Kansien palotilan mittaus
- #21
- Aktiivi
- Viestit: 37
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 20:33
- Auto: '65 HT Caspian Blue
- Paikkakunta: Kurikka
Kansien palotilan mittaus
Olen yrittänyt mitata 302:n kansien palotilan tilavuutta ja olen nyt vähän hakuses. laitoin pleksin ja tiivistin sillä kannen palotilan. tein pienen reijän jonka kautta ruikkasin dieseliä kunnes palotila tuli täyteen mutta sain mahtumaan n.120 ml sinne ja kun aloin muuntamaan sitä cc muotoon kävi ilmi että 1 ml = 1 cc mutta eihän se voi pitää paikkaansa että palotilan tilavuus on 120cc vai onko ?
---------------------------------
'65 HT Caspian Blue
---------------------------------
'65 HT Caspian Blue
---------------------------------
Re: Kansien palotilan mittaus
ilmeisesti sulla on tosi saastemallin kannet jos noin paljon siihen menee millilitroissa
1ml on = 1cc ja ihan ohut vaseliini kerros pitää mehut kyllä palotilassa
tee tarkistus mittaus kerran vielä. olihan sulla sytytystulppa tulpan reiäissä
sekin lisää "palotilan kokoa" tulip tyyppiset venttililitkin samoin.
1ml on = 1cc ja ihan ohut vaseliini kerros pitää mehut kyllä palotilassa
tee tarkistus mittaus kerran vielä. olihan sulla sytytystulppa tulpan reiäissä
sekin lisää "palotilan kokoa" tulip tyyppiset venttililitkin samoin.
Re: Kansien palotilan mittaus
Tuossa yksi ohje työn suorittamiseen.#21 kirjoitti:Olen yrittänyt mitata 302:n kansien palotilan tilavuutta ja olen nyt vähän hakuses. laitoin pleksin ja tiivistin sillä kannen palotilan. tein pienen reijän jonka kautta ruikkasin dieseliä kunnes palo-tila tuli täyteen mutta sain mahtumaan n.120 ml sinne ja kun aloin muuntamaan sitä cc muotoon kävi ilmi että 1 ml = 1 cc mutta eihän se voi pitää paikkaansa että palotilan tilavuus on 120cc vai onko ?
http://www.circletrack.com/techarticles ... index.html
Tosin et tarvitse tuollaista tarkkaa pyrettiä vaan voit alussa turvautua vaikka 50 - 100 mml ruiskuun jonka voit ostaa halvalla apteekista.
Pleksilasissa on syytä olla kasi reikää, toisesta neste sisään ja toisesta ilma ulos.
Huomasithan tiivistää venttiilit tulpan ja pleksilasin vaseliinilla tiukasti vuotamattomiksi.
Tuossa tiivistyksessä ei tarvitse käyttää liikaa vaseliinia vain sen verran, että vuotoja ei synny.
Nesteeksi käy lähes mikä tahansa alhaisenviskositeetin omaava litku, itse käytän tuulilasin pesunes-tettä koska siinä on myös alhainen pintajännite.
120 cc palotila jotain meni pieleen totaalisesti.
302 koneiden palotilat on alueella 52 - 70 cc.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- #21
- Aktiivi
- Viestit: 37
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 20:33
- Auto: '65 HT Caspian Blue
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Kansien palotilan mittaus
No niin tarkistus mittaukset on aina paikallaan kun amatöörit on liikenteessä. tulppa oli paikallaan myös ekalla kertaa mutta pleksissä ei ollut kuin yksi reikä jolloin paine päästi nestettä sen verran rajusti ulos että mittaus meni metsään
Tarkistus mittaus kahdella reijällä onnistui huomattavasti paremmin ja tulos olis 69 cc joten päästiin kartalle. Tästä seuraakin jatkokysymys kannattaako k.o kansia käyttää ns. maltilliseen viritykseen, eli tarkoitus olisi myös ajaa kilometrejä eikä pelkästään käydä keskustassa liikennevalo rallia.
Nokka taitaa olla standardi koska nostoa löytyi noin 0,2346/0,2446
Venttilit imu 1,78"/pako 1,45"
Standardi koossa poraus 4,00"
Dekki korkeus 0,011"
Iskun pituus(compression height) 1,616"
Männät standardit 302 1980-> venttiilin lautasten koloilla
Keinut standardit laahaavat
Ja olen sen verran yrittänyt ensin etsiä vanhoista viesteistä, joita kyllä löytyy kiitettävästi mutta niiden soveltaminen omaan käyttötarkoitukseen on hieman vaikeaa joten voisiko joku "tulkata" ja ehdottaa sopivaa kokoonpano minulle
Nokka taitaa olla standardi koska nostoa löytyi noin 0,2346/0,2446
Venttilit imu 1,78"/pako 1,45"
Standardi koossa poraus 4,00"
Dekki korkeus 0,011"
Iskun pituus(compression height) 1,616"
Männät standardit 302 1980-> venttiilin lautasten koloilla
Keinut standardit laahaavat
Ja olen sen verran yrittänyt ensin etsiä vanhoista viesteistä, joita kyllä löytyy kiitettävästi mutta niiden soveltaminen omaan käyttötarkoitukseen on hieman vaikeaa joten voisiko joku "tulkata" ja ehdottaa sopivaa kokoonpano minulle
---------------------------------
'65 HT Caspian Blue
---------------------------------
'65 HT Caspian Blue
---------------------------------
Re: Kansien palotilan mittaus
Jos nyt sattui oikeasti niin, että palotila on 69 cc ja kansi on oikeasti 302 esim. D7OE tai D8OE. Niin käsissäsi on ehkä suuripalotilaisimmat kanne mitä koskaan SBF päällä on käytetty. Vakio männillä ja noilla kansilla päästään puristussuhteessa tuonne 8.0 - 8.4:1 tienoille. Ei kuulosta hyvältä, mutta hy-vän yleismoottorin tuostakin saa.
Iskun pituus(compression height) 1,616" ???????
Tarkoitit varmaankin;
Iskun pituus 3.000"
ja
compression height 1.616"
joka lasketaan seuraavasti
S=Stroke 3.000"
L=Rod Length 5.090
D=Deck Height 8.206"
(Crank to Deck)
Piston Compression Height = D-L-(S / 2)
01.616
Iskun pituus(compression height) 1,616" ???????
Tarkoitit varmaankin;
Iskun pituus 3.000"
ja
compression height 1.616"
joka lasketaan seuraavasti
S=Stroke 3.000"
L=Rod Length 5.090
D=Deck Height 8.206"
(Crank to Deck)
Piston Compression Height = D-L-(S / 2)
01.616
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- #21
- Aktiivi
- Viestit: 37
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 20:33
- Auto: '65 HT Caspian Blue
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Kansien palotilan mittaus
Kiitokset Mexico65:lle selvennyksistä ja vastauksista joista mulle kävi selväksi että käyttökelpoista ei ole kuin lohko jos tavoitteena on 250-300hp motti, joten nyt kysymys kuuluu voiko joku jakaa tietotaitoaan sen verran että antaa reseptin tuollaiseen 250-300hp moottorin rakentamiseen...eli vanhasta moottorista ei käytetä kuin standardi koossa olevan 302 lohko. Tiedän kyllä että minunlaisen amatöörin pitäisi luottaa raakaan rahaan ja ostaa k.o tuote valmiina pakettina mutta se vain minun mielestä kuuluu tähän harrastamiseen että saa itse tehdä ja oppia uutta, joten jos joku vanhoista parroista vois auttaa miestä mäessä...
---------------------------------
'65 HT Caspian Blue
---------------------------------
'65 HT Caspian Blue
---------------------------------
Re: Kansien palotilan mittaus
Tuohon kysymykseen olen jo muutaman kerran vastannut.
Mutta yleensä heitä vastaan uuden kysymyksen, niin kuin nytkin.
Haluatko toteutuksen ajalla vai rahalla?
Paljonko sinulla ja kavereillasi on aikaa käyttää koneen huolelliseen rakentamiseen?
Onko sinulla paljon rahaa?
Jos vastaukset ovat, aikaa on mutta rahaa ei ole paljoa. Niin noilla vakio osilla saat syntymään melko kivuttomasti tuon 250 - 300 hp koneen. Vanhaa säilyy lohko, kiertokanget, kannet ym yleiset osat. Tärkeimmät uudet osat ovat männät, nokka-akseli ja venttiilikoneisto täydellisenä. Töitä pitää tehdä tarkkojen sovitusten ja kansien kanavien työstössä. Kustannus arvio ilman omia töitä noin 1500 -2000€.
PS. multa saat valmiin +300 hp koneen alkaen 2500€ kokonaisuudesta riippuen.
Mutta yleensä heitä vastaan uuden kysymyksen, niin kuin nytkin.
Haluatko toteutuksen ajalla vai rahalla?
Paljonko sinulla ja kavereillasi on aikaa käyttää koneen huolelliseen rakentamiseen?
Onko sinulla paljon rahaa?
Jos vastaukset ovat, aikaa on mutta rahaa ei ole paljoa. Niin noilla vakio osilla saat syntymään melko kivuttomasti tuon 250 - 300 hp koneen. Vanhaa säilyy lohko, kiertokanget, kannet ym yleiset osat. Tärkeimmät uudet osat ovat männät, nokka-akseli ja venttiilikoneisto täydellisenä. Töitä pitää tehdä tarkkojen sovitusten ja kansien kanavien työstössä. Kustannus arvio ilman omia töitä noin 1500 -2000€.
PS. multa saat valmiin +300 hp koneen alkaen 2500€ kokonaisuudesta riippuen.
#21 kirjoitti:Kiitokset Mexico65:lle selvennyksistä ja vastauksista joista mulle kävi selväksi että käyttökelpoista ei ole kuin lohko jos tavoitteena on 250-300hp motti, joten nyt kysymys kuuluu voiko joku jakaa tietotaitoaan sen verran että antaa reseptin tuollaiseen 250-300hp moottorin rakentamiseen...eli vanhasta moottorista ei käytetä kuin standardi koossa olevan 302 lohko. Tiedän kyllä että minunlaisen amatöörin pitäisi luottaa raakaan rahaan ja ostaa k.o tuote valmiina pakettina mutta se vain minun mielestä kuuluu tähän harrastamiseen että saa itse tehdä ja oppia uutta, joten jos joku vanhoista parroista vois auttaa miestä mäessä...
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- #21
- Aktiivi
- Viestit: 37
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 20:33
- Auto: '65 HT Caspian Blue
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Kansien palotilan mittaus
Puhutko mexico65 nyt tuosta sulla olevasta 289 "HP" koneesta vai onko sulla näitä valmiita 300+ koneita varasto väärällään?
Vastauksia kysymyksiisi:
Aikaa on mutta kyllä sitä ennen eläkeikää haluais kumminkin päästä ajelemaan ja rahaa on jos tarvitaan eli isä-ukko opetti että köyhän ei kannata halpaa ostaa jos rahan kulustus on perusteltua niin silloin mutta maailmalle kylvämiseen asti sitä ei ole
Vastauksia kysymyksiisi:
Aikaa on mutta kyllä sitä ennen eläkeikää haluais kumminkin päästä ajelemaan ja rahaa on jos tarvitaan eli isä-ukko opetti että köyhän ei kannata halpaa ostaa jos rahan kulustus on perusteltua niin silloin mutta maailmalle kylvämiseen asti sitä ei ole
---------------------------------
'65 HT Caspian Blue
---------------------------------
'65 HT Caspian Blue
---------------------------------
Re: Kansien palotilan mittaus
Juuri tuota konetta tarkoitan.#21 kirjoitti:Puhutko mexico65 nyt tuosta sulla olevasta 289 "HP" koneesta vai onko sulla näitä valmiita 300+ koneita varasto väärällään?
Yhtään konetta ei ole hylyllä vain tuo 289 auton keulalla, 334 rakenteilla ja Racing 289 HiPo projekti odottamassa vuoroaan.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kansien palotilan mittaus
Osta kaksykkönen ihmeessä tuo Mexikon kone! pääset jo tulevalle kesälle nauttimaan ajosta, elikkä luultavasti huomattavasti ennen eläkeikää?? ..ja luultavasti silloin kun meikäkin alkaa olla eläkeiässä, V8 bensajenkkiautoilu on vain kaunis muisto ..
- #21
- Aktiivi
- Viestit: 37
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 20:33
- Auto: '65 HT Caspian Blue
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Kansien palotilan mittaus
Ei taida meikäläisen ensi kesän ajot olla muusta kiinni kuin maalarista...jota kiinnostaa rahakkaat vakuutusyhtiö hommat enemmän kuin jokin kökkä kynnöspelto mustangit
Jos sitä jatkais oman moottorin rakentelussa niin vois ehkä oppiakin jotain...liian helppo tie ostaa mexico65:n motti...
---------------------------------
'65 HT Caspian Blue
---------------------------------
'65 HT Caspian Blue
---------------------------------
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Kansien palotilan mittaus
Jos halvalla täytyy saada niin osta valmis kone. Voit sitten opetella rakentamalla sen oman motin hieman myöhemmin ja ei harmita jos kone remontin opettelu jää eläkepäiville.#21 kirjoitti:Jos sitä jatkais oman moottorin rakentelussa niin vois ehkä oppiakin jotain...liian helppo tie ostaa mexico65:n motti...
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Kansien palotilan mittaus
Vaihtoehto p, kilikalia pintaan, Mexicolta motti ja kumia tiehen. Ehtiihän sen maalin myöhemminkin. Sitä paitsi, mikään ei nypi niinkuin ensimmäinen naarmu kalliissa maalipinnassa.#21 kirjoitti:Ei taida meikäläisen ensi kesän ajot olla muusta kiinni kuin maalarista...jota kiinnostaa rahakkaat vakuutusyhtiö hommat enemmän kuin jokin kökkä kynnöspelto mustangitJos sitä jatkais oman moottorin rakentelussa niin vois ehkä oppiakin jotain...liian helppo tie ostaa mexico65:n motti...
Noi 69cc kannet ovat, anteeksi nyt vaan, huonoimmat mahdolliset lähtökohdat moottorin rakentamiseen. Kannet ovat kaiken a ja ö. Ymmärrän, moottorin suunnitelu ja kenties sen rakentaminenkin on kivaa, sanoo nimim. "viidettä vuotta rojekti menossa" mutta ainakin 16v. vanhalla motilla on ajettu kuitenkin nilkka oikosena koko ajan. Toisaalta tallissa odottaa joku lankkukyljen 302 pääsyä yhteen käyttikseen, mutta siinä onkin tarkoitus vaan saada auto kulkemaan yli 10 km ilman veden lisäystä ilman mitään kulutus- tai tehotavoitteita mahdollisimman halvalla. Mustangiin kuitenkin laittaisin kunnon motin, toki rakenna, jos haluat, mutta ota sitten saman tien pienemmällä palotilalla olevat kannet.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle
)
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle
Re: Kansien palotilan mittaus
Hyviä neuvoja olet täällä näköjään saanut.
Jos itse olisisin taas uudestaan samassa tilanteessa kuin sinä. Ostaisin ehdottomasti toimivan moottorin mustangiin, (mitä kivaa autosta on jos sillä ei voi ajaa..)
ja opetteluprojetiksi ottaisin vanhan koneen jota rakentaisin pikkuhiljaa innostuksen, ajan ja talouden niin salliessa.

Jos itse olisisin taas uudestaan samassa tilanteessa kuin sinä. Ostaisin ehdottomasti toimivan moottorin mustangiin, (mitä kivaa autosta on jos sillä ei voi ajaa..)
ja opetteluprojetiksi ottaisin vanhan koneen jota rakentaisin pikkuhiljaa innostuksen, ajan ja talouden niin salliessa.
- #21
- Aktiivi
- Viestit: 37
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 20:33
- Auto: '65 HT Caspian Blue
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Kansien palotilan mittaus
Joo eiköhän nuo "69" oo nyt unohdettu...katotaan nyt sitten mitä tästä 302 tehdään...Kansista vois tehdä vaikka sadevesi mittari takapihalle
Kiitoksia vastauksista
---------------------------------
'65 HT Caspian Blue
---------------------------------
'65 HT Caspian Blue
---------------------------------