Toimiiko, edes lähes, yhtä tehokkaasti kuin alkuperäinen potkuri (-65). Alkuperäinen osuu kiihdytyksessä kaulukseen. Miten paljon kaulus vaikuttaa? Vaikutus tehoihin ei liene suuri?
Kokemuksia sähköflektistä
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Kokemuksia sähköflektistä
Kummalla puolella flekti toimii paremmin, syylärin edessä vai takana? Kokemuksia. Yksi iso vai pari pienenpää? Löytyykö jostain sopivasti?
Nykyautoissa näkyy ympärikoteloituja, siis tuulettumaton osa on ummessa,onko vaikutusta? Mihin anturi pitäisi sijoittaa?
Toimiiko, edes lähes, yhtä tehokkaasti kuin alkuperäinen potkuri (-65). Alkuperäinen osuu kiihdytyksessä kaulukseen. Miten paljon kaulus vaikuttaa? Vaikutus tehoihin ei liene suuri?
Toimiiko, edes lähes, yhtä tehokkaasti kuin alkuperäinen potkuri (-65). Alkuperäinen osuu kiihdytyksessä kaulukseen. Miten paljon kaulus vaikuttaa? Vaikutus tehoihin ei liene suuri?
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
-
Vieras
- FaikkuFB
- Aktiivi
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Valepukuinen Fairlane, Mustang FB 1969
- Paikkakunta: Jkl
Edestä puhaltava toimii aina huonommin, jos vaan mahdollista, käytä
takaa imevää flektiä.
Kauluksen tarkoituksena on saada koko jäähdyttimen pinta-ala käyttöön
myös paikallaan seistessä. Ilman tunnelia jäähdyttimen reuna-alueilta
pääsee jäähtymätöntä vettä suoraan läpi. Ajossa varmaan toimii ilman
tunneliakin. Myös kuuma ketaalleen käytetty ilma voi jäädä pyörimään
rinkiä syylärin ympäri, jos asennus ei ole tehty tiiviisti.
Anturi tai lämpökytkin sijoitetaan yleensä vesipumpun imutorven puoleiseen
jäähdyttimen säiliöön(vanhoissa siis alasäiliöön).
Jussi
takaa imevää flektiä.
Kauluksen tarkoituksena on saada koko jäähdyttimen pinta-ala käyttöön
myös paikallaan seistessä. Ilman tunnelia jäähdyttimen reuna-alueilta
pääsee jäähtymätöntä vettä suoraan läpi. Ajossa varmaan toimii ilman
tunneliakin. Myös kuuma ketaalleen käytetty ilma voi jäädä pyörimään
rinkiä syylärin ympäri, jos asennus ei ole tehty tiiviisti.
Anturi tai lämpökytkin sijoitetaan yleensä vesipumpun imutorven puoleiseen
jäähdyttimen säiliöön(vanhoissa siis alasäiliöön).
Jussi
Takaa imevä on teholtaan oleellisesti parempi. Potkurin pitäisi kattaa mahdollisimman suuri pinta-ala jäähdyttimestä, jonka muoto vaikuttaa tämän valintaan: neliskulmainen peittyy hyvin yhdellä isolla ja suorakaide vaatii kaksi pientä. Foxin jäähdytin toimii hyvin yhdellä tosi isolla.
Autot joissa ei ole erityisen suurta jäähdytystehon tarvetta pärjäävät vaikka potkurilla joka on yksi kolmasosa jäähdyttimen alasta kunhan se on koteloituna. Näissä kaupunki ajo ja paikallaan jäähdytys toimiikin erittäin hyvin.
Varsinkin viritetty V8 tarvitsee ison vapaastivirtaavan pinta-alan maantieajoa ja eirityisesti mahdollista rata-ajoa varten ja näissä ei olisi väliksi olla kovin paljoa jäähdytintä peittäviä alueita koska ajoviima on selkeästi tehokkaampaa kuin puhaltimen aikaansaama imu.
Puhaltimen pitäisi olla mahdollisimman lähellä jäähdytintä ja sähköpuhaltimet voidaan ja pitääkin asentaa sentin päähän jäähdyttimestä mikä onkin optimaalista.
Vesipumpun päässä olevaa potkuria ei tietty voi saada jäähdyttimen lähelle kun moottori heiluu ja tämä vaatiikin ehdottomasti tuulitunnelin jotta siitä olisi yleesäkin hyötyä ja se onkin varsin tehokas, mutta vie viskollakin varustettuna kovasti turhaan tehoa maantieajossa, missä sen toimintaa ei ollenkaan tarvittaisi. Sitten jos - ja yhä useammalla kun -ajetaan radalla niin 5-6000 kirroksella mekaanisen potkurin vaatima jo helpostikin yli 10hv:n teho syö jo käyttöhihnaakin reilusti
Autot joissa ei ole erityisen suurta jäähdytystehon tarvetta pärjäävät vaikka potkurilla joka on yksi kolmasosa jäähdyttimen alasta kunhan se on koteloituna. Näissä kaupunki ajo ja paikallaan jäähdytys toimiikin erittäin hyvin.
Varsinkin viritetty V8 tarvitsee ison vapaastivirtaavan pinta-alan maantieajoa ja eirityisesti mahdollista rata-ajoa varten ja näissä ei olisi väliksi olla kovin paljoa jäähdytintä peittäviä alueita koska ajoviima on selkeästi tehokkaampaa kuin puhaltimen aikaansaama imu.
Puhaltimen pitäisi olla mahdollisimman lähellä jäähdytintä ja sähköpuhaltimet voidaan ja pitääkin asentaa sentin päähän jäähdyttimestä mikä onkin optimaalista.
Vesipumpun päässä olevaa potkuria ei tietty voi saada jäähdyttimen lähelle kun moottori heiluu ja tämä vaatiikin ehdottomasti tuulitunnelin jotta siitä olisi yleesäkin hyötyä ja se onkin varsin tehokas, mutta vie viskollakin varustettuna kovasti turhaan tehoa maantieajossa, missä sen toimintaa ei ollenkaan tarvittaisi. Sitten jos - ja yhä useammalla kun -ajetaan radalla niin 5-6000 kirroksella mekaanisen potkurin vaatima jo helpostikin yli 10hv:n teho syö jo käyttöhihnaakin reilusti
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
-
Mustangnisti
En tajua mistään mitään. Mutta tossa mun romussa toi flekti on ainakin toiminut ihan hyvin. Tosin katkasijalla joten tarvii vaan muistaa lykätä päälle
Ainut oli, että vanhalla laturi+akku yhdistelmällä ei voinut käyttää flektiä ennen pysäköintiä
mutta nyt toimii (ja autokin jopa käynnistyy kun saa virtaakin...
) 
2 x flekti
Miks ei kerralla 2 flektiä omaani laitoin niin leviän kennon että mahtui tupla imurit nou lämpö ongelmia ei keittele oli keli kuin kuuma tahaansa eikä olut kallis projekti !!
Mitä
Tuota noin! eihän visko ota voimaa koneesta kuin sillon kun se kytkeytyy tönköksi kun kuuma ilmanvirta lämmittää säätöjousta muun aja propeli huilaa ja pyörii vapalla ilmavirrassa ei se silloin ota tehoja koneesta ja tuo 10hv häviö ei varmaan tunnu näissä ajo touhuissa millään tavalla rata touhuissa varmaankin enpä tiedä eikä tarvitsekkaan.
Kevät keikkuen tulevi... tirkistelin tuossa omani sähkölektiä, asennettu etupuolelle imemään! jooei! joku ei ole oikein ajatellut hommaa, flektin pyöriessä ja auton liikkuessa kruisailuvauhdilla johan tökkää jäähdytys! siirtyykin nyt koneenpuolelle imeskelemään.. no kytkimenä myös oli joku ajatellut käyttää lämpöanturia.. hoijaa
no oikea sopiva renault volovo kytkin asennetaan, n. 8e sijoitus kai toimivin asentaa se alas, mutta kuinka toimii imusarjan vesikanavassa?? siinäkun valmis ylim.kierre.
(käytössä oli kyllä oma heavymetal ropelli)
(käytössä oli kyllä oma heavymetal ropelli)
Mulla on kans rellun lämpöanturi ohjaamassa flektiä. Muistaakseni oli rellu 19 missä oli aika sopivat lämpöarvot. Toimi ihan ok kun alumiinisyylärissä oli ylävesiletkun lähdön alapuolella. Nyt kun piti letkujen paikkoja muuttaa, niin siirsin alavesiletkun lahdön viereen.speedy kirjoitti:Kevät keikkuen tulevi... tirkistelin tuossa omani sähkölektiä, asennettu etupuolelle imemään! jooei! joku ei ole oikein ajatellut hommaa, flektin pyöriessä ja auton liikkuessa kruisailuvauhdilla johan tökkää jäähdytys! siirtyykin nyt koneenpuolelle imeskelemään.. no kytkimenä myös oli joku ajatellut käyttää lämpöanturia.. hoijaano oikea sopiva renault volovo kytkin asennetaan, n. 8e sijoitus kai toimivin asentaa se alas, mutta kuinka toimii imusarjan vesikanavassa?? siinäkun valmis ylim.kierre.
(käytössä oli kyllä oma heavymetal ropelli)
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Muistelisin että on samat arvot. Voin vielä kattoo anturista jos vaan musitan...speedy kirjoitti:musse67 muistatko mitkä arvot siinä anturissa? mulla ois tuo 87/82 en tiedä onkohan liian korkealla??
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
- JXA-26
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2550
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel. - Paikkakunta: Hirsilä City
- Viesti:
Kannattaa myös tarkistaa että Flekti on tarkoitettu imeväksi, jos sen aikoo laittaa syylärin ja koneen väliin. Ropellin pyörimis suuntaa pystyy yleensä muuttamaan +/- johtoja paikkaa vaihtamalla, mutta väärin kytkettynä (esim. imevä-puhaltavaksi) menettää pyörimis nopeutta ratkaisevasti! Mutta silti toimii normaalisti.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
En suosittele.speedy kirjoitti:Kunhan ei liian alhainen että alkaa jo normaaliajossa pohisemaan. alavesiletkuun myös tuumailin kun tuossa metallinen välikappale johon hyvä juottaa roppu.
Itse kokeilin että anturi oli n. 30cm päässä syylarista alavesiletkussa.
Lämpöarvoja en nyt muista mutta kylminkään kaupasta löytynyt haistaja ei käynnistänyt flektin vasta kuin koneen ollessa jo ihan kiehumisrajalla.
Eli neste jäähtyy letkussa yllättävän paljon.
Oikeaoppisin paikka anturille lienee olisi jäähdyttäjän alaosa, tai vaakaan virtaavissa se kylmempi pää.
