Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Zinc dialkyl dithio phosphate (ZDDP, ZnDTP, or ZDP)
Lopullista vastausta en ole öljy ongelmaan löytänyt, mutta vaihtoehtoja on.
On kuitenkin selvästi olemassa riski nokka-akseli vaurioihin kun kyseessä on laahaava (flat tappet, non roller) nokka-akseli ja uudet nykyaikaiset öljyt ilman zinc dialkyldithiophosphate (ZDDP) lisäainetta.
Viimeksi muokannut Mexico65, 15 Huhti 2008, 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Taitaapa Valvoline Vr 1 Racing 20w-50 tai vielä mieluummin Pennzoil 20W-50 Racing olla meikäläisen valmistuvan laahari-koneen öljy. Tuota Valvoliinia on vissiin kyllä helpommin saatavilla, esim Motonetistä.
Laahurinokkien kanssa saa olla tosi varovainen. GM:llä oli OIS tms. purnukka joka oli ns. oil suplement tms. Sehän oli pelkkää sinkkimömmöä, sen valmistus jo välillä lopetettiin, mutta aloitettiin uudelleen. Sitä kun kaataa öljyn sekaan, niin voitelu pelaa. Siinä olisi esim. Racers Placelle tilaisuus hankkia ko. mömmöä. Mä ostan ainakin pari pönttöä välittömästi. Sinkkiä parempaa kestovoitelua on vaikea saada. Öljyissäkin on toki eroja, mun on motissa sisäänajo öljyinä Gulffin Zinc Plus, jossa on aika kova sinkkipitoisuus. Se on mineraalipohjainen öljy, aion vaihtaa ekassa öljynvaihdossa vielä samanlaiset ölpät sisään ja parin tuhannen mailin jälkeen siirryn Castrolin sinkkipitoiseen synteettiseen.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Tota GM:n sinkkikuraa ei ole toistaiseksi (taas) saatavilla RP:seenkään kun ei oikeen
amerikan tukkureilla ei ole aina varstoissaan.on se hienoo kun GM:n litkutkin
kelpaa paatuneimilekkin foordimiehille....
Compin ja Cranen Break-in kuraa on saatavilla RP:stä sillä ainakin tukee
sinkin puutetta. itse käytän käyttööljynä Valvolinen VR1 RACING:ia
tai Nesteen RALLY FORMULA:a
Se mömmö on muuten EOS, Engine Oil Suplement - GM:n alainen tuote. Soveltuu tosi hyvin laahaavien nokkien voiteluun varsinkin kun nykyöljyistä sinkkiä lisäaineineen on vähennetty. Kyllä GM:n kura kelpaa, tää on vaan tyypillistä GM:n touhua ettei ne tiedä itekään pitäiskö mömmöä tehdä vai ei...
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Niin.. ne eivät aina valitettavasti itsekkään ymmärrä " hyvien" valmistamiensa valmisteiden päälle.. tai sit ne on vaan niin hyviä että ei tartte moisia
litkuja...
Tässä vielä yksi osoite, josta voi käydä lukemassa tietoa uudesta tuotteesta juuri laahaavien nokkien ongelmaan http://www.zddplus.com Huomioikaa, että moottorissa on muitakin kohtia, jotka vaativat voimakkaan EP-lisäaineistuksen. Näitä ovat työntotankojen päät, nokkaratas/jakajan ratas, vippojen päät (jos ei ole rullaa päässä) ja moottorit, joissa vipat ovat akselilla ja liukulaakeroidut. Kaikki nämä pinnat kaipaavat myös samaa lisäainetta kulumisen minimoimiseksi. Racers Place on tietoinen kyseisestä tuotteesta ja selvittää parhaillaan sen saatavuuden.