
Keinuista ja peltisarjoista!
Keinuista ja peltisarjoista!
Joo eli tuli semmonen kysymys mieleen ku noita keinuja kattelin luetteloista että mitä eroa on pedestral ja stud mount keinuilla? Liittyykö se jotenkin niiden kiinnitys tapaan? Ja mitkähän tuolla mun t-birdin 5.0 HO koneessa majailee? Ja pystyykö valitsemaan vaikka toisenlaiset ku nyt jos hommaa uudet alukannet? Sitten peltisarja asiaa, mitä eroa on foxi korisen ja sn 95 shorty sarjoilla? Ja kummatkin siis 5.0 koneisessa! Ku pitäis tuumailla että kumpia kokeilis tonne t-birdin konehuoneeseen! 

Re: Keinuista ja peltisarjoista!
Sulla on melko varmaankin pedestal-keinut, ellei sitten joku aiempi omistaja ole kansia vaihtanut tai muuttanut studimalliksi. Erot näet lataamalla Ford Racing Performance Parts katalogin, jonka loppupuolella on jotain tekniikkaselostuksia mm. erilaisten keinujen eroja.
Jos hankit uudet alsakannet, valinnanvaraa on molempia malleja, mutta vain miedommissa kansissa. Räyhemmissä versioissa on yleensä studit ja räyhräyh-versioissa voi olla jo sitten jotain rallimpaa mallia.
Jos hankit uudet alsakannet, valinnanvaraa on molempia malleja, mutta vain miedommissa kansissa. Räyhemmissä versioissa on yleensä studit ja räyhräyh-versioissa voi olla jo sitten jotain rallimpaa mallia.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Re: Keinuista ja peltisarjoista!
Onko ne pedestralit niinku sillein että kaikki vivut on samalla akselilla ja stud mountit sillei että jokainen on erillinen oma vipu? Vai miten se nyt olikaan?
Re: Keinuista ja peltisarjoista!
Jos kaikki vipat on yhdellä akselilla, niin se niin kuin Kenttiläisessä tai FE:ssä. Pikkulohkoissa sellaisia ei ole tehtaalta tullut.
Pedestaleissa on keinun läpi menevä kikkare pultilla kiinni ja keinu kiikkuu sen kikkaretta vasten ja sitten siinä on vielä u-profiili, joka yhdistää kaksi kikkaretta. Onpa hankala selittää, mutta tajuat kun näet. Eli avaa venakoppa tai lataa se Fordin katalogi.
Koitin kuuklettaa kuvaa sanoilla pedestal stud mount ja hämmästyin kuinka monta foorumia maailmassa on keskustelemassa samasta aiheesta.
Pedestaleissa on keinun läpi menevä kikkare pultilla kiinni ja keinu kiikkuu sen kikkaretta vasten ja sitten siinä on vielä u-profiili, joka yhdistää kaksi kikkaretta. Onpa hankala selittää, mutta tajuat kun näet. Eli avaa venakoppa tai lataa se Fordin katalogi.
Koitin kuuklettaa kuvaa sanoilla pedestal stud mount ja hämmästyin kuinka monta foorumia maailmassa on keskustelemassa samasta aiheesta.

Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
- Drummer
- Mega-addikti
- Viestit: 632
- Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
- Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
- Paikkakunta: Ristiina
Re: Keinuista ja peltisarjoista!
Pedestal: pedestal eli jalka, jonka läpi pultilla kiinni kanteen, jossa kiinnitys"korokkeessa" ura. Jalka ei pääse pyörimään urassa, yleensä ei-säädettävä, paitsi shimmeillä.
http://store.summitracing.com/largeimag ... 6878_w.jpg
Stud: kannessa studi (kierretappi?) jokaista keinua varten, keinu kiinni mutterilla. Yleensä säädettävä ja tarvitsee guideplatet, ainakin muutoshommissa.
http://static.summitracing.com/global/i ... 6912_w.jpg
Shaft: kaikki kannen keinut yhdessä akselissa (inline) tai kaksi per akseli (canted valve)
http://static.summitracing.com/global/i ... 6bke_w.jpg
Tuli näitä vähän tutkailtua kun Cleveen (pedestal) etsin rullavippoja, nyt sitten pääsin loistamaan


http://store.summitracing.com/largeimag ... 6878_w.jpg
Stud: kannessa studi (kierretappi?) jokaista keinua varten, keinu kiinni mutterilla. Yleensä säädettävä ja tarvitsee guideplatet, ainakin muutoshommissa.
http://static.summitracing.com/global/i ... 6912_w.jpg
Shaft: kaikki kannen keinut yhdessä akselissa (inline) tai kaksi per akseli (canted valve)
http://static.summitracing.com/global/i ... 6bke_w.jpg
Tuli näitä vähän tutkailtua kun Cleveen (pedestal) etsin rullavippoja, nyt sitten pääsin loistamaan



Joo'o, eipä muutaman illan tunnit riittäneet kuin pintaraapaisuun aiheen nettitarjonnan suhteen. Paikoin kovaakin oli väittely studin/pedestalin paremmuudestaArto65FB kirjoitti:Koitin kuuklettaa kuvaa sanoilla pedestal stud mount ja hämmästyin kuinka monta foorumia maailmassa on keskustelemassa samasta aiheesta.

-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Re: Keinuista ja peltisarjoista!
No nyt tuli hyvin selväks kuvien kera!
Kiitos paljon tiedoista, joo mä luulin että toiset on kaikki irrallisia omia vipuja ja toiset kaikki samalla akselilla, mutta eihän se niin ollukaan, toiset vaan on mutterilla ja toiset pultilla. Väkisin vaan hiipii mieleen että mikä noista tekee toisistaan paremman????
Normaali käytössä ei varmaan mitään merkitystä kummat koneessa on! Onko se vipu kiinni mutterilla vai pultilla, kyllä varmaan kummatkin paikallaan pysyy! 



Re: Keinuista ja peltisarjoista!
Yksi studin hyvä puoli on säädettävyys. Vaikka tekihän foordi niitäkin suuressa neroudessaan positive stop -mallina, jossa säätönä on työntötangon pituus. Toinen on ehkä tuo 5/16" vs 3/8".Topias74 kirjoitti:No nyt tuli hyvin selväks kuvien kera!Kiitos paljon tiedoista, joo mä luulin että toiset on kaikki irrallisia omia vipuja ja toiset kaikki samalla akselilla, mutta eihän se niin ollukaan, toiset vaan on mutterilla ja toiset pultilla. Väkisin vaan hiipii mieleen että mikä noista tekee toisistaan paremman????
Normaali käytössä ei varmaan mitään merkitystä kummat koneessa on! Onko se vipu kiinni mutterilla vai pultilla, kyllä varmaan kummatkin paikallaan pysyy!
Jos jousipaineet ja kierrokset pysyy normaaleina ja säätö ei ongelma, niin eiköhän ne pedestaalikeinutkin kasassa pysy. Noilla on kuitenkin aika paljon ajettu 70-luvulta lähtien eikä niistä ainakaan mitään surullisenkuuluista legendaa ole tullut.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS