Pushrod Length
Pushrod Length
Jos on jäänyt epäselväksi, miten tai miksi työntötankojen pituuden mittaus ja oikea pituus on tärkeää, niin seuraavista artikkelista selviää molemmat asiat.
Geometry Lesson
http://www.carcraft.com/techarticles/11 ... index.html
Pushrod Length - The Big Push
http://www.circletrack.com/techarticles ... index.html
Pushrod Length & Rocker Arm Geometry
http://www.compcams.com/information/Products/Pushrods/
How do I determine correct pushrod length?
http://www.cranecams.com/?show=faq&id=6
Ja tämä on todella mielenkiintoinen!
http://www.thedirtforum.com/pushrodlengths.htm
Geometry Lesson
http://www.carcraft.com/techarticles/11 ... index.html
Pushrod Length - The Big Push
http://www.circletrack.com/techarticles ... index.html
Pushrod Length & Rocker Arm Geometry
http://www.compcams.com/information/Products/Pushrods/
How do I determine correct pushrod length?
http://www.cranecams.com/?show=faq&id=6
Ja tämä on todella mielenkiintoinen!
http://www.thedirtforum.com/pushrodlengths.htm
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Ile 65FB
- Aktiivi
- Viestit: 92
- Liittynyt: 19 Elo 2004, 12:28
- Auto: Ford Mustang Fastback -65
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Pushrod Length
Jep, kannattaa mitata. Oltiin pistämässä vanhoja rodeja koneeseeni kun huomattiin tankojen päiden alkaneen lahota (ensi silmäyksellä kaikki näyttivät ihan hyviltä). Yhdestä oli jopa murtunut palanen pois ja monessa hyvät lähdöt samaan. Mittailun perusteella todettin vanhat hieman liian pitkiksi.
Jos ei ainut syy päiden hajoamiseen niin ainakin suuri osatekijä.
Jos ei ainut syy päiden hajoamiseen niin ainakin suuri osatekijä.
Re: Pushrod Length
Dodii! tuossa tuli tutkailtua ja mittailtua tuota geometriaa, ekassa tussilla värjätty pää, josta näkee kuinka jälki ei ole keskellä, ja tässä tapauksessa tanko liian pitkä, seuraavissa kuvissa käytin perärempasta jäänyttä kosketusväriä,joka osottautui vallan mainioksi, kuvissa näkyykin nyt jälki keskellä niinkuin se pitää olla tein myös vanhasta tangosta säädettävän, ja mittauksissa päästiin seuraavaan: vakiomitta 8.400" mittauksien jälkeen tulos: imupuolelle 8.100" tikut ja pakopuolelle 8.150 , pakopuolella tullaan käyttämään .50 lashcappeja (tietty kuvia voisi linkittää suoraan jos osaisin)
http://s82.photobucket.com/albums/j244/ ... kti016.jpg
http://s82.photobucket.com/albums/j244/ ... kti022.jpg
http://s82.photobucket.com/albums/j244/ ... kti023.jpg
http://s82.photobucket.com/albums/j244/ ... kti016.jpg
http://s82.photobucket.com/albums/j244/ ... kti022.jpg
http://s82.photobucket.com/albums/j244/ ... kti023.jpg

- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kokemuksia nokka-akseleista
Tönäri asiaa. Jos mulla on pöydällä vanha sekä uusi tönäri ja nostaja niin pystyykö sanomaan ne mittaamalla onko venttiilikoneiston geometria ok?
Vanhalla nostajalla/tönärillä keinun rulla osuu juuri keskelle venttiilin päätä jäljistä päätellen.
Uusi (rulla)nostaja ja 6.250 tönäri on noin 0.10" lyhemmät eli täytyykö mun ostaa tuon verran pidemmät tönärit vai haittaako 0.10" ero liikaa?
Vai tilaanko esim:
http://www.uspartsperformance.fi/comp-c ... nkotyokalu
ja varmistan asian sillä?
Vanhalla nostajalla/tönärillä keinun rulla osuu juuri keskelle venttiilin päätä jäljistä päätellen.
Uusi (rulla)nostaja ja 6.250 tönäri on noin 0.10" lyhemmät eli täytyykö mun ostaa tuon verran pidemmät tönärit vai haittaako 0.10" ero liikaa?
Vai tilaanko esim:
http://www.uspartsperformance.fi/comp-c ... nkotyokalu
ja varmistan asian sillä?
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Pushrod Length
Löysin tämmöisen aiheeseen liittyvän ketjun ja siirsin viestin tänne.
Kannattaa ehdottomasti hoitaa mittatangolla jos mahdollista.ak72 kirjoitti:Vai tilaanko esim:http://www.uspartsperformance.fi/comp-c ... nkotyokaluja varmistan asian sillä?
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Pushrod Length
Juu pitää tsekata tuo kunhan saan koneen siihen malliin että voi alkaa sovitella palikoita takasin paikoilleen. Vissiin oikeaoppisesti pitäisi olla kova nostaja ja tietysti yhtä korkea kuin koneeseen tulevat hydrauliset ja säädettävä mittatikkutönäri mutta eipä semmosia nyt ole, mutta kattellaan mitä tuosta tulee...
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Pushrod Length
Ei tarvitse kovaa nostajaa. Sopivan löysä jousi venttiilinjouseksi ja onnistuu norminostajallakin.ak72 kirjoitti:Juu pitää tsekata tuo kunhan saan koneen siihen malliin että voi alkaa sovitella palikoita takasin paikoilleen. Vissiin oikeaoppisesti pitäisi olla kova nostaja ja tietysti yhtä korkea kuin koneeseen tulevat hydrauliset ja säädettävä mittatikkutönäri mutta eipä semmosia nyt ole, mutta kattellaan mitä tuosta tulee...
Tuossa oman koneen työntötangon mittausvaihe.
Oleellista on minusta mitata työntötangon pituus viimeiseksi vasta kun kaikki muut osat on tallissa ja muutoksia ei osiin ole tulossa (dekkitaso lopullisessa tasossa, nokka, nostajat, kannet, keinut, venttiilit).
Re: Pushrod Length
Mullako on liian lyhyt työntötanko?
sit toi rullakeinu liikkuu melkee viis millii kummallekki puol keskikohdast. Rullan reuna kyl menee ton venttiilin reunan kaa tasan. Se pysähtyy koska työntötako osuu kannes olevan reiän reunoil. Pitäskö olla jotku guide platesit? Jos semmoset laittaa studien alle ni tarviiko sit enää pidempii tönärei?


Vielku ton kuvan sais toho...

Vielku ton kuvan sais toho...
Viimeksi muokannut zeizei, 09 Helmi 2017, 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Pushrod Length
Kuullostaa siltä, että Quide platet tarvitsee jos keinu pääsee liikkumaan sivusuunnassa venttiilinvarren päällä ja rajoittajana on se reikä kannessa minkä läpi työntötangot laitetaan. Quideplate ei muuta geometriaa ollenkaan - jos työntötanko on ennen Quideplatea väärän pituinen, niin on se sitä myös sen asennuksen jälkeen.zeizei kirjoitti:Mullako on liian lyhyt työntötanko?sit toi rullakeinu liikkuu melkee viis millii kummallekki puol keskikohdast. Rullan reuna kyl menee ton venttiilin reunan kaa tasan. Se pysähtyy koska työntötako osuu kannes olevan reiän reunoil. Pitäskö olla jotku guide platesit? Jos semmoset laittaa studien alle ni tarviiko sit enää pidempii tönärei?
Vielku ton kuvan sais toho...
Re: Pushrod Length
Lisäsin kuvan uudellee ku ekast oli leikkautunu se pois mikä piti näkyy
Re: Pushrod Length
totanoin...hommasin työntötanko mitan. vanha oli 6,88 tuumaa pitkä ja mitan kans oli pituut jo 7,2 tuumaa mut samaan kohtaan vaikutti osuvan koko ajan =/
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Pushrod Length
Työntötangon ilmoitettu mitta ei ole sama mitä saa jos mittaa ulkoisella mitalla (työntömitta tms.) tangon pituuden.zeizei kirjoitti:totanoin...hommasin työntötanko mitan. vanha oli 6,88 tuumaa pitkä ja mitan kans oli pituut jo 7,2 tuumaa mut samaan kohtaan vaikutti osuvan koko ajan =/
http://www.compcams.com/Pages/417/valve ... metry.aspx:
3. Measure the resulting pushrod.
Measuring the length of a pushrod is a simple process. The most important thing to remember is that different manufacturers measure pushrods differently. Not all pushrods of a stated length will measure exactly the same. The three most common pushrod measurements are shown in Diagram B.
Theoretical Length: This assumes that the pushrod has no oil hole in the end of it. Therefore, the radius at either end is complete, which lengthens the pushrod approximately .017" in the case of a 5/16" pushrod with .100" diameter oil holes, minimally chamfered.
Actual Length: This is what you would measure if you had a set of calipers large enough to measure over the oil holes at each end of the pushrod. This is the measurement that most people can relate to. Unfortunately, this measurement is affected not only by the diameter of the oil holes but also by the entrance chamfer for each oil hole.
Gauge Length: Although the most difficult to measure (it requires a special length checking gauge), this measurement is the most reliable. This is because the oil holes and their chamfers are eliminated from the measurement. The only problem is that not all companies use the same gauge diameter. COMP Cams® uses a .140" gauge diameter. All Magnum and Hi-Tech™ Pushrods listed in this catalog are measured using this technique. See Diagram B on the following page.
Helpoin tapa on tarkistaa pituus tuolla erillisellä mittatangolla, jonka pituutta saa säädettyä kiertämällä mittaosaa:
Tämmöisen oletkin jo siis hankkinut?
Kun mittasit jälkeä, niin olitko vaihtanut kevyemmän venttiilijousen tai kiinteän nostajan?
Re: Pushrod Length
Mul on koneessa kovat nostajat. Tussasin venttiilin pään ja ruuvailin työntötankoo pidemmäks ja sit osat paikal ja koneen pyöritys ja sit katoin mihi jälki tuli.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Pushrod Length
Hieman asian vierestä kun kannet on paikallaan niin millä wärkillä saa venajousen vaihdettua löysään tönärin pituuden tarkistusta varten? Mulla on semmonen halpa Motonetin venttiilijousen irrotus kampi mutta sitä voi vaan käyttää kun kansi on irti. Kysellään näin etukäteen kun homma on edessä tässä keväällä.