Kulmat
-
- Aktiivi
- Viestit: 145
- Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:22
Kulmat
Mitkä mahtaisi olla 68:sin(302) ohjaus kulmien säätöarvot.
Muistelin, että vastahan mä tästä kirjoitin ja todentotta
Ote tulevasta Corralin alustaspektaakkelista
Sopivat säätöarvot
Usein keskustelupalstoilla kysytään ”mitkä ovat oikeat säätöarvot vuoden xx malliin zz?”. Tähän sitten lähes yhtä usein tulee vastauksena jostakin manuaalista tehtaan säätöarvot, joita sitten pidetään jumalansanana ja ollaan huolestuneita, jos niihin ei päästä. Mustangista puheen ollen, unohda manuaalien säätöarvot. Ne on annettu ristikudosrenkaille ja amerikassa harrastetuille sadevesien vuoksi Suomea enemmän kallistetuille teille.
Tavoitteena voisi olla: caster 2 astetta, camber 0 - -0.5 astetta ja auraus 4mm, koska esim. 65-66 malleissa säätö tapahtuu vain ylätukivarsien shimmilevyillä nuo caster- ja camber-arvot säätyvät samalla kertaa eikä välttämättä päästä sekuntilleen samoihin arvoihin oikealla ja vasemmalla puolella. Jos on tehostettu ohjaus tai autoa ajaa vain harteikas äijä, niin silloin casteria laitetaan niin paljon kuin saadaan säätämällä, mikä ei kuitenkaan ole välttämättä paljonkaan yli 2 astetta. Jos tehostamattomalla ohjauksella ja suht’ leveillä eturenkailla olisi myös hennompihartiaisten ajettava, niin vähennetään casteria vaikka 1 asteeseen ja lisätään milli pari auraukseen, jotta suuntavakautta saataisiin sitä kautta hieman kompensoitua. Radalla kurvailtaessa yhden asteen camberkaan Arning-muutoksen kanssa ei riitä eturenkaiden tasaiseen kulumiseen vaan renkaan ulkoreuna joutuu suuremmalle rasitukselle kuin sisäreuna.
Ote tulevasta Corralin alustaspektaakkelista
Sopivat säätöarvot
Usein keskustelupalstoilla kysytään ”mitkä ovat oikeat säätöarvot vuoden xx malliin zz?”. Tähän sitten lähes yhtä usein tulee vastauksena jostakin manuaalista tehtaan säätöarvot, joita sitten pidetään jumalansanana ja ollaan huolestuneita, jos niihin ei päästä. Mustangista puheen ollen, unohda manuaalien säätöarvot. Ne on annettu ristikudosrenkaille ja amerikassa harrastetuille sadevesien vuoksi Suomea enemmän kallistetuille teille.
Tavoitteena voisi olla: caster 2 astetta, camber 0 - -0.5 astetta ja auraus 4mm, koska esim. 65-66 malleissa säätö tapahtuu vain ylätukivarsien shimmilevyillä nuo caster- ja camber-arvot säätyvät samalla kertaa eikä välttämättä päästä sekuntilleen samoihin arvoihin oikealla ja vasemmalla puolella. Jos on tehostettu ohjaus tai autoa ajaa vain harteikas äijä, niin silloin casteria laitetaan niin paljon kuin saadaan säätämällä, mikä ei kuitenkaan ole välttämättä paljonkaan yli 2 astetta. Jos tehostamattomalla ohjauksella ja suht’ leveillä eturenkailla olisi myös hennompihartiaisten ajettava, niin vähennetään casteria vaikka 1 asteeseen ja lisätään milli pari auraukseen, jotta suuntavakautta saataisiin sitä kautta hieman kompensoitua. Radalla kurvailtaessa yhden asteen camberkaan Arning-muutoksen kanssa ei riitä eturenkaiden tasaiseen kulumiseen vaan renkaan ulkoreuna joutuu suuremmalle rasitukselle kuin sisäreuna.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Mulla on `66 Mustangissa ristikudosrenkaat alkuperäisyyden vuoksi. Uskoisin, että meissä harrastajissa on monia, jotka arvostavat alkuperäisyyttä enemmän kuin ajo-ominaisuuksia tai moottoritehoja. Ymmärrän, että ristikudosrengas ei ole paras mahdollinen slalomiin tai kiihdytykseen, mutta sellaiset Mustangissa on uutena ollut, joten meidän pussihousujen autoihin ne ovat parhaat. Ja minä kyllä luotan tehtaan arvoihin pyöränkulmien säädössä. Älä Arto ota hernettä nenuun, arvostan kyllä tietämystäsi ajo-ominaisuuksien parantamisen suhteen, jotkut meistä eivät vain ymmärrä omaa parastaan ja haluavat harrasteautonsa olevan mahdollisimman alkuperäinen. 

Hei, no problemos. Jos on rättirenkaat, niin se on kunnon pussihousumeininkiä.66poni kirjoitti:Älä Arto ota hernettä nenuun, arvostan kyllä tietämystäsi ajo-ominaisuuksien parantamisen suhteen, jotkut meistä eivät vain ymmärrä omaa parastaan ja haluavat harrasteautonsa olevan mahdollisimman alkuperäinen.


Mutta mitäs sanot siitä, että tehdas antoi eri arvot 65 ja 66 malleille enkä minä ainakaan keksi miksi. Sitä tarkoitan sillä, etteivät ne tehtaan arvot ole jumalansanaa, kun se jumala on itsensäkin kanssa eri mieltä.
65:
Caster 6syl min 0, max +2, tavoite 1
Caster 8syl min -1, max +1, tavoite 0
Camber min -1/4, max +1 1/4, tavoite ½
Auraus min 2.4mm 3/32" max 8.7mm 11/32
66:
Caster 6syl min +3/4, max +1 1/4, tavoite 1 1/4
Caster 8syl min -1/4, max +3/4, tavoite 1/4
Camber min 0, max +1, tavoite ½
Auraus min 6.4mm 1/4" max 8mm 3/8
Ja sitten 68
Caster min -3/4, max +1 1/4, tavoite +1/4
Camber min +1/4, max +1 3/4, tavoite 1
Auraus min 1.6mm 1/16" max 5/16
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS