Early jarruista / jarruteoriaa
-
- Aktiivi
- Viestit: 96
- Liittynyt: 25 Kesä 2006, 20:48
- Paikkakunta: Loppi-Lontoo-Läyliäinen
- Viesti:
Early jarruista / jarruteoriaa
Pitäisi varmaan jarrutkin tuohon peltikasaan tehdä kun vanhat tehostamattomat 4-rummut ei oikein innosta.
Moni on varmaan soveltanut muista autoista levyjarruja noihin Musteihin ja kokemusta varmaankin löytyy monista yhdistelmistä. Minä kaivelin vanhoja varastoja ja tällaista tavaraa löytyis:
Eteen: Ford Sierra RS Cosworth satulat, 4-mäntäiset 40mm männillä, tietysti jäähdytetyille levyille, alkuperäinen levy jotain ~285 milliä, mutta satulaan sopii 280-300milliset levyt. Ajattelin laittaa Supran 300mm levyt.
Taakse: Ford Scorpion satulat, 1-mäntäiset 43mm männällä. Alkuperäinen levy palttiarallaa 280mm, joten varmaan samankokoista voisi laittaa tilalle.
Autot taitaa alkujaan olla suunnilleen samanpainoiset kuin early-musse ja cosworthissa on ronskisti enemmän tehoakin alkujaan. Voisikos noista ruveta soveltamaan vai keksiikö joku jonkun periaattellisen syyn mikä noissa on pielessä? Kiinnikeiden teko ei ole mikään ongelma, tutun tuttu kyllä leikkelee Laserilla kiinnikkeet. Pääsylinterin + tehostimen otan jostain uudemmasta jossa on levyt edessä ja takana.
Kommentteja?
EDIT: huomasin juuri, että otsikossahan lukee että jarruteoriaa.. Niin sitä piti kysymäni, että milläs periaatteella noita jarruja yleensä oikein mitoitetaan? Mun käsittääkseni yleensä rajoittavin tekijä on levyjen ja palojen jäähtyminen, melkein kaikissa autoissahan saa jarrut lukkoon asfaltilla ainakin kerran.. Luonnollisesti isot levyt jäähtyy nopeammin ja tehokkaammin kuin pienet, mutta miten esim. palojen koko tähän käytännössä vaikuttaa? Kitkaanhan palojen koolla ei sinänsä ole vaikutusta, koska pyörimistä hidastava voima on yhtäkuin puristava voima x kitkakerroin.
Moni on varmaan soveltanut muista autoista levyjarruja noihin Musteihin ja kokemusta varmaankin löytyy monista yhdistelmistä. Minä kaivelin vanhoja varastoja ja tällaista tavaraa löytyis:
Eteen: Ford Sierra RS Cosworth satulat, 4-mäntäiset 40mm männillä, tietysti jäähdytetyille levyille, alkuperäinen levy jotain ~285 milliä, mutta satulaan sopii 280-300milliset levyt. Ajattelin laittaa Supran 300mm levyt.
Taakse: Ford Scorpion satulat, 1-mäntäiset 43mm männällä. Alkuperäinen levy palttiarallaa 280mm, joten varmaan samankokoista voisi laittaa tilalle.
Autot taitaa alkujaan olla suunnilleen samanpainoiset kuin early-musse ja cosworthissa on ronskisti enemmän tehoakin alkujaan. Voisikos noista ruveta soveltamaan vai keksiikö joku jonkun periaattellisen syyn mikä noissa on pielessä? Kiinnikeiden teko ei ole mikään ongelma, tutun tuttu kyllä leikkelee Laserilla kiinnikkeet. Pääsylinterin + tehostimen otan jostain uudemmasta jossa on levyt edessä ja takana.
Kommentteja?
EDIT: huomasin juuri, että otsikossahan lukee että jarruteoriaa.. Niin sitä piti kysymäni, että milläs periaatteella noita jarruja yleensä oikein mitoitetaan? Mun käsittääkseni yleensä rajoittavin tekijä on levyjen ja palojen jäähtyminen, melkein kaikissa autoissahan saa jarrut lukkoon asfaltilla ainakin kerran.. Luonnollisesti isot levyt jäähtyy nopeammin ja tehokkaammin kuin pienet, mutta miten esim. palojen koko tähän käytännössä vaikuttaa? Kitkaanhan palojen koolla ei sinänsä ole vaikutusta, koska pyörimistä hidastava voima on yhtäkuin puristava voima x kitkakerroin.
Ride Sally Ride!
Re: Early jarruista / jarruteoriaa
Tuo Cosworthin etujarrusatulat kuulostaa hyvältä, samoin takajarrut. Parempi olisi jos molemmat olisi peräisin samasta autosta. Tämä helpottaa pääsylinterin valinnassa, ellei sekin ole suoraan samasta kokoon panosta. Lisäksi takapiiriin pitää asentaa paineensäätö venttiili. Suosittelen käytettäväksi vain yhden auton jarrujärjestelmää sillä niitä on jo joku joskus testannut. Koska nuo Cosworthit eivät ole olleet mitään tavallisia Sierroja niin niiden jarrutkin ovat olleet laadukkaita ja mikä parasta niihin saa oikeita jarrupaloja.Vehje kirjoitti:Eteen: Ford Sierra RS Cosworth satulat, 4-mäntäiset 40mm männillä, tietysti jäähdytetyille levyille, alkuperäinen levy jotain ~285 milliä, mutta satulaan sopii 280-300milliset levyt. Ajattelin laittaa Supran 300mm levyt.
Taakse: Ford Scorpion satulat, 1-mäntäiset 43mm männällä. Alkuperäinen levy palttiarallaa 280mm, joten varmaan samankokoista voisi laittaa tilalle.
Pääsylinterin + tehostimen otan jostain uudemmasta jossa on levyt edessä ja takana.
EDIT: huomasin juuri, että otsikossahan lukee että jarruteoriaa.. Niin sitä piti kysymäni, että milläs periaatteella noita jarruja yleensä oikein mitoitetaan? Mun käsittääkseni yleensä rajoittavin tekijä on levyjen ja palojen jäähtyminen, melkein kaikissa autoissahan saa jarrut lukkoon asfaltilla ainakin kerran.. Luonnollisesti isot levyt jäähtyy nopeammin ja tehokkaammin kuin pienet, mutta miten esim. palojen koko tähän käytännössä vaikuttaa? Kitkaanhan palojen koolla ei sinänsä ole vaikutusta, koska pyörimistä hidastava voima on yhtäkuin puristava voima x kitkakerroin.
Levyt ja niiden koot OK.
Vaikkakin mitä suuremmat jarrut sen parempi, mutta mielestäni kysymys kuuluu mieluimmin: Mikä on riittävä jarrujärjestelmä auton painoon ja käytettyihin renkaisiin nähden. Pelkästään jarrusatuloiden ja –levyjen koolla ei paranneta jarruja vaan ehkä oleellisin tekijä on jarrupalat.
Pitkäaikaisesta kokemuksestani voin vakuuttaa että 65 mustangin nelimäntäiset etulevyjarrut ja takarummut oikeanlaisilla paloilla ja hihnoilla täyttää lähes kaikkien käyttäjien toiveet jos käytetään max. 225 levyistä katurengasta ja hyvää tuoretta jarrunestettä. Lisäksi voi jollain keinoin lisätä jarrujen jäähdytystä. Tuo yhdistelmä kestää pitkäkestoista pitkälle yli 10 kierroksen rata-ajoa. Esim. Ahvenistolla tehokkaita jarrutuksia tulee noin 9 – 10 / kierros alle 2 minuutin aikana, eli 10 kierroksen aikana noin 100 täys jarrutusta / 20 min ja jokainen jarrutus on voimakkaampi mitä normaali liikenteessä koskaan tarvitsee käyttää.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Early jarruista / jarruteoriaa
Itseasiassa 2wd cosworthin takasatulat on samat kuin scorpion satulat. 4wd cossussa sitten on jäähdytetty takalevy ja eri satula.Mexico65 kirjoitti:Tuo Cosworthin etujarrusatulat kuulostaa hyvältä, samoin takajarrut. Parempi olisi jos molemmat olisi peräisin samasta autosta.Vehje kirjoitti:Eteen: Ford Sierra RS Cosworth satulat, 4-mäntäiset 40mm männillä, tietysti jäähdytetyille levyille, alkuperäinen levy jotain ~285 milliä, mutta satulaan sopii 280-300milliset levyt. Ajattelin laittaa Supran 300mm levyt.
Taakse: Ford Scorpion satulat, 1-mäntäiset 43mm männällä. Alkuperäinen levy palttiarallaa 280mm, joten varmaan samankokoista voisi laittaa tilalle.
-
- Aktiivi
- Viestit: 96
- Liittynyt: 25 Kesä 2006, 20:48
- Paikkakunta: Loppi-Lontoo-Läyliäinen
- Viesti:
Mitäs takajarruhihnoja olet käyttänyt ja mistä niitä saa? Ei kai niitä levyjä kannata sitten ruveta vaihtamaan ihan vaihtamisen ilosta, saa säilyttää orkkis käkkärivehkeet ym. Ja voisi käyttää vaikka Mussen vakiotehostinta + pääsylkkyä.
Vai oletko vaihtanut taakse jotkin leveämmät rummut / muuta aftermarket-tavaraa?
Vai oletko vaihtanut taakse jotkin leveämmät rummut / muuta aftermarket-tavaraa?
Ride Sally Ride!
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Etujarru satulat kuulostaa hyvältä. Eteen voisi ehkä sovitella myös Nissan 350Z:n jarrulevyä tuon satulan kanssa.
Early mustin etu(levy)jarrut toki oikeilla paloilla ovat riittävät harraste rata-ajoon, mutta halvemmalla voisi selvitä jos olisi laittaa isommalla halkaisijalla olevat levyt. Siirryttäessa vakio 10" levystä esim. 13" levyyn, jäähdyttävä pinta-ala kasvaa huomattavasti-> viileämmät jarrut-> halvemmat jarrupalat. Eli pitkässä juoksussa voisi jotain säästää. Tämä siis vielä kokeiltava. Tuollaiset jarrut vaativat kuitenkin ainakin 17" vanteet...
Omat hybridi jarrut: BMW:n pääsylinteri, Vakio nelimäntäiset edessä, takana RAV4:n 300mm, 18mm paksu tuuletettu levyt, audin satulat, 10 euron motonet palat, ja ilman ongelmia pelannut jo kahdet rata päivät, eikä ole palatkaan kummemmin kulunut, vaikka keväällä ei paljon etujarrujakaan ollut, eli kovasti takapainoisesti mentiin. Muutaman kierroksen jäljiltä oli takalevyt päästöväreillä, eli +400 asteisena käyneet... Käsijarruvaijerit kävivät suoraan noihin audin satuloihin, ja toimii.
Tässä oli esim. budjetti jarruista, hinta pari talli päivää, satulat 100e, levyt 55e, palat 10e, kiinnike rautasoinilta 5e, eli 8mm levyä ...
Nuo Cossun satulat toimivat ehdottomasti, oikean paksuinen levy vain. Mikä lie, 24-32mm??? Takajarrutkin kannattaa mielestäni muuttaa levyiksi rata käytössä, rummut hieman äkkinäiset josssain tilanteissa.
Jatkakaa...
EDIT: jatkankin itse:
http://www.fordmuscle.com/forums/tech-e ... tangs.html
Early mustin etu(levy)jarrut toki oikeilla paloilla ovat riittävät harraste rata-ajoon, mutta halvemmalla voisi selvitä jos olisi laittaa isommalla halkaisijalla olevat levyt. Siirryttäessa vakio 10" levystä esim. 13" levyyn, jäähdyttävä pinta-ala kasvaa huomattavasti-> viileämmät jarrut-> halvemmat jarrupalat. Eli pitkässä juoksussa voisi jotain säästää. Tämä siis vielä kokeiltava. Tuollaiset jarrut vaativat kuitenkin ainakin 17" vanteet...
Omat hybridi jarrut: BMW:n pääsylinteri, Vakio nelimäntäiset edessä, takana RAV4:n 300mm, 18mm paksu tuuletettu levyt, audin satulat, 10 euron motonet palat, ja ilman ongelmia pelannut jo kahdet rata päivät, eikä ole palatkaan kummemmin kulunut, vaikka keväällä ei paljon etujarrujakaan ollut, eli kovasti takapainoisesti mentiin. Muutaman kierroksen jäljiltä oli takalevyt päästöväreillä, eli +400 asteisena käyneet... Käsijarruvaijerit kävivät suoraan noihin audin satuloihin, ja toimii.
Tässä oli esim. budjetti jarruista, hinta pari talli päivää, satulat 100e, levyt 55e, palat 10e, kiinnike rautasoinilta 5e, eli 8mm levyä ...
Nuo Cossun satulat toimivat ehdottomasti, oikean paksuinen levy vain. Mikä lie, 24-32mm??? Takajarrutkin kannattaa mielestäni muuttaa levyiksi rata käytössä, rummut hieman äkkinäiset josssain tilanteissa.
Jatkakaa...
EDIT: jatkankin itse:
http://www.fordmuscle.com/forums/tech-e ... tangs.html
Orgis levy on 11.25", eli n. 286mm. Mä olen ollut jarruihin aika tyytyväinen, samoilla linjoilla kuin Mexico, eli hyvät nesteet ja palat piisaa aika pitkälle. Tosin niinkuin Antti totesi tuo takarumpujen toiminta joskus askarruttaa, vrt. esitys FoMoCo-päivän sprintin maalinjälkeisessä maastoekskursiossa.
Noihin vanhoihin satuloihin ei vaan ole yhtä hyvät palavalikoimat kuin johonkin muihin. Ensi kesäksi ajattelin kokeilla EBC:n keltaisia paloja, punaiset ovat hieman herkästi kuluvat ja kesto tuntuu riippuvan sisäänajosta.
Taitaa olla myös uudet vakionavat ja -levyt tilauksessa.
Noihin vanhoihin satuloihin ei vaan ole yhtä hyvät palavalikoimat kuin johonkin muihin. Ensi kesäksi ajattelin kokeilla EBC:n keltaisia paloja, punaiset ovat hieman herkästi kuluvat ja kesto tuntuu riippuvan sisäänajosta.
Taitaa olla myös uudet vakionavat ja -levyt tilauksessa.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Tuo, tuo lisää jäähdytys pinta-alaa, mutta mikä on riittävä tai sopiva. Jos olisin tyytymätön Mustangin vakio nelimäntäisten etulevyjarruihin ja takarumpujen yhdistelmään niin suosittelisin jotain muuta.Antti66HT kirjoitti:No, kuitenkin tuo 2" lisää halkaisijaa tuo aika paljon lisää jäähdytys pinta-alaa.
Enkä olisi niin varma tuon takarumpujarrun toimimattomuudestakaan. Huolellisesti ehjillä osilla kasattu rumpu toimii moitteettomasti, edellyttäen, että jarrubalanssi on säädetty oikein ja etupään systeemit on kunnossa. Ainoa mistä olen takarumpujarrujen osalta huolissani, on lämpö ja tätä kautta hihnojen palamisella. Onko muilla takarumpujarrujen hihnat palaneet? Lisä jäähdytyksellä olen saanut ongelman kuriin.
Sopivia jarrupala ja hihna materiaaleja voi tiedustella alan liikkeistä. Cossun satuloihin laittaisin Ferodon DS 3000 palat; eteen takaveto Cossu 86-93 FCP399 LUC

taakse FCP408 LUC

Jos takana rummut niin vanhoihin kenkiin liimauttaisin Kitkaliimauksessa rally hihnat joita ilmeisesti vielä saa AutoRacingista http://shop.autoracing.fi/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Itelläni, ymmärtääkseni, samat jarrut. Paloina, Hawk HPS Ferro-Compound, ostettu HH/Harrilta. Jarruja Mexico kommentoi: "ei sulla kyllä mitään jarruja ole". Levyjen väristä voisi päätellä ainakin jotain tapahtuvan, poljinta painettaessa.MONTTU kirjoitti:Mulla on Scott Drake levyjarrusetti. Satulat jostain 80-luvun Buickista tai Chevy Citationista. Sikahelppo asentaa, muutenkin OK mutta mitä luulette, löytyykö citationiin urheilullisia paloja...
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Ilmeisesti teillä molemmilla on jonkinlaiset liukusatuloilla ja yksimäntäisellä puristimella toimivat etujar-rut. Ongelma lienee sama kuin 68 - 73 mustangien levyjarrujen kanssa niihin ei oikein löydy hyvää palaa joka jotenkin kestäisi rata-ajoa, onneksi noilla jarruilla saa auton parkkiin.Homer65 kirjoitti:Itelläni, ymmärtääkseni, samat jarrut. Paloina, Hawk HPS Ferro-Compound, ostettu HH/Harrilta. Jar-ruja Mexico kommentoi: "ei sulla kyllä mitään jarruja ole". Levyjen väristä voisi päätellä ainakin jotain tapahtuvan, poljinta painettaessa.MONTTU kirjoitti:Mulla on Scott Drake levyjarrusetti. Satulat jostain 80-luvun Buickista tai Chevy Citationista. Sikahelppo asentaa, muutenkin OK mutta mitä luulette, löytyykö cita-tioniin urheilullisia paloja...
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Aktiivi
- Viestit: 96
- Liittynyt: 25 Kesä 2006, 20:48
- Paikkakunta: Loppi-Lontoo-Läyliäinen
- Viesti:
Nyt pitäisi löytää jostain passelit levyt. Ei meinaa mahtua minkään vanteen sisään noi Cossun satulat. Ottaa kiinni joko vanteen "puoliin" tai sitten sisäreunaan.
Levyt pitäisi siis olla n.300 milliä halkaisijaltaan ja mahdollisimman "syvät" koska noi nelimäntäiset satulat vaatii ainakin 40mm tilaa.
Ehdotuksia?
Edit: Löytyykös netistä catalogia josta näkis jarrulevyjen mittoja?
Levyt pitäisi siis olla n.300 milliä halkaisijaltaan ja mahdollisimman "syvät" koska noi nelimäntäiset satulat vaatii ainakin 40mm tilaa.
Ehdotuksia?
Edit: Löytyykös netistä catalogia josta näkis jarrulevyjen mittoja?
Ride Sally Ride!
-
- Aktiivi
- Viestit: 96
- Liittynyt: 25 Kesä 2006, 20:48
- Paikkakunta: Loppi-Lontoo-Läyliäinen
- Viesti:
sieltähän se löytyi, suurkiitokset!koppa kirjoitti:Tuolta löytyy pari linkkiä katologeihin.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... arru+mitat
No laitetaan sitten eteen tällaiset: BMW 520-535 (E39) halkaisija 296mm, syvyys 76mm, paksuus 22mm. Motonetissä 37,50/kpl. Jako ei passaa mutta täytyy tehdä uusi
Taakse vaikka Toyota Avensiksen takalevyt: halkaisija 288mm, syvyys 65 ja paksuus 10mm. Motonetissä 35,00/kpl.
Täytyy vähän purkaa laitteita ja sihtailla miten nuo voisivat sopia. Sorvia saa näyttää vähän joka osalle, se on ihan OK, mutta tuo uuden jaon teko satulaan on vähän jännempi juttu. Bemarissahan kyllä olisi 5x120 jako, joten reiät sais vinguteltua mutta sitten pitäisi olla keskitys kunnossa..
Ride Sally Ride!