5.0 HO piristys!

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Kiitos tiedosta, en oo nokkaa vielä ostanu mut täytyypä kattella muidenkin valmistajien sivuilta lisää informaatiota!
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Lisätäänpä omatkin "ongelmat" tänne. Eli tossa aikasemmin ku puhuin tosta pienestä tehon lisäyksestä niin nyt näyttää pahalle...
Kone on tahtonu syödä vähän öljyä ja kun se ton etuakseli-sekoilun takia on poissa keulilta niin menin sitten, onneton kurkkaamaan sinne sisälle. Ohjurit on väljät. No hätä ei ole tämän näköinen sillä alukansiahan saa kohtuu rahalla ja laiska kun edelleen olen niin täydellisethän olis hyvät. Edelbrokin Performerin ja AFR:n 185 hintaero oli sitten 250 euroo...
No sitten tullaan siihen ongelmaan et kone on vuoden -86 H.O. eli männät ei käy edes väliaikaisesti joten kurkistus tarkemmin sinne alakertaan ja pytyissä pieniä syöpymiä ilmeisesti talviseisotuksen takia ja onhan ne vähän kuluneet.
Sitten veivejä irrottamaan. Kampuran kaulassakin on vähän naarmuja....
Joten kertokaas viisaat kun en oo lukemastani ymmärtäny et kuinka kestävä tai toimiva olis seuraava paketti:

Eagle 3.400" Cast Steel Crankshaft

Eagle "SIR" I-Beam Connecting Rods

KB246 männät 6.5 cc flat top

AFR 185 # 1422 58cc palotilalla

fordin X303 (Cranelta löyty sama nokka osanumerolla 449661) tai Comp Camsin XE282HR

Itse epäilen noiden Eaglen osien kestävyyttä/laatua johtuen hinnasta.
Auttaiskohan jos yrittäis pitää max kierrokset jossain 6000?
Sit ton lisäks tarttis vaihtaa Ruiskuun vähän paremmin virtaava imusarja, isompi TB, dampperinkin kumi on halkeillu joten sekin uusiks? Turbiinikin olis varmaan hyvä vaihtaa vähän isomman stall speedin omaavaks.
Ja mitäköhän vielä muuta...
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Suuttimet varmaan kans isommiks, niin on mulle sanottu. Omakin projekti vasta osien haalimis asteella. Ja sitten pakopuoli kans avaraks. 8)
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Joo tosiaan nuo suuttimet unohtu mainita (ja tilata)...
Huono puoli tässäkin hommassa on toi aikataulu. Eli ens kuussa pitäis mäntien heilua konttorin pihassa :shock: :shock: .
ps. nokkakin vaihtui Z303:ksi...
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Topias74 kirjoitti:Suuttimet varmaan kans isommiks, niin on mulle sanottu. Omakin projekti vasta osien haalimis asteella. Ja sitten pakopuoli kans avaraks. 8)
Kyllä vakioilla pärjää aika pitkälle. Viime kesänä dynolla vakio suuttimet riitti hienosti noin 350 hp moottoritehoon. Seosten kanssa ei mitään ongelmaa korkeillakaan kierroksilla. Hieman vakiota korkeampi bensan paine ja tankissa parempi pumppu.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tuo oli kiva uutinen! Ne suuttimetkaan ku ei oo mitään halpoja! Täytyypä itellekki hommata parempi punppu ja säädettävä paineensäädin! Kai kyse oli 19lb/hr suuttimista?
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Topias74 kirjoitti:Tuo oli kiva uutinen! Ne suuttimetkaan ku ei oo mitään halpoja! Täytyypä itellekki hommata parempi punppu ja säädettävä paineensäädin! Kai kyse oli 19lb/hr suuttimista?
Jep. :peukku:
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 554
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Suosittelisin yleensäkin ihan ensimmäisenä hankintana laajakaistalambdalla olevaa seosmittaria, kun alkaa moottorista kaivelemaan lisätehoja. Saattaa säästää vaikka juurikin noiden suuttimien ostamisen, kun on seoksista oikeaa tietoa eikä mennä kaverin tutun kummin kaiman koiran mummon perimätiedoilla :wink: Esim. VPV-motorracingilla Innovate LC-1 + DB näyttö + Bosch LSU anturi 285€. Niitä kapeakaistaseosmittarit kelpaa lähinnä tyhjäkäyntiseoksen mittaamiseen. Halpa henkivakuutus moottorille ja hiuksien harmaantumista vastaan.

Kunnon pumppu on aina hyvä hankinta, mutta kannattaa niistäkin lueskella kokemuksia ja selvittää minkä verran tuottoa on luvattu milläkin paineella. Ahtokoneissa voi tulla ikäviä yllätyksiä, kun 3bar paineella luvataan kovia tuottoja, mutta mikä on todellisuus, kun lisätään kilo ahtoa ja ehkä vielä käytetään kertovaa bensapaineensäädintä.
Mach1 -71
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Joo toi laajakaista on mun mielestä ihan ehdoton noissa säätöhommissa.
Käsittääkseni noi kapeakaistaset seosmittarit näyttää vähän mitä sattuu sit ku ei olla niiden alueella. Esim. kiihdyttäessä kun kone menee vähän liian rikkaalle niin mittari näyttää vaan et meni jommastakummasta päästä alueelta pois eli voi näyttää liian laihaa tai rikasta seosta. Ja mikä parasta, ilman mitään logiikkaa....
Tai ainakin se oli mitä ensin käytin :oops:
Nyt mulla on just toi innovaten LC-1 ja XD-16 mittari enkä oo varma onko paras mahdollinen.
Oon lukenu sit jälkeenpäin et muillakin on ollu ongelmia sen kanssa, mulla se meni täysin mykäks ihan yht äkkiä. Onneks tuli käytettyä Suomalaista kauppiasta niin ton tilanteen selvittäminen oli aika helppoa siihen nähden jos sen olis tilannu meren takaa suoraan ja "säästäny" pari euroa.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Ja antureita tarvitaan tietysti 2, kumpaankin alkukäyrään omansa? Vai miten ootte asentanu? Siten saa tiytysti hyvin seoksen selville, mutta entä sitten? :shock: Mitäs teet ku ei oo säädettävää ruiskua? Eikös sitten täydy hommata myös semmonen? Että saa kalliista laitteista kaiken hyödyn irti! Vai voiko tuota auton omaa ruiskunohjausta mitenkään säätää?
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Itsellä on ollu vaan yks anturi.
Ja tosiaan, ei siitä paljoo muuta iloo oo ku et näkee seokset jos niitä ei pysty säätämään. Ite oon säätäny tolla samalla mittariila vuoden sisään motukan, yhden caminon ja ton mussen. Noista kahdessa ekassa on kaasari ja tossa mussessa on on säädettävä ruisku joka ei ollu mikään kauheen kallis investointi mut aikaa vievä kylläkin eli merkkiä Megasquirt.
Ja vaikka kaikkia kauhutarinoita oon niistä megasquirteista kuullu niin kyllä sillä yksinkertaisimmalla versiollakin pärjää yhtä hyvin ku hyvällä kaasarilla. Tosin yleensä ne tarinoiden kertojat ei ite oo moista käyttäny vaan kuulleet ne jutut luotettavista :roll-roll: lähteistä.
Avatar
2065
Mega-addikti
Viestit: 855
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja 2065 »

Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja SamiM »

pete74 kirjoitti:Käsittääkseni noi kapeakaistaset seosmittarit näyttää vähän mitä sattuu sit ku ei olla niiden alueella. Esim. kiihdyttäessä kun kone menee vähän liian rikkaalle niin mittari näyttää vaan et meni jommastakummasta päästä alueelta pois eli voi näyttää liian laihaa tai rikasta seosta. Ja mikä parasta, ilman mitään logiikkaa....
Tai ainakin se oli mitä ensin käytin :oops:
Just joo, kokemuksesta voin sanoa, että kyllä kapeakaistaisellakin saa selville suunnan mihinpäin on mentävä. Se ei näytä "mitä sattuu" vaan johtuen anturin ominaisuudesta muuttaa voimakkaasti antojännitettään stoikiometrisen seoksen alueella (lambda=1), vaeltaa näyttämä juurikin tuossa stoikiometrisellä alueella. Kun seos on laihalla tai rikkaalla näyttää mittari silloin juurikin sen. Laajakaistamittari vaikuttaa kyllä kieltämättä pätevältä säätöjä haettaessa, kapeakaistaisella toistaiseksi pärjää näiden ajelumoottoreiden kanssa.

Kapeakaistalambdoja ei käytettäisi ohjausjärjestelmissä jos niiden näyttämät olisivat "mitä sattuu". :)

Kuva
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Kuten sanoin. Ainakin se yks näytti mitä sattu. Mut sit oltiin aika paljon poissa sen kapeakaistasen alueelta ku haettiin sopivaa neulaa kaasariin, kyllä sen arpomalla sai alueelle ja sit se näytti jo suht hyvin paitsi mitä välillä heilahti molemmista päistä yli. En sit tiedä onks sillä vaikutusta et kyseessä oli harva iskuinen 2-pyttynen SU- kaasarilla varustettu pyörä.

Niin eiköhän niihinkin ohjausjärjestelmiin oo haettu ne säädöt jo aika lähelle mitä lambda-anturi sit vähän korjaa. Ja autoteollisuudessa suurin syy miks käytetään kapeakaista eikä laajakaistalambdaa on hinta...
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja SamiM »

pete74 kirjoitti:Kuten sanoin. Ainakin se yks näytti mitä sattu. Mut sit oltiin aika paljon poissa sen kapeakaistasen alueelta ku haettiin sopivaa neulaa kaasariin, kyllä sen arpomalla sai alueelle ja sit se näytti jo suht hyvin paitsi mitä välillä heilahti molemmista päistä yli. En sit tiedä onks sillä vaikutusta et kyseessä oli harva iskuinen 2-pyttynen SU- kaasarilla varustettu pyörä.

Niin eiköhän niihinkin ohjausjärjestelmiin oo haettu ne säädöt jo aika lähelle mitä lambda-anturi sit vähän korjaa. Ja autoteollisuudessa suurin syy miks käytetään kapeakaista eikä laajakaistalambdaa on hinta...
Teillä oli ilmeisesti vain toisessa putkessa mittari? Arpominen ei tarkoittanut siis mittarin näyttämän tarkoituksen arpomista vaan seuraavan neulan arpomista että päästään alueelle. :) Hankala mitattava on kyllä harvaiskuinen kaasutinmoottori.

Saattaa vaikuttaa kyllä tuo harvaiskuisuus. Kasikoneessa on sama homma varsinkin matalilla kierroksilla ja siihen kun lisätään vielä varsinkin kaasutinmoottorin epätasainen seoksen jakautuminen sylintereiden kesken. Eli yksi pytty käy sopivalla seoksella ja viereinen onkin laihalla/rikkaalla. Tällöin mittari vaeltaa hieman jos peräkkäiset sylinterit sattuvat käymään sopivasti eri seoksella.

Moottorinohjauksessa on se etu mitä ei kotisäätäjällä ole, eli voidaan säätää seossuhdetta välittömästi ja lyhyellä säätövälillä kun saadaan tieto laihasta/rikkaasta seoksesta. :) Tarpeen ei ole ollutkaan saada seosta yhdellä säätöliikkeellä kohdalleen, vaan on riittänyt suunnan saaminen. Nykyisin tilanne on eri kiristyneiden päästömääräysten takia, jolloin näin karkea säätö ei enää riitä vaan on päästävä kerralla kohdalleen.
Vastaa Viestiin