Takajarruvoimissa eroa
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Takajarruvoimissa eroa
Kävin hakemassa leimaa niin löytyi takajarruista liikaa eroa, 2,1 vs 1.3. Käsijarrua vedettessä eroa ei ollut juurikaan.
Mikähän voisi olla syynä?
Mitenkä voisi lähteä ongelmaa selvittelemään?
Kiitos.
Mikähän voisi olla syynä?
Mitenkä voisi lähteä ongelmaa selvittelemään?
Kiitos.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Joo toi korjaussarja kannattaa hommata, saattaapi juurikin olla hampaat kulunu, itelläni ainakin oli ja piti aika epätasaseen. Säädät jarrut pintaan ennen leimaa ja lämmität matkalla = muutama tiukka jarrutus. Vuodot kannattaa ilman muuta tarkastaa. Nesteethän olet muistanut säännöllisesti uusia ja ilmata jarrut. Jarruja on mielestäni helppo testata soralla, hiukan vauhtia ja tiukahko jarrutus. Jäljistä näkee pitääkö, noin, tasaisesti.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Mitä onko kehintä outo termi..? Tarkoittaa ainakin täällä meillä päin sitä kun jarrupalat tähdätään mahdollisimman lähelle rumpua siitä ruuvista mikä on siellä rumpujarrujen alaosassa.
Sitä vaan jos olen siirtänyt jarrupalat liian kauaksi rummusta niin eihän se pidä vaikka kuinka jarruttaa. Sitä vaan kun käkkäri kummiskin pitää niin kumoaako se tuon kehintäteorian? Jarruremppan jälkeen kun ei ole ajettu montaakaan tuhatta kilometirä ja siirsin alkukehästä paloja kauemmaksi rummusta kun ne hiukan laahasivat.

(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Ns. käsijarrulla ei suoranaisesi ole tekemistä takajarrujen tasapainon kanssa, koska käsijarrun vaijerit kompensoi tuon pienen eron kenkien etäisyydestä rumpuun.
- mittaa rummun kuluneisuus, että on vielä hyväksyttävän rajoissa
- tarkasta jarrujen mekaniikka, kaikki osat paikoillaan ja liikkuvat, vaihda kuluneet osat uusiin (ei maksa paljoa ja turvallisuuskin paranee)
- tarkasta nestevuodot, jarruhihnat täysin kuivat eikä nestettä näy missään (taka-akselin pääty stefat voi hieman hikoilla mutta ei vuotaa)
- tarkasta, että jarrut on ilmattu, ettei ilmaa ole takapiirissä, tarvittaessa vaihda nesteet
- "kehi" molemmat jarrut niin lähelle rumpua kuin mahdollista, saa hieman laahata, kunhan ei aiheuta liikaa lämpöä.
- jos mikään muu ei auta niin laita spooli taka-akseliin
Rupea käymään ratapäivillä niin tulee kiinnitettyä enemmän huomiota myös jarruihin. Epätasapainoisilla jarruilla ei selviä kunnialla edes yhtä kierrosta radalla. Näin tulee jo kesän aikana hierottua jarrut niin hyvään kuntoon, ettei vuosikatsastuksessa tule ainakaan jarrujen osalta huomauttamista.
- mittaa rummun kuluneisuus, että on vielä hyväksyttävän rajoissa
- tarkasta jarrujen mekaniikka, kaikki osat paikoillaan ja liikkuvat, vaihda kuluneet osat uusiin (ei maksa paljoa ja turvallisuuskin paranee)
- tarkasta nestevuodot, jarruhihnat täysin kuivat eikä nestettä näy missään (taka-akselin pääty stefat voi hieman hikoilla mutta ei vuotaa)
- tarkasta, että jarrut on ilmattu, ettei ilmaa ole takapiirissä, tarvittaessa vaihda nesteet
- "kehi" molemmat jarrut niin lähelle rumpua kuin mahdollista, saa hieman laahata, kunhan ei aiheuta liikaa lämpöä.
- jos mikään muu ei auta niin laita spooli taka-akseliin

Rupea käymään ratapäivillä niin tulee kiinnitettyä enemmän huomiota myös jarruihin. Epätasapainoisilla jarruilla ei selviä kunnialla edes yhtä kierrosta radalla. Näin tulee jo kesän aikana hierottua jarrut niin hyvään kuntoon, ettei vuosikatsastuksessa tule ainakaan jarrujen osalta huomauttamista.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Rummut uudehkot, samoin muut jarrukamat. Nesteet vaihdettu viime kesä 2006. Vuotoja ei havaittavissa. Pitänee kehiä vasurin puolen palat lähemmäksi rumpua jospa sillä ongelma korjaantuisi. Otin niitä nimittäin kauemmaksi kun rumpu alkoi kuumentua matka-ajossa, tuli vissiin liian kauas.
Kiitos kovasti vastanneille. Ilmoittelen miten kävi.
Kiitos kovasti vastanneille. Ilmoittelen miten kävi.

(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."