauttia hyvistä kyydeistä ainakin yksi kesä.
Käy mahdollisimman monessa alan tapahtumassa, tutustu kanssaharrastajiin ja autokalustoon. Juttele, vertaile ja kysele kommentteja ja mielipiteitä.
Eli mielestäni ajokuntoiseksi, ei heti täydelliseksi, saaminen on tärkein ensiaskel.
Kesän ajojen jälkeen olet monta kokemusta rikkaampi, oma auto on tullut tutuksi ja vertailukokemuksia ja innostusta kyydeistä
erilailla toteutetuista autoista on varmasti myös kertynyt.
Nyt on sitten hyvä aika ryhtyä toteuttamaan paremmin hahmottunutta projektia. Jos mahdollista tekisin itse remontit pikkuhiljaa
siten että auto olisi aina käytössä kesän kruisailuihin. On hyvä varutua henkisesti siihen tosiasiaan että yllätyksiä varmasti tulee,
nämä autothan ovat ehtineet kulkea monen käden kautta ja mailejakin on jo kertynyt melko määrä. Yleensä suurimmat yllätykset
tulevat eteen koritöissä. Vuosien varella autoihin on yleensä tehty varsin kekseliäitä muttei kovin laadukkaita "pikkukorjauksia".
Projekteihin menee yleensä pajon enemmän aikaa ja rahaa kun osaa edes kuvitella.
Toisaalta jotkut meistä ajattelevat että kaikki tuo tekee vanhojen autojen harrastamisesta vaan entistä kiinnostavampaa
kun ostat auton mukana koko sen "historian" myös....
Mukavia tallihetkiä ja nähdään kerhon tapahtumissa.
automalleista!
Neuvoja ja vinkkejä kysyttäessä tulee varmasti monenlaisia vastauksia joista suurin osa varmasti onkin täyttä asiaa.
Mun mielestä kannattaa, jos auto suinkin on katsastus- ja ajokunnossa, ajella ja nauttia hyvistä kyydeistä ainakin yksi kesä.
Käy mahdollisimman monessa alan tapahtumassa, tutustu kanssaharrastajiin ja autokalustoon. Juttele, vertaile ja kysele kommentteja ja mielipiteitä.
Eli mielestäni ajokuntoiseksi, ei heti täydelliseksi, saaminen on tärkein ensiaskel.
Kesän ajojen jälkeen olet monta kokemusta rikkaampi, oma auto on tullut tutuksi ja vertailukokemuksia ja innostusta kyydeistä
erilailla toteutetuista autoista on varmasti myös kertynyt.
Nyt on sitten hyvä aika ryhtyä toteuttamaan paremmin hahmottunutta projektia. Jos mahdollista tekisin itse remontit pikkuhiljaa
siten että auto olisi aina käytössä kesän kruisailuihin. On hyvä varutua henkisesti siihen tosiasiaan että yllätyksiä varmasti tulee,
nämä autothan ovat ehtineet kulkea monen käden kautta ja mailejakin on jo kertynyt melko määrä. Yleensä suurimmat yllätykset
tulevat eteen koritöissä. Vuosien varella autoihin on yleensä tehty varsin kekseliäitä muttei kovin laadukkaita "pikkukorjauksia".
Projekteihin menee yleensä pajon enemmän aikaa ja rahaa kun osaa edes kuvitella.
Toisaalta jotkut meistä ajattelevat että kaikki tuo tekee vanhojen autojen harrastamisesta vaan entistä kiinnostavampaa
kun ostat auton mukana koko sen "historian" myös....

Mukavia tallihetkiä ja nähdään kerhon tapahtumissa.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
JUUUH! Tervetuloa vaan porukkaan, värikkääseen. Mitä tahansa teetkin, pussihousua tai raaseria tai mitä tahansa siltä väliltä, muista: "teet sen itsellesi" neuvot on NEUVOJA, vaikka onkin kaikki oikita.
nimim. Täysillä kurviin

nimim. Täysillä kurviin




Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Oma ajukoppa ainakin tuntuu muuttavan mieltään kokoajan..
Välillä suunnitelmissa on vain peruskunnostus ja alkuperäisenä säilyttäminen ja
toisinaan mielessä kangastelee isolohko Eleanor..
Tilin saldo rauhoittaa kyllä laukalta takaisin käyntiin..
Pikkuosia on jo hankittu, C4 master overhaul kit on jo keittön nurkassa sekä paineilmapuukkosaha, uusi pikkurälläkkä ja muuta pikkusälää.
Mielestäni hankalinta tässä vaiheessa onkin tarjouspyynnön tekeminen tarvittavista osista. Lista tahtoo aina paisua aika pitkäksi ja erilaista viripalikkaa alkaa tulla listan loppupäähän.
Pari listaa on jo tehty ja kova karsinta on käynnissä, jospa saisi tilaukset aikaiseksi ettei jää osien saanti liian myöhään. Toimitukset ilmeisesti isommilla osilla kestää jonkin aikaa.
Välillä suunnitelmissa on vain peruskunnostus ja alkuperäisenä säilyttäminen ja
toisinaan mielessä kangastelee isolohko Eleanor..
Tilin saldo rauhoittaa kyllä laukalta takaisin käyntiin..
Pikkuosia on jo hankittu, C4 master overhaul kit on jo keittön nurkassa sekä paineilmapuukkosaha, uusi pikkurälläkkä ja muuta pikkusälää.
Mielestäni hankalinta tässä vaiheessa onkin tarjouspyynnön tekeminen tarvittavista osista. Lista tahtoo aina paisua aika pitkäksi ja erilaista viripalikkaa alkaa tulla listan loppupäähän.
Pari listaa on jo tehty ja kova karsinta on käynnissä, jospa saisi tilaukset aikaiseksi ettei jää osien saanti liian myöhään. Toimitukset ilmeisesti isommilla osilla kestää jonkin aikaa.
- Hemi77
- Aktiivi
- Viestit: 81
- Liittynyt: 30 Joulu 2008, 09:30
- Auto: -Mustang HT -69 302
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Mustangs unlimitedilta tuli 12kg oversizepaketti (1500mm x 600mm x 200mm) viikossa lentorahtina, tietty moottorin osat alkaa sitten maksaa lentorahtina painonsa puolesta.MHui2 kirjoitti: Pari listaa on jo tehty ja kova karsinta on käynnissä, jospa saisi tilaukset aikaiseksi ettei jää osien saanti liian myöhään. Toimitukset ilmeisesti isommilla osilla kestää jonkin aikaa.
-Mustang -69 HT 302
- Sulkava
- Mega-addikti
- Viestit: 579
- Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
- Auto: 1995 Mustang
- Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....
Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Mustangs unlimitedilta tuli 12kg oversizepaketti (1500mm x 600mm x 200mm) viikossa lentorahtina, tietty moottorin osat alkaa sitten maksaa lentorahtina painonsa puolesta.[/quote]
millä tasolla toi rahtikuklu oli ????
millä tasolla toi rahtikuklu oli ????
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos
Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Soutuneuvos

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Modernisoi se! Ja muista ettei mikään kiellä käyttämästää muun valmistajan tekniikkaa. Esim. Lexuksella on hyviä alumini kaseja ja perässä joku 6v automaatti laatikko.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
- Hemi77
- Aktiivi
- Viestit: 81
- Liittynyt: 30 Joulu 2008, 09:30
- Auto: -Mustang HT -69 302
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Reilu 200 USD. En pidä pahana kun oli noinkin iso laatikko. Taalan kurssikin sattui sopivasti 1.34 hujakoille.Sulkava kirjoitti:
millä tasolla toi rahtikuklu oli ????
-Mustang -69 HT 302
Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Meinaatko Ajaa ensi kesänä? jos meinaat niin älä purkaa koko autoa kerralla,
niin pääset ajelemaan sillä kesällä jos siltä tuntuu niin et haukkaa liian isoa savottaa
kerralla. Kevät alkaa olla käsillä..
Jos et, niin niin sitten on aikaa vaikka seuraavaan kesään kunnostaa,modata tms.
kuka nyt haluaisi tuhrata kesää/kesiä auton alla yms , talvethan on sitä varten.
Mikäs söis enemmän kuin kriittisiä osia odotellessa ja kärvistellä, auringon paistaessa
tai akuutti rahapula kesken kesää kun olis pakko hankkia osia yms?
Itse olen oppinut kantapään kautta näistä ikuisuusprojektien
kautta ,että onse kivaa vaan kun kesällä pelit sykkii vaikka olisivatkin muuten kesken -
ihan vaan muistutuksena .
niin pääset ajelemaan sillä kesällä jos siltä tuntuu niin et haukkaa liian isoa savottaa
kerralla. Kevät alkaa olla käsillä..
Jos et, niin niin sitten on aikaa vaikka seuraavaan kesään kunnostaa,modata tms.
kuka nyt haluaisi tuhrata kesää/kesiä auton alla yms , talvethan on sitä varten.
Mikäs söis enemmän kuin kriittisiä osia odotellessa ja kärvistellä, auringon paistaessa
tai akuutti rahapula kesken kesää kun olis pakko hankkia osia yms?
Itse olen oppinut kantapään kautta näistä ikuisuusprojektien
kautta ,että onse kivaa vaan kun kesällä pelit sykkii vaikka olisivatkin muuten kesken -
ihan vaan muistutuksena .

Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Mukava olisi tietysti ajella jo tänä kesänä, mutta suunnitelmissa on laittaa ajoon vasta ensi vuonna.
Muutamia eurokinnereitä on tullut laitettua kiireellä takaisin ajoon ja se harmittaa sitten myöhemmin, kun jossain on joutunut tekemään sutta ja sekundaa kiireen alla.
Tätä ei ole tarkoitus kiirehtiä liikaa.
Jos hyvä tuuri käy ja korin korjaukset onkin pienemmät kuin ajattelin niin olisi ehkä mahdollista yrittää ajoonkin. Aika epätodennäköistä tosin, yleensä käy toisin päin..
Kori on nyt tämän vuoden ykkösasia, uudet lattiakaukalot ja takakontin oikea runkopalkki pitää laittaa ainakin kuntoon. Siinäkin tovi vierähtää kun tekee kerralla kunnolla.
Muutamia eurokinnereitä on tullut laitettua kiireellä takaisin ajoon ja se harmittaa sitten myöhemmin, kun jossain on joutunut tekemään sutta ja sekundaa kiireen alla.
Tätä ei ole tarkoitus kiirehtiä liikaa.
Jos hyvä tuuri käy ja korin korjaukset onkin pienemmät kuin ajattelin niin olisi ehkä mahdollista yrittää ajoonkin. Aika epätodennäköistä tosin, yleensä käy toisin päin..
Kori on nyt tämän vuoden ykkösasia, uudet lattiakaukalot ja takakontin oikea runkopalkki pitää laittaa ainakin kuntoon. Siinäkin tovi vierähtää kun tekee kerralla kunnolla.
Re: Uusi harrastaja, suurimmat karikot?
Kirjoittelenpa taas tässä illan iloksi.
Vihdoin asiat etenee, tilaus tuli tehtyä ja osat saapuivat eilen.
Koska tavaramäärästä tuli aika reilu, päätin ottaa riskin ja tilata suoraan jenkeistä.
225 kiloa tavaraa tuli kotiovelle 1133 egen kustannuksilla (Tulli+ALV+maksupalvelu/rahti).
Vielä jäi paljon tavaraa hankittavaksi kotimaastakin, sitä mukaa kun purkaa, löytyy aina jotain uusittavaa.
Autoa on purettu pikkuhiljaa, vielä tekniikka ja takalasi irti ja hitsaus voi alkaa.
Kori näyttäisi olevan paremmassa kunnossa kuin odotin, sähköt taas on aivan sökönä. Piuhoja oli kytketty pelkästään kiertämällä piuhat yhteen. Muutama piuha oli käynyt niin kuumana, että eristeitä ei enää löytynyt..
Konetilasta kuulunut ääni tuli laturista ja sen tilalle löytyi paikallisesta laturikorjaamosta sopiva laite tilalle.
Mittariston mittarit testattu pöydällä ja näyttäisi toimivan. Jännitteen alennin tosin epäilyttää, pitänee tehdä uusi regulaattori itse.
Kellokin näyttäisi toimivan, yksi jousi oli irti kahden rattaan välistä senkun laittoi paikoilleen ja virtaa releelle, niin lähti naksuttamaan.
Kaikkea pientä värkkäilyä harrastetaan lomia odotellessa, sähkömoottoreita huollettu ja maalattu. Pieniä pisteosia maalailtu.
Mukavaa sadepäivän näpertelyä tuntuu riittävän.
Vihdoin asiat etenee, tilaus tuli tehtyä ja osat saapuivat eilen.
Koska tavaramäärästä tuli aika reilu, päätin ottaa riskin ja tilata suoraan jenkeistä.
225 kiloa tavaraa tuli kotiovelle 1133 egen kustannuksilla (Tulli+ALV+maksupalvelu/rahti).
Vielä jäi paljon tavaraa hankittavaksi kotimaastakin, sitä mukaa kun purkaa, löytyy aina jotain uusittavaa.
Autoa on purettu pikkuhiljaa, vielä tekniikka ja takalasi irti ja hitsaus voi alkaa.
Kori näyttäisi olevan paremmassa kunnossa kuin odotin, sähköt taas on aivan sökönä. Piuhoja oli kytketty pelkästään kiertämällä piuhat yhteen. Muutama piuha oli käynyt niin kuumana, että eristeitä ei enää löytynyt..
Konetilasta kuulunut ääni tuli laturista ja sen tilalle löytyi paikallisesta laturikorjaamosta sopiva laite tilalle.
Mittariston mittarit testattu pöydällä ja näyttäisi toimivan. Jännitteen alennin tosin epäilyttää, pitänee tehdä uusi regulaattori itse.
Kellokin näyttäisi toimivan, yksi jousi oli irti kahden rattaan välistä senkun laittoi paikoilleen ja virtaa releelle, niin lähti naksuttamaan.
Kaikkea pientä värkkäilyä harrastetaan lomia odotellessa, sähkömoottoreita huollettu ja maalattu. Pieniä pisteosia maalailtu.
Mukavaa sadepäivän näpertelyä tuntuu riittävän.