302 täristää pahasti koko autoa

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Handyy
Addikti
Viestit: 277
Liittynyt: 14 Elo 2007, 08:16
Auto: 1966 Ford Mustang HT (302)
Paikkakunta: Jyväskylä

302 täristää pahasti koko autoa

Viesti Kirjoittaja Handyy »

Noniin, nyt on 302 '66 Mustang ostettu ja saatu Suomen kilpiin. Tuontiautona Kaliforniasta ja olen kyllä tyytyväinen ostokseen...

Mutta. Moottoriosastolta löytyykin sitten vika joka on aiheuttanut kesän aikana todella paljon harmaita hiuksia. Kierroksia nostettaessa nimittäin kone alkaa täristämään autoa voimakkaasti. Itse olen amatööri tekniikan suhteen ja huoltofirmassa auto majaili oman aikansa ilman että vikaa löytyi. Tärinä oli kuitenkin (ilmeisesti) aiheuttanut sen että kampiakselin laakerointi oli pettänyt ja itse kampikin oli jo hyvissä jurmuissa. Siitä korjaukset sitten alkoivat ja ainakin seuraavia on tehty:
  • - Kampiakseli hiottu
    - Värinänvaimennin vaihdettu
    - Sytytystulpat vaihdettu
    - Kokeiltu eri vaihdelaatikon turbiinia tuloksetta
Vikaa ei vain silti löydy. Varmuutta ei myöskään nyt ole siitä, minkä vuoden kone (tai mistä otettu) on kyseessä. Autolla pystyy ajamaan järkevästi vain niin, että ajaa aina alakierroksilla. Ennen kuin laatikko vaihtaa isommalle, eli suurilla kierroksilla tärinä on todella voimakasta.

Mahtaisiko kellään olla mitään ideoita, mitä seuraavaksi? Ehdotettu on vaihtokoneen hommaamista, mutta kun kone vaikuttaisi muuten olevan hyvässä kunnossa niin sekin tuntuu vähän "väärältä" vaihtoehdolta. Voin myös kyllä ajella Jyväskylän alueella näyttämään autoa, jos teillä jollain olisi ideoita koneen näkemisen perusteella. Harmillinen homma, mutta tätähän se lienee huonolla tuurilla kun tuo auton Jenkeistä...
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 302 täristää pahasti koko autoa

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Onko tarkistettu että dampperi ja vetolevy oikeissa epä tasapainossa...

28 oz / 50 oz. Vanhat 28, oliko se -82 vai 85 alkaen 50 oz...
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: 302 täristää pahasti koko autoa

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Täristääkö vapaalla kierrätettäessä ? Jos ei niin vaihdelaatikon pääakseli kiero...?
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
Handyy
Addikti
Viestit: 277
Liittynyt: 14 Elo 2007, 08:16
Auto: 1966 Ford Mustang HT (302)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 302 täristää pahasti koko autoa

Viesti Kirjoittaja Handyy »

Antti66HT kirjoitti:Onko tarkistettu että dampperi ja vetolevy oikeissa epä tasapainossa...

28 oz / 50 oz. Vanhat 28, oliko se -82 vai 85 alkaen 50 oz...
En osaa varmaksi sanoa, mutta voisin kuitenkin kuvitella että kun dampperi on vaihdettu että nuo asiat on tarkistettu. JMT-Autopalvelulla ollut siis huollossa.
JXA-26 kirjoitti:Täristääkö vapaalla kierrätettäessä ? Jos ei niin vaihdelaatikon pääakseli kiero...?
Täristää myös vapaalla ja huollossa olivat myös kokeilleet ilman vaihdelaatikkoa, että johtunee siis pelkästään jostain koneen epätasapainosta.
Avatar
mussekakkonen
Addikti
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
Auto: mustang GT convertible -95
Paikkakunta: pyhäjärvi

Re: 302 täristää pahasti koko autoa

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

vaihda turbiini .
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: 302 täristää pahasti koko autoa

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Minulla oli täysin identtiset oireet ja syynä vääränpainoinen vetolevy. Oli 0-balanssin kun piti olla 28. 2000 rpm oli max kierrokset, mieluummin alle.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 302 täristää pahasti koko autoa

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Handyy kirjoitti:Täristää myös vapaalla ja huollossa olivat myös kokeilleet ilman vaihdelaatikkoa, että johtunee siis pelkästään jostain koneen epätasapainosta.
Tuossa on kolme osaa, joiden täytyy sopia yhteen. Dampperi, eli se värinänvaimennin, kampiakseli ja vetolevy/vauhtipyörä. Öljypohja pois, että nähdään mikä kampura. 28 unssin epätasapainossa kampura on 2M tai 2MA, 50 unssin kampurassa on 2MAE. Sitten tarkistat, minkä kokoiset kampuran epätasapainoa tasapainottavat muhkurat on dampperissa ja vetolevyssä/vauhtipyörässä. 28unssiset ovat pienemmät ja 50unssiset isommat.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Handyy
Addikti
Viestit: 277
Liittynyt: 14 Elo 2007, 08:16
Auto: 1966 Ford Mustang HT (302)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 302 täristää pahasti koko autoa

Viesti Kirjoittaja Handyy »

Kiitos paljon vinkeistä, täytyy mahdollisimman nopeasti tarkistaa tuo vetolevy josko sieltä löytyisi vikaa!
Avatar
Handyy
Addikti
Viestit: 277
Liittynyt: 14 Elo 2007, 08:16
Auto: 1966 Ford Mustang HT (302)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 302 täristää pahasti koko autoa

Viesti Kirjoittaja Handyy »

Noniin. Auto kävi asiantuntevalla mekaanikolla ja väärä vetolevy oli ollut kyseessä. Uusi tilalle ja auto kulkee kuin unelma. Antti66HT:lle, Arto65FB:lle ja 65HT:lle seuraavat kaljat tarjoan minä, kiitokset todella paljon vinkistä! 8)
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 302 täristää pahasti koko autoa

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Notta otetaan..

Eipä tuossa mitään.

Toiset arvailee josko 28oz olisi ainoa oikea painotus fordiin...
Vastaa Viestiin