Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Eli mitä kannattais tehdä/missä vika. Jouset on varmaan orkkikset, iskarit vanhat 2 1/4 kierrosta säädettävät konit apujousilla. Jouset on suorat jolloin korkeus on nyt hyvä. Iskarit säädetty täpölle alas joustaessa. Silti lähes pari senttiä painuu ennenkö vaimentaa (käsin kokeiltuna ilman apujousia). Renkaat ottaa lokarin reunoihin kun niiaa alas ja jos on terävämpi kuoppa tai töyssy niin perä hyppää hieman sivulle. Ilkeä piirre kun ajat uraisella asfaltti tiellä jossa on vielä ohjauksessa välystä! Eli riittäiskö uudet iskarit, apujousilla? säädettävät? vai jotain muuta. Ehkä olis myös aihetta lähettää jäykkyyden palautukseen.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Konin iskarin säätö vaikuttaa ainoastaan rebound suuntaan eli silloin, kun iskari pitenee. Sitä ei voi säätää sisäänpäin suuntautuvassa vaimennuksessa. Kyseisen iskarin saa modifioitua Motoralilla jos niin haluaa. Silloin sisäsuunnan vaimennusta voidaan kasvattaa ( tai pienentää) halutusti. Muutos tehdään ajamalla iskari ns. "iskaridynossa" ensin ja lisäämällä vaimennusta halutusti alkuperäiseen arvoon nähden. Ko iskarit voi myös korjauttaa samassa paikassa jos epäilee niiden olevan epäkunnossa. Kaikki muu voidaan vaihtaa paitsi runko. Epäilenpä, että autosi perä hyppää sivulle montuissa juuri sen takia, että rebound -säätö on "täysillä". Iskari on niin jäykkä, että se estää renkaiden paluun tien pintaan montun jälkeen. Omassa autossani oli juuri tätä ongelmaa ja se korjaantui säätämällä iskarit (edestä ja takaa) rebound-suunnassa löysemmälle.
Jousien kunnostus/ jäykentäminen auttaa varmasti kunnossa olevien iskarien kanssa ongelmiin. Jousiin voi asentaa eteen ja taakse polyuretaanipuslat (tai nylonia) jolloin auto ei ole niin arka sivuttaisvoimille. Jäykät puslat ajaa jossain määrin panhard-tangon asiaa (tai watts-linkin). Ne tuo ääntä kabiiniin lisää.