Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Asiaa tarkastamatta sen tarkemmin, sanoisin että ei onnistu jos, otteessa lukee vähäpäästöinen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Kaverilla on '89 GT ja ei ole vähäpäästöinen, mutta otteessa on "katalysaattori ja jne jne paskaa". Tämä on hauska juttu, kun auton päästöarvot tosiaankin ovat ne co 3,5 ja sitä rataa ja se alittaa ne kevyesti ilman katteja, mutta vuosimalli kuulemma edellyttää että putkissa on katalysaattorit oltava leimalla. Se on eri asia mitä sielä kattipöntön sisällä on. Tästä tuleekin mieleen että kuka päättää ja miten sen mikä on katalysaattori? Riittääkö suorassa putkessa migillä kirjoitettu "kat" vai kuinka paljon suoran putken pitää muistuttaa orkkista kattia? Entä jos ne katit kiinnittää tukivarsiin? Vanhempiin Musseihin kuulemma onnistuisi ihan normaaliin tapaan muutoskatsastamalla "katalysaattori" teksti pois ootteelta.
Jos otteessasi lukee "vähäpäästöinen", silloin et sitä pois saa kuin autosi identiteettiä vaihtamalla.
Tuo 80 -90 luvunvaihde on hieman hankala noiden katti, vähäpäästöinen ja normaaleiden välillä. Vä-häpäästöisistä ja ilmeisesti myös katti autoista on saanut jotain verohelpotuksia aikoinaan.
Tuo katti asia on epämääräinen, saako poistaa vai ei muutoskatsastuksella.
Vähäpäästöinen on ja pysyy vähäpäästöisenä, eikä sitä saa normaaliksi edes rahalla.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
vähäpäästöisyyttä ei saa muuten pois muuta kun alkuperäis todistuksella missä selviää mitkä päästö normit auto on täyttänyt tehtaalta lähtiessä...joten mussen kohdalla vähän hankala...käytännossä kaikki 1.1.1991 jälkeen suomeen rekisteröidyt on vähäpäästöisiä kun lakikirjaa lukee aken sivuilta....
Osasta autoista puuttuu töi vähäpäästöisyys papereista kun katsastusmies ei ole ruksannut esim maahantuonti katsastuksessa sitä kohtaa...ja näissä jenkeissä on varsin kirjavaa käytäntöä....
petska kirjoitti:...käytännossä kaikki 1.1.1991 jälkeen suomeen rekisteröidyt on vähäpäästöisiä kun lakikirjaa lukee aken sivuilta...
Vähän off topic, mutta tässäkin on vaihtelua. Mulla on nimittäin vuonna -97 USA:sta maahantuotu, toukokussa -91 käyttöönotettu Taurus SHO. Siinä ei ole rekisteriotteessa mitään mainintaa katalysaattoreista tai vähäpäästöisyydestä . Lienee katsastussedällä käynyt aikanaan maahantuontikatsastuksessa kohtuullinen erhehdys. Varsinaisesti asia ei mua haittaa, katalysaattoreita ei ole autossa pitkään aikaan enää näkynyt...
petska kirjoitti:...käytännossä kaikki 1.1.1991 jälkeen suomeen rekisteröidyt on vähäpäästöisiä kun lakikirjaa lukee aken sivuilta...
Vähän off topic, mutta tässäkin on vaihtelua. Mulla on nimittäin vuonna -97 USA:sta maahantuotu, toukokussa -91 käyttöönotettu Taurus SHO. Siinä ei ole rekisteriotteessa mitään mainintaa katalysaattoreista tai vähäpäästöisyydestä . Lienee katsastussedällä käynyt aikanaan maahantuontikatsastuksessa kohtuullinen erhehdys. Varsinaisesti asia ei mua haittaa, katalysaattoreita ei ole autossa pitkään aikaan enää näkynyt...
Mullakaan ei lue -95:n otteessa vähäpäästöisestä ja katalysaattoreista mitään. Mutta kun konttorilla tutkii koneelta auton tietoja, niin jopa löytyy maininta vähäpäästöinen. En tiedä että miksi sitä ei sitten otteella näy.
Sehän lukee ihan lakikirjassa että 1.1.1992 alkaen kaikki on vähäpäästöisiä. Ennen sitä on tosiaan aika arpapeliä, mulla -89, täysipäästöinen. Ja rekisteriotteessahan ei lue kaikkia vaadittuja ominaisuuksia/varusteita, olisi aika pitkä lista varsinkin vähän uudemmissa
Mä olen ymmärtänyt kattien poiston niin että jos auto ei ole vähäpäästöinen, saisi katit poistaa kunhan menee päästörajoihin.
Lauri kirjoitti:
Mä olen ymmärtänyt kattien poiston niin että jos auto ei ole vähäpäästöinen, saisi katit poistaa kunhan menee päästörajoihin.
Niin minäkin olen luullut, ja epäilen että onkin. Jostain kumman syystä kaksi konttoria nyt ainakin haluaa '89 ja tuoreempien ei-vähäpäästöisien kohdalla säilyttää katit vaikkakin päästöarvot ovat ne ei-kattillisten. Toisella konttorilla oli suoraan sanottu että tyhjennä katit.
Mäkin tuota kysyin viime kesänä inssiltä, niin oli sitä mieltä, että katit kuuluu olla, vaikka tyhjänä. Päästöarvot ei muutu ilman katteja, mutta kun on maininta otteessa, niin niitä ei saa poistaa millään verukkeella. Ainoa keino olisi, että Fordilta amerikasta saa paperin, jossa on tehtaan virallinen mittaus katittoman päästöistä. En tiedä mihin tuo lapun vaatimus perustuu, koska samahan se on onko katteja vai ei jos päästöt ei muutu mihinkään.
Byrokraattista toimintaa.
Mustang GT -88 "Mustikki" Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt" Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
MouTine kirjoitti:Jostain kumman syystä kaksi konttoria nyt ainakin haluaa '89 ja tuoreempien ei-vähäpäästöisien kohdalla säilyttää katit vaikkakin päästöarvot ovat ne ei-kattillisten. Toisella konttorilla oli suoraan sanottu että tyhjennä katit.
Absoluuttinen fakta pitäisi kysyä akelta, konttoreilta ei saa luotettavaa tietoa. Ne kun menevät aken säädösten mukaan ja tuntuu että joka konttori tulkitsee kirjoja eri lailla. Näinhän ei saisi olla, mutta minkäs teet...
Onko tuo -89 ahdettu? Se muuttaa tilanteen, kun jostain käsittämättömästä syystä ei vähäpäästöisiin vuosimalleihin 87-92 ahdettaessa pitää lisätä katalysaattorit, vaikka päästörajat pysyykin samana.
MouTine kirjoitti:Jostain kumman syystä kaksi konttoria nyt ainakin haluaa '89 ja tuoreempien ei-vähäpäästöisien kohdalla säilyttää katit vaikkakin päästöarvot ovat ne ei-kattillisten. Toisella konttorilla oli suoraan sanottu että tyhjennä katit.
Absoluuttinen fakta pitäisi kysyä akelta, konttoreilta ei saa luotettavaa tietoa. Ne kun menevät aken säädösten mukaan ja tuntuu että joka konttori tulkitsee kirjoja eri lailla. Näinhän ei saisi olla, mutta minkäs teet...
Onko tuo -89 ahdettu? Se muuttaa tilanteen, kun jostain käsittämättömästä syystä ei vähäpäästöisiin vuosimalleihin 87-92 ahdettaessa pitää lisätä katalysaattorit, vaikka päästörajat pysyykin samana.
Juu tiedän tuon Outoa sekin. Ei ole kaverin auto ahdettu. Koitan tökkiä kaveria jos hän valottaisi asiaa tarkemmin.