Takajarruvoimissa eroa

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Takajarruvoimissa eroa

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kävin hakemassa leimaa niin löytyi takajarruista liikaa eroa, 2,1 vs 1.3. Käsijarrua vedettessä eroa ei ollut juurikaan.

Mikähän voisi olla syynä?

Mitenkä voisi lähteä ongelmaa selvittelemään?

Kiitos.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Sylinteri jumi taikka vuoto.
:krooh:
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Mulla oli takarummuista automaattinen saatohimmeli juuttunu. Korjaussarja ei ollu kovin kallis. Heput huomas kun laittovat runkoja yhteen..
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Joo toi korjaussarja kannattaa hommata, saattaapi juurikin olla hampaat kulunu, itelläni ainakin oli ja piti aika epätasaseen. Säädät jarrut pintaan ennen leimaa ja lämmität matkalla = muutama tiukka jarrutus. Vuodot kannattaa ilman muuta tarkastaa. Nesteethän olet muistanut säännöllisesti uusia ja ilmata jarrut. Jarruja on mielestäni helppo testata soralla, hiukan vauhtia ja tiukahko jarrutus. Jäljistä näkee pitääkö, noin, tasaisesti.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Voiko johtua virheellisestä kehinnästä?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Kehintä? Ota nyt vaan auki ja tarkista vaikka kaverin kans että kaikki liikkuu normaalisti, eikä ole vuotoja, siitä lähdetään ratkomaan. Ongelmia alkaa tulla jossain vaiheessa jos vuosia wanhat nesteet
:krooh:
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Kehintä ei kerro mulle mitään?? Aiemmin, Rokin, mainitsema rumpujen ylikuluneisuus on tietysti yksi asia, mikä kannattaa tarkistaa! Ohje toteamiseen oli jossain topikissa.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mitä onko kehintä outo termi..? Tarkoittaa ainakin täällä meillä päin sitä kun jarrupalat tähdätään mahdollisimman lähelle rumpua siitä ruuvista mikä on siellä rumpujarrujen alaosassa. :D Sitä vaan jos olen siirtänyt jarrupalat liian kauaksi rummusta niin eihän se pidä vaikka kuinka jarruttaa. Sitä vaan kun käkkäri kummiskin pitää niin kumoaako se tuon kehintäteorian? Jarruremppan jälkeen kun ei ole ajettu montaakaan tuhatta kilometirä ja siirsin alkukehästä paloja kauemmaksi rummusta kun ne hiukan laahasivat.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Ns. käsijarrulla ei suoranaisesi ole tekemistä takajarrujen tasapainon kanssa, koska käsijarrun vaijerit kompensoi tuon pienen eron kenkien etäisyydestä rumpuun.
- mittaa rummun kuluneisuus, että on vielä hyväksyttävän rajoissa
- tarkasta jarrujen mekaniikka, kaikki osat paikoillaan ja liikkuvat, vaihda kuluneet osat uusiin (ei maksa paljoa ja turvallisuuskin paranee)
- tarkasta nestevuodot, jarruhihnat täysin kuivat eikä nestettä näy missään (taka-akselin pääty stefat voi hieman hikoilla mutta ei vuotaa)
- tarkasta, että jarrut on ilmattu, ettei ilmaa ole takapiirissä, tarvittaessa vaihda nesteet
- "kehi" molemmat jarrut niin lähelle rumpua kuin mahdollista, saa hieman laahata, kunhan ei aiheuta liikaa lämpöä.
- jos mikään muu ei auta niin laita spooli taka-akseliin :wink:

Rupea käymään ratapäivillä niin tulee kiinnitettyä enemmän huomiota myös jarruihin. Epätasapainoisilla jarruilla ei selviä kunnialla edes yhtä kierrosta radalla. Näin tulee jo kesän aikana hierottua jarrut niin hyvään kuntoon, ettei vuosikatsastuksessa tule ainakaan jarrujen osalta huomauttamista.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Rummut uudehkot, samoin muut jarrukamat. Nesteet vaihdettu viime kesä 2006. Vuotoja ei havaittavissa. Pitänee kehiä vasurin puolen palat lähemmäksi rumpua jospa sillä ongelma korjaantuisi. Otin niitä nimittäin kauemmaksi kun rumpu alkoi kuumentua matka-ajossa, tuli vissiin liian kauas.

Kiitos kovasti vastanneille. Ilmoittelen miten kävi. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Pitämätöntä jarrua kehitty. Ongelma poistui. Tuore leima otteessa auto ajettu pesun kautta talviunille.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Vastaa Viestiin