Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
Ja taas testattu lisää.
Vetolevyn mittasin paikoilaan, olihan siinä puoli senttiä kieroutta. Otin irti, laitoin lattialle niin tasanenhan se oli. Eli olin saanut kiristettyä kieroon.
Noh, uudestaan kiinni ja kone paikoilleen ja nyt sain sen niin että ilman vetolevyn läpi tulevia turbiinin muttereita se turbiini liikkui siellä nätisti, eli ei kanittanut mistään vastaan. Noh, mutterit kiinni ja jo kiertäessä jengatappeja mutterille näkyviin huomasin että niinhän se taas kolahtelee.
Startin rungossa selkeät jäljet että siihen ottaa kiinni. Yksi millin prikka startin ja Sen-Ison-Pellin väliin ei auta, sama kolina. 2 mm prikka auttaa, enää ei kolise. Sitten avaimesta kääntö niin ei yllä startin ratas vetopyörälle vaan kanittaa sivuun.
Miten voi olla että vetolevyn ja startin välinen etäisyys on näin mukamas erilainen?? On tää mystistä tää harrastus toisinaan. Onneksi tähän asti mystiikan syy on aina löytynyt tämän kyseisen läppärin näytön ja tämän kyseisen huoneen selkänojan välistä... =)
Timo
Vetolevyn mittasin paikoilaan, olihan siinä puoli senttiä kieroutta. Otin irti, laitoin lattialle niin tasanenhan se oli. Eli olin saanut kiristettyä kieroon.
Noh, uudestaan kiinni ja kone paikoilleen ja nyt sain sen niin että ilman vetolevyn läpi tulevia turbiinin muttereita se turbiini liikkui siellä nätisti, eli ei kanittanut mistään vastaan. Noh, mutterit kiinni ja jo kiertäessä jengatappeja mutterille näkyviin huomasin että niinhän se taas kolahtelee.
Startin rungossa selkeät jäljet että siihen ottaa kiinni. Yksi millin prikka startin ja Sen-Ison-Pellin väliin ei auta, sama kolina. 2 mm prikka auttaa, enää ei kolise. Sitten avaimesta kääntö niin ei yllä startin ratas vetopyörälle vaan kanittaa sivuun.
Miten voi olla että vetolevyn ja startin välinen etäisyys on näin mukamas erilainen?? On tää mystistä tää harrastus toisinaan. Onneksi tähän asti mystiikan syy on aina löytynyt tämän kyseisen läppärin näytön ja tämän kyseisen huoneen selkänojan välistä... =)
Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
-Johnny Carson
Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
Kyllä se sun vetolevy on nyt edelleenkin kiero, ei se itteestään oikene 


Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
Luulenpa että edellisessä asennuksessa se vetolevy jäi kanittamaan. Mittasin niin oli sellaista 5 mm heittoa ja nyt tällä asennuksella oli sellaista 1 mm heittoa etäisyydessä siihen välipeltiin... Että kait se ainakin suorassa nyt on, milli vanhassa jenkkiautossa taitaa mennä heittämällä toleransseihin 
Timo

Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
-Johnny Carson
- munmummu69
- Addikti
- Viestit: 362
- Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
Ilman sen suurempaa apua itse ongelmaan väittäisin, että tuo prikkojen kanssa pelaaminen on itsensä huijaamista ja siirtää pitkässä juoksussa ongelman vain johonkin toisaalle. Tosin tämän taisitkin jo itse todeta. 

Mustang -69 SR
- Ile 65FB
- Aktiivi
- Viestit: 92
- Liittynyt: 19 Elo 2004, 12:28
- Auto: Ford Mustang Fastback -65
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
Siis mistäs sulla Ile se ääni kuului, niistä turbiinin jengatapeista?
Siitä vetolevyn painon osumisesta ääni ilmeisesti kuului, hieman hankala todeta aukottomasti. Tutkimukset vielä kesken.
Mikä funktio sillä "välilevyllä" muuten on. Toimiiko se jonkinlaisena isona prikkana ?
Siitä vetolevyn painon osumisesta ääni ilmeisesti kuului, hieman hankala todeta aukottomasti. Tutkimukset vielä kesken.
Mikä funktio sillä "välilevyllä" muuten on. Toimiiko se jonkinlaisena isona prikkana ?
Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
Ootko kattonu että turbiini on varmasti pohjassa? Esim. AOD:ssä se saattaa muljahtaa pari milliä (4-8mm?) ulospäin siinä laatikkoa paikalleen runnoessa eikä mee ihan helpolla takasin.
Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
Koneen ja vaihteiston välilevyn tarkoitus on keskiöidä starttimoottori sopivaksi starttikehälle. Sopivasti kun sekoittelee alkuperäisiä starttimoottoreita, niin niiden sopivuus menee kyseenalaiseksi.Ile 65FB kirjoitti: Mikä funktio sillä "välilevyllä" muuten on. Toimiiko se jonkinlaisena isona prikkana ?
Aiemmin minulla oli myös saman suuntaisia ongelmia kuin Porolla. Mutta syy oli vetolevyyn hitsattu 50 oz vastapaino joka osui starttimoottoriin, tosin vain käynnistys vaiheessa. Tuo ongelma johti starttimoottorin täydelliseen tuhoutumiseen. Lisäksi vetolevy saattaa vaurioitua jos siihen kohdistuu odottamattomia voimia, esim. jos startti jääkin päälle koneen käynnistyttyä jne.
Olen kuulut joidenkin lisänneen noita prikkoja starttimoottorin alle ja pidän tuota viritystä erittäin kyseenalaisena. Tilanne johtuu vain yhteen sopimattomista osista.
Koko Poron ongelma kuulostaa ihmeelliseltä. Ymmärtääkseni mitään ei ole muutettu ja enne koneen irrottamista kaikki on ilmeisesti toiminut moitteettomasti.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
Mexico: Mitenkäs sulla se vastapaino osui VAIN starttivaiheessa starttiin? Osuiko se siis muka sinne rattaalle asti? Eihän se vetolevy vaihda mitenkään paikkaansa, joten hassua että vain startatessa ottaa kiinni?
Timo
Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
-Johnny Carson
Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
Tuota on hieman hankala selittää, mutta;Poro kirjoitti:Mexico: Mitenkäs sulla se vastapaino osui VAIN starttivaiheessa starttiin? Osuiko se siis muka sinne rattaalle asti? Eihän se vetolevy vaihda mitenkään paikkaansa, joten hassua että vain startatessa ottaa kiinni?
Timo
- kun solenoidi "työntää" startin pikkurattaan ulos niin samalla ainakin vakio startissa tulee ulospäin sellainen laakeripesä, ja tämä laakeri pesä otti minulla kiinni vetolevyn epätasapaino klunssiin kiinni. Sillä seurauksella, että tuo laakeripesä hajosi ja laakerirullat ja osa muistakin startin kappaleista luiskahti turbiini koppaan saaden aikaan lähinnä voimakasta detonaatiota muistuttavan äänen ja osat olikin sitten erittäin voimakkaasti takoutuneen näköiset.
Eli veto levy ei vaihda paikka mutta epätasapaino kulunssi osui tuohon laakeri käikäleeseen aina kun se tuli startin kohdalle käynnistys vaiheessa. On huomioitava, että tuo minun tapauksen epätasapaino klunssi oli jälkikäteen hitsattu 0-painoiseen vetolevyyn, oli siis koneistamolla nikkaroitu.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Ile 65FB
- Aktiivi
- Viestit: 92
- Liittynyt: 19 Elo 2004, 12:28
- Auto: Ford Mustang Fastback -65
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
[/quote]Mexico65 kirjoitti:
Koko Poron ongelma kuulostaa ihmeelliseltä. Ymmärtääkseni mitään ei ole muutettu ja enne koneen irrottamista kaikki on ilmeisesti toiminut moitteettomasti.
Sama homma ihmetyttää myös miun koslassa. Laatikko ja turbiini olleet koskemattomina kun kone ollu poissa kodistaan.
Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
Etehän oo menneet vaitamaan sitä startin ratasta kun niissä on eripaksuisia laakereita.mulla oli samanlaisia ongelmia startin kanssa piti laitaa kaiken mailman prikkoja ettei vetolevynpuntti osunu siihen laakeriin seuraus siitä oli että toimi niin kauan kun startin korvat menipoikki ja startti putos tonttiin.Sain kaverilta vanhan startin ja ajattelin tehä siihen huollon niin siinä kasatessa vertailin niitä rattaita ja humasin että toisessa oli paksumpi laakeri eikun ohuempi paikoilleen ja kiinni ei oo sen jälkee kolissu.Nyt vaan kilisee pata mut eiköhän sekin vika paikallistu ennen enskesää siihen asti kilisee ainoastaan jäät drinkissä





- Ile 65FB
- Aktiivi
- Viestit: 92
- Liittynyt: 19 Elo 2004, 12:28
- Auto: Ford Mustang Fastback -65
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
En, ellei tallitonttu ole sitte ollu asialla !timppa kirjoitti:Etehän oo menneet vaitamaan sitä startin ratasta kun niissä on eripaksuisia laakereita.mulla oli samanlaisia ongelmia startin kanssa piti laitaa kaiken mailman prikkoja ettei vetolevynpuntti osunu siihen laakeriin seuraus siitä oli että toimi niin kauan kun startin korvat menipoikki ja startti putos tonttiin.Sain kaverilta vanhan startin ja ajattelin tehä siihen huollon niin siinä kasatessa vertailin niitä rattaita ja humasin että toisessa oli paksumpi laakeri eikun ohuempi paikoilleen ja kiinni ei oo sen jälkee kolissu.Nyt vaan kilisee pata mut eiköhän sekin vika paikallistu ennen enskesää siihen asti kilisee ainoastaan jäät drinkissä![]()
![]()
![]()
Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D
Noniin, nyt on laiskuudesta kärsitty ja jatkettu hommia.
Pari havaintoa: kun useamman kerran tekee samaa hommaa niin saa kerrattua virheet monee kertaan. Kerran sain jo aiemminkin epäillyn asennusvirheen aikaan ja momentimuuntimen tyhjennysproppu oli juuri vetolevyn tasapainon takana vääntäen levyn kieroon ja toisella kertaa oli sitten alimmat moottorin ja laatikon kiinnityspultit poissa. Näitä yhdistelemällä saatiin menemään useampi ilta, mutta nyt homma toimii. Se startti painaa siis niin paljon että vääntää irti alareunastaan lohkoa laatikosta ja pääsee ottamaan kiinni vetolevyyn.
Se täytyy kyllä sanoa että hitosti on tullut taas opittua, mm. se että momentimuunnin on samaa laatikkoöljypainetilaa, vaikka se on "avoin" eli jos sen kääntää käsissään lattialle niin sieltä tulee litra tai pari nestettä =)
Mutta joo, tästä eteenpäin alkaa se sytkän haku, missä kuvittelin olevani vähintään kuukausi sitten. Siitä sitten jatkoa varmaan tälläkin palstalla. Kuviakin on aika reippaasti rempan ajalta ja nyt osaan varmasti silmät kiinni laittaa moottorin takasin paikalleen. Ja startin. Ja vesipumpun. Ja Laturin. jajajajaja
Timo
Pari havaintoa: kun useamman kerran tekee samaa hommaa niin saa kerrattua virheet monee kertaan. Kerran sain jo aiemminkin epäillyn asennusvirheen aikaan ja momentimuuntimen tyhjennysproppu oli juuri vetolevyn tasapainon takana vääntäen levyn kieroon ja toisella kertaa oli sitten alimmat moottorin ja laatikon kiinnityspultit poissa. Näitä yhdistelemällä saatiin menemään useampi ilta, mutta nyt homma toimii. Se startti painaa siis niin paljon että vääntää irti alareunastaan lohkoa laatikosta ja pääsee ottamaan kiinni vetolevyyn.
Se täytyy kyllä sanoa että hitosti on tullut taas opittua, mm. se että momentimuunnin on samaa laatikkoöljypainetilaa, vaikka se on "avoin" eli jos sen kääntää käsissään lattialle niin sieltä tulee litra tai pari nestettä =)
Mutta joo, tästä eteenpäin alkaa se sytkän haku, missä kuvittelin olevani vähintään kuukausi sitten. Siitä sitten jatkoa varmaan tälläkin palstalla. Kuviakin on aika reippaasti rempan ajalta ja nyt osaan varmasti silmät kiinni laittaa moottorin takasin paikalleen. Ja startin. Ja vesipumpun. Ja Laturin. jajajajaja
Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
-Johnny Carson