FOX takapää
FOX takapää
Mikä on toimiva iskunvaimennin foksin takapäähän,nyt on uudhkot tarvike iskarit(halvat) ja vakio jouset ja uretaani puslat alustassa.
Etupää toimii kohtuullisesti mutta takapää hyppii ja pomppii miten sattuu on tosi pintakovan tuntuinen oli myös ennen puslien vaihtoa joten itse syytän iskunvaimenninta.Konista aiemmista ajopeleistä hyviä kokemuksia ja bilstain on laadukas myös onko muita toimivia pumppuja saatavana kyseiseen kulkineeseen.
Etupää toimii kohtuullisesti mutta takapää hyppii ja pomppii miten sattuu on tosi pintakovan tuntuinen oli myös ennen puslien vaihtoa joten itse syytän iskunvaimenninta.Konista aiemmista ajopeleistä hyviä kokemuksia ja bilstain on laadukas myös onko muita toimivia pumppuja saatavana kyseiseen kulkineeseen.
Re: FOX takapää
Mulla rauhoittui takapää kun vaihdoin sinne Konit. Varsinkin ne poikittain olevat iskarit kannattaa uusia. Niillä on yllättävän paljon vaikutusta.
Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Re: FOX takapää
Kannatetaan keltaisia koneja, mulla oli takana vanhat punaiset ja perä pääsi pompottamaan kun märällä suti, nyt ei enää, nyt vielä etupää paremmaksiFoxy Lady kirjoitti:Mulla rauhoittui takapää kun vaihdoin sinne Konit. Varsinkin ne poikittain olevat iskarit kannattaa uusia. Niillä on yllättävän paljon vaikutusta.

Go tell Alice....
Re: FOX takapää
tank you!
Eli konia kehiin vaan.
Eli konia kehiin vaan.
Re: FOX takapää
Uretaanipuslat FOX Mustangin takapään tukivarsissa auttaa ehkä suoraan ajettaessa, mutta pilaa kaarreominaisuuksia, koska ne korostaa sitä kuuluisaa FOX taka-akselin "snap oversteer"-ominaisuutta.BB kirjoitti: vakio jouset ja uretaani puslat alustassa.
ex-fox
Re: FOX takapää
moi
Onko auto vakiokorkeudessa vai madallettu? Missä kaikkialla on uretaania?
Onko auto vakiokorkeudessa vai madallettu? Missä kaikkialla on uretaania?
Re: FOX takapää
Uretaanipuslat takapäässä on ylä ja alatukivarsissa.
Korkeus on luultavasti vakio kun ei tuo niin kovin matalalta näytä.
Korkeus on luultavasti vakio kun ei tuo niin kovin matalalta näytä.
Re: FOX takapää
Paperilla ja joidenkin valmistajien liian kovilla puslilla näin voikin tapahtua. Useat jotka ovat kokeilleet Mustangin rajoja ja osallistuneet mm ratapäivillemme ovat voineet todeta uretaanipuslien tekevän ajosta oleellisesti loogisemmin ja täsmällisemmin käyttäytyvän ja rata-ajat ovatkin parantuneet huimasti. Ongelmaa ei ole ainakaan Energysuspensionin puslilla eikä UPR:n ja Maximum Motorsportin uretaanilla varustetuilla tukivarsilla.rustang kirjoitti:Uretaanipuslat FOX Mustangin takapään tukivarsissa auttaa ehkä suoraan ajettaessa, mutta pilaa kaarreominaisuuksia, koska ne korostaa sitä kuuluisaa FOX taka-akselin "snap oversteer"-ominaisuutta.
Itse puslien aihettaman Bindingin ( tai sen puutteen ) voi kokeilla poistamalla autosta iskarit ja jouset ja nostelemalla taka-akselia eripuolilta ylös ja alas. EM puslilla liikkuu kevyesti. Ajossa takajousitus liikkuu vain muutaman sentin suuntaansa tukivarsien ihanneasennon paikkeilla eikä edes teoreettista Biindingiä pääse tapahtumaan.
Suurin kulmamuutos tulee taka-akselin takyläkorviin ja pehmeät uretaanit myötäävät siinäkin riittävästi. Jos haluaa siihen mahdollisesti lisäherkkyyttä niin siihen voi valita esim UPR spherical metalli puslan.
Uretaanipuslilla varustetusta Mustangista voi myös pitkittäisiskarit poistaa hyödyttöminä. Niille kun ei puslituksen jälkeen löydy enää tehtävää kun ei ole enää niitä pehmeitten puslien aiheuttamaa liikettä hillittävänä. Samoin pinionakselin alla olevan tasapainopuntin voi poistaa.
Uretaanipuslilla ratkaistaan siis taka-akselin ongelmat ihan kelvolliselle mallille ja sen jälkeen huomio kiinnittyykin etupäässä oleviin ongelmiin.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Re: FOX takapää
Harri ehti ensin.
Allekirjoitan ylläolevan täysin. Kokemusta on kahdesta eri autosta, GTS:llä taitaa olla aikapaljon useammasta..
Allekirjoitan ylläolevan täysin. Kokemusta on kahdesta eri autosta, GTS:llä taitaa olla aikapaljon useammasta..

- Vee8
- Aina äänessä
- Viestit: 1138
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
- Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT - Paikkakunta: Kangasala
Re: FOX takapää
Samaa mieltä parin edellisen kanssa. Ei niillä vaakaiskareilla sielä enää hittoakaan tee kun on se hilunta kunnolla kurissa. Ja hyvin menee sekä suoraan että mutkaan auto uretaaneilla. Ennen meni mutkaan mutta ihan omia polkujaan.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Re: FOX takapää
Minä olen käsittänyt asian niin että taakse ylätukivarsien taka-akselin päähän ei suositella uretaanipulsia, muualle kyllä. Onko ne nyt sitten nuo GTS:n mainitsemat taka-akselin takyläkorvat?rustang kirjoitti:Uretaanipuslat FOX Mustangin takapään tukivarsissa auttaa ehkä suoraan ajettaessa, mutta pilaa kaarreominaisuuksia, koska ne korostaa sitä kuuluisaa FOX taka-akselin "snap oversteer"-ominaisuutta.BB kirjoitti: vakio jouset ja uretaani puslat alustassa.
Re: FOX takapää
Mites sitten jos takapyörillä on vähän enemmän pitoa(katusliksit) ja koneesta löytyy vähän vakiota enemmän vääntöä/tehoa?GTS kirjoitti: Uretaanipuslilla varustetusta Mustangista voi myös pitkittäisiskarit poistaa hyödyttöminä. Niille kun ei puslituksen jälkeen löydy enää tehtävää kun ei ole enää niitä pehmeitten puslien aiheuttamaa liikettä hillittävänä. Samoin pinionakselin alla olevan tasapainopuntin voi poistaa.
Esim. useasti stripillä käyville foxeille joku jossain suositteli tälläisiä viritelmiä taka-akseliin:
http://www.uprproducts.com/shopping/shopexd.asp?id=116
tai
http://www.competitionengineering.com/c ... Code=13048
Kommentteja?
Re: FOX takapää
Kiihdytysajossa tilanne on hieman toinen ja pehmeät uretaanit eivät enää pystykkään hallitsemaan sliksien pidon aiheuttamia todella suuria iskuja vaan päästävät taka-akselin puslat värähtelemään ja seurauksena on edestakaisen kiertymisen aiheuttamaa pompotusta ja pidon heikkenemistä.Eve kirjoitti: Mites sitten jos takapyörillä on vähän enemmän pitoa(katusliksit) ja koneesta löytyy vähän vakiota enemmän vääntöä/tehoa?
UPR on käytännössä johtava kiihdytystukivarsien ja jousituksien valmistaja ja kehittäjä mutta katuautossa tulee jo ongelmia täysillä metallinivelillä ( esim. kiihdytyskäyttöön huippu UPR Extreme Duty sarja ) jo pelkästään kiinnityskorvakkeihin kohdistuvien rasituksien vaimennuksien kanssa ( sitä ei ole ) eikä valmistajakaan suosittele niitä kadulle.
Todella tehokkaan auton hyvä hinta/laatu kompromissi kiihdytykseen, kadulle ja radalle voisi olla esim. UPR Adjustable Lower Control Arm Kit http://www.uprproducts.com/shopping/shopexd.asp?id=367 ja ylätukivarsiksi double Adjustable Upper Control Arm kit http://www.uprproducts.com/shopping/shopexd.asp?id=367 joissa on uretaanit toisissa päissä ja metalli Spherical toisissa: http://www.uprproducts.com/shopping/shopexd.asp?id=117
Vastaavat Maximum Motorsportsin säädettävät alatukivarret tarjoavat todella äärimmilleen viedyn laadun ja yksityiskohdat ( niin kuin heidän muutkin osat ) ja lisäksi jousituksen todella helppo korkeussäätö antaa lisämahdollisuuksia myös rata-ajoon.
Lopullisen ratkaisun erityisesti tehokkaan auton rataominaisuuksiin antaa Maximumin Torque Arm Suspension jonka todellinen hyöty tulee esille erityisesti tehokkaammilla autoilla - missä jo muutkin alusta-asiat on kunnossa - ja kokeneemmilla kuskeilla ( joilla kypärän päähän painaminen vähentää enemmän itsesuojeluvaistoa ) koska pelkillä uretaanipuslillakin vakiotukivarsissa autoa pystyy viemään jo todella kovaa ja turvallisesti hyvällä tuntumalla ( ja muutos on vieläpä verrattain halpa ).
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Re: FOX takapää
Omasta Mustangista muutin koko takajousituksen mutta esimerkiksi toissakesaisessä ratatapahtumassamme oli kaverin uretaanipuslitettu Cobra ja joka toisessa kaarteessa tapahtui näin - ja kaveri küllä osasi ajaa (klikkaa kuvasta next)
http://www.tqhq.ee/temp/opentrack/IMG_1844.html
http://www.tqhq.ee/temp/opentrack/IMG_1844.html
ex-fox
Re: FOX takapää
Sorry vähän offtopiccia alkperäisestä kysymyksestä...
No eihän tuo oikeanlainen uretaanipuslitus ole mikään oikotie onneen mutta kyllä se oleellisesti parantaa mustangin ajo-ominaisuuksia. Bindingiä taka-akselissa pitää varoa varsinkin jos alusta on muuten aika löysä. Eli vain kunnon tavaraa ajatuksella, varsinkin ylätukivarsiin.
Fysiikan lait on silti olemassa ja toki auton ajokorkeus, kuskin ajolinjat,kaasun,jarrun ja vaihteiden käyttö, rollcenter, weight transfer/bodyroll, rengaspaineet/lämpötilat, muu jousitus yms. asiat vielä vaikuttavat.
GTS:llä on varmaan antaa heti parempia vinkkejä kun cobran takapää noin kiukuttelee.
Aika lailla näkyy kuvissa tuota bodyrollia...Yksi asia on tietty vakaaja, iskari, jousi yhdistelmän yhteispelin puute. Onko kaikki varmasti kunnossa? Eikö tuossa autossa muistaakseni ollut Tocion iskarit? Olisko jouset ollut muistaakseni eibachin? Jämäkämpää jousta, subframe connectorit ja painopistettä alemmaksi.
Kokeneemmat osaa varmaan kertoa paremmin...
Ilkka

No eihän tuo oikeanlainen uretaanipuslitus ole mikään oikotie onneen mutta kyllä se oleellisesti parantaa mustangin ajo-ominaisuuksia. Bindingiä taka-akselissa pitää varoa varsinkin jos alusta on muuten aika löysä. Eli vain kunnon tavaraa ajatuksella, varsinkin ylätukivarsiin.
Fysiikan lait on silti olemassa ja toki auton ajokorkeus, kuskin ajolinjat,kaasun,jarrun ja vaihteiden käyttö, rollcenter, weight transfer/bodyroll, rengaspaineet/lämpötilat, muu jousitus yms. asiat vielä vaikuttavat.
GTS:llä on varmaan antaa heti parempia vinkkejä kun cobran takapää noin kiukuttelee.


Kokeneemmat osaa varmaan kertoa paremmin...
Ilkka
