Pikkulohkoa kasaamassa

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Jackripper
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Viesti:

Pikkulohkoa kasaamassa

Viesti Kirjoittaja Jackripper »

Terve, veljet ja sisaret =)

Olen tässä kolmatta kertaa kasaamassa 289/302 pikkulohkoani ja ajattelin tässä kysäistä vähän mielipiteitä reseptistäni. Jostain syystä entisöintihankkeeni on ottanut sivuraiteen, jossa pellin alle on nyt myös saatava hönkää orkkis-lookkia pilaamatta. Lohko on porattu 0,030 ylikokoon ja koneella olen ajanut viimeksi seuraavilla osilla, joilla auto oli ihan kiva ja pirteä ajettava:

Edelbrock Performer imusarja + 600 cfm 1405, TriY peltisarjat, ilmeisesti Cranen nokka, jossa 241/240@0.050 ja nostoa 0,478. Vakiokannet ja muut romppeet.

Hyllyssä odottaa uus-vanhat kannet, joissa 1,94" ja 1,6" venttiilit. Mitään älyttömiä summia en enää ajatellut sijoittaa, mutta mitä guruilla tulee mieleen mitä kannattaisi ottaa huomioon vielä tässä vaiheessa? Itse pohdiskelen lähinnä tuota nokkaa...
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Oho ja moro.

Cranen nokassa takapäässä pitäisi olla osanumero, joko stanssattuna tai kaiverrettuna. Sitten surffaat Cranen webbisivuille ja haet sen nokkakortin esiin. Jos ei tietoa löydy, niin pöydällä et oikein voi mitata kuin noston suunnilleen, ja koneeseen asennettuna kampiakselin, yhden kangen + männän avulla & oikeilla työkaluilla myös asteet. Tuosta lauseestasi on saatava tuo 'ilmeisesti' pois.

Performanssi-mielessä Edelin Performer 289 imusarja on hyvää painonsäästöä, ei juuri muuta. Parempi imusarja ei ole kovin kallis investointi, esim. Edelin Performer RPM tai Weiand Stealth.

Jos menet rautakansilla niin niihin saa kyllä puhtia mutta se on suorassa suhteessa niihin käytettyyn aikaan. Noin pitkällä nokalla on huomioitava puristussuhde riittävälle tasolle jotta toimii kunnolla eli luokkaan 11+. Mutta ei se puristuskaan auta jos kannet antavat detonoida ja ilmaa ei virtaa sisään eikä ulos.

Tsekkaa ensin tuo nokka varmaksi. Se vaikuttaa olevan outo lintu tuossa kombinaatiossa jossa muut kamat ovat karkeasti perus-220hp tasoa, joten joko kehität reilusti muita palikoita vastaamaan enemmän tuota nokkaa tai sitten kevennät nokkaa ja nostat hiukan muiden osien ominaisuuksia saavuttaaksesi toimivamman kokoonpanon.

BTW, tervetuloa palstalle.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Jackripper
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jackripper »

Juu, eli tuo Performer RPM on pyörinyt kyllä jo mielessä kotvan ja sen hankinta ei ole paha investointi.
Tuon nokan ´ilmeisesti´ tulee siitä että ostin sen 10 kpl valikoimasta, jotka olivat käyneet vain dynossa jonkun kilpa-ajajan toimesta. Oletan, että nokka teetetty, koska sen specsit ovat noin omituiset. Nokka on koneessa kiinni eikä minulla ole sitä numeroa olemassa vaan nämä tiedot ovat pienellä lunttilapulla, muiden numeroiden mukana joista en ymmärrä paljoakaan. Minulla on puristussuhde 10:1 mutta olen itsekin tullut siihen tulokseen että nokka saattaa vaatia enemmän.
Pitäiskö noita kansia vielä paljon työstää vai saavutanko paljon etua jo noiden venttiilien koon johdosta?

Tuo ~220hp sai mahani vääntämään koska itse olen arvioinut nykyiset tehot 270 nurkille... :oops: ja toivoin että kansien vaihdon jälkeen oltaisiin 300-sarjassa...?
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

No eiköhän sieltä 300 tule suht näppärästi jos kannet on sopivasti portattu, puristusta saat aikaan tuolle nokalle riittävästi ja heität tuon imusarjan vaihtoon.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Jackripper
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jackripper »

Tämä oli tosin aika mielekiintoinen vertailukohde:
GT-350 kirjoitti:Pähkinänkuoressa:

302 + '64 289-kannet vakiokunnossa
Crane Energizer 272 laahaava nokka
Summit full rolleri -keinut
Cloyes TRUE-roller jakopää
Weiand hi-riser -imusarja ('70s)
Carter AFB 600cfm
Dynotech -peltisarjat -> X -> 2,5" Dynomaxit

238hp @ 5100
393Nm @ 3830
Nokan ja imusarjan olen kyllä valmis vielä laittamaan uudestaan vaihtoon koska saan vanhat osat menemään vaihdossa. Kansien työstämistä täytyy harkita myös.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Aivan. Tuossa meidän entisen auton koneessa oli jo vähän virimpi imusarja, vaihdetiin juurikin perus-Performerin tilalle. Auto ei oikeastaan tuntuvasti muuttunut kun vaihdettiin sisään tuo Cranen nokka, Weiand imusarja ja rullakeinut samalla kertaa. Sitten se vasta muuttui tuntuvasti, kun pyöritteli muutaman tunnin viilaa kanavissa, mutta tehoja ei mitattu sen jälkeen. Perstuntumalla löylyä kyllä tuli ja takarengas vinkui ihan eri tahtiin. Eli niin kauan kun siellä on koskemattomat vakiokannet niin hirmuisia tehonlisäyksiä en odottaisi vain vaihtamalla palikoita ympäriltä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Jackripper
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jackripper »

Jep. No entä tuo nokka? Eikö ole helpompi ja halvempi vaihtaa vähän erilainen nokka kuin alkaa etsimään puristuksia lisää. Sehän tarkoittaisi mäntien vaihtoa lähinnä. Puristukset jää sinne 10 tienoille kun laitan nuo 54,5 palotilaiset kannet. Ne on muuten Manleyn rosteri-venttiileillä ja Ersonin tupla-jousilla. Ventiilien koot on viety maksimiin. Alakertaan en aatellut enää mennä.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Mitkä männät (paljonko niissä cc), paljonko on dekkikorkeus?

Aloitit tuolla että 289/302; mitkä palikat siellä oikein on, 289:n vai 302:n? Lähinnä vaikuttaa dynaamiseen puristukseen ihan hiukkasen.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Jackripper
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jackripper »

GT-350 kirjoitti:Mitkä männät (paljonko niissä cc), paljonko on dekkikorkeus?
Nämä täytyy tarkistaa kun saan vanhat kannet irti tässä lähipäivinä. Männät on ihan orkkis flat-topit joissa pienet venttiilikoverrukset mutta cc:tä en tiedä.
GT-350 kirjoitti:Aloitit tuolla että 289/302; mitkä palikat siellä oikein on, 289:n vai 302:n? Lähinnä vaikuttaa dynaamiseen puristukseen ihan hiukkasen.
Tämä onkin mielenkiintoista kun valunumeron mukaan kone olisi ihan niitä viimeisiä 289-koneita, joissa on -68 302 lohko mutta sisuskalut on 289:
They did however, design and produce a 302 block that was used on 289s after the stock of 289 blocks was depleted. The number was C8AE-6015-B with 302 marking in the lifter valley. At the very end of the model year some additional 289 blocks must have been discovered as the older C6AE-6015-C blocks appeared again.

In short:
C8AE-6015-B is a 302 block from the Windsor plant that was used in 1968 on a 289.
Täytyy mitata iskunpituus myös kun saan kannet irti. Jos siellä on 3" isku niin puristussuhde saattaisi olla jopa vähän yli 10. Kannet on -65.
Avatar
Jackripper
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jackripper »

Tässä on nämä nokan tiedot faxilla, jonka lähettäjä on ST-MOTORS VPKUURANNE.

http://pp.kpnet.fi/rintala/camspecs7.jpg
Avatar
Jackripper
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Pikkulohkoa kasaamassa

Viesti Kirjoittaja Jackripper »

Kuinka ohuet kannentiivisteet voi huoletta laittaa että tulee kuitenkin luotettava vehe? Ajattelin lähinnä tuota että saisin maksimaalisen puristuksen, mutta ei sillä varjolla että sitten kannet vuotaa tms...
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Pikkulohkoa kasaamassa

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jackripper kirjoitti: Tuo ~220hp sai mahani vääntämään koska itse olen arvioinut nykyiset tehot 270 nurkille... :oops: ja toivoin että kansien vaihdon jälkeen oltaisiin 300-sarjassa...?
Arvioidun ja todellisen tehon välinen alue on yleensä kohtuuttoman suuri. Tavoitteesi ei kuitenkaan ole kohtuuton ja täysin saavutettavissa.

MUTTA!

Tuon nokan kanssa saattaa tulla vaikeuksia, puristukset pitäisi saada tuonne 11 – 12,5 alueelle. Tuo nokka antaa max. tehon alueella 6500 – 7000 rpm. Tuo asettaa jo jonkinlaiset haasteet niin alakerralle kuin venttiilikoneistollekin. Mielestäni imusarja, kaasari ja pakosarjatkin ovat alimittaisia tuon nokan kanssa.

Nokka on selvästi kilpakäyttöön tarkoitettu mekaaninen laahaava, asteita löytyy vähintäänkin riittävästi (mainos asteet imu 310 pako 308, 0,050” nostolla
imu 241 pako 240) mutta nosto on maltillinen (nosto venttiililtä imu ja pako 0,478”, nosto nokalla 0,299” eli 7,6 mm) samoin lobe separation angle 113,5. Käynti välys 0,48 mm.

Jos koneen alakerta on 289 cid ja männät on tasalakiset 5cc venttiilitaskuilla ja kansien palotilat 54 cc niin max puristukset ovat noin 10,3. jos alakerta on 302 cid niin samoilla loppu kamoilla max puristukset ovat noin 10,7. Noissa laskelmissa olen huomioinut, että männät tulee 0,020” yli dekin, näin ollen männän ja kannen väliin jää juuri minimi 0,020” käyntivälystä. Loppu päätelmänä voisin sanoa; nuo käytössäsi olevat männät eivät riitä tavoite puristussuhteen saavuttamiseen ellei kansien palotilaa saada pienennettyä noin 5 cc:llä, olettaen, että nykyiset palotilat ovat 54 cc.

Tarvitset noin 5 cc pattimännät jotta tuo 11 – 12,5 puristussuhde saavutetaan, että kyseinen nokka toimisi tuossa koneessa. Tai hanki kombinaatioon sopiva nokka jonka optimaalinen puristussuhde vaatimus olisi 10,0 – 10,5.

Kannen tiivisteen kansa en lähtisi paljoa pelaamaan. Vakio pahvien paksuudet on noin 0,040", spesiaali pahveja saa esim. http://www.cometic.com/default.aspx
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Jackripper
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Joulu 2007, 20:17
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Pikkulohkoa kasaamassa

Viesti Kirjoittaja Jackripper »

Ok, kiitos näistä tiedoista :D Kyllä kaikki viittaa nyt siihen että täytyy alkaa metsästämään uutta sopivampaa nokkaa. Ehdotuksia otetaan vastaan ja jos jollakin on jopa tarjota niin LAITTAKAA YV:TÄ. :shock:

Tuosta imusarjasta vielä sen verran, että virtaako nuo kannet pienellä porttauksellakaan niin hyvin, että RPM:stä on todellista hyötyä?
Vastaa Viestiin