Kaasari-asiaa
-
Vehje
- Aktiivi
- Viestit: 96
- Liittynyt: 25 Kesä 2006, 20:48
- Paikkakunta: Loppi-Lontoo-Läyliäinen
- Viesti:
Kaasari-asiaa
Jenkkireissua pukkaa ja konekin pitäisi rakentaa ensi kevääksi ja nyt pitäisi valita kaasari.
Mikäs kaasari olisi passeli n.300-350hp 302cid katukoneeseen? Pitääkö olla square-bore vai Spread-bore, vakuumi vai tuplapumppu, Holley/Edel/Carter, sähkö- vai mekaaninen ryyppy ym. Imusarjaksi ajattelin jotain Edel RPM tyylistä.
Muutenkin jos jollain olisi heittää hyvää linkkiä jossa käytäisiin läpi jenkkikaasarien tekniikkaa, valintaa ym. niin antaa tulla.
Mikäs kaasari olisi passeli n.300-350hp 302cid katukoneeseen? Pitääkö olla square-bore vai Spread-bore, vakuumi vai tuplapumppu, Holley/Edel/Carter, sähkö- vai mekaaninen ryyppy ym. Imusarjaksi ajattelin jotain Edel RPM tyylistä.
Muutenkin jos jollain olisi heittää hyvää linkkiä jossa käytäisiin läpi jenkkikaasarien tekniikkaa, valintaa ym. niin antaa tulla.
Ride Sally Ride!
http://www.fordmuscle.com/archives/2007 ... /index.php
In This Article...
We try to find answers to the age old dilemma... Edelbrock or Holley? This time we take the two brands to the dyno for an intake and carburetor comparison on a mild small block Ford. Which is better for the newbie Ford enthusiast?
Minun vastaus on; riippuu käyttötarkoituksesta, mutta normaaliin katukäyttöön ei viritys kaasaria vaan joku ekonomi malli Holley, Demon, Edelbrock tai Carter noin 500 - 600 cfm.
Mutta jos joskus halut ajaa mutkassa vähän kovempaa etkä toivo nykimistä ja rykimistä koneeseen niin silloin vakuumi Holley tai Demon, ja jos haluat hyvän kaasunvastaavuuden niin silloin tuplapumppu Holley tai Demon. Nämä myös syytä olla noin 600 - 650 cfm.
In This Article...
We try to find answers to the age old dilemma... Edelbrock or Holley? This time we take the two brands to the dyno for an intake and carburetor comparison on a mild small block Ford. Which is better for the newbie Ford enthusiast?
Minun vastaus on; riippuu käyttötarkoituksesta, mutta normaaliin katukäyttöön ei viritys kaasaria vaan joku ekonomi malli Holley, Demon, Edelbrock tai Carter noin 500 - 600 cfm.
Mutta jos joskus halut ajaa mutkassa vähän kovempaa etkä toivo nykimistä ja rykimistä koneeseen niin silloin vakuumi Holley tai Demon, ja jos haluat hyvän kaasunvastaavuuden niin silloin tuplapumppu Holley tai Demon. Nämä myös syytä olla noin 600 - 650 cfm.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2113
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Ei kokemuksia 600 perus holikasta. Ei ole kellään oikein mitään hyvääkään ollut. Peruskaasariksi oon joskus suositeltu 3310 sarjan 750cfm vacuumi holleytä.Aku_81 kirjoitti:Noihin tehoihin riittää hyvin vielä perus vakuumi 600cfm holley
Koko on ikuisuus kysymys, edeliin jos päädyt niin ehkä sitten 750cfm ainkakin. Toi ford musclen artikkeli on ihan hyvää asiaa.
- kariboy
- Mega-addikti
- Viestit: 867
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
- Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6 - Paikkakunta: Kajjaani
600 vakuumi holley toimi ainakin mulla vakio 289:n juottajana aivan mainiosti.Antti66HT kirjoitti:Ei kokemuksia 600 perus holikasta. Ei ole kellään oikein mitään hyvääkään ollut. Peruskaasariksi oon joskus suositeltu 3310 sarjan 750cfm vacuumi holleytä.Aku_81 kirjoitti:Noihin tehoihin riittää hyvin vielä perus vakuumi 600cfm holley
Koko on ikuisuus kysymys, edeliin jos päädyt niin ehkä sitten 750cfm ainkakin. Toi ford musclen artikkeli on ihan hyvää asiaa.
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Mustang GT Convertible 2003
Jaa-a, on tuo perus hollikka toiminu saman auton kaasarina reilut 16-vuotta, eipä sitä oikein koskaan ole ihmeemmin säädetty, kuin vasta viime kevään dynosessioissa. Tuo riittää todistettavasti 354 konin tehoihin vauhtipyörältä. Ja antamaan köniin 351w-moottorisille örleilleAntti66HT kirjoitti:Ei kokemuksia 600 perus holikasta. Ei ole kellään oikein mitään hyvääkään ollut. Peruskaasariksi oon joskus suositeltu 3310 sarjan 750cfm vacuumi holleytä.Aku_81 kirjoitti:Noihin tehoihin riittää hyvin vielä perus vakuumi 600cfm holley
Koko on ikuisuus kysymys, edeliin jos päädyt niin ehkä sitten 750cfm ainkakin. Toi ford musclen artikkeli on ihan hyvää asiaa.
Go tell Alice....
Laskekaa moottorin tarve ilmalle. Esim. 302cid vaatii 6500rpm:llä n. 570cfm ilmaa hyvällä 85% hyötysuhteella, joten...
Esim.
http://www.4secondsflat.com/Carb_CFM_Calculator.html
Esim.
http://www.4secondsflat.com/Carb_CFM_Calculator.html
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: Kaasari-asiaa
Holleyllä on tarjolla 465 cfm kaasari juuri Fordin pikkulohkoihin osanumerolla 0-1848-1. Se on kalibroitu juuri näitä motteja varten. Jos tarkoitus ei ole vetää "pedaali työasennossa" koko ajan, niin tämä saattaisi olla yksi vaihtoehto. Itselläni on ollut sellainen aikoinaan ja kaasari toimi todella mallikkaasti.Vehje kirjoitti:Jenkkireissua pukkaa ja konekin pitäisi rakentaa ensi kevääksi ja nyt pitäisi valita kaasari.
Mikäs kaasari olisi passeli n.300-350hp 302cid katukoneeseen? Pitääkö olla square-bore vai Spread-bore, vakuumi vai tuplapumppu, Holley/Edel/Carter, sähkö- vai mekaaninen ryyppy ym. Imusarjaksi ajattelin jotain Edel RPM tyylistä.
Muutenkin jos jollain olisi heittää hyvää linkkiä jossa käytäisiin läpi jenkkikaasarien tekniikkaa, valintaa ym. niin antaa tulla.
Oletteko huomanneet, että Holleyn sivuilla on jonkinlainen laskuri myös sopivan kaasarin etsimiseen.
http://www.holley.com/applications/Carb ... ection.asp
Minun tulos 289 cid 7000rpm, HIGHLY MODIFIED jne. street & race;
-Vacuum Secondaries
730 CFM Four Barrel Race Carburetor
Part #: 0-4609-1
-Mechanical Secondaries
390 CFM Four Barrel Race Carburetor
Part #: 0-80507-1
600 CFM Four Barrel Race Carburetor
Part #: 0-80540-1
650 CFM Four Barrel Race Carburetor
Part #: 0-80541-1
650 CFM Four Barrel Ultra HP Carburetor
Part #: 0-80674
650 CFM Four Barrel Ultra HP Carburetor
Part #: 0-80674
Tuplapumpuista jää ihmeteltäväksi tuo 390 CFM Four Barrel Race Carburetor?
Huomatkaa kuinka vakuumi on noin 100 cfm isompi kuin tuplapumput. Näin toteaa myös viritys oppaat.
http://www.holley.com/applications/Carb ... ection.asp
Minun tulos 289 cid 7000rpm, HIGHLY MODIFIED jne. street & race;
-Vacuum Secondaries
730 CFM Four Barrel Race Carburetor
Part #: 0-4609-1
-Mechanical Secondaries
390 CFM Four Barrel Race Carburetor
Part #: 0-80507-1
600 CFM Four Barrel Race Carburetor
Part #: 0-80540-1
650 CFM Four Barrel Race Carburetor
Part #: 0-80541-1
650 CFM Four Barrel Ultra HP Carburetor
Part #: 0-80674
650 CFM Four Barrel Ultra HP Carburetor
Part #: 0-80674
Tuplapumpuista jää ihmeteltäväksi tuo 390 CFM Four Barrel Race Carburetor?
Huomatkaa kuinka vakuumi on noin 100 cfm isompi kuin tuplapumput. Näin toteaa myös viritys oppaat.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- munmummu69
- Addikti
- Viestit: 362
- Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
- Paikkakunta: Hyvinkää
Gaze at this Tony Oddo Engines (TOE)-built Boss 302, consider the 2200 cfm represented by this pair of Holley Dominators, and disregard everything you know about over-carburetion. While it may sound crazy, this is no cobbled-together affair, rather the system that Ford engineers worked up for the '69 Trans-Am effort.

Näin voidaan todeta, että 302 koneeseen sopiva kaasutin on alueella 390 - 2200 cfm. Voi olla, että koneen luonne ja käyttötarkoitus kuitenkin sanelee kaasuttimen lopullisen koon, mutta uskon sen silti sopivan em. alueelle.

Näin voidaan todeta, että 302 koneeseen sopiva kaasutin on alueella 390 - 2200 cfm. Voi olla, että koneen luonne ja käyttötarkoitus kuitenkin sanelee kaasuttimen lopullisen koon, mutta uskon sen silti sopivan em. alueelle.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
Vehje
- Aktiivi
- Viestit: 96
- Liittynyt: 25 Kesä 2006, 20:48
- Paikkakunta: Loppi-Lontoo-Läyliäinen
- Viesti:
No tossa olis Summitin lista Holley 600 cfm kaasareista, minkäs noista valkkaisin? Kone siis ~300 hp 289/302 manuaalilootalla
http://store.summitracing.com/egnsearch ... yPrice%7C0
http://store.summitracing.com/egnsearch ... yPrice%7C0
Ride Sally Ride!
Kun sulla on manuaali, niin tuolla Ford -merkinnällä ei ole väliä, se tarkoittaa fordin kick down systeemin kytkemisvalmiutta. Eli ihan tosta reman 1850 tai jos uutta haluaa, niin miten olis 570 Street Avenger.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle
)
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle