bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
fastback66
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Touko 2008, 18:57

bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Viesti Kirjoittaja fastback66 »

lämpömittarin viisari jää asteikon alkukohtaan kun kone on kuuma.pitäiskö se normaalisti nousta puoleen väliin asteikkoa?
anturissa oli 120 ohmin vastus kun kone oli kuuma ja 440 ohmia kylmänä.osaako joku kertoa mitä astetta 120 ohmia vastaa vuoden 1966 mustangissa?
laitoin myös mittarin anturille tulevan johdon ja rungon väliin ja piuhaan tuli jännitettä näin 0v -> 5v -> 0v -> 5v....

bensamittari teki taas niin että kun tankkasin 30litraa niin viisari nousi vähän yli puolen välin ja laski normaalisti ajellessa ja päivän päätteeksi näytti vähän alle puoli tankkia.seuraavana päivänä kun lähdin ajelee niin mittarinäytti melkein tyhjää tankkia.joskus olen huomannut kun tarpeeksi ajettu niin mittari nousee pari viivan väliä.(tää on sitä taloudellista ajoa)

bensatankin anturista mittasin 50 ohmin vastuksen.mitä kertoo pinnasta?
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Veden lämpömittarihan voi näyttää ihan oikein, ehkä sulla kone käy vain viileenä ja esim. termostaatti on otettu pois. Tilanteen voisi mitata helposti esim. jollain aftermarket mekaanisella lämpömittarilla, että minkälaisia lämpöjä siellä oikeasti on.

Bensamittarin anturin arvot ovat 73 ohmia tyhjä tankki ja n. 10 ohmia täysi tankki. Anturin vastus on kulutustavaraa ja monasti siellä voi olla vastuslangassa oikareita tai muuta feelua, ja mittari näyttää vähän miten sattuu.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Re: bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Viesti Kirjoittaja musse67 »

lämpömittarin johdotuksen ja mittarin toiminta on nopein testata laittamalla anturin päästä johto maihin. sillon viisarin tulee heilahtaa tappiin. Sama pätee myös bensamittarille.
fastback66
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Touko 2008, 18:57

Re: bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Viesti Kirjoittaja fastback66 »

kattelin tänään tarkemmin sitä vesimittaria niin kuumana viisari pysyy siinä c:n ja asteikon alun välissä.mittasin ohmit kun sain auton talliin ja näytti 90 ohmia.sit se jäähdyttäjän korkki pihisi ja päästi vesiä siitä letkusta hiukan pihalle.

eikö kukaan ole koskaan mitannut vesianturin ohmeja mitä pitäis olla kuumana ja kylmänä.olen koittanut etsiä joka puolelta että mikä vastus vastaa mitäkin lämpöä.bensatankin ohmit on kerrottu monessakin paikassa.

mistä sillä mekaanisella mittarilla voisi lämmön mitata.
Avatar
foxi-82
Addikti
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Touko 2005, 22:00
Paikkakunta: Ulvila

Re: bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Viesti Kirjoittaja foxi-82 »

fastback66 kirjoitti:eikö kukaan ole koskaan mitannut vesianturin ohmeja mitä pitäis olla kuumana ja kylmänä.olen koittanut etsiä joka puolelta että mikä vastus vastaa mitäkin lämpöä.bensatankin ohmit on kerrottu monessakin paikassa.
En tiedä onko kukaan mittaillut, mutta näin äkkiseltään ajattelisin, että antureita saattaa olla niin montaa eri tyyppiä erikokoisilla vastuksilla, että touhu saattaa olla suht. turhauttavaa. Bensapinnan antureiden ohmialueet on vähän sama juttu, mutta antureita on vaan ne muutama erilaisilla vastuksilla oleva, joten ne on helpompi tarkistaa, mikä anturi kyseessä.
Avatar
foxi-82
Addikti
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Touko 2005, 22:00
Paikkakunta: Ulvila

Re: bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Viesti Kirjoittaja foxi-82 »

Tuollaisia tietoja löysin, ei tosin auta sinun tapauksessasi :(

1990-97 FORD
1. 1990
Applicable Vehicle Types:
Ford: All Vehicle Types
1)Water Temperature Sensor, Intake Air Temperature Sensor Resistance And Voltage(Except 2.2l
Probe)
Temperature (℃), Voltage (V), Resistance(Kω),
120, 0.27, 1.18
110, 0.35, 1.55
100, 0.46, 2.07
90, 0.60, 2.80
80, 0.78, 3.84
70, 1.02, 5.37
60, 1.33, 7.70
50, 1.70, 10.97
40, 2.13, 16.15
30, 2.60, 24.27
20, 3.07, 37.30
10, 3.51, 58.75

Ja sitten
250 Farenheit / 120 Celsius: 10-180 Ohms (VDO Range) 180 Ohm @ 250Fahrenheit

Eli aika sekalaista on :?
fastback66
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Touko 2008, 18:57

Re: bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Viesti Kirjoittaja fastback66 »

kertooko se mitään että mikä anturi pitäisi olla jos mittaristossa olevan mittarin yli on 13,3 ohmin vastus kun piuhat on pois.
fastback66
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Touko 2008, 18:57

Re: bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Viesti Kirjoittaja fastback66 »

laitoin anturin piuhan runkoon ja viisari nousi pikku hiljaa loppuun asti.
mittasin muuten kinkkumittarilla lämpöjä pari päivää sitten ja se näytti 85 astetta.tosin auto oli ehtinyt jäähtyä jonkin aikaa.
JTS
Aktiivi
Viestit: 40
Liittynyt: 08 Kesä 2006, 21:19
Paikkakunta: Somero

Re: bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Viesti Kirjoittaja JTS »

Minkä värinen rinkula sinulla on siinä lämpöanturissa? Niitä on eri värisiä ja tuossa örlissä pitäisi muistaakseni olla ruskea anturi että mittari pelittää oikein. Valkoisella neulan liike jää lyhyeksi. Viisaammat korjatkoon.
fastback66
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Touko 2008, 18:57

Re: bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Viesti Kirjoittaja fastback66 »

mitä rinkulaa tarkoitat?itse anturin rungon väriä vai sen pultin(mihin johto tulee) ympärillä rungon sisällä olevaa rinkulaa joka kyllä näkyy ylhäältä katsottuna.
JTS
Aktiivi
Viestit: 40
Liittynyt: 08 Kesä 2006, 21:19
Paikkakunta: Somero

Re: bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Viesti Kirjoittaja JTS »

Juuri sitä mikä on sen pultin ympärillä, on ainakin valkoisia, keltaisia ja ruskeita.
fastback66
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Touko 2008, 18:57

Re: bensa ja vedenlämpö mittarit rikki?

Viesti Kirjoittaja fastback66 »

näyttäis et anturi olis valkoisella rinkulalla mikä on ruskistinut.et ota siitä nyt selvää.uusi anturi mikä mulla on niin se näyttäis olevan ruskealla rinkulalla.pitänee varmaan kokeilla sitä jossain vaiheessa.

kyllä sekin anturi mikä nyt on paikalla jotenkin toimii, kun auton pysäyttää niin muutaman minuutin päästä viisari nousee hiukanasteikon puolelle niinkuin pitääkin.
Vastaa Viestiin