Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
Noniin ystävät, se on sitten jatkokertomuksen vuoro.
Tarkoitus on tässä irroitella 289 kolostaan ja tarkastella päällisin puolin läpi, eli imusarja irti jne pikkuhuoltoa (kuitenkin löytyy jotain kivaa ja menee täydeksi konerempaksi) Lähinnä tärkein on kuitenkin pesu, sillä kone on saanut päälleen öljyä ja pikeä ja bensaa. Jostain syystä autossa on myös alumiininen imusarja, joka ei ainakaan kaasariin istu. Aiheesta lisää jossain toisaalla, mutta jotkut muistanevat tämän: http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/vi ... toaani.mp3
Ajattelin yrittää kirjoitella vähän edistymistä tänne, jää itsellekin talteen vähän tekstiä, jota voi sitten parin vuoden päästä muistella.
Lähtökohta on se, että kone on suht ok, käynnistysongelmia lukuunottamatta. Käynnistyskin paranisi varmasti ennakoiden yms. tarkastamisella. Jokunen vuosi sitten kyllä dynottiin joku 160 hp tuosta ulos, vaikka alunperin GT:ssäni on ollut niitä kuuluisia jenkkiheppoja se 225 hp, tehtaalla 1966 kesäkuussa kun Mehikon mies kasasi laitteen. Eli kait sieltä jotain on matkan varrelle hukkunut. En tosin luota täysin dynoonkaan, dynossa näkyy selkeä hyppy, joka tuli kait kun vaihde hyppäsi kakkoselta kolmoselle. Ei ilmeisesti pakkokakkonen toiminut? http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/dyno.JPG
Tällä hetkellä projekti on siinä vaiheessa että konepelti ja syylari on irrotettu, samoin vesipumppu. Lämpö-ongelmiakin toki oli, joten kun kone on irti, on hyvä sauma putsata lohkon vesikanavat. Vesipumppu ei ollut järin rikkinäisen näköinen, mutta hyllyssä odottaa uusi. Koneen päässä on myös vaihdettu joku kauhea silppuri propellin tilalle, jonka varmaan voisi vaihtaa myös, jos jostain löytyy alkuperäinen ja mielellään myös tunneli syylariin. Lämpö-ongelmathan olivat nimenomaan paikallaan seistessä, jolloin syylarin läpi ei virrannut ilmaa lainkaan, koska ropelli sitä pyöritteli vain konehuoneen puolella...
Hommattuna on lämmin valoisa talli, moottorinosturi sekä -pukki ja tällä hetkellä vielä kova into. http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/nosturi.jpg Tavoitteena voisi olla vaikkapa 25.5. vw-kerhon pitämä ratapäivä, johon minut kossupullovedolla haastettiin kuplaa vastaan kisaamaan... Kaikkea sitä. Toki myös kerhon varttimailelle pääsee, kun laite on taas kasassa ja leimassa. (viimekesähän jäi välistä kun jenkeistä piti tilata se apusimpukka, kun on quick-steering-kit...)
Mutta näin tähän alkuun. Kovasti kelpaisi neuvot koneen nostamisessa, olen hukannut Haynesin kirjankin. Laatikon jätän paikalleen, siitä on ehkä 3 v sitten vaihdettu nesteet ja se toimii oikein hyvin, joten en viitsisi vipuja ja muita irroitella. Imusarjan tosiaan irroitan ennen nostoa ja voi olla että ilmastoinninkin kenno pitää irroittaa ennen nostoa, ettei mene rikki. Niin, ja tärinänvaimennin pitäis varmasti kanssa hommata, on vähän rapea. Tässä kuva, josta näkyy likaisuus ja myös se, että ainakin koneen etureuna on oranssinpunainen tuon sinisen maalin alta, käsittääkseni kaikki 1966 koneet olivat kokonaan sinisiä?
http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/ve ... u_irti.jpg
Palaan aiheeseen kun homma etenee. Välillä tuppaa laiskottamaan joten ihan huomenna tuskin vielä kirjoitan =)
Timo
Tarkoitus on tässä irroitella 289 kolostaan ja tarkastella päällisin puolin läpi, eli imusarja irti jne pikkuhuoltoa (kuitenkin löytyy jotain kivaa ja menee täydeksi konerempaksi) Lähinnä tärkein on kuitenkin pesu, sillä kone on saanut päälleen öljyä ja pikeä ja bensaa. Jostain syystä autossa on myös alumiininen imusarja, joka ei ainakaan kaasariin istu. Aiheesta lisää jossain toisaalla, mutta jotkut muistanevat tämän: http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/vi ... toaani.mp3
Ajattelin yrittää kirjoitella vähän edistymistä tänne, jää itsellekin talteen vähän tekstiä, jota voi sitten parin vuoden päästä muistella.
Lähtökohta on se, että kone on suht ok, käynnistysongelmia lukuunottamatta. Käynnistyskin paranisi varmasti ennakoiden yms. tarkastamisella. Jokunen vuosi sitten kyllä dynottiin joku 160 hp tuosta ulos, vaikka alunperin GT:ssäni on ollut niitä kuuluisia jenkkiheppoja se 225 hp, tehtaalla 1966 kesäkuussa kun Mehikon mies kasasi laitteen. Eli kait sieltä jotain on matkan varrelle hukkunut. En tosin luota täysin dynoonkaan, dynossa näkyy selkeä hyppy, joka tuli kait kun vaihde hyppäsi kakkoselta kolmoselle. Ei ilmeisesti pakkokakkonen toiminut? http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/dyno.JPG
Tällä hetkellä projekti on siinä vaiheessa että konepelti ja syylari on irrotettu, samoin vesipumppu. Lämpö-ongelmiakin toki oli, joten kun kone on irti, on hyvä sauma putsata lohkon vesikanavat. Vesipumppu ei ollut järin rikkinäisen näköinen, mutta hyllyssä odottaa uusi. Koneen päässä on myös vaihdettu joku kauhea silppuri propellin tilalle, jonka varmaan voisi vaihtaa myös, jos jostain löytyy alkuperäinen ja mielellään myös tunneli syylariin. Lämpö-ongelmathan olivat nimenomaan paikallaan seistessä, jolloin syylarin läpi ei virrannut ilmaa lainkaan, koska ropelli sitä pyöritteli vain konehuoneen puolella...
Hommattuna on lämmin valoisa talli, moottorinosturi sekä -pukki ja tällä hetkellä vielä kova into. http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/nosturi.jpg Tavoitteena voisi olla vaikkapa 25.5. vw-kerhon pitämä ratapäivä, johon minut kossupullovedolla haastettiin kuplaa vastaan kisaamaan... Kaikkea sitä. Toki myös kerhon varttimailelle pääsee, kun laite on taas kasassa ja leimassa. (viimekesähän jäi välistä kun jenkeistä piti tilata se apusimpukka, kun on quick-steering-kit...)
Mutta näin tähän alkuun. Kovasti kelpaisi neuvot koneen nostamisessa, olen hukannut Haynesin kirjankin. Laatikon jätän paikalleen, siitä on ehkä 3 v sitten vaihdettu nesteet ja se toimii oikein hyvin, joten en viitsisi vipuja ja muita irroitella. Imusarjan tosiaan irroitan ennen nostoa ja voi olla että ilmastoinninkin kenno pitää irroittaa ennen nostoa, ettei mene rikki. Niin, ja tärinänvaimennin pitäis varmasti kanssa hommata, on vähän rapea. Tässä kuva, josta näkyy likaisuus ja myös se, että ainakin koneen etureuna on oranssinpunainen tuon sinisen maalin alta, käsittääkseni kaikki 1966 koneet olivat kokonaan sinisiä?
http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/ve ... u_irti.jpg
Palaan aiheeseen kun homma etenee. Välillä tuppaa laiskottamaan joten ihan huomenna tuskin vielä kirjoitan =)
Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
-Johnny Carson
Re: Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
Mielenkiinnolla odotamme mitä projektissa tuleman pitää. Jos tässä leikkisi lyhennelmää siitä Hayesin kirjasta, eli nosto-opas:
- jätä imusarja vielä paikoilleen, helpompi purkaa kun on moottori irrallaan. Kaasari ehkä kannattaa ottaa jo tässä kohtaa pois.
- poista sytytystulpat
- vesipumppu ja flekti sulla jo onkin irti, mutta melkein kannattaisi ottaa jäähdytinkin vielä niin ei ole ainakaan vaaraa että hihnapyörät kampiakselin päässä pussaavat sen lyttyyn nostovaiheessa
- avaan laatikon kurkistusluukku/peltilevy sieltä moottorin/laatikon yhtymäkohdasta moottorin alta
- ruuvaa auki 4 (yleensä) mutteria, siellä tulee pultit turbiinista vetolevyn läpi. Moottoria tarvitsee pyörittää jotta saat ne kaikki auki, siksi tulpat otettiin pois että pyörii helpommin. Voit pyörittää kampiakselin etupäästä, varmaankin siellä on vakiomallinen dampperin pultti joten 15/16" hylsyn tarvitset siihen (24mm toimii myös)
- irrota startti
- kaikki putket/letkut/johdot/pakosarjat yms irti moottorista
- moottori irti turbiinikopasta, 6 pulttia tod. näk ellei sulla satu olemaan early-289
- muista irrottaa mottori korvakkeistaan
- 7/16" UNC pultit ristikkäin kansien päihin ja moottorinosturin ketju niihin kiinni. Itse käyttäisin vanhoja kansi- tai runkolaakeripukkien pultteja tässä. Moottorinosturi auton ETEEN jos vain tilaa mitenkään on.
- tsekkaa vielä että kaikki nostoa haittaava todellakin on irti
- nosta hieman että moottori nousee korvakkeista ylös, sitten vähän eteenpäin että lähtee turbiinokopasta ja turbiinista irti, ja sitten vaan ylös...kannattaa tunkilla auttaa vaihdelaatikkoa vähän ylöspäin niin lähtee helpommin irti
Naapurissa tekivät juuri viime viikolla parissa tunnissa kahteen mieheen, Cougarin 351C irtosi reilussa kolmessa kun oli vähän jumahtaneita pultteja.
- jätä imusarja vielä paikoilleen, helpompi purkaa kun on moottori irrallaan. Kaasari ehkä kannattaa ottaa jo tässä kohtaa pois.
- poista sytytystulpat
- vesipumppu ja flekti sulla jo onkin irti, mutta melkein kannattaisi ottaa jäähdytinkin vielä niin ei ole ainakaan vaaraa että hihnapyörät kampiakselin päässä pussaavat sen lyttyyn nostovaiheessa
- avaan laatikon kurkistusluukku/peltilevy sieltä moottorin/laatikon yhtymäkohdasta moottorin alta
- ruuvaa auki 4 (yleensä) mutteria, siellä tulee pultit turbiinista vetolevyn läpi. Moottoria tarvitsee pyörittää jotta saat ne kaikki auki, siksi tulpat otettiin pois että pyörii helpommin. Voit pyörittää kampiakselin etupäästä, varmaankin siellä on vakiomallinen dampperin pultti joten 15/16" hylsyn tarvitset siihen (24mm toimii myös)
- irrota startti
- kaikki putket/letkut/johdot/pakosarjat yms irti moottorista
- moottori irti turbiinikopasta, 6 pulttia tod. näk ellei sulla satu olemaan early-289
- muista irrottaa mottori korvakkeistaan
- 7/16" UNC pultit ristikkäin kansien päihin ja moottorinosturin ketju niihin kiinni. Itse käyttäisin vanhoja kansi- tai runkolaakeripukkien pultteja tässä. Moottorinosturi auton ETEEN jos vain tilaa mitenkään on.
- tsekkaa vielä että kaikki nostoa haittaava todellakin on irti
- nosta hieman että moottori nousee korvakkeista ylös, sitten vähän eteenpäin että lähtee turbiinokopasta ja turbiinista irti, ja sitten vaan ylös...kannattaa tunkilla auttaa vaihdelaatikkoa vähän ylöspäin niin lähtee helpommin irti
Naapurissa tekivät juuri viime viikolla parissa tunnissa kahteen mieheen, Cougarin 351C irtosi reilussa kolmessa kun oli vähän jumahtaneita pultteja.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
ja jatkoa sitten, ainakin vähän.
Nyt on kaikki muu jaksettu irrottaa, paitsi pakoputket on vielä kiinni. Järkkäilin talliin vielä hyllytilaa lisää niin mahtuu romut pois tieltä. Riihimäelle terveisiä ja kiitoksia kovasti ohjeista. Kyseessä on kuin onkin tosiaan early-289, joten katsellaan ne pultit sieltä turbiinikopasta huolella kun sinne asti pääsen =) Niin ja tosiaan laitan moottorinostimen auton eteen, kuvassa se nyt vaan oli ns. "pois tieltä".
Tällä hetkellä tilanne on siis tämä: http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/purettu.jpgä
Josko huomenna sais moottoripukin kasattua ja sitten etsimään niitä moottorin loppuja pultteja. Sen minä vaan sanon että on tämä mahtavaa vastapainoa nörttipäivätyölle!
Timo
Nyt on kaikki muu jaksettu irrottaa, paitsi pakoputket on vielä kiinni. Järkkäilin talliin vielä hyllytilaa lisää niin mahtuu romut pois tieltä. Riihimäelle terveisiä ja kiitoksia kovasti ohjeista. Kyseessä on kuin onkin tosiaan early-289, joten katsellaan ne pultit sieltä turbiinikopasta huolella kun sinne asti pääsen =) Niin ja tosiaan laitan moottorinostimen auton eteen, kuvassa se nyt vaan oli ns. "pois tieltä".
Tällä hetkellä tilanne on siis tämä: http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/purettu.jpgä
Josko huomenna sais moottoripukin kasattua ja sitten etsimään niitä moottorin loppuja pultteja. Sen minä vaan sanon että on tämä mahtavaa vastapainoa nörttipäivätyölle!
Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
-Johnny Carson
Re: Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
Pultteja 6 tai early-5, mutta eiköhän ne sieltä löydy. Ovat vähän hankaloissa paikoissa ja luultavasti kovaa kiinni...
Bensapumpun tuloletku on vielä kiinni kuvan perusteella.
Moottorinkorvakkeet kun on early -malliset myös niin on helpoin alakautta ruuvata vain mutterit pois.
Bensapumpun tuloletku on vielä kiinni kuvan perusteella.
Moottorinkorvakkeet kun on early -malliset myös niin on helpoin alakautta ruuvata vain mutterit pois.
Bingo!Poro kirjoitti:Sen minä vaan sanon että on tämä mahtavaa vastapainoa nörttipäivätyölle!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
update
Nyt on sitten konetta irroiteltu ja pari kuvaa lisää otettu.
Startti irtosi kun sain yläpuolen pultille nivelen räikkään, oli muutoin vähän ahtaahko paikka. Starttikin on suht paskanen, mutta ehjä. Hampaiden etureunassa näkyy "lastuavan työstön" jälkiä, kun on huonosti starttailtu, taikka suorastaan väärin.
http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/startti.jpg
Startin irroituksen jälkeen näyttikin jo tältä:
http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/startti_irti.jpg
Irrottelin sitten tuolta vetolevystä neljä mutteria ja niinpä se turbiini työntyi sentin verran auton perää kohden, eli irti on.
Irrotin seuraavaksi imusarjan kaasareineen koneesta. Tämä siitä syystä, että koneessa oleva Weiandin alu-imusatsi ei ole vissiin ihan alkuperäinen, eikä todellakaan sovi millään tiivisteellä kaasariin. Laitilassa tuli laitettua isolla liimalla itsetehty tiiviste kiinni, joten sitä ei turhaan kannata irroitella. Imusarja näyttääkin sitten tältä:
http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/imusarja.jpg
Tuo keskellä oleva kuumentuma ei näytä livenä ihan noin pahalta, mutta onko se sitten käynyt niin lämpimänä että on öljyä palanut kiinni, kuten Make epäili? Tiivisteet on ainakin suht tuoreet...
Auto on tullut suomeen kesällä '96 ja sen tiedän ettei sen jälkeen ainakaan ole konetta avattu.
Tältä taas näyttää lohko irroituksen jälkeen: http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/imusarjaton2.jpg
Minä kun en mistään mitään vielä näistä autoista tiedä, niin mielellään saa kysellä ja ihmetellä kaikkea ääneen, että onko jokin ihan ok... Itse esimerkiksi ihmettelen että takaosastaan tuossa imusarjassa ei ole vesikiertoa lainkaan. Onkohan se ihan ok? Eikös kone käy silloin vähän lämpimämpänä takaosastaan?
Mutta joo, jos huomenna hakisi kettinkiä norsuun ja parit pultit millä kone nousee niin saa sitten moottoritelineeseen kiinni. Onko ok jos tuon koneen nostaa noista esim. edessä olevista apulaitteiden kiinnitysrei'istä? Eli niihin pitkät pultit ja kettinki kiinni. Entäpä onko kellään kokemusta miten 289 sopii tuollaiseen "standardiin" moottoritelineeseen mitä esim. biltema myy 49 e kpl?
Nyt siis seuraavana on vaiheessa tukea laatikko, kiinnittää vaijerit, irrottaa laatikon ja koneen väliset 6 pulttia, sitten koneen tyynyistä kaksi pitkää pulttia pois ja pumpata norsulla kone ylös.
Niin, ja sitten kun kone on nätisti telineessään, niin sittenhän ne vasta oikeat työt alkaakin =)
Timo
Nyt on sitten konetta irroiteltu ja pari kuvaa lisää otettu.
Startti irtosi kun sain yläpuolen pultille nivelen räikkään, oli muutoin vähän ahtaahko paikka. Starttikin on suht paskanen, mutta ehjä. Hampaiden etureunassa näkyy "lastuavan työstön" jälkiä, kun on huonosti starttailtu, taikka suorastaan väärin.
http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/startti.jpg
Startin irroituksen jälkeen näyttikin jo tältä:
http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/startti_irti.jpg
Irrottelin sitten tuolta vetolevystä neljä mutteria ja niinpä se turbiini työntyi sentin verran auton perää kohden, eli irti on.
Irrotin seuraavaksi imusarjan kaasareineen koneesta. Tämä siitä syystä, että koneessa oleva Weiandin alu-imusatsi ei ole vissiin ihan alkuperäinen, eikä todellakaan sovi millään tiivisteellä kaasariin. Laitilassa tuli laitettua isolla liimalla itsetehty tiiviste kiinni, joten sitä ei turhaan kannata irroitella. Imusarja näyttääkin sitten tältä:
http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/imusarja.jpg
Tuo keskellä oleva kuumentuma ei näytä livenä ihan noin pahalta, mutta onko se sitten käynyt niin lämpimänä että on öljyä palanut kiinni, kuten Make epäili? Tiivisteet on ainakin suht tuoreet...
Tältä taas näyttää lohko irroituksen jälkeen: http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/imusarjaton2.jpg
Minä kun en mistään mitään vielä näistä autoista tiedä, niin mielellään saa kysellä ja ihmetellä kaikkea ääneen, että onko jokin ihan ok... Itse esimerkiksi ihmettelen että takaosastaan tuossa imusarjassa ei ole vesikiertoa lainkaan. Onkohan se ihan ok? Eikös kone käy silloin vähän lämpimämpänä takaosastaan?
Mutta joo, jos huomenna hakisi kettinkiä norsuun ja parit pultit millä kone nousee niin saa sitten moottoritelineeseen kiinni. Onko ok jos tuon koneen nostaa noista esim. edessä olevista apulaitteiden kiinnitysrei'istä? Eli niihin pitkät pultit ja kettinki kiinni. Entäpä onko kellään kokemusta miten 289 sopii tuollaiseen "standardiin" moottoritelineeseen mitä esim. biltema myy 49 e kpl?
Nyt siis seuraavana on vaiheessa tukea laatikko, kiinnittää vaijerit, irrottaa laatikon ja koneen väliset 6 pulttia, sitten koneen tyynyistä kaksi pitkää pulttia pois ja pumpata norsulla kone ylös.
Niin, ja sitten kun kone on nätisti telineessään, niin sittenhän ne vasta oikeat työt alkaakin =)
Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
-Johnny Carson
Re: Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
Juu ei, näyttää 1-tasoiselta X-Celeraattorilta, eli tuon puolesta voi rakentaa 7000rpm kiertävän koneen no probleemo...Poro kirjoitti:Weiandin alu-imusatsi ei ole vissiin ihan alkuperäinen, eikä todellakaan sovi millään tiivisteellä kaasariin. Laitilassa tuli laitettua isolla liimalla itsetehty tiiviste kiinni, joten sitä ei turhaan kannata irroitella.
Poro kirjoitti:tuossa imusarjassa ei ole vesikiertoa lainkaan. Onkohan se ihan ok?
Useissa aftermarket -imusarjoissa ei ole takana vesikiertoa lainkaan.
Juu ja ei. Eli 7/16 pultit kansien päihin ristikkäin mutta pituus vain juuri sen verran kun tarvitsee. Mutta joka tapauksessa ketju kiinni ihan pultin juureen kannen lähelle. Vaikka 7/16 on iso niin kyllä tuo moottori sen 200+ kiloa painaa ja onse paljon se...Poro kirjoitti:Onko ok jos tuon koneen nostaa noista esim. edessä olevista apulaitteiden kiinnitysrei'istä? Eli niihin pitkät pultit ja kettinki kiinni
Poro kirjoitti:Entäpä onko kellään kokemusta miten 289 sopii tuollaiseen "standardiin" moottoritelineeseen mitä esim. biltema myy 49 e kpl?
No näitä kokemuksia lienee vähän joka notkossa, kun monella sellainen on. Ilmeisesti saat samaa tavaraa Motonetista about 37EUR. Kyllähän noilla tekee mutta taaemmat pyörät ovat hepposesti kiinni, itse olen suunnitellut vähän rälläkän ja mikkiliiman käyttöä & uudet pyörät sinne.
Yksi huomio saman tien; moottori on SISÄLTÄ todella puhtaan näköinen tuosta nostajalaaksosta, eli ei ole kauheassa tervassa niin kuin lämpimänä käyneet ja huonoila öljyillä ajetut monesti ovat. Eli lämmöt lienevät pysyneet kurissa, öljyt kunnossa, ja/tai rempasta ei kauaa aikaa. Mutta kun sanot ettei yli 10v aikana ole ollut auki niin asiat tainneet olla jokseenkin kohdallaan tai sitten tuolla ei ole ajettu paljon mitään. Koneen ja laatikon välipelti on maalattu keltaiseksi joten jotain koneelle lienee tehty jossain vaiheessa, tai laatikko/vetolevy ollut irti tms.
Re: Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
Kyllä tuo bilhelvettenin teline on aivan ok, mutta modaa vähän sitä turvallisuuden nimissä. Hitsaa telineeseen alas alapalkin ja pystypalkin väliin tuki niin teline ei ole enää retvakka. Perus kuosissa pikkulohkon painon alla telin juuri ja juuri kestää, mutta on kovin makaroonin oloinen. Minulla on tuo lisätuki hitsattuna ja telineessä on roikkunut ainakin SBF, SBC, BBC ja BBM eikä mitään ongelmaa.Poro kirjoitti: Entäpä onko kellään kokemusta miten 289 sopii tuollaiseen "standardiin" moottoritelineeseen mitä esim. biltema myy 49 e kpl?
Re: Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
Hienoa, kiitos vinkeistä. Katsoin itsekin että omituisen puhdas tuo kone on. Lienee muualla kuin koneessa vikaa, kun dyno näytti 160 hp kun pitäisi yli 200 olla...? =)
Oisko kellään mahdollisesti kuvia moottorista tuollaisessa telineessä? Itsellä ei ole juuri nyt mahdollisuutta rautaliimaan, ja ihmetyttää miten se siihen pitäisi edes kiinnittää. Pulttiostoksillehan tämä menee väkisin... jospa tänään jo saisi irti. En vaan uskalla irrottaa ennenkuin olen varma miten saan telineeseen. Toisaalta taidan nostaa siirtolavalle ensin, nyt kun on tuo norsu niin on helppo nostella useampaan kertaan ja kikkailla.
Timo
Oisko kellään mahdollisesti kuvia moottorista tuollaisessa telineessä? Itsellä ei ole juuri nyt mahdollisuutta rautaliimaan, ja ihmetyttää miten se siihen pitäisi edes kiinnittää. Pulttiostoksillehan tämä menee väkisin... jospa tänään jo saisi irti. En vaan uskalla irrottaa ennenkuin olen varma miten saan telineeseen. Toisaalta taidan nostaa siirtolavalle ensin, nyt kun on tuo norsu niin on helppo nostella useampaan kertaan ja kikkailla.
Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
-Johnny Carson
Re: Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
No tuossa suunnilleen näkyy kone pukissa, voin napsaista takaa kuvan niin näet miten on neljällä pultillaan kiinni.
http://www.ponikorjaamo.com/kuvia/spc.jpg
Kun moottori on norsussa roikkumassa, ota moottoripukin musta osa irti pukista ja kiinnitä se moottoriin. Sitten nostat pukin ja sujautat putken kiinni siihen moottoriin kiinnitettyyn, ja lasket norsulla alas.
http://www.ponikorjaamo.com/kuvia/spc.jpg
Kun moottori on norsussa roikkumassa, ota moottoripukin musta osa irti pukista ja kiinnitä se moottoriin. Sitten nostat pukin ja sujautat putken kiinni siihen moottoriin kiinnitettyyn, ja lasket norsulla alas.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
Noniin.
Projektihan on edennyt vaikkakin hitaasti. Jossain kerhomiitissä tuli luvattuakin että kirjoitan valmistumisen jälkeen yhtenäisemmän tarinan kun ei tää pätkittäiskirjoitus oikein luonnistu kun ei meinaa mitään tapahtuakaan. =)
Mutta kysymys kuuluukin että löytyykö tuota alipaineputkea kaasarin juureen mistään helposti? Eli se metallinen mikä Autoliten juureen kiinnitetään. Tuntuu olevan pahasti löysällä, osasyy siis huonoon kylmäkäynnistykseen.
Entäpä onko noi bypass -letkut ja muut ihan hyllytavaraa esim. Reissörs Pleississä? Jos tästä jo viimoset osat sais haettua ja sitten kasaan...
Timo
Projektihan on edennyt vaikkakin hitaasti. Jossain kerhomiitissä tuli luvattuakin että kirjoitan valmistumisen jälkeen yhtenäisemmän tarinan kun ei tää pätkittäiskirjoitus oikein luonnistu kun ei meinaa mitään tapahtuakaan. =)
Mutta kysymys kuuluukin että löytyykö tuota alipaineputkea kaasarin juureen mistään helposti? Eli se metallinen mikä Autoliten juureen kiinnitetään. Tuntuu olevan pahasti löysällä, osasyy siis huonoon kylmäkäynnistykseen.
Entäpä onko noi bypass -letkut ja muut ihan hyllytavaraa esim. Reissörs Pleississä? Jos tästä jo viimoset osat sais haettua ja sitten kasaan...
Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
-Johnny Carson
Re: Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
Tosta sun dynotuksesta.. sulla oli ilmeisesti käytössä rulla dyno.
Nämä Wanhat usa-autojen moottorit on dynottu suoraan moottorin kampiakselista ilman apulaitteita . SIKSI sulla niin suuri tehoero. ja käytetty mittayksikkö on SAE Gross
jos vakio 289 työntää 225hp takapyöristä C-4 perässään ja 8"perä, olis ihan virkeessä
iskussa 225 DIN hevosillaan...
Nykyiset rulla dynot ilmoittaa DIN mittayksikössä hevosvoimat
eli ei sun moottorisi ollut kauheen väsynyt . n180-190 DIN hp arviosin takapyöristä
vastaavalla uudella koneella . NYKY USA pannuthan mitataan SAE Net eli apulaitteillaan.
Tehomittaukset suomessa Kilowatti- Newtonmetreinä
ja konversoidaan ne sitten hepoiksi ja libseiksi -
Nämä Wanhat usa-autojen moottorit on dynottu suoraan moottorin kampiakselista ilman apulaitteita . SIKSI sulla niin suuri tehoero. ja käytetty mittayksikkö on SAE Gross
jos vakio 289 työntää 225hp takapyöristä C-4 perässään ja 8"perä, olis ihan virkeessä
iskussa 225 DIN hevosillaan...
Nykyiset rulla dynot ilmoittaa DIN mittayksikössä hevosvoimat
eli ei sun moottorisi ollut kauheen väsynyt . n180-190 DIN hp arviosin takapyöristä
vastaavalla uudella koneella . NYKY USA pannuthan mitataan SAE Net eli apulaitteillaan.
Tehomittaukset suomessa Kilowatti- Newtonmetreinä
ja konversoidaan ne sitten hepoiksi ja libseiksi -