Starttausongelmaa

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mikähän on vikana kun eräänä aamuna kun yritin startata kuului vain naks. Uusi yritys ja naks. Ajattelin että olisiko akku vajaana kun muutamilla aikaisemmilla kerroilla on vähän huonosti jaksanut starttia pyörittää. Yritin apuvirralla ja sanoo naks. Akku laturiin yöksi. Sanoo naks.
Pidin avainta naks-äänen jälkeen muutaman sekunnin käännettynä kun kuului ääni että startti olisi pyörinyt todella hitaasti ja ajattelin että lähteekö sittenkään, sitten nousi savut pellin alta, konehuoneen etupuolelta nousi, joten luultavasti startilta? Startti uusittu 3-4 vuotta sitten.

Ajatuksia?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Maadoitus, onko virtakaapeli kunnossa, yllättävän monesti starttausongelmat johtuu vain viallisista kaapeleista. Vanha kaapeli voi olla hapertunu. Ja onhan varmasti sitten kunnolla kiinni, ei viime keväänä ekan kerran startannu ku oli kaapeli irti :roll:
Go tell Alice....
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Akku siirretty viime kesänä takakonttiin ja silloin uudet akunpiuhat laitettu. Ei ainakaan niistä johtu.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

65HT kirjoitti:Akku siirretty viime kesänä takakonttiin ja silloin uudet akunpiuhat laitettu. Ei ainakaan niistä johtu.
Ja on uusi piuha solenoidilta startille? Kato kuitenkin kaikki liittimet läpi, voi joku olla irtipoikki tai hapettunut.
Go tell Alice....
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja 65HT »

No sitä ei ole uusittu. Oli muuten hiukan lämmin ko. piuha yritysten jäljiltä. Onko normaalia vai kieliikö viasta?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja Make67 »

65HT kirjoitti:No sitä ei ole uusittu. Oli muuten hiukan lämmin ko. piuha yritysten jäljiltä. Onko normaalia vai kieliikö viasta?
Mulla oli jokunen vuosi sitten startti jumissa hajonneen bendixin takia. Oli pellin kappaleita vetolevyn ja startin hammaspyörän välissä. Ei pyöriny, ei. Kaapeli lämpes niin ettei voinu koskea...!
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Tarkasta myös moottorin maadotus.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Moottorin maadoituspiuha on se mikä savusi. Koputtelin vasaralla starttia, ajatuksella josko se olisi ollut jumissa. Sitten starttausyrityksiä - ja savut taas pellin alta. Moottorin maadoituspiuha (apukuskin puolelta kannesta tulipeltiin menevä johto lienee maadoituspiuha) oli palanut kuori ja se oli kuuma. On muuten suhteellisen ohutta piuhaa, miten paksu pitäisi olla?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja SamiM »

65HT kirjoitti:Moottorin maadoituspiuha on se mikä savusi. Koputtelin vasaralla starttia, ajatuksella josko se olisi ollut jumissa. Sitten starttausyrityksiä - ja savut taas pellin alta. Moottorin maadoituspiuha (apukuskin puolelta kannesta tulipeltiin menevä johto lienee maadoituspiuha) oli palanut kuori ja se oli kuuma. On muuten suhteellisen ohutta piuhaa, miten paksu pitäisi olla?

Lyhyt kaapeli niin 25 mm2 riittää.

Tuli tuossa mieleen, että jos startti on alkuperäinen "rotanloukku" tyyppinen ja startissa oleva maadoituskärki ei avaudu, on seurauksena savuavat kaapelit ja niukasti pyörimistä.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Make67 kirjoitti:
65HT kirjoitti:No sitä ei ole uusittu. Oli muuten hiukan lämmin ko. piuha yritysten jäljiltä. Onko normaalia vai kieliikö viasta?
Mulla oli jokunen vuosi sitten startti jumissa hajonneen bendixin takia. Oli pellin kappaleita vetolevyn ja startin hammaspyörän välissä. Ei pyöriny, ei. Kaapeli lämpes niin ettei voinu koskea...!
Mulla oli lukkorengas, startin akselista, poikki. Irronnut puolikas hampaitten välissä, e pyörinyt ... yhtään.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja 65HT »

SamiM kirjoitti:
Tuli tuossa mieleen, että jos startti on alkuperäinen "rotanloukku" tyyppinen ja startissa oleva maadoituskärki ei avaudu, on seurauksena savuavat kaapelit ja niukasti pyörimistä.
Mitenkäs tuo selviää?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja SamiM »

65HT kirjoitti:
SamiM kirjoitti:
Tuli tuossa mieleen, että jos startti on alkuperäinen "rotanloukku" tyyppinen ja startissa oleva maadoituskärki ei avaudu, on seurauksena savuavat kaapelit ja niukasti pyörimistä.
Mitenkäs tuo selviää?
Avaamalla startti ja tutkimalla onko kärjillä aukeamisen mahdollisuuksia kun bendixiä liikuttava mekanismi ("rotanloukku") liikkuu.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Uusi solenoidi ja sen alta raaputettu paljaalle pellille, että maadottuu hyvin.

Startti irti, hyvin pyörii, bendix pelaa ja maadoituskärki irtoaa.

Startin ja solenoiden välinen piuha kunnossa.

Uusi paksu maadoituspiuha tehty ja raaputettu tulipelti paljaalle pellille, että maadoittuu varmasti hyvin.

Edelleen kilahtaa vaan vetolevyyn startti, muttei pyöritä.

Laitoin akun taas laturiin (joka tosin lähes yhtä vanha kuin auto) ja hyppäsi heti 4 A:n. Alan vähitellen epäillä ettei laturi saa akkua täyteen.

Onko mahdollista että auto ei lähde starttaamaan edes apuvirralla (toisesta autosta kaapeleilla) jos akku on tarpeeksi vajaa.

Muita ideoita?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Johdon lämpiimisestä vois päätellä, että kyllä sitä sähköä startille tulee. Kone jumissa??? Itteltä kun räjähti vanha pata, ei pyörittäny, tosin puuttu sieltä pari mäntääkin :lolkops:
Sulla oli starttikin pois paikalta, ettei siellä hampaitten välissäkään mitään luulisi olevan! Olisko vaan startti niin kypsä ettei jaksa pyöriä kun on kuormaa. Saatko lainattua toista?
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Homer65 kirjoitti:Kone jumissa??? Itteltä kun räjähti vanha pata, ei pyörittäny, tosin puuttu sieltä pari mäntääkin. Saatko lainattua toista?
Kone toimi täysin normaalisti kun sen edellisen kerran sammutin. En oikein usko että itsekseen on mennyt hajoamaan. Toinen startti voisi olla hyvä idea, tietäs vaan mistä saisi.

Vielä kommentteja tuohon akkuasiaan kaivataan.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Vastaa Viestiin