kardaaninpituus
kardaaninpituus
kuinka mitataan kardaanin pituus jos vaihteiston ristinivelestä on perän ristiniveleen matkaa kuvitteellisesti 100cm niin kuinka paljon silloin on kardaanin pituus ,koska jos kardaani on 100cm pitkä niin sehän on liian pitk:S jäi kardaani liian lyhyeksi kun vaihdoin tuon tko-600
- Fastback
- Over The Top
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: kardaaninpituus

Ristinivelien keskipisteiden etäisyys toisiinsa on yleensä se kardaanin pituus jonka kardaaninvalmistaja haluaa tietää, jotta kardaani pystytään valmitamaan (kuvan mitta C). Vaihteiston liukujoukille pitää jättää n. 2,5-3 cm liikevaraa kun auto on renkaillaan maassa, joten huomio se kardaanin pituuteen. Liukujoukkia ei kuulu juntata pohjaan ja mitoittaa siihen sopiva kardaani, koska sitten tulee montussa lyömään vaihteistoon ja kovasti. Onko muita mielipiteitä liikeradan pituuteen?
Minä tilasin kardaanin Mark Williams Enterpricelta, tuli juuri semmoinen kun tilaisin ja todella kauniisti viimeistelty. Voin suositella. Riippuen autosi käytöstä tulee määritellä minkälaisilla ristinivelillä pärjäät? Niitähän on standardit, heavydutyt ja superheavydutyt.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
onko vaihteiston liuku yoke liikerata eripituinen jos on kierro jouset taikka lehtijouset itselläni on lehti jouset. minulla taitaa jäädä tuo kardaani 5cm liian lyhyeksi 

- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Tuo lyhyys viittaisi siihen että kardaani on ollut esim. erliaisella liuku yokella alunperin, jos ei sitten ihan väärä.foord kirjoitti:onko vaihteiston liuku yoke liikerata eripituinen jos on kierro jouset taikka lehtijouset itselläni on lehti jouset. minulla taitaa jäädä tuo kardaani 5cm liian lyhyeksi
Joissakin liuku yokeissa on värinää poistamassa dampperin tyyppinen kiekko, joka lisää yoken toiminnallista pituutta 20-30mm.
kyllä tuo yoke oli erilainen ja siitä tuo pituuden muuttuminen johtuukin tarvitsee varmaankin teettää suoraa tuollainen rosteri kardaani
Vähän offtopic, mutta onko noissa eri kardaanimateriaaleissa millaiset kestävyys/painoerot?foord kirjoitti:kyllä tuo yoke oli erilainen ja siitä tuo pituuden muuttuminen johtuukin tarvitsee varmaankin teettää suoraa tuollainen rosteri kardaani
- Fastback
- Over The Top
- Viesti:

Tuo on Mark Williamsin sivuilta kopsattu taulukko. Siitä saa vähän suuntaa. Kriittinen nopeus suhteessa hv määrään ratkaisee. Minä päädyin MW:n mittatilaustyönä tehtyyn 3 1/2" mild steel kardaaniin, olikohan hinta jotain 500e hintaa kotimaahan tullattuna. Mukana mittojen mukaan tehty kardaani, 1350 ristinivelet ja vaihteiston liukujoukki. Tosi mahtava paketti, vielä ei oo porsinut.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
Ok, millaisilla tehoilla testattu/rääkätty? Sliksien kanssa stripillä vai normikumeilla kadulla?Fastback kirjoitti: Tosi mahtava paketti, vielä ei oo porsinut.
Mitäs luulette tollasen kestävän foxin alla:
http://store.summitracing.com/egnsearch ... 5&D=302905
Ford Racing Driveshaft Assemblies
Replace your driveshaft with this heavy-duty aluminum one.
By using a lighter weight driveshaft, you reduce its rotational mass while it is turning, freeing up horsepower, which translates to faster speeds and lower ETs. These lightweight aluminum driveshafts are just the ticket. They feature high-strength, .114 in. wall thickness, a 6061-RT62 aluminum seamless tube, and include 1330 high-performance U-joints. They weigh approximately half as much as your OEM steel shaft, but are twice as strong!
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Mitäs luulette tollasen kestävän foxin alla:
On näitä Foxin alla ainakin yksi katkaistu, 500+ hp 393w koneena...
On näitä Foxin alla ainakin yksi katkaistu, 500+ hp 393w koneena...
- Fastback
- Over The Top
- Viesti:
juu, olis varmaan pitänyt laittaa se hymiö... kaikki 500 metriä on kestänyt. Siinä oli kyllä sladia ja kumin polttoa. Tehoa on liian vähän ja alla 195/55-15 M+S:t. Mä uskon että tuo jortaani kestää mun käytössä oikeillakin renkailla, en kai mää sinne mitään hammastikkua olisi laittanut edes. Kardaani on mitoitettu huomattavasti kovempaa höykytykseen mitä se nyt joutuu kestämään ja niin suosittelen muillekin hiperf nälkäisille. Stripille auton kanssa mennään 28*13 sliksien kanssa ja eniten pelkään vetoakseleiden kestoa.Eve kirjoitti:Ok, millaisilla tehoilla testattu/rääkätty? Sliksien kanssa stripillä vai normikumeilla kadulla?Fastback kirjoitti: Tosi mahtava paketti, vielä ei oo porsinut.
Motorsportin alujordaanit ovat lähinnä vakion korvikkeet tai vähän kutiteltuun autoon jota ei stripillä riivata. Halpojahan ne ovat, mutta ei oikotie onneen jos on oikeasti potkua. Jos Antin kanssa puhutaan samasta foxista niin se repi alujordaanin kappaleiksi Alastaron stripillä. Alumiini on ihanan kevyttä mutta ei ihan lyö vertoja teräkselle kestossa. MW tuotteita uskallan avoimesti kehua, se vähän maksaa mutta sitä myös saa mistä maksaa. Toiseksi heillä on hyvä asiakaspalvelu jossa ymmärretään mitä asiakas haluaa.
Ööö, siis hajosiko nimenomaan kardaani vai mikä?Fastback kirjoitti:juu, olis varmaan pitänyt laittaa se hymiö... kaikki 500 metriä on kestänyt. Siinä oli kyllä sladia ja kumin polttoa.
- Fastback
- Over The Top
- Viesti:
mitään ei hajonnut. alkoi vaan lämmöt nouseen kun ei flektit olleet kytkettyinä, siitä se 500m. En kai mä mw:a kehuisi jos olisi heti porsinut. Pitäisi varmaan kirjoittaa selvemmin?Eve kirjoitti:Ööö, siis hajosiko nimenomaan kardaani vai mikä?Fastback kirjoitti:juu, olis varmaan pitänyt laittaa se hymiö... kaikki 500 metriä on kestänyt. Siinä oli kyllä sladia ja kumin polttoa.
-
- Mega-addikti
- Auto: Galaxie -61
Fastback kirjoitti:mitään ei hajonnut. alkoi vaan lämmöt nouseen kun ei flektit olleet kytkettyinä, siitä se 500m. En kai mä mw:a kehuisi jos olisi heti porsinut. Pitäisi varmaan kirjoittaa selvemmin?Eve kirjoitti:Ööö, siis hajosiko nimenomaan kardaani vai mikä?Fastback kirjoitti:juu, olis varmaan pitänyt laittaa se hymiö... kaikki 500 metriä on kestänyt. Siinä oli kyllä sladia ja kumin polttoa.
taas mä pilaan sun päivän , mulla on kestäny vm-61 vakiokeppi pikkuristikoilla näihin päiviin asti

nyt on havaittavissa semmosta tiskirätti ilmiöö

millos olet tulossa tänne päin , tarttis kohta niitä kardaani yms, osia ?
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- Fastback
- Over The Top
- Viesti:
Se alkoi sullakin Galaxie osat paukkumaan kun laitoit Nascar Toploaderin sinne C6:n tilalle. Joutuu palikat vaan kovemmalle koetukselle. Mä tuun sunnuntaina tallille hirnumaan, joten voitais ensviikon aikana kaivaa jordaani esiin. Siinä heavy duty 1330 ristikot ja mullahan olisi sulle se 1330 ristikolla oleva toploader käypä liukujoukki. Mä soittelen lähipäivinä.Galaxie61 kirjoitti:taas mä pilaan sun päivän , mulla on kestäny vm-61 vakiokeppi pikkuristikoilla näihin päiviin asti![]()
nyt on havaittavissa semmosta tiskirätti ilmiöö![]()
millos olet tulossa tänne päin , tarttis kohta niitä kardaani yms, osia ?