Ford racing 514 kone fox musseen?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
exquisite
Aktiivi
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Touko 2005, 21:59
Paikkakunta: Turku

Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja exquisite »

http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=9287

Tollanen projekti voisi jossain vaiheessa olla haaveissa...
Onko mahdollista saada kilpiin tässä maassa? Siis kasaripuolen EI- vähäpäästöiseen
fox koppaan? Mahtaako onnistua muutoskatsastuksella päivittämällä jarrut,
alusta ym. parempiin?

Olis oikeasti TYLY vehje. http://www.youtube.com/watch?v=mDab8OJ_VG8
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Ei varmaan ainakaan päästöistä mene noilla vermeillä.. joutuu varmasti kesyttää katsastukseen mutta saahan ne "ralli"kilkkeet aina takas asennettua... 8)
koneenkin koon joutuu myös " pienentää" muuten en hirveesti näkis esteitä ,
ja jos se on muuten amerikassa rekisterissä . hieman jumppaa ja euroja
niin eiköhän se täällä ole sitten " katukelponen" .
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Lakiteknisesti 514 cid kone on mahdotonta katsastaa fox koppaan.

Ko. muutokseen löytyy tarvittavat palikat jopa ford racingiltä. Kaikkea saa sopuhintaan, peltisarjat, kumityynyt&kiinnikkeet jne. Basic swappi amerikan ukoille.

Ford Racingin bbf crate moottoreilla on ollut laatuongelmia kasausteknisistä seikoista johtuen. Jos tommoisen Ford Racingin craten 514cid ostaisin niin laittaisin sen osiin, "löysäisin" sen tehtaan blueprint arvoihin, painoittaisin tarkasti pyörivät ja kasaisin oikeilla momenteilla. Noissa tehtaan "mutterimopolla" kasaan ajetuissa moottoreissa on ollut ongelmia vääristä momenteista johtuen, sekä ne ovat välyksiltään varsin tiukkoja, eli "löysäämällä" moottoria sieltä saadan lisää kierrospontentiaalia & herkkyyttä.

Kaikenkaikkiaa hintalaatu suhde on kuitenkin erittäin hyvä em. moottorilla. Jumalauta, se varustetaan jo tehtaalta A460 kisalohkolla, +1500hv kesto, +600 cid pontentiaali, ei tarvi notsailla lohkoa 4,500" iskulle, porausta sietää yleensä 4,640-4,680" lohkon valusta riippuen. Uuden lohkon mukana seuraa ns. foundry report josta selviää lohkon ohuin piste. Erittäin hyvän tutun lohko menee 4,670" ylikokoon, jolloin ohuin piste on 0,140" paksu. 0,140" on isojen veivisuhteiltaan huonompia katu/kisamoottoreita tekevien pajojen ns. alaraja +1000 hv moteílle - vai mitä Tapsa sanoo. Tommoinen 598 cid tulisi varsin helposti 4,600" porauksella ja 4,500" iskulla. Jos haluaa 302 miehille piruilla, niin olisi melko "priceless" veto porata lohko 4,625" ylikokoon, josta seuraisi 604 cid 4,500" iskuisella kampuralla. Sitten voisi oikeasti hyvällä omallatunnolla laittaa kummallekin puolelle autoa 302 tai 5.0 merkit :rollin:

Taalan kurssi kävi 1,60:ssa ja ei ihan kuukauteen kahteen vahvistu joten nyt on oiva aika toimia. Paras vaihtoehto olisi crate moottorin ostaminen pieneltä pajalta, kenellä ei ole varaa menettää mainettaan edes suomessa - nykypäivänä netissä voi paukuttaa kovaan ääneen ja paskan myyjä kärsii. Pikkupajat viimeistelevät moottorin tahtosi mukaan ja ne voidaan varustaa suoraan käyttöäsi ajatellen oikeilla osilla. Minunkin kautta saa parinkin pajan yhteystiedot mitkä on todettu toimiviksi ja luotettaviksi.

Jos sinua tosiaan kiinnostaa moinen swappi yms, niin soita mulle exquisite, 040-5969 289. Tällä viikkoa 17.30-21.00 tavoitettavissa tai ensviikolla 12.00-14.00. Tampereen näyttelyssä ehkä lauantaina. Lupaan olla innostumatta liikoja.

Filmin pätkän auto reagoi aika vikkelästi kaasuun, ei uskoisi että yli 500 cid möhkömoottori reagoi noin? Imusarjana näkyi olevan victor jr. ja dominator soppatykki päällä. Tuommoiset autot eivät tosiaan ole jenkeissä kalliita, 7500 usd on edullisimmat fox kopat ja siitä sitten ylöspäin löytyy. Jos valmista autoa katselet niin tiedän pari erittäin hyvää kanavaa moisen hankkimiseen.
Viimeksi muokannut Fastback, 04 Marras 2008, 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

joo.. näitä unelmia, jotka voi toteutuakin on tosiaan turha toitottaa yleisesti...
toi wall thickness on todella pieni , hyvälaatusta terästä/ valua . yli tonttu> koneissa
muissa merkeissä n .200-.300 seinämäpaksuus varman päälle.
kyllä 500:senkin saa aika heleeksi ,ainakin kevyillä osilla. :wink:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Tapsa, joo muistelin väärin, toi oli 0,140" oli ehdoton minimi mm. citroletin sb moottoreille kisakäytössä kun ei ole mikään ahdinmylly ja 0,140" ohuimmasta pisteestä - ei kautta linjan. Kyl minäkin mielummin +0,200" sylinterinvahvuudella ajelisin tai vieläkin enempi. Toisaalta, esim. Fordin 385-sarjan 10,300-10,322" dekkikorkeuden lohkoissa, siirtyminen esim. 4,360" porauksesta 4,500" säästää painossa jo parikymmentä kiloa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Ei taida isolohkofoksin kilvittäminen olla helppoa, tietty pitäis olla melko pieni isolohko. Mutta kun 351w-lohkoisista koneista saa melko isoja joten miksi turhaa painoa keulalle? Helpoin tapa olis se mikä oli joskus mielessä, jonkun naapurimaan kilvet :nenu:
Go tell Alice....
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Aku, rautalohkoinen 429 kuorrutettuna alukansilla, imusarjalla ja vesipumpulla painaa n. 230-250 kg käytetyistä osista riippuen (suurin heitto tulee käytetysä kampikoneistosta). Pitäis sun se tietää. Se painaa vähempi mitä orggis 351w tai 351c rautaimusarjalla. Se painaa enemmän kuin rauta 289/302, se painaa enempi jos 351c/w linjaa aletaan kuorruttamaan alumiinilla. Mutta. Jos tavoitteena on iso moottori ja paljon voimaa, tullaan tosiasian eteen ettei 289/302/351 voi kasvaa määräänsä enempää. Vertaillaas stroukattuja motteja esim. helposti olemassa olevilla perus osilla saatavat 408 vs. 557 cid. Siinä on eroa 149 cid. Esimerkin vuoksi 550hv 408w on suhteessa 750 hv 557 cid. Puhutaan karrikoidusti samasta viritysasteesta. Mieti sitä sitten kumpi noista on luotettavampi tai mukavampi ajelumoottori.

Käyttötarkoitus.

Mutkaratamoottoriksi aluminisoitu 289-351w on varmasti helpompi ajettava, se on painoa edestä ja ylhäältä pois, eroa ei kuitenkaan kerry määräämättömän paljon.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Hei Fastback, kannattaa muistaa se että foksikoppaan on hankalampi katsastaa isolohko ja olihan meillä konsteista puhetta miten sen sais tehtyä, en ehkä kuitenkaan tekis niin vaan yrittäis saada 460cid pannun mutta ei taida saada lupia. Rupee siitä vaan tulemaan pirun ahdas siis foksin konehuoneesta isolohkolla.

Kyllähän joku +700hp +500cid pannu olis aika melkoinen foksissa, mutta ei se ainakaan mikään rata-auto ole. Ite jos joskus tuosta 331:stä siirryn etiäpäin niin ehkä 370->408cid pannut olis kovilla.
Go tell Alice....
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Aku_81 kirjoitti:Hei Fastback, kannattaa muistaa se että foksikoppaan on hankalampi katsastaa isolohko ja olihan meillä konsteista puhetta miten sen sais tehtyä, en ehkä kuitenkaan tekis niin vaan yrittäis saada 460cid pannun mutta ei taida saada lupia. Rupee siitä vaan tulemaan pirun ahdas siis foksin konehuoneesta isolohkolla.

Kyllähän joku +700hp +500cid pannu olis aika melkoinen foksissa, mutta ei se ainakaan mikään rata-auto ole. Ite jos joskus tuosta 331:stä siirryn etiäpäin niin ehkä 370->408cid pannut olis kovilla.
Vanhin itkuivirsi on juurikin etten saa lupia, siihen on hyvä tuudittautua, ei koske lompakkoon eikä tarvitse vaivata päätään asialla. Jos Foxin konehuone on pirun ahdas isolohkolla, niin katsohan joskus '67-'73 mustangeja ko. moottorilla. Miksi ei mikään rata-auto? Oletko Aku ajanut monellakin isolohkolla ladatulla autolla radalla?

Se on 3000 taalaa lisää rahaa moottoriin, niin saadaan alumiinilohko, sillä päästään alle vakion rauta 289:n painon. Kuinka kevyt moottorin tulee olla, jotta se tekisi autosta rata-auton?

Kyl mun mielestä ainakin tämä rautalohkoinen 555cid kulkee ihan hyvin Laguna Secan radalla - tuo on varmaan joku harrasteauto kun ei siitä kilpa auto mllään saa.

http://video.yahoo.com/watch/1255895
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Fastback kirjoitti:Vanhin itkuivirsi on juurikin etten saa lupia, siihen on hyvä tuudittautua, ei koske lompakkoon eikä tarvitse vaivata päätään asialla. Jos Foxin konehuone on pirun ahdas isolohkolla, niin katsohan joskus '67-'73 mustangeja ko. moottorilla. Miksi ei mikään rata-auto? Oletko Aku ajanut monellakin isolohkolla ladatulla autolla radalla?

Se on 3000 taalaa lisää rahaa moottoriin, niin saadaan alumiinilohko, sillä päästään alle vakion rauta 289:n painon. Kuinka kevyt moottorin tulee olla, jotta se tekisi autosta rata-auton?

Kyl mun mielestä ainakin tämä rautalohkoinen 555cid kulkee ihan hyvin Laguna Secan radalla - tuo on varmaan joku harrasteauto kun ei siitä kilpa auto mllään saa.

http://video.yahoo.com/watch/1255895
Aika mallikkaasti meni Villen fairmonttikin radalla 393:lla ja melko räyhäkkäästi, joten miksi pakosti isolohko? Villehän jo aikoinaan yritti taistella 429:iä pellin alle fairmonttiin ja silloin tuli tiukka ei, tiedä sitten nyt, tietty jos perusteeksi pistäisi kunnon jarrut, laskelmia mm.tukivarsien tms kestävyydestä jne voishan poikkeusluvan saada. Pitäis olla toinen auto, no compromise kaikilta osin johon isolohkoa sovittelis eikä haittais et saako kilpiä vai ei. Tai 302-paperit.....

Ahtaus on yksi asia minkä takia ei kiinnosta ruveta tunkemaan isolohkoa foksiin (toinen raha ja muutenkin joskus kortilla oleva vapaa-aika ja omat tilat) ja varmaan oma valinta 67-73:n olis ahdettu pikkulohko tms. Saa sitä tarpeeksi käsiään ahtaisiin paikkoihin ja viisaiden insinöörien luomuksien kanssa tapella töissä ja miksi pitäisi tapella vapaa-aikanakin? Jos tykkää vaihdella tulppia puol päivää, niin so be it.

Alumiinilohko, kuka tykkää kuka ei. Onhan noita mielipiteitä tullu kuultua alan harrastajilta ja eräältä pitkään kiihdytysajoa harrastaneeltakin oma kommentti. kyllä lohkon pitää olla rautaa, vaikka muu olisikin alsaa. Ja saa sitä kolmeen tuhanteen taalaankin eräänkin tunnin töissä kuluttaa ja siihen kun lisää loppuroippeet niin taitaa pannu ja laatikko pitkälti kymppitonnin olla, riittääköhän viistoist, plus perä, kardaani jne. Ei sitä jatkuvasti oma budjettikaan kestä tehdä tekniikkamuutoksia autoille.

Eipä ole tullut hirveesti isolohkoilla radalla ajettua, eikä taida turhan monella olla täälläkään suurempaa rata-kokemusta muutenkaan sellaisista. Miksiköhän road-sportissa on suurin osa pikkulohkoja :shock:
Go tell Alice....
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

mitä sen on väliä siellä radalla, pääasia että maantielä on hauskaa :idea:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 554
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Galaxie61 kirjoitti:mitä sen on väliä siellä radalla, pääasia että maantielä on hauskaa :idea:
Hyvin sanottu siellä takana :D Välillä alkaa sieppaamaan, kun kaverit vouhottaa rassiensa kovuutta radalla. Meikä ainakin rakentaa omat vehkeet kadulle...
Mach1 -71
Avatar
foxi-82
Addikti
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Touko 2005, 22:00
Paikkakunta: Ulvila

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja foxi-82 »

120km/h pääsee Fiestallakin...

Edit: Tuolta voi löytää jotain: http://www.460ford.com/
Viimeksi muokannut foxi-82, 25 Huhti 2008, 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Selityksiä löytyy aina, tekijöitä harvemmin. Eiköhän noista stroker pikkulohkoista ole jo kaikille tullut käsitys useista muista topiceista, yritetään keskittyä täällä otsikkon mukaiseen keskusteluun. Aku, sinä vastaat itse kysymykseesi Road Sportista - lue vastauksesi uudelleen ajatuksen kanssa. Raha. Toiseksi, jos rakennat ahdetun pikkulohkon koville tehoille, niin sulla palaa alustan ja voimalinjan päivitykseen ihan yhtä paljon rahaa kuin isolohko swapin tekemiseen. Toiseksi se ahtimen tuoma lisäpaino lähenee tai jo aplikaatiosta riippuen jopa ylittää isolohkon painon :idea: Tästä kaikesta ylitsevuotavasta pikkulohko strokerin paremmuudesta huolimatta, rakentaisin oman machini täsmälleen samoin rautalohkolla, eikun en sittenkään, kasvattaisin kuutiotuumatilavuutta 97 cid nykyiseen nähden.

tulpista kyllä en malta olla kysymättä, että ruuvimeisselilläkö ja vasaralla niitä vaihdat???
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Ford racing 514 kone fox musseen?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

foxi-82 kirjoitti:120km/h pääsee Fiestallakin...

Edit: Tuolta voi löytää jotain: http://www.460ford.com/
Jees, tuota 460ford.com parempaa 385-sarjan forumia on vaikea löytää. Siellä ei oleteta mitään, siellä kokemus puhuu.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin