Vinkkejä/tietoa? (viriä).
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Taas olisi kyseessä koneen viritys. Katselin aiempia juttuja, mutta en löytänyt sieltä haluamaani tietoa. Kyseessä siis vakio -68 302 jossa muistaakseni männät pienellä patilla, ainakaan ei tasapäät(mitä nyt tulpan reiästä näin ja muistan). Vakio kannet ja nokkakin luulisin. 500 edelbrock (pari rojekti 600 holleytä löytyy). Mietin alukansien ostoa. Kerholehdessä oli ne world productsit 1100€, OD:lla gt-40 y303 1200€. Imaria meinasin kans rpm tai air gap. Mitenkäs nokka? Tarvitseeko vielä jotain muuta? Mitä mieltä olette? Normaaliin ajoon meinasin.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
- Jackripper
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Tietääkseni ainoa 302 jossa on pattimännät on Boss 302 ja siinä tapauksessa sinulla on hyvät lähtökohdat projektiisi. Kannattaa tarkistaa valunumero. Jos kannet vaihdat niin vakio pakosarjoja ei tietenkään kannata jättää vaan peltisarjat tilalle
Minulla on käynnissä samanlainen projekti ja itse ainakin laitoin vaihtoon kansien lisäksi imarin ja nokan. Aikaisemmin olin jo vaihtanut kerran kyseiset osat mutta epätietoisuudessa imari tuli vakiota vastaava ja nokka valittua liiankin rajuksi. Kone oli kuitenkin silloin jo pirteän oloinen ja nyt tuskin maltan odottaa miten se tulee toimimaan, kun osat on valittu ihan ajatuksella
Omaan koneeseen valitsin siis nyt tällä kertaa 278 nokan 0,498 nostolla ja RPM-imarin.
Minulla on käynnissä samanlainen projekti ja itse ainakin laitoin vaihtoon kansien lisäksi imarin ja nokan. Aikaisemmin olin jo vaihtanut kerran kyseiset osat mutta epätietoisuudessa imari tuli vakiota vastaava ja nokka valittua liiankin rajuksi. Kone oli kuitenkin silloin jo pirteän oloinen ja nyt tuskin maltan odottaa miten se tulee toimimaan, kun osat on valittu ihan ajatuksella
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Normaali ajoon, oletan, että tarkoitat cruisingia, kerhotapahtumia ym. kekkereitä ja satunnaisia ripeitä lähtöjä. Silloin tarvitaan nyörästi alhaalta vääntävää konetta, jolloin vakiopalikoilla pärjää pitkälle. Periaatteessa jopa porttaamalla vakiokannet pääset yllättävän pitkälle. Oman motin rakennus tähtää vähän epänormaalimpaan käyttöön muttei mihinkään racerace-osastolle, vaan ratapäiville, slalomiin ja kerhon kiihdytyksiin ja muihin tapahtumiin. Kadulla ajetaan suunnilleen se mitä noihin tapahtuumiin matkaa on ja satunnaisesti töihin, kauppaan, cruisinkiin. Oman motin suunnitteluidea oli puristus n. 10.5-11, hyvät kannet ja pienin mahdollinen nokka, mikä pelaa puristussuhteen kanssa, tarkoitus on, että pärjää vakiorullanostimilla, eli piikkiteho max 6000rpm. 60-luvulla kansivalikoima oli aika heikko ja hengitystä koitettiin paikata hurjille venttiilien aukioloajoilla. Nyt on toisin päin, netti on pullollaan hyviä foordin kansien porttausohjeita tai sitten noita aftermarket-kansia jolla yläkierrosten hengitys sujuu vähän pienemmälläkin venttiilien aukioloilla, jolloin taas alakierrosten vääntö ei huku yhtä helposti.
Näistä jo aika moni ole pariin kertaan uudelleen rakennettu ja voi olla vaikka mitä mäntää. Voi kyseessä isopalotilaiset kannet, joita sitten kompensoitu pattipäämännillä. Vuonna 68 oli harvinaiset pienipalotilaiset 302 4V-kannet, joiden puristussuhde on voinut olla esikuvana. Juu, ja tämä on eri asia kuin Clevelandin 2V vs 4V kannet.Jackripper kirjoitti:Tietääkseni ainoa 302 jossa on pattimännät on Boss 302
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle
)
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Voi prkl... olin kirjaillu het vaikka mitä ja kun kävin syömässä välillä niin jo hävis kaikki pois!
No jotain tällaista oli, et kone saattaa olla Niemensivun tekemä. Soitin ja kysyin mutta ei osannut sanoa. Tehty kai monta vuotta sitten johonkin 65-66 mustiin joka jäi projektina seisomaan. Tästä edellinen omistaja osti sen ja minä taas siltä 3v sitten. En ole avannut, näyttää vakiolta mäntiä ja 4 reikäistä lukuunottamatta. Peltisarjat on. Edellinen kone kai -68 289 tasapäämännillä jossa vakio 351 nokka sytkäjärj. päätellen. Meni vaihtoon kun oli ilm. kannessa halkeama. Ei ollu pahvit, tarkistin.
Mielessä kävi v8 tyyppinen bolt on tehoa lisää. Ei sitä maksimia ja viimeisiä tehoja vaan kuten kasissakin oli. Sillä kyselin et jos vaihtaa alut ja imarin niin riittääkö vai tarviiko uuden nokan(rulla?) , kaasarin vai vielä muuta. Et saako kansiin sijoitetun rahan vakionokalla ja kaasarilla(500 edelbrock). Imarin meinasin vaihtaa kuitenkin rpm:n tai air gap:in. Nyt perus rauta imari.
Ja kummat kannet paremmat kerholehden us-partsin tarjous kannet vai OD:n gt-40 y-303. Onkohan tässä järkee!
Nii tosiaan onhan mulla 302 ja 351 rautakannet. Kylläkin ruosteiset et pitäis ainakin puhaltaa ja vaihtaa venttiilit ja ohjurit ja ehkä muutkin.
Sellanen tuli vielä mieleen tuosta nykyisestä koneesta, että onkohan siinä joku virinokka kun muistaakseni ennakko jossa sytty toimii parhaiten oli jotain 30-34 astetta. Muistaakseni.
No jotain tällaista oli, et kone saattaa olla Niemensivun tekemä. Soitin ja kysyin mutta ei osannut sanoa. Tehty kai monta vuotta sitten johonkin 65-66 mustiin joka jäi projektina seisomaan. Tästä edellinen omistaja osti sen ja minä taas siltä 3v sitten. En ole avannut, näyttää vakiolta mäntiä ja 4 reikäistä lukuunottamatta. Peltisarjat on. Edellinen kone kai -68 289 tasapäämännillä jossa vakio 351 nokka sytkäjärj. päätellen. Meni vaihtoon kun oli ilm. kannessa halkeama. Ei ollu pahvit, tarkistin.
Mielessä kävi v8 tyyppinen bolt on tehoa lisää. Ei sitä maksimia ja viimeisiä tehoja vaan kuten kasissakin oli. Sillä kyselin et jos vaihtaa alut ja imarin niin riittääkö vai tarviiko uuden nokan(rulla?) , kaasarin vai vielä muuta. Et saako kansiin sijoitetun rahan vakionokalla ja kaasarilla(500 edelbrock). Imarin meinasin vaihtaa kuitenkin rpm:n tai air gap:in. Nyt perus rauta imari.
Ja kummat kannet paremmat kerholehden us-partsin tarjous kannet vai OD:n gt-40 y-303. Onkohan tässä järkee!
Nii tosiaan onhan mulla 302 ja 351 rautakannet. Kylläkin ruosteiset et pitäis ainakin puhaltaa ja vaihtaa venttiilit ja ohjurit ja ehkä muutkin.
Sellanen tuli vielä mieleen tuosta nykyisestä koneesta, että onkohan siinä joku virinokka kun muistaakseni ennakko jossa sytty toimii parhaiten oli jotain 30-34 astetta. Muistaakseni.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Nii, että jos nyt ostan kannet ja imarin ja pulttaan kiinni niin paljonko ehkä tehot nousis? Kyseessä olisi edellä mietityt vaihtoehdot. Toimiiko edes, vai saako samat tehot työstämällä jommista kummista rautakansista ottamalla patit ja siloittelemalla? + ne ruosteet ja venttiilit ohjurit ja jotain muuta.
Ja alkuperäiset kysymykset pätee myös! 
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Muutamia kommentteja tähän väliin:
-nokka...no se on vanha laahaava ja pienillä arvoilla. Toki piristyy hieman 1.7 keinuilla mutta edelleen jää "pieneksi" verrattuna sellaiseen nokkaan, joka osaa käyttää aftermarket alukansia kunnolla hyväkseen
-kannet...jos vanhat menevät totaaliremonttiin (eli normaalien seetitöiden ja oikaisun lisäksi uudet venttiilit, uudet ohjurit joko porattuna ylikokovartisille venttiileille tai uudet ohjurit) niin kannattaa laskea ja todeta että onpa vähän hintaeroa alukansiin, ja tehoa ei vielä ole tiedossa vakiota enempää.
-kannet...Windsor Jr vs. FR Y-kannet...molemmissa on potentiaalia, mutta noilla summilla alkaa olla paljon muutakin tarjontaa. Toki kumpi tahansa RPM -imusarjan kanssa herättää ihmeesti moottoria, mutta lisäät siihen soppaan vähän nokkaa ja puristussuhdetta niin aina parempi.
Nämä tälläiset tapaukset on aina vähän vaikeita vastata kun asia on todella monitahoinen ja helposti rönsyilee sellaiseksi, että vaihtoehtoja on ziljoona ja kohta on pää enemmän pyörällä. Äkkiä taas huomataan että aika on rahaa ja raha on aikaa. Vielä vaikeampi on vastata suoraan jonkun osan tuomaan tehonlisään muuten kuin ihan arpomalla.
Tässä nyt jotain kuitenkin.
-nokka...no se on vanha laahaava ja pienillä arvoilla. Toki piristyy hieman 1.7 keinuilla mutta edelleen jää "pieneksi" verrattuna sellaiseen nokkaan, joka osaa käyttää aftermarket alukansia kunnolla hyväkseen
-kannet...jos vanhat menevät totaaliremonttiin (eli normaalien seetitöiden ja oikaisun lisäksi uudet venttiilit, uudet ohjurit joko porattuna ylikokovartisille venttiileille tai uudet ohjurit) niin kannattaa laskea ja todeta että onpa vähän hintaeroa alukansiin, ja tehoa ei vielä ole tiedossa vakiota enempää.
-kannet...Windsor Jr vs. FR Y-kannet...molemmissa on potentiaalia, mutta noilla summilla alkaa olla paljon muutakin tarjontaa. Toki kumpi tahansa RPM -imusarjan kanssa herättää ihmeesti moottoria, mutta lisäät siihen soppaan vähän nokkaa ja puristussuhdetta niin aina parempi.
Nämä tälläiset tapaukset on aina vähän vaikeita vastata kun asia on todella monitahoinen ja helposti rönsyilee sellaiseksi, että vaihtoehtoja on ziljoona ja kohta on pää enemmän pyörällä. Äkkiä taas huomataan että aika on rahaa ja raha on aikaa. Vielä vaikeampi on vastata suoraan jonkun osan tuomaan tehonlisään muuten kuin ihan arpomalla.
Tässä nyt jotain kuitenkin.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Luin tuossa sen v8:n pulttaa kiinni tehoa jutun ja tulin siihen tulokseen, että alukannet ja rpm imusarja taitaa tulla ostoslistalle. Pari asiaa jäi kuitenkin vaivaamaan. 1.Käykö kannet suoraan pattimännille (tulpan reiästä näytti sellaisilta)?
2.Onkohan nykyinen nokka vakio vai mikä (syt. ennakko muistaakseni jotain n.32 missä tuntuisi parhaiten toimivan)?
Ei taida selvitä muuten kuin tutkimalla? 3. Riittääkö 500Edeli kaasariksi vai kokeilenko holleyn 600:sta?
Jos se nokka on vakio niin taidan vaihtaa senkin. Onko ne kerholehden tarjous kannet hyvät (1100 euroa us-parts) tai myytävänä osion gt-40 y-303? Vai joku muu? Valinnan varaahan löytyy! Kiitos jo annetuista kommenteista ja kiitos myös tulevista!
2.Onkohan nykyinen nokka vakio vai mikä (syt. ennakko muistaakseni jotain n.32 missä tuntuisi parhaiten toimivan)?
Ei taida selvitä muuten kuin tutkimalla? 3. Riittääkö 500Edeli kaasariksi vai kokeilenko holleyn 600:sta?
Jos se nokka on vakio niin taidan vaihtaa senkin. Onko ne kerholehden tarjous kannet hyvät (1100 euroa us-parts) tai myytävänä osion gt-40 y-303? Vai joku muu? Valinnan varaahan löytyy! Kiitos jo annetuista kommenteista ja kiitos myös tulevista!
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
1. Ei voi vastata tarkasti kun ei ole tarkkaa tietoa männistä, saattaa käydä jos pati ei ole kovinsuuri (alle 8 cc) jos patti männissä on se mitä pelkään eli iso (yli 8 cc jopa 12 cc) niin puristukset ainakin 58 cc:n palotiloilla nousee todennäköisesti liian korkeaksi, mutta 64 cc: palotilaisilla kansilla puristukset sattuu kohdalleen melko mukavasti. Tietenkin tässäkin tapauksessa pitäisi tietää nokka-akselin arvot.FFreak kirjoitti: 1.Käykö kannet suoraan pattimännille (tulpan reiästä näytti sellaisilta)?
2.Onkohan nykyinen nokka vakio vai mikä (syt. ennakko muistaakseni jotain n.32 missä tuntuisi par-haiten toimivan)?
Ei taida selvitä muuten kuin tutkimalla?
3. Riittääkö 500Edeli kaasariksi vai kokeilenko holleyn 600:sta?
Onko ne kerholehden tarjous kannet hyvät (1100 euroa us-parts) tai myytävänä osion gt-40 y-303? Vai joku muu?
2. Täysin mahdoton sanoa sytytysennakon perusteella nokan arvoja.
3. 500 Edeli saattaa riittää tai sillä pääsee varmasti ainakin alkuun (tosin nokasta ja koneen tulevasta luonteesta riippuen saattaa keskialueella käydä hieman hoikalla).
Kyseiset tarjous kannet World jr ja gt-40 y-303 ovat erittäin hyvät kannet miedosti piristettyyn konee-seen.
Yhdistelmä alukannet (jommatkummat tuosta edeltä), rpm imusarja, riittävästi puristusta (10,0 - 11,0:1) ja nokka-akseliksi tuommoinen 220 -225 asteinen (0,050" nostolla) niin ja pitkät peltisarjat, sekä päälle tuo 500 Edeli niin hyvin tehtynä tehonlisäys saattaa olla huomattava vakioon verrattuna, +50 - 70 hp. Mutta lopputulos saattaa olla myös +/- 0.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Moikka
Tuttuja ajatuksia nuo viritysmietteet.
Tällä palstalla kirjoittelee todellisia moottorivelhoja, joten jätän asiantuntiakommentit suosiolla heille. Näin saat selkeämpää tietoa.
Itseäni projetissa monien eri vaihtoehtojen keskellä auttoi simppeli tavoitteiden määrittely. Ihan vain käyttötarkoitus, koneen luonne,
bujetti ja tietty fiilis ja lookki asiat. Eli haluatko orkkisfiilistä, ääntä ja lookkia vaiko jotain muuta.
Rautakansia mollataan ihan suotta. On niissä hyviäkin puolia. On myös olemassa aikahyviä aftermarket rautakansia.
Jos tavoitteesi on 300+ heppaa ja mukavasti vääntävä kone, kannattaa harkita tätä vaihtoehtoa myös huolella. Aftermarket rautakannet
tulevat noin yleisesti ottaen vähän halvemmiksi kuin alukannet.Vanhojenkin kunnostus ei ole ihan pöhköä, mutta hintatason ollessa 700-1000e on uusi rautakansi tai halpa alukansi jo ihan hyvä vaihtoehto. Toki kansikustannuksiin kannattaa laskea myös studit, ja keinuvivut yms.
Tuttuja ajatuksia nuo viritysmietteet.
Tällä palstalla kirjoittelee todellisia moottorivelhoja, joten jätän asiantuntiakommentit suosiolla heille. Näin saat selkeämpää tietoa.
Itseäni projetissa monien eri vaihtoehtojen keskellä auttoi simppeli tavoitteiden määrittely. Ihan vain käyttötarkoitus, koneen luonne,
bujetti ja tietty fiilis ja lookki asiat. Eli haluatko orkkisfiilistä, ääntä ja lookkia vaiko jotain muuta.
Rautakansia mollataan ihan suotta. On niissä hyviäkin puolia. On myös olemassa aikahyviä aftermarket rautakansia.
Jos tavoitteesi on 300+ heppaa ja mukavasti vääntävä kone, kannattaa harkita tätä vaihtoehtoa myös huolella. Aftermarket rautakannet
tulevat noin yleisesti ottaen vähän halvemmiksi kuin alukannet.Vanhojenkin kunnostus ei ole ihan pöhköä, mutta hintatason ollessa 700-1000e on uusi rautakansi tai halpa alukansi jo ihan hyvä vaihtoehto. Toki kansikustannuksiin kannattaa laskea myös studit, ja keinuvivut yms.
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Kiitos taas kommenteista.
Vielä mäntiin sen verran, että kohouma näytti noin 5mm korkealta. Ehkä otan kuitenkin sen tulpan pois ja varmistan asian. Tämän jälkeen sitä voisi alkaa tekemään osa kauppaa edellä saatujen kommenttien perusteella. Omasta aktiivisuudesta sitten riippuen jää nähtäväksi milloin tulee valmista. Ja onhan se vanha kone myös varmaan yksi vaihtoehto. Lataus-säädin kuitenkin ensin kuntoon, että pääsee edes ajelemaan. Kaikenlaista osaa on tullut hankittua, vaan kun ei ole saanut aikaiseksi laittaa paikoilleen.
Saiskohan nyt kun löytyi talo ja talli! 
Oliskohan tuolla myytävänä nyt käypäinen nokka?
Oliskohan tuolla myytävänä nyt käypäinen nokka?
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Muutama ajatus tuli lisää, näihin kyllä nuo moottoritietäjät jo viittasivatkin.
Jos päädyt virttämään autossa nyt olevaa moottoria niin kannattaaisi kyllä aluksi selvittää mitä siinä koneessa on sisällä. Näin säästyt mahdolliselta turhalta rahan ja ajan haaskaukselta. Toinen mahku on tietty mennä fiilispohjalta ja katsoa miten käy. Molemmissa on puolensa mutta itse kyllä kuulun tähän joukkoon joka kannattaa tätä "tee pientä suunnittelua" teemaa.
Jos lähtökohtana on että männät ja muu alakerta eivät mene vaihtoon niin ne pattimännät ainakin selvittäisin, näin tehdessäsi sinulla on paremmat mahdollisuudet tehdä toimiva moottori jossa on toimiva puristussuhde yms. nokkavalinnallesi. Kansien valintaan tarvitset tuota mäntätietoa jotta osaat valita palotilan koon yms. oikein. Jos valinnat eivät osu kohdalleen voi tuloksena olla se legendaarinen 20% tehonlasku ja tietty pahimmillaan vaarana painajais-skenaariossa on männän kolahtaminen venttiiliin. Ja se ei ole mukava kokemus.
Jos päädyt virttämään autossa nyt olevaa moottoria niin kannattaaisi kyllä aluksi selvittää mitä siinä koneessa on sisällä. Näin säästyt mahdolliselta turhalta rahan ja ajan haaskaukselta. Toinen mahku on tietty mennä fiilispohjalta ja katsoa miten käy. Molemmissa on puolensa mutta itse kyllä kuulun tähän joukkoon joka kannattaa tätä "tee pientä suunnittelua" teemaa.
Jos lähtökohtana on että männät ja muu alakerta eivät mene vaihtoon niin ne pattimännät ainakin selvittäisin, näin tehdessäsi sinulla on paremmat mahdollisuudet tehdä toimiva moottori jossa on toimiva puristussuhde yms. nokkavalinnallesi. Kansien valintaan tarvitset tuota mäntätietoa jotta osaat valita palotilan koon yms. oikein. Jos valinnat eivät osu kohdalleen voi tuloksena olla se legendaarinen 20% tehonlasku ja tietty pahimmillaan vaarana painajais-skenaariossa on männän kolahtaminen venttiiliin. Ja se ei ole mukava kokemus.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Jos kerran kannet menevät vaihtoon kuitenkin, niin nyt vaan samantein nykyiset kannet irti. Mäntien laelta pitäisi selvitä jonkinnäköinen osanumero tms. jolla saat ko. männistä tiedot kaivettua ja dekkikorkeudenkin saa selville. Ei kannata mennä perse edellä puuhun ja tilata osia uskon varassa, siitä ei seuraa kuin jo ostettujen osien myynti - projektin viivästyminen tai osien huonosta sopivuudesta johtuen huonosti toimiva moottori. Alakertaa tuskin kannattaa räjäyttää osiin jos se on hyvässä kunnossa. Kansien poissa ollessa näet onko vielä hoonijälkeä näkyvissä.
Jos olet päättänyt ja henkisesti varautunut ostamaan uuden imusarjan, nokan ja kannet niin eikun imusarja ja kannet pois. Siitä on hyvä ottaa uutta suuntimaa, eikä tule turhia investointeja.
Jos olet päättänyt ja henkisesti varautunut ostamaan uuden imusarjan, nokan ja kannet niin eikun imusarja ja kannet pois. Siitä on hyvä ottaa uutta suuntimaa, eikä tule turhia investointeja.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Juuri noita asioita mietin mistä 2065 kirjoitti. Ei oo paljon hyötyä jos on komee kone ja se siitä. Kyllä täytyy yrittää järjellä tehdä osien ostot ettei käy kalliiksi. Täytyy varmaan palata asiaan kun saa auton talliin joskus enskuun lopulla ja kannet pois. 
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
Tällä nykytaalaalla ei kannata kauheesti itse jumpata. Riippuu tierysti siitä paljonko on vapaaaikaa. Niin ja tietysti paljonko on paljon.
Itse rakkaudesta koneen tehneenä ja penaltyn nähneenä ostaisin valmiin myllyn. Tässä pari ehdokasta ilman rahtia ja alvia:
http://www.fordracingparts.com/crateeng ... tliter.asp
430 HP 5270€
475 HP 5810€
Oma ikuisuusprojekti 347 on tullut maksamaan nelisen tonnia ja vanhaa on vain fiilissyistä säästetty Mexicaani lohko. Loppukikkailut + jarrutus niin ollan viidessä tonnissa ja tallissa on oltu kauan. Heppoja tulossa ehkä 400.
Itse rakkaudesta koneen tehneenä ja penaltyn nähneenä ostaisin valmiin myllyn. Tässä pari ehdokasta ilman rahtia ja alvia:
http://www.fordracingparts.com/crateeng ... tliter.asp
430 HP 5270€
475 HP 5810€
Oma ikuisuusprojekti 347 on tullut maksamaan nelisen tonnia ja vanhaa on vain fiilissyistä säästetty Mexicaani lohko. Loppukikkailut + jarrutus niin ollan viidessä tonnissa ja tallissa on oltu kauan. Heppoja tulossa ehkä 400.
1966 HT 347 Stroker
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Vinkkejä/tietoa? (viriä).
No niin, vihdoin ja viimein on jotain tapahtunut. Eli auto tallissa ja just läks toinen kansi irti. Ja hitot mitään patteja ollu!Tasapäät ja ilmeisesti 030 ylikoon männät numeroista päätellen (ei muita merkintöjä). Aika syviltä kyllä näytti venttiilien kolot ja reunassa keskellä kolmion muotoinen lovi eteenpäin. Hooni jäljet näky eikä rappua. Mikä muuten on tilavuus tuolla ylikoolla?
NO NIIN, air gap ja FR 303y kannet, on hyllyssä. Peltisatsit ja 500:nen edelbrock ennestään. Mitä noiden lisäks kannattais hankkia et homma toimis?
Nokka? Nostajat? Keinuvivut? Työntötangot? Jakopää? Kannenpultit? Tiiv.sarja tottakai!
Niin joo, kävin myös mittaamassa tehot ennen purkua. Löytyi 200hv koneesta noin 5100rpm ja 355Nm noin 3000rpm. Tehot nousi tasaisesti huippua kohti ja vääntö laski tasaisesti huippujen jälkeen.
Pitäiskö mitata vielä jotain et osaatte neuvoa, tai jotain? Otin myös parit kuvat männistä.
NO NIIN, air gap ja FR 303y kannet, on hyllyssä. Peltisatsit ja 500:nen edelbrock ennestään. Mitä noiden lisäks kannattais hankkia et homma toimis?
Nokka? Nostajat? Keinuvivut? Työntötangot? Jakopää? Kannenpultit? Tiiv.sarja tottakai!
Niin joo, kävin myös mittaamassa tehot ennen purkua. Löytyi 200hv koneesta noin 5100rpm ja 355Nm noin 3000rpm. Tehot nousi tasaisesti huippua kohti ja vääntö laski tasaisesti huippujen jälkeen.
Pitäiskö mitata vielä jotain et osaatte neuvoa, tai jotain? Otin myös parit kuvat männistä.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20