MILTÄS KUULOSTAA ?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

MILTÄS KUULOSTAA ?

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

AUTO ON 1966 HT 4-SPEED MANUAALILLA JA MOTTIA TEHDÄÄN.
Tämmönen pitäis ensi kesäksi syntyä:

- 1972 302 "Mexican block", plaanaus 0,38mm ( männät deckkiin )
- Wiseco flat top takomännät
- Ohuet Fel-Pro kansipahvit
- Vakio kampura ja veivit
- M-6049-Y303 FORD RACING kannet, plaanaus 0,5mm. Kantti 9,6:1 http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=1772
- Comp Cams nokka XE262H-10 IN 262/218/0.493 EX 270/224/0.500
- Comp Cams Magnum roller tip vipat
- Edelbrock Performer RPM
- Carter 500
- Kärjetön mutta muuten mekaaninen jakaja.
- Peltisarjat + 2,5" putkisto.

Kaikki muut tavarat ovat tilattu, hoidossa tai hyllyssä paitsi nokka ja vipat.
Halpaa lystiä tämä ei ole, mutta kuka sanoi että pitikään olla. Hinta on kova koneesta joka onnistuneenakin tuskin kehittää enempää kuin 300hp. ( ainakin kaasari ja nokka rajoittavat ). Mutta kun haluan luotettavan, vääntävän ja miellyttäväkäytöksisen koneen joka kuitenkin panee pyörät pyörimään kun pedaali pannaan pohjaan.

Eli, miltäs kuulostaa ??
1966 HT 347 Stroker
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

500 cfm (liian vähän) ja Edelbrock RPM (liian paljon) nokka eivät yleensä ole samassa koneessa, lisäksi harkitsisin alipainesäädöllä olevaa jakajaa, muuten ihan hyvän kuuloinen paketti.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Joo,

Selvitin vähän epäselvästi:

- Performer RPM ei ole tässä nokka vaan imusarja. Jos katsot uudestaan, niin nokka on Comp Cams XE262, paljon kesympi kuin RPM.

- 500 on kaasarille vähän mutta kokemus muista vehkeistä ( prätkät ja euroautot ) on osoittanut että kaasari saisi olla se paketin "pienie" osa. Eipa sillä, 500 voi olla silti liian pieni. Aika näyttää.
1966 HT 347 Stroker
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Olit kyllä kirjoittanut ihan oikein ja luin kyllä ihan oikein, mutta tuo nokka plumpsahti jostain muualta tuohon tekstiin. Eli uudestaan, harvemmin näkee samassa paketissa RPM imistä ja 500cfm kaasaria. Nokka ja kannet hengittävät sen verran ylös, että tuo 500cfm rajoittaa pikkaisen. Tokihan se toimii tuollakin, mutta 600cfm kaasarilla löytyisi puolen tusinaa konia lisää piikkitehoa ilman, että ajettavuus tai kulutus kärsisi. En usko, että pitäytymällä 500cfm kaasarissa pystyt paikkaamaan RPM-imiksen mahdollisesti heikompaa signaalia verrattuna tavis Performer-imikseen.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Nyt meni viimeistään 500cfm cartteri pieneksi, tapahtui seuraavaa:

Laskin alakerran osien ja koneistuksien hintoja yhteen:
- lohkon plaanaus
- kansien plaanaus
- näiden aiheuttama lisäplaanaus imusarjan sovittamiseksi
- kampuran kaulat
- laakerit
- männät + renkaat
- mäntien asennus veiveihin
- ARP pultit
Summa ei ollut aivan pieni. :(

Eksyin surffatessa Ford Racing sivulle

http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Crankshaft

Vertailin hintoja ja nyt on 347CID stroukkeri tilattu. :)

Näin kehuvat:

The M-6013-B347 crank kit can be used with a production or an Ford Racing Performance Part 302 cylinder block to build
a 347 CID engine.

The kit contains includes:
( 1 ) M-6303-B340 Cast 3.40" stroker crank.
( 8 ) 4.030" Cast, hypereutectic aluminum alloy piston & pin assemblies. Valve clearance notches accommodate
Ford Racing Performance Parts GT-40 heads.
( 8 ) M-6200-D50 SAE 4130 forged steel 5.400" long connecting rods. Rods are bushed for floating pins and
feature ARP 3/8" 190,000 psi bolts.
( 1 ) Grant CC4000H030 1/16", 1/16", 3/16" ring set.
( 1 ) Set 8-2600CP Federal Mogul rod bearings.
( 1 ) Set 129M Federal Mogul main bearings.
( 1 ) F1SZ-6701-A one-piece rear main seal.

Koneistusta tarvitaan vielä: porautus ja kampuran tasapainotus jotka olisi joutunut tekemään jotka tapauksessa. Lohkoon pitää snurrata vähän veiville tilaa.
Venttiilitaskutkin on noille mun alukansille tehty ja puristus menee suoraan 10,5:1 nurkille. Hyvää on kuitenkin se että melkein kaiken voi tehdä itse, jopa männät veiveihin kiinni. Eikä noi lisäkuutiotkaan itketä...

Miltäs nyt kuulostaa ??
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Hyvältähän tuo kuulostaa. Gurujen mukaan 331 rasittaisi vähemmän sylinteriseinämiä, mutta kun ei kilpakonetta tehdä niin tuskin tuo haittaa. 10,5 on toimiva ruttu katukoneelle, alumiinikansien kanssa sitä voisi huoletta nostaa yli 11, kunhan keppi toimii em. rutulla.

Nokka voisi olla vielä tiukempi käyttötarkoituksen yhtään kärsimättä. XE274 tai XE284 toimisivat varmasti vielä hyvin 10,5 rutulla.
XE262 1300-5600 rpm
XE274 1600-5800 rpm
XE284 1800-6000 rpm

Rahaa palaa jokatapauksessa, niin mikset harkitse hydraulista rolleria? Comp camsilta esim. HR281 voisi olla aika toimiva katunokka.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Seuraan mielenkiinnolla projektiasi, on tullut "kuolattua" tota 347 kittiä myös.
Kaasari sais olla varmaan 600-750 AFB tai Demoni ja nokaksi joku vähän "rajumpi", varsinkin kun tuota tilavuutta tulee lisää. Kannet antaa varmaan nätin väännön mutta tehoja voisi saada paremmin isommilla. Omaan 289 tulee AFR185, jotka ovat tosin vähän "ylisuuret" mulle :roll: mutta valittu silmälläpitäen tulevaa 347/351 konetta. :wink:
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Tuohon kaasarin koko kysymykseen... Muistin kätköistä tulee jokin kaava millä kaasarin koon voi laskea:
MaxRpm x cid : 3456 = cfm (ja tämän voi kertoa vielä 0.8-0.95 vakiokone tuolla alkupään luvulla ja kisakone loppupään)

Eli 6500 x 347 : 3456 = 652 CFM (522 - 619)

Toivottavasti muistin kaavan oikein...
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Tuo kaasarikaava on ihan ok, jos ei ole koneen optimointi-ajatuksia. Toimiihan se, mutta vakuumikaasari toimii yllättävänkin isona, eihän se ensiöpuoli virtaa miljoonaa kuitenkaan. Useimmiten "liian iso" kaasari jutut syntyvät niistä swapeista ostetuista entisen katuraaserin "prepatuista" kaasareista, joissa siirtymät piiristä toiseen on "viritetty" poistamalla check ball, isommalla kiihdytyspumpun nokalla tms. Mekaanisella toisiolla cfm-luvun valinta on vähän tarkempaa.

Minulla on mieto 289, vakionokka ja -kannet. Kiinni on ollut 600 ja 750 cfm vakuumit, ajettavuudessa ei kuitenkaan ollut mitään eroa. Dynossa olen ollut tuon 600cfm ja 650 tuplapumpun kanssa, jälkimmäinen tuotti 5-6hv enemmän eikä käyrässä 2000rpm ylöspäin näkynyt mitään ongelmaa. 750 en ole dynossa kokeillut, mutta ehkä joskus kun 3.25" jne.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

347 KITISTÄ:
-olen kuullut myos luotettavuus ja öljynpoltto ongelmista. Aikaisemmin 347 kitit tehtiin offset koneistamalla kampuran kauloja ohuemmaksi (ei varmaan kovin hyvä juttu ). Nyt saa kampuran normaalikauloilla. Männäntappi on männässä ylhäällä ja kulkee osittain öljyrenkaan uran läpi. Tämä kuulemma lisää ölynkulutusta. En jaksa uskoa ettei toimisi kun kaikki 4-t moottoripyörän männät alkavat olla juuri tällaisia ja rundeja noin 15000, tehoa 200hv/litra.

KAASARISTA
CID x RPM x V.E. / 2820 = CFM
- löysin netistä tällaisen kaavan. V.E tulisi kuulemma olla tässä kaavassa n. 0,9 kadulle ja 1,1 stripille
Eli 347x5500x0,9/28200=609CFM.
Kaasarikaavassahan etsitään maksimitehon kierroslukua, ei maksimikierroslukua. Tässä vaiheessa teen siivosti käyttäytyvää konetta, 5500rpm lienee ehdoton katto maksimi teholle, 5000rpm lähempänä totuutta. Amerikan erkit ovat rakensivat 347 katumoottorin 371,9hv / 5250rpm ( Hot Rod / Lunati ). Tuohon tehoon tässävaiheessa en edes yritä. 625cfm Demoni voisi olla aika kova juttu.

NOKASTA
- XE268 tai XE274 olis varmaan paikallaan mutta onpa älyttömän vaikeeta saada Comp Camssin tuotteita Suomessa.
Tietääkö kukaan hyvää kanavaa ??
Tutkin jo Cranen luetteloa. Olis tällaisia:

No. 363941 IN 272/216/484 EX 284/228/512. Asteita ja nostoa riittävästi mutta 112 lobe separation ja kesysti overlappia, 54 astetta.
Varmaankin mukava keppi, ehkä jopa kesy. Melko lähellä XE262/XE268 arvoja.

No. 360331 IN 278/222/498 EX 284/228/512. Asteet ja nosto melkein samat mutta eri lobe separation ja paljon enemmän overlappia, 69 astetta. Alkaa olla jo eri alueella, ehkä liikaakin.

KANSISTA
AFR kansilla tästä paketista tulisi MÖRKÖ, käyttöominaisuuksien varmaan juurikaan kärsimättä. Maksaa vaan jo ihan tarpeeksi ja vaikka hulluuden raja on jo ylitetty pitäis vielä säästää levyjarruihin ja lukkoperään.
1966 HT 347 Stroker
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

comp-camseja toimittaa esim. Laakkonen http://www.racersplace.fi hyvät sivut.
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Pitäsköhän minunkin vaihtaa nokka :twisted:
kattelin Comp Cams sivuilta, esim.

-mekaaninen rulla XR280R tai XR286R, 725,90$ nostajineen
-hydr. rulla XR288RF-HR
-hydr.laahaava Xtreme XE284H, 255$ nostajineen
-mekaaninen laahaava Magnum294S, 261$ nostajineen

Pitäs vielä selvittää riittääkö AFR:ien vakio venajouset ja onko odotettavissa vena/mäntä kosketusta..
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
cougar67
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:38

Viesti Kirjoittaja cougar67 »

Mulla on 302:ssa XE256 laahaava 1000-5200. Kannet itseportattu. Hyvin tuntuu vetävän korkealle asti. Toimii mainiosti kevytkoppaisessa Cougarissa. Rajoittaja ottaa nopeasti vastaan(6000) kun polkaisee pakkoykkönen päällä.
Avatar
fairlane
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 10 Heinä 2004, 10:36
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja fairlane »

just ei kannata tappaa ton 302:sen alavääntöö liian härskillä nokka-akselilla (heh heh kevytkoppanen cougar)
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

fairlane kirjoitti:just ei kannata tappaa ton 302:sen alavääntöö liian härskillä nokka-akselilla (heh heh kevytkoppanen cougar)
Niin no, kevyt se on fullsizeihin tai esim. Chargereihin nähden. Jollekin 1600 kg auto voi olla kevyt.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin