Laatikon kanssa ongelmia...

Tribute to Mustang. Keskustelua VIN-koodeista, valmistusajankohdista tai muuten vaan Mustangista

Valvoja: Ville K

Avatar
zaku
Hiljaisempi
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Elo 2007, 15:57
Paikkakunta: vantaa

Laatikon kanssa ongelmia...

Viesti Kirjoittaja zaku »

Eli mulla olis pieni kysymys?
Omistan vm.96 4,6gt mussen
Vein auton rengasliikeeseen ennen lumia jotta olisivat talvirenkaat laittaneet..
Mutta rengasliikkeen työntekiä innostuikin kokeilemaan miten musse kulkee ..
Onneksi satuin samaan aikaa tulemaan viereisestä kaupasta paikalle!
Noh laatikko heitti öljyt pihalle!
Asia eteni keskustelujen jälkeen siihen että tuo liikeen omistaja lupasi korvata vahingot...
Laatikosta oli mennyt joku tiiviste joka oli ollut alunperinkin väärä kyseiseen laatikkoon...
Talven odottelun jälkeen se tiiviste vihdoin saapui ja autokin saatiin "korjaamolle"
Tiiviste on vaihdettu ja öljyt sisällä...
Mutta kun menin sitä hakeaan niin sieltä kerrottiin että pakki ei toimi :O
Hetken udeltuani että mikäs hitto sen aiheuttaa??
Sieltä kerrottiin että laatikko on sisältä varmaan niin likanen ettei sen takia toimi ja se varmaan pitää viedä johonkin laatikko korjaamolle...
jossa se aukaistaan ja putsataan ja sisään laitetaan uudet öljyt :D
No empä enempiä viitsi vastaavia juttuja kuunella sen korjaamon ehdotuksia...
Kävin kokeilemassa mitä laatikko tekee..
Eli laitoin auton käyntiin ja vaihteen päälle, mutta auto ei liikahtannutkaan...
Kokeilin kaikki vaihteet ja ei tapahtunnut mitään??
Kutsuin korjaamon kaverin paikalle ja kyselin että ei tunnu kulkevan auto edes eteen päin :D
Johon hän tuumasi että kyllä se nosturilla toimi renkaat oli pyörinnyt ja vaihteet oli toiminnut....
No menin takasin autolle ja kokeilin hiukan kovemmalla kaasulla ja kas kummaa auto liikahti.
kovalla kaasulla sain auton liikumaan parimetriä eteen päin, sen jälkeen kokeilin pakilla saman ja tuntu toimivan..
ELi tuntu kuin olisi ajannut manuaalivaihteisella autolla jossa kytkin luistaa niin maan pirusti...
Eli mikäs autossa mahtaa vikana olla ja olisikos tuo isokin remppa..
Jos auto vaatii korjaamoa niin osaatteko suositella jotain firmaa tai ehkäpä joku teistä innostuisi sen kuntoon pistämään?
Tietenkin maksua vastaan!!!
Pikaisia vastauksia jos saisi kun ei viitsisi enää autoa pitempään seisottaa..
Ja muutenkin auto on nyt pahassa paikassa, enkä viitsisi sitä joka päivä sitä siirrellä..
Avatar
foxi-82
Addikti
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Touko 2005, 22:00
Paikkakunta: Ulvila

Re: Laatikon kanssa ongelmia...

Viesti Kirjoittaja foxi-82 »

zaku kirjoitti: No menin takasin autolle ja kokeilin hiukan kovemmalla kaasulla ja kas kummaa auto liikahti.
kovalla kaasulla sain auton liikumaan parimetriä eteen päin, sen jälkeen kokeilin pakilla saman ja tuntu toimivan..
ELi tuntu kuin olisi ajannut manuaalivaihteisella autolla jossa kytkin luistaa niin maan pirusti...
Eli mikäs autossa mahtaa vikana olla ja olisikos tuo isokin remppa..
Jos auto vaatii korjaamoa niin osaatteko suositella jotain firmaa tai ehkäpä joku teistä innostuisi sen kuntoon pistämään?
Kun auto liikahti eteenpäin, niin olisiko se rullannut kevyesti eteenpäin liikkeelle lähdön jälkeen, vai jarruttaako jokin vastaan?
Enpä osaa vikaa arvata, täällä foorumilla on muutama laatikko-ekspertti, varmaan ilmaantuvat paikalle.
Sen ainakin tiedän, että jos jotain rikki, niin ei ole yleensä ilmaista, työt nimittäin.
Esim. AOD:n perushuolto/korjaus täälläpäin ~1500€ kun kyselin :? . Varaosat suht. halpoja.

Eipä minulle kuulu, mutta onpa nolosti tehty lähteä hurjastelemaan asiakkaan autolla :uuh: .
Avatar
zaku
Hiljaisempi
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Elo 2007, 15:57
Paikkakunta: vantaa

Re: Laatikon kanssa ongelmia...

Viesti Kirjoittaja zaku »

Ei mikään jarruttannut vastaan...
Olisi rullannut mutta sai käyttää kohtuuttoman suurta kaasua jotta edes liikkui..
Aivan niin kuin vaihde ei menisi päälle ja heti kun löysää kierroksia niin se vaihde tipuu pois ??
pienellä kaasulla oli aivan sama oliko siellä D,R, tai joku muu vaihde...
yleensä kuitenkin kun vaihteen laitan päälle auto oikein nytkähtää , mutta nyt sellaista ei tapahtunnut
Avatar
foxi-82
Addikti
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Touko 2005, 22:00
Paikkakunta: Ulvila

Re: Laatikon kanssa ongelmia...

Viesti Kirjoittaja foxi-82 »

En ole mikään guru näiden kanssa, täytyy odotta, että nimimerkki ''SamiM'' vastaa. Hänellä tuntuu ainakin tietämystä olevan, ja hyviä neuvoja.
En tiedä tekeekö hän korjaustöitä.
Onhan noita korjaajia, mutta itselle ei tule kuin 2 mieleen, ja ne on molemmat kaukana pääkaupunkiseudulta.
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laatikon kanssa ongelmia...

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Ettei olis turbiini päässyt tyhjenemään, eivätkä ole saaneet korjaamolla sitä ilmattua?
Tällainen minulla tulisi mieleen.
-71 HT 351C 4v
Avatar
zaku
Hiljaisempi
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Elo 2007, 15:57
Paikkakunta: vantaa

Re: Laatikon kanssa ongelmia...

Viesti Kirjoittaja zaku »

Pystynkö tuon helposti tarkastamaan?
Onko Vaikeakin homma?
Kun mulle tuo on aivan hepreaa :)
Laatikoista en tiedä mitään edes sitä vähää..
Kuinka se yleensäkkin voi tyhjentyä?
Kuinka se ilmataan...
Onistunko siinä itse kotikonstein vai pitääkös mennä jonnekin alan firmaan..
Eli tuo turbiini on nähtävästi laatikon sisällä ja kierrättää öljä??
Vai olenko pahasti metsässä :)
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Laatikon kanssa ongelmia...

Viesti Kirjoittaja SamiM »

zaku kirjoitti:Pystynkö tuon helposti tarkastamaan?
Onko Vaikeakin homma?
Kun mulle tuo on aivan hepreaa :)
Laatikoista en tiedä mitään edes sitä vähää..
Kuinka se yleensäkkin voi tyhjentyä?
Kuinka se ilmataan...
Onistunko siinä itse kotikonstein vai pitääkös mennä jonnekin alan firmaan..
Eli tuo turbiini on nähtävästi laatikon sisällä ja kierrättää öljä??
Vai olenko pahasti metsässä :)
Turbiini (momentinmuunnin = torque converter) on moottorin ja vaihteiston välissä ja sen tehtävä on lisätä moottorin tuottamaa vääntömomenttia silloin kun vaihteiston kierrosluku on pieni moottorin vastaavaan nähden, sekä toimia pehmentävänä tekijä vaihteen vaihtojen aikana. Turbiini ja muukin laatikko ilmaantuu itsestään kun öljyä on riittävästi pumpulla. Miten öljymäärä on tarkistettu? Vaihteiston pitää olla käyntilämpöinen, muutaman kilometrin ajolenkki riittää, tai muutaman minuutin käyttäminen nosturilla. Moottori tyhjäkäynnillä, auto vaakasuoralla alustalla käydään kepillä vaihdekaavio läpi pysäyttäen keppi joka asentoon muutamaksi sekunniksi. Mittatikku ylös ja puhdistus, tikku takaisin perille asti ja taas ylös, öljynpinnan pitää ulottua tikussa olevien "HOT"-merkkien väliin.

Mikä sen vaihdetun tiivisteen sijoituspaikka oli? Kenen diagnoosi oli että entinen tiiviste oli ollut väärä ko. laatikkoon?

Nosturilla käytettäessä ei voi sanoa ilman perstuntumaa, että onko laatikossa veto päällä vai ei, sillä pelkkä laatikon sisäinen kitka riittää pyörittämään renkaita vaikka vaihde ei olisi päällä.

Automaatin huollossa hintaa tekee tarvittava työtuntien määrä.
Avatar
zaku
Hiljaisempi
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Elo 2007, 15:57
Paikkakunta: vantaa

Re: Laatikon kanssa ongelmia...

Viesti Kirjoittaja zaku »

Juu kyllä se "korjaamo" oli aika turha reissu :D
Olivat kirjoista lukeneet mitä pitää tehdä :D
No tilasin hinurin paikalle ja laitoin auton ammattilaisen käsiin..
Ölyö olivat laittaneet 2,6litraa kirjan ohjeiden mukaan :D:D
Ei se ole ihme jos auto ei liiku.
Eikös tuonne kuitenkin reilu 10 litraa sitä mene?
tiedä sitten mitä kaikkee ovat tietämättömyydellään sieltä tuhonneet :(
noh jospa nyt laatikko tulisi kuntoon kun auton sain tuonne OY CarMatic:iin
Sitä minulle kehuttiin toisesta laatikko firmasta..
Ja tuntu kaveri puheidensa perusteella laatikoistakin jotakin tietävän..

Niin se diagnoosi siitä tiivisteestä oli jonkun asentajan??
vaikea sanoa mikä sekin oli miehiään..
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Laatikon kanssa ongelmia...

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Niin laatikossa kokonaistilavuus on 10 litran luokkaa, suurin osa siitä on turbiinissa. Loppujen lopuksi litramäärällä ei ole mitään merkitystä kun tikku kertoo oikean määrän. Turbiinissa on tyhjennysroppu, jota kannattaa käyttää öljyä vaihtaessa. Antaa tippasta rauhassa tyhjäksi asti ennen kuin panee kiinni ja uutta sisään. Tietenkin käytetään öljypohja pois ja vaihdetaan suodatin.

4R70W-vaihteistoon joka modular-moottorisessa Mussessa on, kannattaa panna vain Mercon V (viisi) luokiteltua öljyä. Takaa mm. turbiinilukon paremman toiminnan.

Vaikea sanoa sen kummemmin mikä siinä autossa mättää näkemättä tapausta. Mahdollista on että tiivisteen vaihdon yhteydessä on jäänyt esim. joku liitin kiinnittämättä.
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Re: Laatikon kanssa ongelmia...

Viesti Kirjoittaja musse67 »

kuulostaa kyllä että on öljy vähänä jos ei kulje, toivottavasti ei pannat ja levyt ole kerennyt palaa.
Vastaa Viestiin